بهترین سرویس های استریم و پخش آنلاین موسیقی

0 2,136

امروزه فروش CD ها و فایل های موسیقی رو به کاهش است و کمتر کسی به سمت این موارد می رود، اما این کاهش دلیل بر عدم محبوبیت موسیقی نیست و مردم کماکان به موسیقی گرایش دارند. امروزه کاربران از طریق سرویس های پخش موزیک آنلاین به راحتی به اینترنت متصل شده و آهنگ های مورد علاقه خود را در خانه ، دفاتر و یا هر مکان دیگری گوش دهند. این سرویس ها به شما کمک می کنند تا با پرداخت هزینه اندک ماهانه و یا دریافت تبلیغات، موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید. طبق گزارشات درآمد موسیقی ایالات متحده از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به ۱۷درصد افزایش یافته است که خدمات پخش موسیقی آنلاین دوسوم از این درآمد را شامل می شود.

با توجه به تعداد تنوع بسیار زیاد این سرویس ها، انتخاب یک سرویس مناسب سخت و دشوار است. در این مطلب سعی کردیم سرویس های آنلاین قدرتمندی مانند Spotify، Deezer، Tidal، Amazon Music و Apple Music را بررسی کرده و با هم مقایسه کنیم تا تصمیم گیری شما آسان تر شود.

البته در میان سرویس های رایگان و پولی تفاوت هایی وجود دارد. برخی از سرویس های استریم و پخش آنلاین موسیقی مانند Slacker Radio و Spotify دارای گزینه های رایگانی هستند، اما محدودیت هایی را نیز شامل می شود، مثلا شما تنها به کیفیت های پایین این فایل های صوتی دسترسی دارید، قادر به دانلود تمام فایل ها برای گوش کردن به صورت آفلاین نخواهید بود.

سرویس های رایگان دسترسی شما را به آهنگ ها محدود کرده و تنها ۶ آهنگ در ساعت می توانید گوش دهید و تبلیغات صوتی و تصویری در آن وجود دارد. البته شما می توانید با پرداخت حق اشتراک از نسخه کامل Spotify استفاده نماید، البته این سرویس نسخه آزمایشی دو ماهه در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا در صورت رضایت این سرویس را خریداری کنید. نسخه رایگان Deezer نسبت Spotify از سطح پایین تری برخوردار هستند، تبلیغات بیشتری را شامل می شود و کیفیت موسیقی آن پایین تر است.

اما در مقابل گزینه های مانند Amazon Music و Tidal دارای حق اشتراک های هستند. برخی از این سرویس ها قابلیتی دارند تا از آن طریق متن اشعار (Lyric) نیز به نمایش گذاشته می شود و شما می توانید بر روی آهنگ مورد نظر بخوانید. سرویس های پولی، آهنگ ها را بر اساس تقاضا و سایر ابعاد، به صورت نامحدود پخش می کنند. آمازون برای خانواده های علاقه مند به موسیقی نیز تدبیر جالبی اتخاذ کرده است، شما با پرداخت یک اشتراک می توانید تا ۶ نفر از اعضای خانوادتان از این سرویس استفاده کنند.

اپل یک نسخه رایگان از سرویس موسیقی خود را ارائه می دهد، اما بسیار محدود است. درمقابل Tidal گرانترین سرویس است و هیچ نسخه رایگانی نیز ارائه نمی دهد شما با استفاده از نسخه Tidal Premium و پرداخت هزینه کمتر، به آهنگ های با کیفیت متوسط و پایین تر دسترسی دارید و در صورت پرداخت اشتراک بیشتر می توانید از نسخه با کیفیت Tidal HiFi استفاده کنید.

موسیقی آفلاین تبلیغات اندازه فضای آهنگ هزینه سرویس
بله خیر ۲میلیون خیر Amazon Prime Music
بله خیر ۴۰ میلیون بله Amazon Music Unlimited
بله خیر ۳۰ میلیون بله Apple Music
خیر بله ۴۰ میلیون خیر Deezer Free
بله خیر ۴۰ میلیون بله Deezer
بله خیر ۳۵ میلیون بله Google Music
خیر بله بیش از ۳۰ میلیون خیر Spotify Free
بله خیر بیش از ۳۰ میلیون بله Spotify Premium
بله خیر ۲۵ میلیون بله Tidal

مهم تریم عنصر یک سرویس پخش موسیقی آنلاین، ” تعداد موسیقی” آن می باشد. بنابراین اندازه و تعداد آهنگ هایی که دراین سرویس ها وجود دارد، یک عامل مهم برای انتخاب آنها محسوب می شود. همه این سرویس ها آهنگ های بی شماری در خود ذخیره کرده اند. Spotify دارای بیش از ۳۰ میلیون آهنگ می باشد که به ۵۸ کشور تعلق دارد. سرویس Deezer با دارای بودن ۴۰ میلیون آهنگ از ۱۸۰ کشور جهان، به نظر می رسد یک منبع خوب و غنی در اختیار دارد. تعداد آهنگ های هر کشور متفاوت است و بستگی به سرویس مورد نظر دارد. در حدود ۲۵ میلیون آهنگ و ۷۵هزار موزیک ویدئو از ۳۱ کشور، در سروریس Tidal موجود است. سرویس موسیقی اپل مانند Spotify از ۳۰ میلیون آهنگ تشکیل شده است. نسخه ابتدایی آمازون دارای ۲ میلیون آهنگ است که درابتدا بسیار زیاد و کامل به نظر می رسد اما وقتی آن را با منابع ۳۰ میلیونی مقایسه می کنیم، متوجه می شویم این مقدار آهنگ بسیار کم و محدود کننده می باشد.

همه این سروریس ها به مرور میزان آهنگ های خود را بیشتر کرده و منابع خود را گسترده تر می کنند و کشورهای بیشتری را وارد سیستم ها خود خواهند کرد. برخی از این سرویس ها امکاناتی ارائه می دهند تا از طریق آن آهنگ ها به صورت دسته بندی شده مشاهده می شوند و شما می توانید با توجه به دسته بندی مورد نظر خود، آهنگ را انتخاب کنید. در واقع شما می توانید به آسانی در هر یک از این سرویس ها آهنگ های مورد علاقه تان را به با عنوان اسم آهنگ یا خواننده جستجو کرده و آن را در لیست علاقه مندی های خود قرار دهید.

بیشتر این سرویس ها، برنامه های را برای گوشی های اندروید و iOS ارئه کرده اند که از آن طریق می توانید به آهنگ های مورد نظرتان گوش دهید. شما حتی می توانید آن آهنگ ها را ذخیره کنید تا به صورت آفلاین در زمان های دیگر به آن گوش دهید این ویژگی برای افرادی که به اینترنت و آنتن در همه ساعات روز دسترس ندارند، بسیار کاربردی است.

شاید برای شما تعجب آور باشد که سرویس موسیقی اپل بر روی هر دو سیستم عامل iOS و اندروید قابل دسترس می باشد و شما می توانید برنامه مناسب با سیستم عامل خود را جستجو کرده و نصب نمایید.

خدمات موسیقی سرویس آنلاین آمازون از طریق اسپیکر های اکو و اکو دات و همچنین دستیار صوتی الکسا قابل کنترل می باشد.

علاوه بر تمامی موادر بالا، طراحی و رابط کاربری، یک تفاوت عمده و اصلی درمیان این ۷ سرویس پخش موزیک می باشد که از نظر ما سرویس Deezer یک نسخه کامل تر است. نور، شفافیت، طراحی ساده و واضح در هردونسخه وب و دسکتاپ/ موبایل این سرویس بهتر و اصولی تر است. وقتی بعد از استفاده طولانی مدت از Spotify، از سرویس Tidal استفاده می کنید از رابط کاربری آن شگفت زده خواهید شد.

 

در بورسیکا بخوانید: موسیقی چگونه خاطرات ما را فعال می‌کند؟

 

در صورتی که از سرویس آمازون بر روی گوشی همراه خوداستفاده می کنید می توانید از الکسا برای کنترل صوتی آن استفاده نمایید و به صورت صوتی آهنگ خاص، آلبوم یا خواننده خود را جست جو کنید.

سرویس موسیقی گوگل یک رابط کاربری آشنا ارائه می دهد، مخصوصا افرادی که از گوگل پلی استور(Google’s Play Store) استفاده می کنند با این رابط کاربری آشنا تر هستند. این محیط کاربری رنگی تر از رقبا خود است و شما به آسانی می توانید از قابلیت ها آن استفاده نمایید.

یکی دیگر از ویژگی های جذاب این سرویس ها، ویژگی اکتشافی و بخش Explore، در آنها است. دوستداران موسیقی همیشه به دنبال قابلیت ها و آهنگ های جدید هستند؛ و این سرویس ها به این نکته توجه بسیاری دارند.

سرویس Deezer یک قابلیت جالب به نام Hear This دارد که نوعی منبع تغذیه آهنگ شخصی به حساب می آید. Spotify در این بخش پلی لیستی پیشنهاد نمی دهد و تنها آرتیست ها، البوم و ترک های شخصی را نمایش می دهد.

اپل موزیک در قسمت For You discovery پلی لیست ها، ترک های شخصی را برای شما به نمایش می گذارد. بخش اکسپلور در سرویس Deezer بسیار شیبه سرویس Spotify می باشد اما گزینه هایی به منظور یافتن آنچه که به دنبال آن هستید، وجود ندارد.

همه سرویس ها Deezer، Spotify، Apple Music، Tidal، Google Play Music، Amazon Prime Music و Amazon Music Unlimited علاوه بر پخش موسیقی خدمات رادیویی نیز ارائه می دهند و شما به آسانی می توانید به کانال ها مختلف دسترسی داشته و از این خدمات استفاده نمایید.

ازدیگر ویژگی های کاربردی این سرویس ها، گوش کردن آفلاین به موسیقی هاست. مثلا در سرویس Spotify Premium شما قادر هستید که تنها ۳۳۳۳ موسیقی را با کیفیت خوب به مدت ۳۰ روز به صورت آفلاین گوش دهید. همچنین در سرویس Deezer شما می توانید آهنگها و لیست پخش موسیقی خود را با گوشی همراه خود همگام سازی کنید و به صورت آفلاین به آن گوش کنید. در سرویس Tidal شما می توانید آهنگ را ذخیره کرده و به حالت آفلاین به آن گوش دهید.

گوگل پلی موزیک به کاربر اجازه می دهد تا آهنگ های زیادی را دانلود کرده و در حالت آفلاین به آن گوش دهد همچنین کاربران می تواند تا ۵۰۰۰۰ آهنگ خود را در این سرویس آپلود کنند تا در برنامه قابل دسترس باشد.

ویژگی On Tour در Spotify این امکان را فراهم می کند تا از کنسرت های خوانندگان در کشورتان مطلع شوید همچنین به وسیله ویژگی خرید کالا می توانید تی شرت ها، مدال ها و … گروه ها و خوانندگان خود را پیدا کرده و خریداری کنید.

سرویس Spotify و Deezer می توانند با شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک همگام سازی شوند و از این طریق شما می توانید مطلع شوید که دوستانتان از چه آهنگ هایی خوششان می آید. در سرویس Tidal این قابلیت وجود دارد با این تفاوت که شما به راحتی می توانید موزیک های این سرویس را در فیسبوک به اشتراک بگذارید. این قابلیت در اپل موزیک متفاوت است و تحت عنوان ” Connect” مشخص شده است و تنها در دسترس هنرمندان است تا بتوانند ویدئو ها، عکس ها و موارد دیگر را به اشتراک بگذارند و طرفداران از دیدن آن لذت ببرند و نظر بدهند.

سرویس ها Spotify و Deezer برنامه هایی به منظور ارائه قابلیت های متفاوت ارائه کرده اند. استودیو برنامه Deezer دارای بیش از ۱۰۰ برنامه کاربردی در این زمینه است.

به طور کلی هم این سرویس ها از قابلیت ها یی برخوردارند که باعث می شود آنها را به عنوان یک سرویس پخش آنلین موسیقی برای خود در نظر بگیریم.

از نظر ما رابط کاربری Deezerبسیار خوب و آسان است. بخش اکسپلور و کشف در اپل موزیک یک قابلیت خوب وکاربردی به نظر می رسد و بعد از آن می توان Spotify را انتخاب نمود. قابلیت پخش رایدیویی اپل موزیک یکی دیگر از نکات مثبت آن به حساب می آید و رتبه دوم به Spotify می رسد.

اگر به دنبال سرویس رایگان پخش موزیک هستید، بهتر است Spotify را انتخاب کنید. Tidal و اپل موزیک از جمله سرویس هایی هستند که از ویدئو در کنار موزیک ها خود استفاده می کنند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد