بهترین درمان طبیعی تیرگی و کیسه زیر چشم

0 1,348

اگرچه محصولات بی شماری وجود دارند که ادعا می‌کنند برای کمک به رفع تیرگی و کیسه زیر چشم مفید هستند، اما این محصولات همیشه درست عمل نمی‌کنند. اگرچه نوشیدن آب بیشتر و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به رفع تیرگی و کیسه زیر چشم کمک کند، اما تنها راه کاهش آن تغییر شیوه زندگی است. این مخصوصا در مواقعی صادق است که افراد به صورت ژنتیکی دارای تیرگی زیر چشم، پف و کیسه‌های زیر چشم هستند.

سایر علل رایج تیرگی و کیسه زیر چشم عبارتند از:
– آلرژی
– اگزما
– خستگی مزمن
– مسائل رنگدانه
– آفتاب گرفتگی
– افزایش سن

خواندن این مطلب را ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه می‌توانید از شر تیرگی و کیسه زیر چشم خلاص شوید.

۱. کیسه چای اعمال کنید

چای تنها برای نوشیدن نیست. شما می‌توانید از کیسه‌های چای برای رفع تیرگی زیر چشم، پف و کیسه‌های زیر چشم استفاده کنید. کافئین موجود در چای حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است و ممکن است جریان خون را در پوست افزایش دهد. همچنین گفته شده است که برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UV هم مفید است و به طور بالقوه روند پیری را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال در یک مطالعه ثابت شده است که چای سبز به طور خاص، به دلیل اثرات ضد التهابی بالقوه خود، برای رفع تیرگی زیر چشم بسیار مفید است.

برای این کار نکات زیر را انجام دهید:
– دو عدد کیسه چای را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه خیس کنید.
– کیسه‌های چای را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.
– سپس، مایع اضافی آن را فشار دهید و در ناحیه زیر چشم خود اعمال کنید.
– اجازه دهید کیسه‌های چای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زیر چشم‌هایتان بماند.

۲. از کمپرس سرد استفاده کنید

دیگر نیازی نیست برای رفع تیرگی زیر چشم و کیسه‌های زیر چشم از کرم‌های گران قیمت استفاده کنید، بلکه می‌توانید از روش‌های ساده‌ای همچون کمپرس سرد و مواد طبیعی استفاده کنید. استفاده از کمپرس سرد در ناحیه زیر چشم می‌تواند کمک کند که رگ‌های خونی در مواقع ضروری منقبض شوند. اگر بتوانید یک کمپرس سرد تهیه کنید، بسیار خوب است اما اگر نتوانستید می‌توانید روش‌های زیر را اعمال کنید. برخی از گزینه‌ها عبارتند از:

– یک قاشق چایخوری خنک
– خیار خنک
– لیف حمام مرطوب
– کیسه‌ای از سبزیجات منجمد

قبل از اعمال کمپرس، آن را با یک پارچه نرم بپوشانید تا از پوست شما در برابر سرمای بیش از حد محافظت کند. برای دریافت نتایج بهتر کافی است چند دقیقه کمپرس را زیر چشمانتان قرار دهید.

تیرگی و کیسه زیر چشم

۳. سینوس‌های خود را با نتی پات تمیز کنید

استفاده از نتی پات می‌تواند به رفع کیسه‌های زیر چشم و تیرگی آن کمک کند. نتی پات وسیله‌ای است که آن را با یک محلول نمکی (نرمال سالین) پر می‌کنید. آن را در بینی خود قرار می‌دهید و سینوس‌ها را از مخاط و سایر باقی مانده‌ها تمیز می‌کنید.

۴. بدن را هیدراته کنید

حدود ۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد، بنابراین تعجب آور نیست که کم آبی بدن باعث تیرگی و کیسه زیر چشم شود. پس، افزایش مصرف آب می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند. کارشناسان توصیه می‌کنند مردان حدود ۱۳ فنجان مایعات در روز و زنان حدود ۹ فنجان مایعات در روز بنوشند. آب یک گزینه کم کالری است، اما اگر نمی‌توانید این میزان آب مصرف کنید. سعی کنید از طعم‌دهنده استفاده کنید و یا آب میوه مصرف کنید.

۵. آنتی هیستامین مصرف کنید

همانطور که در بالا اشاره شد آلرژی می‌تواند باعث تیرگی زیر چشم و کیسه‌های زیر چشم شود. علاوه بر این ممکن است قرمزی، آبریزش چشم و خارش هم داشته باشید. این واکنش، ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به چیزی است که آن را تحریک می‌کند. اگر احساس می کنید که کیسه‌های زیر چشم و تیرگی آن ناشی از آلرژی است، از پزشک خود در مورد مصرف داروهای ضد آلرژی بدون نسخه (OTC) بپرسید. برخی از داروها عبارتند از:

– بنادریل
– Zyrtec
– کلاریتین

تیرگی و کیسه زیر چشم

۶. کرم رتینول را به کارهای روتین خود اضافه کنید

شما ممکن است در گذشته از کرم‌های مختلفی استفاده کرده باشید، اما تمرکز بر روی ترکیبات خاص نکته بسیار مهمی است. کرم رتینول برای پوست‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله:

– آکنه
– پسوریازیس
– پیری زودرس
– سرطان‌های خاص

این عنصر مربوط به ویتامین A است و در نوع کرم، ژل و یا مایع در دسترس می‌باشد.

۷. از محصولات روشن کننده استفاده کنید

کرم‌های روشن کننده پوست دارای عنصری به نام هیدروکینون هستند. این عنصر باعث تولید ملانین در پوست می‌شود که می‌تواند به کاهش کیسه‌های چشم و تیرگی زیر چشم کمک کند. بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های موجود حاوی ۲ درصد هیدروکینون هستند. شما می‌توانید غلظت‌های بالاتری را از طریق متخصص پوست خود دریافت کنید. شما باید به طور منظم از این محصولات استفاده کنید تا نتایج پایدار را مشاهده کنید.

۸. هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشید می تواند به تعدادی از مشکلات پوستی کمک کند، مانند:

– پیری زودرس
– سرطان پوست
– تغییر رنگ

در نتیجه، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ممکن است کیسه‌های زیر چشم و محافل تاریک چشم را از بین ببرند.

آکادمی پوست آمریکا می‌گوید که همه مردم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. حفاظت گسترده در برابر UVA و اشعه UVB مهم است. بنابراین کرمی را انتخاب کنید که دارای فرمول SPF 30 یا بالاتر باشد.

تیرگی و کیسه زیر چشم

۹. از روش درمانی microneedling استفاده کنید

میکرونیدلینگ (Microneedling) که به نام درمان القاء کلاژن نیز شناخته می‌شود، شامل استفاده از یک ابزار با سوزن‌های کوچک است. این روش درمانی، چروک، زخم و حتی مسائل رنگدانه، مانند محافل تاریک و کیسه‌های زیر چشم را کاهش می‌دهد. این یک آسیب کنترل شده ایجاد می‌کند که به نوبه خود پوست را درمان می‌کند. این روش برای کسانی نیست که مایل به دریافت فوری هستند. این روش درمانی معمولا در طول شش جلسه انجام می‌شود که یک ماه یا بیشتر از هم فاصله دارند. Microneedling هزینه کمتری نسبت به روش‌های لیزر سنتی دارد.

۱۰. قبل از خواب، آرایش خود را پاک کنید

پاکسازی و تمیز کردن پوست قبل از خواب، ممکن است به رفع تیرگی زیر چشم کمک کند. به طور خاص، مهم است که هر شب قبل از خواب صورت خود را بشویید. دلایل متعددی وجود دارد که چرا باید قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. اول، اگر با ریمل مژه و ابرو یا آرایش چشم بخوابید، ممکن است:

– آنها را تحریک کنید
– واکنش آلرژیک را تجربه کنید
– عفونت ایجاد کنید که باعث ایجاد قرمزی، پف یا سایر علائم شود.

برخی متخصصان می‌گویند نَشُستن صورت قبل از خواب باعث ایجاد چین و چروک پوست می‌شود یا ممکن است آسیب‌های دیگری به پوست برساند. هنگامی که با آرایش می‌خوابید، پوست خود را در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهید. این پتانسیل ایجاد استرس است که به نام استرس اکسیداتیو نامیده می‌شود.

۱۱. حداقل ۸ ساعت بخوابید

فراتر از اینکه چگونه می‌خوابید، ساعات خواب نیز بسیار تاثیرگذار است. اگر چه خواب محدود ممکن است باعث دایره‌های زیر چشم نشود، اما داشتن خواب کم می‌تواند چهره شما را تیره‌تر کند. هر یک از سایه‌ها یا محافل تاریک چشم ممکن است به عنوان یک نتیجه واضح از کم خوابی باشد. اکثر بزرگسالان باید هفت الی هشت ساعت در روز خواب راحت داشته باشند. اگر در معرض مشکلات بی خوابی یا کم خوابی هستید، این ترفندها را امتحان کنید:

– سعی کنید یک برنامه خواب، یا زمان خواب و زمان بیداری منظم ایجاد کنید.
– ۶ تا ۱۲ ساعت قبل از خواب از خوردن مواد غذایی کافئین‌دار اجتناب کنید.
– ازخوردن نوشیدنی‌های الکلی در زمان خواب اجتناب کنید.
– تمام وعده‌های غذایی و تنقلات را دو ساعت قبل از خواب تمام کنید.
– چند ساعت قبل از خواب تمرینات شدید انجام ندهید.
– ساعت‌ها قبل از خواب، تلویزیون، تلفن همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید.

تیرگی و کیسه زیر چشم

۱۲. غذاهای غنی از کلاژن مصرف کنید

ماهیچه‌ها و بافت‌هایی که پلک‌ها را پشتیبانی می‌کنند، با افزایش سن ضعیف می‌شوند. این بدان معنی است که ممکن است پوست شروع به سفت شدن کند، از جمله چربی‌هایی که معمولا در اطراف چشم وجود دارند. افزایش مصرف ویتامین C می‌تواند به جذب بیشتر اسید هیالورونیک کمک کند. این اسید به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود، اما مقدار ذخیره شده آن با افزایش سن کاهش می‌یابد. غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدهای آمینه از طریق افزایش سطح اسید هیالورونیک، باعث تولید کلاژن می‌شوند که به ایجاد پوست سالم‌تر کمک می‌کنند. منابع خوب ویتامین C عبارتند از:

– پرتقال
– فلفل قرمز
– کلم کالی
– جوانه‌های بروکسل
– کلم بروکلی
– توت فرنگی

۱۳. غذاهای غنی از آهن مصرف کنید

کم خونی یا فقر آهن وضعیتی است که خون فاقد گلبول‌های قرمز می‌باشد. این سلول‌ها مسئول حمل اکسیژن به بافت‌های بدن هستند. کمبود آهن می‌تواند باعث ایجاد دایره‌های تاریک زیر چشم و حتی پوست کم رنگ شود. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

– خستگی شدید
– دست‌ها و پاهای سرد
– ناخن‌های شکننده

اگر فکر می‌کنید به کم خونی مبتلا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. دکتر این مسئله را با یک آزمایش ساده بررسی خواهد کرد. ممکن است به مکمل‌های خاصی نیاز داشته باشید تا بتوانید کم خونی را رفع کنید. برای موارد خفیف، ممکن است افزایش مصرف رژیم غذایی غنی از آهن موثر باشد.

مواد غذایی غنی از آهن عبارتند از:

– گوشت قرمز، گوشت خوک و مرغ
– غذای دریایی
– لوبیا
– سبزیجات برگ سبز مانند کلم کالی و اسفناج
– کشمش، زردآلو و سایر میوه‌های خشک شده
– غذاهای غنی شده آهن مانند غلات، نان و پاستا
– نخود فرنگی

تیرگی و کیسه زیر چشم

۱۴. خوردن غذاهای شور را کاهش دهید

خوردن بیش از حد غذاهای شور ممکن است باعث کیسه‌های زیر چشم و تیرگی آن شود. نمک به حفظ مایعات بدن کمک می‌کند که این به طور کلی می‌تواند باعث پف صورت شود. همچنین ممکن است منجر به سایر بیماری‌ها از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند هر روز ۲۳۰۰ میلی‌گرم یا کمتر نمک مصرف کنید. بزرگسالان نباید در روز بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف کنند.

در اینجا فهرستی بیان شده است که نشان می‌دهد در یک قاشق چایخوری چه مقدار سدیم (TSP) وجود دارد:

۱/۴ قاشق چایخوری = ۵۷۵ میلی‌گرم سدیم
۱/۲ قاشق چایخوری = ۱،۱۵۰ میلی‌گرم سدیم
۳/۴ چای سیاه = ۱،۷۲۵ میلی‌گرم سدیم
۱ قاشق چایخوری = ۲.۳۰۰ میلی‌گرم سدیم

یک راه برای کاهش نمک در رژیم غذایی این است که از خوردن غذاهای بسته بندی شده و پردازش شده جلوگیری کنید. در عوض، سعی کنید از یک رژیم غذایی حاوی میوه‌های تازه و سبزیجات تبعیت کنید که در آن می‌توانید محتوای نمک را کنترل کنید.

۱۵. سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار ویتامین C موجود در بدن را کاهش می‌دهد، همانطور که می‌دانید ویتامین C برای ایجاد کلاژن سالم در پوست ضروری است. اگر سیگار می‌کشید، ممکن است با چالش‌هایی مانند چین و چروک، تغییر رنگ و حتی کیسه‌های زیر چشم و تیرگی زیر چشم روبرو شوید. ترک سیگار به بسیاری از مسائل بهداشتی دیگر نیز کمک می‌کند از جمله می‌توانید عمر خود را افزایش دهید، دندان‌های رنگ شده را از بین ببرید، و احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها را کاهش دهید. ممکن است پس از ترک سیگار علائم قطع نیکوتین را تجربه کنید. این علائم باید بین ۱۰ تا ۱۴ روز محو شوند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد