معرفی بهترین دم‌نوش‌های لاغری در جهان

0 1,614

دم‌نوش‌ها، یکی از نوشیدنی‌های محبوبی هستند که مردم در سرتاسر دنیا از آنها لذت می‌برند و با توجه به فرهنگ و شرایط اقلیمی در نقاط مختلف دنیا تهیه شده و استفاده می‌شود. دم‌نوش‌ها مزایای بسیار زیادی برای بدن دارند؛ برخی از آن‌ها از سلول‌های بدن محفاظت کرده و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند. برخی دیگر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. امروزه برخی از مطالعات نشان داده است که دم‌نوش‌ها قادر هستند به کاهش وزن و کاهش چربی‌های شکمی کمک کنند و براثر استفاده مداوم در کنار ورزش و تغذیه سالم، باعث متناسب شدن اندام شود.

در این مطلب قصد داریم در مورد بهترین و مؤثرترین دم‌نوش‌ها و چای‌های لاغری صحبت کنیم و چند مورد از این نوشیدنی‌ها را به شما معرفی کنیم:

۱. چای سبز

چای سبز یکی از شناخته‌ترین دم‌نوش‌ها برای لاغری است که اکثر ما با آن آشنا هستیم. این دم‌نوش علاوه بر لاغری، مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در این مطلب به مزایای دیگر این دم‌نوش نمی‌پردازیم و آنچه برای ما اهمیت دارد قدرت لاغر کنندگی این دم‌نوش است. دم‌نوش چای سبز می‌تواند به مرور زمان چربی‌ها را از بین ببرد. در مطالعه علمی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، ۶۰ نفر از افراد چاق به مدت ۱۲ هفته از یک رژیم استاندارد غذایی به همراه چای سبز استفاده کردند. برخی از آن‌ها نیز، رژیم خود را بدون چای سبز ادامه دادند. در پایان افرادی که از چای سبز استفاده کردند؛ به‌صورت متوسط ۳.۳ کیلو بیشتر از سایرین کاهش وزن داشتند. درواقع این افراد لاغرتر شده و چربی دور شکم آن‌ها کمتر شده بود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز باعث می‌شود تا متابولیسم بدن بیشتر شود و چربی‌ها با سرعت بیشتری از بین بروند.

۲. چای پوئر (puerh)

این چای نوعی دم‌نوش سیاه چینی است که طبق تحقیقات میزان قند و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. علاوه بر این شما می‌توانید از این دم‌نوش برای کاهش وزن نیز استفاده کنید. درواقع این چای مانع از تجمع چربی‌ها شده و روند چربی سوزی را کاهش می‌دهد. بهتر است آن را بعد از غذا میل کنید و با معده خالی نخورید. در فرایند بو دادن چای پوئر، برخی از آنزیم‌ها  فعال هستند و درگذر سال‌ها  تخمیر می‌شوند. رنگ چایی به‌مرور ‌از سبز  به قرمز و در نهایت به قهوه‌ای  تغییر می کند، عطروطعم آن نیز ملایم‌تر، شیرین‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

۳. چای سیاه

چای سیاه اکسیداسیون بیشتری نسبت به چای سبز و سفید دارد. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است و وقتی‌ اتفاق می افتد که برگ چای در معرض هوا قرار می‌گیرد. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که چای سیاه می‌تواند در کنترل وزن مؤثر باشد. مصرف سه فنجان چای سیاه هرروز به مدت سه ماه به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش وزن و کاهش دور کمر می‌شود. چای سیاه سرشار از”فلاونوئیدها“ مانند ”فلاوون“ (Flavones) است که خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و باعث کاهش وزن می‌شود. افرادی که از این ماده استفاده می‌کنند طبق آمار شاخص توده بدنی کمتری دارند.

۴. چای اولانگ

چای اولانگ از نظر اکسیداسیون بین چای سبز و چای سیاه قرار دارد و بسته به سطح اکسیداسیون آن دارای طعم و مزه منحصربه‌فردی است. این چای می‌تواند با افزایش سوخت‌وساز بدن و سوزاندن چربی‌ها باعث لاغری شود. طبق مطالعه ۱۰۲ نفر که دارای اضافه‌وزن و چاقی بودند، شش هفته از این چای استفاده کردند و سوخت و ساز بدنشان بیشتر شده و در نهایت کاهش وزن بیشتری نسبت به حالت متوسط داشتند.

۵. چای سفید

چای سفید یکی دیگر از چای‌های لاغری است که سریع برداشت می شود و حداقل پردازش بر روی آن انجام می‌شود. به همین دلیل آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. طعم این چای اندکی متفاوت و شیرین است؛ این چای می‌تواند برای سلامتی دندان، دهان و حتی از بین بردن سلول‌های سرطانی بسیار مفید باشد. چای سفید سرشار از نوعی پلی‌فنول (Polyphenols) به‌نام کاتچین است (catechins) که باعث کاهش وزن می‌شود.

۶. چای زغال‌اخته اروپایی

بیلبری نوعی زغال‌اخته است که باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. طبق مطالعات زیادی که صورت گرفته میوه‌هایی مانند آلبالو و زغال‌اخته می‌توانند چربی‌های بدن را کاهش دهند. این دم‌نوش می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کرده؛ کبد چرب را درمان کند و مانع از بالا رفتن چربی و وزن شود. شما با مصرف این چای قند خون خود را تنظیم می‌کنید. در این صورت کمتر دچار گرسنگی می شوید و وزنتان زودتر کاهش می‌یابد. پلی فنول موجود در چای زغال‌اخته نیز به کاهش وزن کمک کرده و از این طریق چربی شکم را آب می‌کند.

۷. چای نعناع

این چای می‌تواند عملکرد سیستم گوارشی را بهبود ببخشد و در کل به کاهش وزن کمک کند. طبق مطالعه انجام شده این گیاه قادر است تا حدی اشتهای شما را کنترل کند و مانع از پرخوری شود. افرادی که طی یک ماه، هرچند ساعت یک‌بار مقداری چای نعناع بنوشند به‌طور متوسط در ماه ۵ کیلوگرم وزن از دست می‌دهند. چای نعناع دارای اثرات آرام‌بخش بر روی سیستم اعصاب است که به کاهش استرس کمک می‌کند. استرس می‌تواند متابولیسم را متوقف کند و وزن را افزایش دهد. ازآنجایی‌که نعناع حاوی ترکیبات فرار مانند مونول، مونون، هسپریدین، لووتئولین و اریوسیترین است، نوشیدن این چای باعث سلامتی شما خواهد شد.

۸. چای بابونه و اسطوخودوس

چای بابونه و اسطوخودوس باعث رفع خستگی می‌شود و استرس را در بدن کم می کند. در نتیجه به کنترل وزن کمک خواهد کرد. درواقع این چای با کاهش استرس از التهاب جلوگیری می کند و این وضعیت رابطه مستقیمی با کنترل وزن و اختلالات قند خون مانند چاقی و دیابت دارد.

برای کاهش وزن می‌توانید از چای بابونه به‌تنهایی نیز استفاده کنید. این چای با آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی که در آن دارد مانع از چاقی می‌شود. چای بابونه دارای اثرات ضدالتهابی، ضدافسردگی و ضد اضطرابی است و کیفیت خواب را بالا می‌برد. ازاین‌رو با افزایش کیفیت خواب و کاهش استرس و افسردگی، مانع از افزایش وزن می‌شود.

۹. چای گوجی

بالاترین غلظت آنتی‌اکسیدان در برگ گوجی بری وجود دارد که به عنوان چای و دم‌نوش استفاده می‌شود که از این طریق برای بدن بسیار مفید است. گوجى‌بری از بهترین چربى‌سوزهای طبیعى است که می‌تواند وزن انسان را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باعث شده است فواید بسیار زیادی داشته باشد. از این گیاه، دم‌نوش‌ها و چای‌های متنوعی تولید می‌شود.

۱۰. چای قرمز

در این چای نیز میزان زیادی پلی نل ها و لانوئید ها یافت می‌شود که تا میزان زیادی از شکل گیری چربی‌ها و چاق شدن بدن جلوگیری می‌کند و متابولیسم بدن را بالاتر می‌برد. علاوه بر این، این دم‌نوش اندکی شیرین است و نیازی به شیرین کردن آن ندارید و از این طریق نیز مانع از چاقی شما خواهد شد.

۱۱. چای کاوا

کاوا می‌تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد. همانطور که می‌دانید استرس عامل مهمی برای افزایش وزن است که با مصرف این چای درمان می‌شود. علاوه بر این، این گیاه می‌تواند شرایط خواب را بهبود ببخشد و کیفیت خواب را بالاتر ببرد و از این طریق نیز به چربی سوزی بدن کمک نماید. اما مراقب باشید مصرف این گیاه در دوزهای بالا باعث مسمومیت کبدی می‌شود.

۱۲. چای ترش

این گیاه تأثیر بسیار زیادی بر روی نفخ دارد و از طریق لانوئید ها و ترکیبات دیگر می‌تواند نفخ را درمان کند. علاوه بر این با کنترل قند خون باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی داشته باشید. مکانیسم جالبی در این چای برقرار است، چای ترش می‌تواند با استفاده از ترکیبات خود مانع از جذب کربوهیدرات و در نهایت باعث لاغری می‌شود.

۱۳. چای آشواگاندا Ashwagandha tea

چای آشواگاندا با کنترل استرس می‌تواند به چربی سوزی بدن کمک کند. درواقع افرادی که دچار استرس می‌شوند التهاب در بدنشان زیادتر می شود و مستعد چاقی می شوند.

۱۴. چای ماچا

این چای به دلیل وجود ماده‌ای به نام اپیگالوکتشن گالات، سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و خاصیت ادرار آوری دارد. چای ماچا از این طریق قادر است چربی‌های بدن را از بین ببرد و از ایجاد چربی‌های جدید جلوگیری کند. نوشیدن روزانه سه فنجان ماچا می‌تواند تا ۷۰ کالری انرژی ناشی از سوخت چربی‌ها ایجاد کند و از طرفی جذب روده‌ای گلوکز و چربی را کاهش دهد و به این وسیله منجر به کاهش وزن در فرد می‌شود.

۱۵. دم‌نوش رازیانه

دم‌نوش رازیانه دارای خواص ضدالتهابی است و از این طریق می‌تواند به کنترل وزن کمک کند. این گیاه نفخ شکم را درمان کرده و بهبود می‌بخشد. ۹۰ در صد این گیاه از آب تشکیل شده است و کالری کمی دارد. درنتیجه باعث احساس سیری می شود و مانع از پرخوری و چاقی‌ می‌شود. علاوه بر این با افزایش ادرار آب تجمع یافته در بافت‌ها را دفع می‌کند.

۱۶. دم‌نوش ماته

چای ماته می‌تواند میزان سوخت‌وساز چربی را بیشتر کند و از طریق افزایش حساسیت به انسولین باعث کاهش وزن شود. این دم‌نوش فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد که باعث چربی سوزی در بدن می‌شود. طبق مطالعات صورت گرفته، استفاده از این دم‌نوش باعث می‌شود اشتهای افراد تنظیم شود و پرخوری نکنند. برگ و ساقه دم‌نوش ماته شامل ساپونینها، عمدتاً اسید ursolic و glycosides اسید اولئانولی است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

۱۷. والرین Valerian (سنبل الطیب)

استفاده از برخی دم‌نوش‌ها مانند سنبل الطیب خواب را تنظیم می کند و کیفیت خوابتان را بالا می‌برد. در نتیجه باعث لاغری می‌شوند، زیرا خوابِ باکیفیت باعث افزایش هورمون‌های چربی سوز در بدن خواهد شد. والرین یک گیاه مفید و آرامش‌بخش است که با افزایش کیفیت خواب به لاغری کمک می‌کند.

۱۸. دم‌نوش لیمو

دی – لیمونن (D-Limonene) یکی از ترکیبات رایج در عصاره لیمو است که از احتباس آب جلوگیری می کند و خاصیت ادرارآور دارد. این چای درصورتی‌که به همراه رژیم مناسب و ورزش باشد می‌تواند به لاغری کمک کند.

۱۹. دم‌نوش زنجبیل

استفاده از چای زنجبیل می‌تواند شکم را صاف‌تر و چربی‌های شکمی را از بین ببرد. شما می‌توانید از این چای در کنار دارچین و هل استفاده کنید. زنجبیل می‌تواند مانع چاقی ناشی از رژیم‌های غذایی سرشار از چربی شود. بنابراین می‌توان از زنجبیل به‌عنوان مکملی برای درمان چاقی استفاده کرد. زنجبیل به‌عنوان یک ماده‌ی طبیعی فاقد کالری به کاهش اشتها کمک کرده و مانع از زیاد شدن وزن خواهد شد.

این دم‌نوش‌ها علاوه بر لاغری می‌توانند باعث سلامتی بیشتر بدن شوند و عادات غذایی بد را از بین ببرند. بنابراین به‌جای نوشیدن آب‌میوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های پرکالری می‌توانید از این دم‌نوش‌ها استفاده کنید. دم‌نوش‌هایی که دارای مقادیر زیادی فلاون‌ها و کیتچین‌ها هستند قادرند چربی‌ها را از بین ببرند و سوخت‌وساز چربی را افزایش دهند. بنابراین بهتر است همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، از این دم‌نوش ها و چای‌ها استفاده کنید و به کاهش وزن و تناسب‌اندامتان کمک کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد