بهترین مکان‌های گردشگری در فصل پاییز

0 1,199

پاییز، فصل زیبا و دوست داشتنی سال است. نسیم برگ‌های درختان را نوازش می‌کند و به مرور باعث ریزش آن‌ها می‌شود. باران تمام افکار منفی را پاک می‌کند و ما را برای پذیرایی از زمستان آماده می‌کند. اما وقتی که پاییز می‌آید چه اتفاقی می‌افتد؟ بعضی افراد از تعطیلات تابستانی خود عقب می‌مانند، برخی سر کار می‌روند و برخی در دانشگاه مشغول تحصیل می‌شوند. بعضی افراد هم به دلیل اینکه فصل تابستان تمام شده است، افسرده می‌شوند و در خانه می‌مانند. افراد بسیار کمی این فصل سال را برای مسافرت انتخاب می کنند. اما آیا مسافرت در فصل پاییز انتخاب خوبی است؟

بعضی افراد با آمدن فصل پاییز منتظر تعطیلات تابستان یا زمستان سال آینده می‌مانند. البته این بسیار خوب است که برای تعطیلات تابستانی و زمستانی خود برنامه‌ریزی داشته باشید و تصمیم بگیرید چگونه و در کجا تعطیلات خود را بگذرانید. اما آیا تنها این دوره‌های سال بهترین زمان برای مسافرت هستند؟ آیا باید همچنان منتظر باشید تا پاییز و بهار سریعا به پایان برسند و بتوانید تعطیلات خود را ادامه دهید؟ خوب، در اینجا چند دلیل بیان شده است که مشخص می‌کند چرا بهتر است فصل پاییز را برای مسافرت انتخاب کنید و پس از آن‌ مکان‌هایی را به شما برای این مسافرت‌ها معرفی می‌کنیم.

۱. شرایط آب و هوایی عالی است
آمدن فصل پاییز لزوما بدان معنی نیست که تمام وقت باران می‌بارد و نمی‌توانیم از خانه بیرون بیاییم. بله، گاهی ممکن است چندین روز به صورت مداوم باران بیاید، اما چرا باید به جنبه منفی باران تمرکز کنیم؟ بیایید سعی کنیم جوانب مثبت آن را ببینیم: پاییز فصلی است که پس از تابستان می‌آید، درست است؟ همه ما می‌دانیم که هوا در فصل تابستان گرم و سوزان است، درست است که می‌‌توانیم در فصل تابستان به ساحل برویم و شنا کنیم اما این همیشه خوب نیست. بسیاری از افراد خورشید را دوست دارند و در هوای آفتابی به گشت و گذار می‌پردازند، اما اگر دقت نکنیم، ممکن است عواقب بدی برای پوست صورتمان اتفاق بیفتد و دچار آفتاب سوختگی شویم.

فکر کنید به یک شهر جدید رفته‌اید و می‌خواهید جاذبه‌های گردشگری آن را ببینید، ولی مجبور هستید هنگام روز از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید؟ در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا دیگر خورشید بهترین دوست شما نیست، زیرا احساس می‌کنید انرژی‌تان تحلیل رفته است. در فصل تابستان هوا گرم است و سر و بدنتان عرق می کند، همین عوامل ممکن است باعث سردردتان شود. خوب، این مسائل در فصل پاییز اتفاق نمی‌افتند، زیرا در فصل پاییز آب و هوا خوب است و برای بدن سازگار است. در فصل پاییز می‌توانید از نور خورشید لذت ببرید، زیرا نسیم کوچک، عوارض سوزش آن را کم می‌کند. علاوه بر این، نباید نگران عرق کردن و خیس شدن لباس‌هایتان باشید. از طرفی بوی عرق کاملا ناخوشایند است و در فصل پاییز از شر آن در امان می‌مانید. بهترین مزیت مسافرت در فصل پاییز این است که می‌توانید به ساحل بروید و از دیدن آن لذت ببرید. به عنوان مثال یونانی‌ها را ببینید آن‌ها به طور کامل از فصل پاییز لذت می‌برند، در دریای با شکوه شنا می‌کنند و در طول روز در ساحل آفتاب می‌گیرند.

کویر

۲. مسافرت خارج از فصل ارزان‌تر است
این یک منطق محض است. هنگامی که فصل مسافرت و گشت و گذار فرا می‌رسد مانند تعطیلات تابستان و زمستان تقاضای مردم برای تعطیلات افزایش می‌یابد، بنابراین قیمت بلیط و هتل‌ها نیز افزایش می‌یابد. شاید فکر کنید آژانس‌های مسافرتی مدت‌ها پیش این قضیه را درک کرده بودند و از آن استفاده کردند تا پول بیشتری از مردم بگیرند، اما حقیقت این است که هزینه‌های آن‌ها نیز در طول تابستان و زمستان افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که آن‌ها باید قیمت اضافی را به پیشنهادات خود اضافه کنند. با این حال، اگر در زمان‌هایی خارج از فصل تعطیلات به مسافرت بروید می‌توانید با قیمت بسیار ارزان‌تر سفر کنید. شما حتی تفاوت قیمت‌ها را در فروشگاه‌های محلی نیز احساس خواهید کرد، بعضی محصولات در فصل پاییز با قیمت پایین‌تر فروخته می‌شوند.

۳. از تجمع گردشگران به دور هستید
تا امروز شما متعلق به گروهی از افراد بودید که فقط در دوره‌های تعطیلات سفر می‌کردند؟ خوب، اگر می‌خواهید در فصل تعطیلات به یک شهر جدید مسافرت کنید و جاذبه‌های گردشگری آن را ببیند، باید به این نکته دقت داشته باشید که ممکن است همزمان با شما افراد دیگری نیز به آن شهر سفر کنند. این شلوغی نه تنها مردم محلی را آزار می‌دهد بلکه گردشگران دیگری که فقط می‌خواهند از فضای شهری لذت ببرند نیز آزار می‌دهد. تصور کنید که می‌خواهید در آرامش پیاده‌روی کنید و مدام افراد به شما برخورد می‌کنند، چه احساسی خواهید داشت؟ اگر در فصل پاییز مسافرت کنید این دغدغه‌ها را نخواهید داشت و می‌توانید در آرامش پیاده‌روی کنید.

یا به عنوان مثال، ممکن است یک سال سخت را پشت سر گذاشته باشید و بخواهید در یکی از سواحل شگفت انگیز استراحت کنید. اگر در فصل تابستان به آنجا بروید، احتمالاً سواحل آن بسیار شلوغ خواهد بود و نمی‌توانید آن‌طور که انتظار دارید از فضای آن استفاده کنید. در این صورت نه تنها خستگی‌تان رفع نخواهد شد بلکه تنها هزینه‌های اضافی برایتان در پی خواهد داشت.

با توجه به این دلایل می‌توانیم خلاصه کنیم که مسافرت در فصل پاییز بسیار عالی است، زیرا اکثر مردم سر کار هستند و دانش آموزان و دانشجویان نیز مشغول تحصیل هستند و زمان بسیار خوبی است تا در اطراف شهر گردشی خاطره‌انگیز داشته باشید.

۴. همه‌جا رنگارنگ است
ما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که در پاییز، روح هنری در ذهن انسان بیدار می‌‍شود. برگ‌های رنگی روی زمین، مزرعه‌های سبز طولانی و رنگین‌کمان‌های جادویی پس از باران همه چیز را فراهم می‌کند تا بیشتر از همیشه از طبیعت قدردانی کنید. حتی در بعضی از نقاط جهان می‌توانید زیبایی‌های واقعی را تجربه کنید. بهتر است هنگام مسافرت با خود دوربین عکاسی ببرید و از مناظر آن لذت ببرید.

دریاچه جنگلی چورت

۵. از جمعیت جدا می‌شوید
وقتی تعطیلات زمستانی فرا می‌رسد، افراد تمام تلاش خود را می‌کنند تا جای مناسبی برای اسکی و جشن سال نو پیدا کنند. با توجه به دلایلی که قبلا بیان شد، همه به آژانس‌های مسافرتی حمله می‌کنند تا پیشنهاد خوبی برای مسافرت خود پیدا کنند. فقط به این دلیل که بیشتر افراد در این فصل به مسافرت می‌روند، به این معنی نیست که شما هم باید به طور خودکار از آن‌ها تبعیت کنید. از مسافرت کردن در زمان‌های شلوغ خودداری کنید و به این فکر کنید چگونه می‌توانید در کنار خانواده و دوستان خود لحظات شادی داشته باشید. سعی کنید سفر خود را به زمان دیگری موکول کنید. اجازه دهید اطرافیانتان از مسافرت برگردند و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید یک تصمیم درست بگیرید.

مسافرت یک هدیه است، مهم نیست چه فصلی را برای مسافرت انتخاب می‌کنید اما اگر می‌خواهید تجربه خوبی داشته باشید باید به طور عاقلانه تصمیم بگیرید. به این معنی که باید فصل مناسبی را برای مسافرت انتخاب کنید. در تصمیم گیری عجله نکنید، زمان زیادی برای فکر کردن دارید. از طرفی باید زمان و پول خود را نیز در نظر بگیرید تا تعطیلاتتان به یک خاطره به یاد ماندنی تبدیل شود. اگر تصمیم گرفتید در فصل پاییز مسافرت کنید می‌توانید مکان‌های دیدنی زیر را انتخاب کنید:

کویرگردی
بهترین زمان برای کویرگردی، فصل پاییز است زیرا از شب‌های سرد و روزهای آفتابی و سوزان خبری نیست. خوشبختانه کشور ایران کویرهای دیدنی بسیاری دارد از جمله کویر ریگ زرین، کمپ کویری متین آباد، بیابان لوت، کمپ کویری شهداد، کویر مرنجاب و… .
صبح‌های بهاری، ظهرهای گرم تابستانی، غروب پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌های زمستانی، ارمغان پاییز برای کویر است. شب‌های پر ستاره کویر را در هیچ جای دیگری نمی‌توانید ببینید. پیشنهاد می‌کنیم در فصل پاییز از جذابیت‌های کویر بهره ببرید.

دریاچه جنگلی چورت
دریاچه «چورت» در شمال شرقی مازندران قرار دارد. این دریاچه یکی از معدود دریاچه‌های ایران است که در دل جنگل قرار دارد. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی است و وسعت آن حدود ۲.۵ هکتار است. محلی‌ها به آن، دریاچه میانشه هم می‌گویند اما به دلیل نزدیکی به روستای چورت به آن دریاچه جنگلی چورت می گویند.

روستای ابیانه

آب گرم لاویج
روستای لاویج یکی از دهستان‌های شهر چمستان نور در استان مازندران است که در دامنه سلسله جبال البرز قرار دارد. یکی از جاذبه‌های طبیعت لاویج، جنگل‌های انبوه و متراکم آن است که تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آب گرم لاویج که از دامنه کوه‌های لاویج از زمین می‌جوشد، خنکای پاییز را به تن‌تان گرم می‌‌کند. این روستا در فصل تابستان با ازدحامی از جمعیت روبرو می‌شود، اما در فصل پاییز می‌توانید مدت زمان بیشتری از آب گرم آن لذت ببرید. این آب‌گرم دارای املاح معدنی و گوگردهای فراوانی است که برای امراض پوستی و دردهای مفاصل، کمردرد، پادرد و مهم‌تر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است.

روستای ابیانه
روستای ابیانه در چهل کیلومتری شمال غربی نطنز در استان اصفهان قرار دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر یک روزه و دیدن طبیعت و تاریخ، در کنار هم است. همه خانه‌ها، مساجد، مدارس و مکان‌های عمومی روستای ابیانه با خاک سرخ رنگ ساخته شده است و یکی از استثنایی‌ترین روستاهای ایران به شمار می رود. سازمان یونسکو روستای ابیانه را به عنوان روستای نمونه گردشگری اعلام کرد.

تالاب کردخورد
تالاب «کردخورد » یا تالاب «آق گل» یکی از بهترین مکان های گردشگری در فصل پاییز به شمار می‌رود. این تالاب در حد فاصل استان‌‌های مرکزی و همدان در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کردخورد قرار دارد. این تالاب در فصل پاییز بسیار زیباست چون فصل مهاجرت پرندگان است و پرندگانی از مناطق سردسیر روسیه و قفقاز به این منطقه پرواز می‌کنند. منظره زیبای این تالاب در فصل پاییز رنگ و بوی زندگی می‌‌دهد. این تالاب در فصل پاییز و زمستان آب‌ دارد ولی در فصل بهار از میزان آب آن کاسته می‌شود و تا اواخر بهار کاملا خشک می‌شود.

اولسبلانگاه
روستای ییلاقی “اولسبلانگاه” در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. نام اولسبلنگاه از دو بخش «اولسا» و«بلنگاه» تشکیل شده است که در زبان تالشی به معنی درختی است که بر ارتفاعات می‌‌روید. خانه‌های موجود در آن اکثرا از چوب ساخته شده است. معمولا بازدید‌کنندگان اردیبهشت تا اوخر تابستان را فصل مناسبی برای سفر به این ییلاق می‌دانند؛ این در حالی‌ است که این منطقه پاییزی رویایی و فراموش نشدنی‌ دارد.

جنگل درفک

جنگل نوردی
پاییز بهترین زمان برای جنگل نوردی است وقتی رنگ برگ‌ها عوض می‌شود جنگل‌ها هزار رنگ می‌شوند و انگار در میان انبوهی از رنگ‌ها قدم می زنید. ایران کشور چهار فصل است و جنگل‌های بسیاری دارد که می‌توانید در فصل پاییز به آن‌ها سفر کنید.

جنگل‌های ۲هزار و ۳هزار
جنگل‌های ییلاقی، دوهزار و سه هزار در تنکابن واقع شده است و منطقه‌ای بکر، زیبا با چشم‌اندازهای بدیع است.

جنگل گلستان
جنگل‌های گلستان از مناطق زیبایی سواحل خزر است. جنگل هزار رنگ پاییزی گلستان از جاذبه‌های فصل پاییز است و نباید فرصت دیدن آن را از دست داد.

جنگل ابر
جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهرود به آزادشهر قرار گرفته است. این جنگل‌ها قسمتی از قدیمی‌ ترین جنگل‌های دنیا هستند، جنگل‌های هیرکانی که میلیون‌ها سال قدمت دارند و از دوران ژوراسیک، یعنی دوره سوم زمین‌شناسی باقی مانده‌اند. این جنگل‌ها نیز در فصل پاییز بسیار دیدنی و جذاب هستند.

جنگل‌های اسالم – خلخال
این جادۀ ۷۰ کیلومتری از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می‌شود. شهرستان خلخال به دلیل نزدیکی به استان گیلان طبیعت زیبایی دارد؛ از این‌رو، این منطقه در فصل‌ تابستان هم هوای خنکی دارد و همین موضوع یکی از دلایل سفر گردشگران در این فصل به خلخال است. اما این جنگل در فصل پاییز هم گردشگران بسیاری را به زیبایی‌های خود جذب می‌کند که خالی از لطف نیست.

جنگل درفک
قله درفک بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد. ارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است و از سمت جنوب به کوه‌های منجیل متصل و از مشرق و جنوب شرقی تا کوه‌های پیشکوه و رشته کوه‌های عظیم تخت سلیمان ادامه دارد و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می‌یابد. اگر تصمیم گرفتید در فصل پاییز سفر کنید می‌توانید جنگل درفک را انتخاب کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی انواع دوربین‌های عکاسی مناسب سفر (قسمت اول)
در بورسیکا بخوانید: آشنایی با بهترین مکان‌های گردشگری جهان
در بورسیکا بخوانید: آشنایی با انواع ماوس‌های مسافرتی

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد