بررسی مشکل سر و صدای ماشین ظرفشویی و کار نکردن محفظه مواد شوینده

0 968

امروزه ماشین ظرفشویی یک وسیله لوکس و مدرن است که همه ما به آن وابسته هستیم و تصور کردن زندگی بدون این دستگاه برایمان دشوار است. ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه در وقت صرفه جویی می کند، می تواند ظرف ها را ساده تر و تمیزتر بشوید و در استفاده از آب نیز صرفه جویی کند. گاهی ممکن است ماشین ظرفشویی دچار مشکلاتی شود و نشانه هایی از آن دیده شود که نیاز باشد آن را تعمیر یا تعویض کنید.

سر و صدای ماشین ظرفشویی
یک ماشین ظرفشویی پر سر و صدا می تواند خسته کننده و تعمیر آن بوسیله یک تعمیرکار گران باشد. اما برای کسانی که خود را دست کم نمی گیرند، تعمیر یک ماشین ظرفشویی فرآیند دشواری نیست. در مطلب زیر لیستی از رایج ترین ایرادات بین شده است که می تواند یک ماشین ظرفشویی پر سر و صدا را تعمیر کند. از این اطلاعات برای کمک به رفع مشکل خود استفاده کنید. با ما همراه باشید.

پمپ
یک پمپ معیوب می تواند باعث سر و صدای ماشین ظرفشویی شود. عملکرد پمپ فشار بازوهای آب پاش است و در اکثر مدل ها برای تخلیه آب استفاده می شود. پمپ در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد و معمولا شامل دو بخش جداگانه است. یکی برای شستن یا گردش است و دیگری برای تخلیه استفاده می شود. بخش گردش پمپ معمولا شامل پروانه شستشو و اجزای فیلتر می باشد در حالی که بخش تخلیه شامل پروانه تخلیه و یک تیغه هلی کوپتر شکل است که در برخی موارد مانند یک دیودتور عمل می کند. پروانه ها توسط یک موتور الکتریکی هدایت می شوند که به پایین یا کنار پمپ متصل هستند.

محکم شدن بازوی آب پاش یا حلقه بلبرینگ در قسمت شست و شو
اگر ماشین ظرفشویی سر و صدای زیادی دارد، دلیل آن می تواند محکم شدن قسمت آبکشی یا حلقه بلبرینگ قسمت شست و شو باشد. این قطعات حلقه های پلاستیکی هستند که از قسمت شستشو یا قسمت آبکشی پشتیبانی می کنند و بازوی دیگر روی آن می چرخند. هر یک از این قسمت ها می توانند شل و یا فرسوده شوند، در نتیجه باعث می شود قسمت آبکشی به درستی عمل نکند. مهر و موم و حلقه را با دقت بررسی کنید و در صورت لزوم آن ها را تعویض کنید.

بازوی آب پاش
قسمت آبکشی را چک کنید تا مطمئن شوید که بازوی آبکشی آزادانه حرکت می کند و به قفسه یا ظروف ضربه نمی زند. اگر بازوها لق شده باشند، ممکن است بخش مرکزی یا قطب بازوی آبکشی ساییده شود و بازوی آبکشی نیاز به تعویض داشته باشد.

خرابی قطعات دیگر
ما شایع ترین علت ها را بیان کردیم که می تواند باعث سر و صدای ماشین ظرفشویی شود، اما قطعات دیگری نیز وجود دارد که می تواند معیوب باشد. اگر نتوانستید ماشین ظرفشویی خود را با اطلاعات فوق تایید کنید، بهتر است با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید و از راهنمایی های او کمک بگیرید.

کار نکردن محفظه مواد شوینده
داشتن یک ماشین ظرفشویی که مواد شوینده را از بین می برد، می تواند خسته کننده و تعمیر آن بوسیله یک تعمیرکار گران باشد. اما برای کسانی که خود را دست کم نمی گیرند، تعمیر یک ماشین ظرفشویی فرآیند دشواری نیست. در مطلب زیر لیستی از رایج ترین ایرادات بین شده است که می تواند یک ماشین ظرفشویی را تعمیر کند. از این اطلاعات برای کمک به رفع مشکل خود استفاده کنید.

پخش کننده کمک شستشو و مواد شوینده
مواد شویندۀ پخش کننده برای پخش مواد شوینده در وان ماشین ظرفشویی طراحی شده اند که در طول دورۀ شستشو صورت می گیرد و معمولاً دارای دو بخش است، یک محفظه مهر و موم شده برای پیش شستشو و یک محفظه مهر و موم شده برای چرخه شستشوی اصلی می باشد. اطمینان حاصل کنید که محفظه به راحتی با مواد شویندۀ روی قالب مسدود نشده است و در صورت لزوم آن را تمیز کنید. همچنین مطمئن شوید که پوشش پخش کننده به آسانی باز می شود و شکسته یا معیوب نمی باشد. مکانیزم آزاد سازی برای قطعات مسدود شده یا معیوب را بررسی کنید و در صورت لزوم آن ها را تعویض کنید. کمک شستشو برای کمک به شستشو در طول چرخۀ شستشو طراحی شده است. اطمینان حاصل کنید که پخش کننده کامل است و با مواد شوینده اشباع نشده است و مطمئن شوید کلاهک آن درست است. پخش کننده ها ممکن است با استفاده از یک روش مکانیکی یا با استفاده از یک پخش دو فلز یا یک موتور مومی کار کنند.

کلاهک کمک شستشو
گاهی کلاهک کمک شستشو باعث می شود ماشین ظرفشویی، کمک شستشو را فعال نکند. کلاهک پخش کننده کمک شستشو داخل درب ماشین ظرفشویی قرار دارد. کلاهک کمک شستشو می تواند سست باشد و به تعویض نیاز داشته باشد، اما می تواند به دلیل گرمای آب در ماشین ظرفشویی نیز پاره شود. کلاهک را از درب بیرون بیاورید و آن را کاملاً بررسی کنید و در صورت لزوم آن را عوض کنید.

میخ لولا و فنر درب
اگر ماشین ظرفشویی مواد شوینده را پخش نکند، ممکن است به دلیل فنر و پنس های لولا باشد. درب پخش کننده به صورت فنری قرار گرفته است و توسط یک گیره در حالت بسته شده قرار دارد. بررسی کنید که فنر یا پین خم نشده یا نشکسته باشد، در این صورت آن را عوض کنید. اگر زبانه درب آزاد نمی شود، باید تایمر، انتشار دو فلز یا موتور مومی را بررسی کنید.

موتور موم
موتور موم در ماشین های ظرفشویی جدید استفاده می شود تا بتواند درب ورودی مواد شوینده را در زمان مناسب آزاد کند. اگر موتور موم به درستی کار نکند، درب ورودی مواد شوینده باز نمی شود. زمانی که موتور موم توسط تایمر ماشین و یا کنترل ماشین ظرفشویی فعال است مانند یک solenoid عمل می کند و پیستون مکانیسم را اجرا می کند تا درب مواد شوینده در زمان مناسب باز شود. اطمینان حاصل کنید که موتور موم در زمان مناسب قدرت لازم را دریافت می کند در غیر این صورت باید آن را عوض کنید. شما همچنین می توانید اتصال موتور موم را با مولتی متر بررسی کنید.

انتشار دو فلز
برخی ماشین ظرفشویی های قدیمی از انتشار دو فلز برای باز کردن دستگیره درب مواد شوینده استفاده می کنند. انتشار دو فلز از جریان الکتریکی برای ایجاد یک عمل مکانیکی استفاده می کند تا درب باز شود. اطمینان حاصل کنید که انتشار دو فلز در زمان مناسب به قدرت می رسد و برای بررسی اتصال آن از مولتی متر استفاده کنید.

تایمر
بعضی ماشین های ظرفشویی از تایمر برای اداره محفظه پخش کننده مواد شوینده استفاده می کنند. این چرخه در زمان مناسب، یک اهرم را فعال می کند تا درب ورودی مواد شوینده را آزاد کند. بررسی کنید که پیوند بین تایمر و گیره درب به درستی کار می کند و اگر معیوب بود آن را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که دندانۀ تایمر به درستی کار می کند و در صورتی که معیوب باشد، تایمر را عوض کنید.

خرابی قطعات دیگر
ما شایع ترین علت ها را بیان کردیم که می تواند باعث کار نکردن محفظه مواد شوینده شود، اما قطعات دیگری نیز وجود دارد که می تواند معیوب باشد. اگر نتوانستید ماشین ظرفشویی خود را با اطلاعات فوق تایید کنید، بهتر است با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید و از راهنمایی های او کمک بگیرید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: چرا ماشین ظرفشویی ظرف‌ها را تمیز نمی‌شوید؟
بیشتر بخوانید: چگونه بفهمید که به یک ماشین ظرفشویی جدید نیاز دارید؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد