بهترین ویتامین‌ها برای کنترل چربی پوست

0 1,430

پوست چرب می‌تواند برای هر فردی آزار دهنده باشد، زیرا چربی باعث از بین رفتن طراوت پوست می‌شود. افرادی که پوست چرب دارند مدام با پوست خود درگیر هستند و گمان می‌کنند که صورت جذاب و زیبایی ندارند. این افراد ممکن است به دلیل پوست چرب اعتماد به نفس کمی داشته باشند. یکی از علت‌های اصلی چرب شدن پوست این است که غدد سبابه، چربی بیش از حدی تولید می‌کنند. کار غدد سبابه این است که با تولید چربی باعث نرمی و لطیفی پوست شوند. با این حال، چربی بیش از حد ممکن است به پوست چرب منجر شود. تولید چربی بیش از حد می‌تواند توسط رژیم غذایی نادرست یا عدم تعادل هورمونی ایجاد شود.

۱. ویتامین D

ویتامین‌ها یکی از مواد ضروری برای زندگی و سلامتی هستند که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شوند. از سوی دیگر، ویتامین D از لحاظ فنی یک پرو هورمون است که می‌تواند توسط پوست در حضور UVB سنتز شود. بنابراین، در واقع، ویتامین نیست.

برخی شواهد نشان می‌دهد که با مصرف ویتامین D ممکن است نتایج بهتری برای پوست چرب خود دریافت کنید. این به این دلیل است که ویتامین D به طور جدی پوست را کنترل می‌کند و این در بدن از طریق غدد سبوم سنتز می‌شود. این غدد باعث می‌شوند که اشعه ماوراء بنفش خورشید به ویتامین D تبدیل شود. بنابراین، با افزایش مکمل ویتامین D3، چربی پوست کاهش می‌یابد. چربی پوست یکی از عواملی است که باعث ایجاد آکنه و پوست چرب می‌شود.

شما می‌توانید ویتامین D را از طریق دو گزینه دریافت کنید. اولا شما می‌توانید زمان بیشتری را زیر نور خورشید بمانید. توجه داشته باشید که این گزینه در زمستان، بسته به محل زندگی شما، سخت خواهد بود. برای این کار بهتر است حدود نیم ساعت در روز زیر نور خورشید باشید. این زمان اغلب باید در وسط روز باشد و حداقل یک چهارم بدن را شامل شود. در این حالت نباید هیچ کرم ضد آفتابی روی پوستتان باشد و نور خورشید به طور مستقیم بتابد.

ثانیا، می‌توانید مکمل‌های ویتامین D مصرف کنید. با مصرف ویتامین D3 دیگر نگران این موضوع نخواهید بود که حتما باید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در صورت تصمیم به خرید مکمل‌ها، باید ویتامین D3 مصرف کنید نه ویتامین D2 یا سایر ویتامین‌های D، زیرا آنها تقریبا جذب نمی‌شوند. از نظر جذب، ویتامین D3 محلول در چربی است، به این معنی که آن‌ها در چربی حل می‌شوند. بنابراین، بهتر است آن را با یک وعده غذایی چرب میل کنید.

۲. ویتامین B2

ویتامین B2 یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز برای کنترل چربی پوست است. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین B2 می‌تواند منجر به پوست‌های چرب، رنگدانه و لکه‌های ناشی از سن شود، بنابراین استفاده از این مواد مغذی حیاتی می‌تواند مشکلات چربی پوست را حل کند.

خوردن غذاهای غنی از ویتامین B2 به حفظ ترشح غدد چربی کمک می‌کند. این ویتامین می‌تواند در بسیاری از غذاهای بدست آمده از گیاهان و حیوانات یافت شود. منابع خوب ویتامین B2 عبارتند از:
زرده تخم مرغ، مخمر، گوشت ارگان، جوانه گندم، گوجه فرنگی، سبزیجات سبز برگ، خربزه، لوبیا سیاه، آجیل و برنج کامل. این غذاها را در یک مکان تاریک نگه دارید زیرا نور ممکن است این ویتامین را از بین ببرد.

vitamin-b3

۳. ویتامین B3

به غیر از ویتامین B5 و B2، ویتامین B3 نیز برای کنترل چربی پوست مفید است. این ویتامین، یک ویتامین محلول در آب است که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین B3 نیاسین هم نامیده می‌شود و به طور فزاینده‌ای به عنوان یک ماده آرایشی ضد پیری به کاربرده می‌شود. به عنوان مثال، NIA 24 یک نام تجاری محبوب برای مراقبت از پوست است که حاوی نیاسین می‌باشد.

این در واقع یکی از بهترین ویتامین‌های مورد نیاز برای کنترل چربی پوست است که باید آن را در اسرع وقت به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

۴. ویتامین B6

اگر به چربی پوست خود اهمیت ندهید، ممکن است منجر به آکنه و حتی مشکلات پوستی بیشتر شود، اما چربی پوست با رژیم غذایی سالم کنترل می‌شود. اضافه کردن غذاهای غنی از ویتامین B6 به رژیم غذایی ممکن است در کاهش تولید چربی کمک کند. ویتامین B6 ویتامین محلول در آب است، بنابراین بدن می‌تواند آن را بیشتر جذب کند. ویتامین B6 به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش به محافظت از پوست و کنترل چربی پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف ویتامین B6، می‌تواند به درمان آکنه نیز کمک کند، زیرا از چربی بیش از حد پوست جلوگیری می‌کند.

مصرف این ویتامین برابر ۱.۹ میلی‌گرم در روز برای زنان و ۲.۴ میلی‌گرم در روز برای مردان است. در صورت مصرف ۳ وعده غذایی که با آرد سفید ساخته شده است، مصرف روزانه این ویتامین را دریافت خواهید کرد. برعکس، در صورتی که از ویتامین‌های موجود در آرد سفید بهره نبرید، باید ۵ وعده سبزیجات یا میوه‌ها یا مصرف منظم گوشت ارگان را اضافه کنید.

۵. ویتامین B12

در صورتی که از مشکلات پوستی رنج می‌برید یا در صورت داشتن پوست نازک و ناسالم، ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشید. ویتامین B12 در کنترل چربی پوست، بهبود پوست آسیب دیده و حفظ رنگ پوست کمک می‌کند. این به این دلیل است که این ویتامین رنگدانه پوست را مدیریت می‌کند، در نتیجه از رنگدانه‌های زیاد جلوگیری می کند زیرا رنگدانه‌های زیاد منجر به تیره شدن بیش از حد پوست می‌شوند. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های ویتامین B12 امکان حفظ جوانی پوست است. همه ما پوست صاف را دوست داریم، اما کمبود ویتامین B12 می‌تواند خطوط و چین و چروک‌های نابالغ ایجاد کند. ویتامین B12 در کبد، تخم مرغ، گوشت، صدف و ماهی، پنیر و ماهی یافت می‌شود.

vitamin-b12

۶. ویتامین E

لکه‌های تیره ممکن است به علت عوامل مختلفی نظیر پیری، آسیب‌های رادیکال آزاد و مشکلات کبدی اتفاق بیفتند. ویتامین E می‌تواند با این مشکلات مقابله کند. این ویتامین یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. ویتامین E نیز به پاک کردن خاک، کثیفی و همچنین سایر ناخالصی‌ها کمک می کند در حالی که به طور همزمان چربی پوست را متعادل می‌کند.

۷. ویتامین B کمپلکس

ویتامین B برای داشتن پوست سالم ضروری است و کمبود آن می‌تواند باعث مشکلات پوستی شود. خانواده B انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها یک کار انجام می‌دهند.

امروزه ویتامین B کمپلکس به دلیل خواص سم زدایی و ضد التهابی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. مخلوط فعال نیاسین، پانتوتنیک اسید، پانتوفنول و پیریدوکسین در بعضی از فرمول‌های موضعی مفید است و پوست را تغییر نمی‌دهد. محصولات آرایشی حاوی این ویتامین برای حفظ چربی پوست مفید هستند و همچنین باعث کاهش قرمزی یا سوزش پوست می‌شوند.

۸. ویتامین A

ویتامین A یکی از بزرگترین ویتامین‌ها برای پوست‌های چرب است. ویتامین A می‌تواند به تعدیل چربی پوست کمک کند. ویتامین A برای حفظ، ترمیم و تقویت بافت محافظ پوست ضروری است. ۵ ترکیب اصلی در ویتامین A وجود دارد که به ۴ ترکیب آن کاروتن و به یک ترکیب آن رتینول گفته می‌شود. کاروتن‌ها از منابع گیاهی به دست می‌آیند، در حالی که رتینول در حیوانات یافت می‌شوند. ویتامین A برای درمان آکنه، کاهش چربی و جوان سازی پوست مفید است.

این ویتامین به کاهش التهاب کمک می‌کند که پاسخ سلول‌های ایمنی بدن است و باعث تعادل هورمونی می‌شود. ویتامین A به جلوگیری از آزاد شدن پوست سر و همچنین ایجاد ضایعات التهابی آکنه کمک می‌کند.

vitamin-b5

۹. ویتامین B5

اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها ضروری است. این ویتامین دارای ۲ مکانیسم است و نقش مهمی در جلوگیری و از بین بردن علائم آکنه دارد. در مرحله اول، ویتامین B5 به شما کمک می‌کند تا منافذ پوست را کاهش دهید. علاوه بر این، این ویتامین به شما کمک می‌کند تا سلول های مرده پوست را کاهش دهید. ثانیا، اسید پانتوتنیک به بهبود علائم آکنه کمک می‌کند. هنگامی که اسید پانتوتنیک تولید کوآنزیم A را افزایش می‌دهد، متابولیسم چربی افزایش می‌یابد؛ در نتیجه تولید سبوم کاهش خواهد یافت.

منابع این ویتامین عبارتند از:
شیتاک، پخته شده – ۳.۵۹ میلی‌گرم (۳۶٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
آب پنیر – ۳.۳۵ میلی‌گرم (۳۴٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
ماهی قزل آلا، پخته شده – ۲.۲۴ میلی‌گرم (۲۲٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
آووکادو – ۱.۴۶ میلی‌گرم (۱۵٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
تخم مرغ – ۱.۵۳ میلی‌گرم (۱۵٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
استیک پخته شده – ۱.۶۵ میلی‌گرم (۱۷٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
شانه گوشت گوساله، پخته شده – ۱.۶۱ میلی‌گرم (۱۶٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
مرغ، پخته شده – ۱.۳۲ میلی‌گرم (۱۳٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
دانه‌های آفتابگردان – ۷.۰۶ میلی‌گرم (۷۱٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم
سیب زمینی شیرین (پخته شده) – ۰.۸۸ میلی‌گرم (۹٪ درصد نیاز روزانه) اسید پانتوتنیک در ۱۰۰ گرم

۱۰. ویتامین C

ویتامین C یکی از بهترین ویتامین‌ها برای پوست چرب است. این ویتامین برای حفظ انعطاف پذیری پوست و همچنین کمک به بهبود زخم‌ها اهمیت دارد. ویتامین C برای محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C باعث ایجاد کلاژن می‌شود که می‌تواند پوست را ترمیم کند و همچنین سیستم ایمنی بدن را حفظ کند. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C به شما کمک خواهد کرد تا ترشح غدد چربی پوست را متعادل کنید. منابع خوب ویتامین C عبارتند از:

فلفل زرد رنگ – ۱۸۳.۵ میلی‌گرم (۳۰۶٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
پاپایا – ۶۰.۹ میلی‌گرم (۱۰۲٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
نخود فرنگی – ۶۰ میلی‌گرم (۱۰۰٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
گوجه فرنگی (پخته شده) – ۲۲.۸ میلی‌گرم (۳۸٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
مرکبات (پرتقال) – ۵۳.۲ میلی‌گرم (۸۹٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
توت (توت فرنگی) – ۵۸.۸ میلی‌گرم (۹۸٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
کلم بروکلی – ۸۹.۲ میلی‌گرم (۱۴۹٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
کیوی (سبز) – ۹۲.۷ میلی‌گرم (۱۵۵٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
سبزیجات برگ سبز – ۱۲۰ میلی‌گرم (۲۰۰٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم
گواوا – ۲۲۸.۳ میلی‌گرم (۳۸۱٪ درصد نیاز روزانه) ویتامین C در ۱۰۰ گرم

زینک

۱۱. روی

روی می‌تواند منافذ بزرگ، جوش‌های سرسیاه و آکنه را کاهش دهد. مکمل روی باعث ایجاد خواص ضد التهابی و ضد باکتری می‌شود که برای کنترل غلظت‌های تولید کننده چربی ضروری هستند. با این حال، روی توسط بدن تولید نمی‌شود، بنابراین باید آن را از مکمل یا رژیم غذایی تامین کنید. منابع خوب روی عبارتند از:

قارچ سفید پخته شده – ۰.۹ میلی‌گرم (۶٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
ماش گیاهی پخته شده – ۰.۵ میلی‌گرم (۳٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
گوشت خوک – ۵.۰ میلی‌گرم (۳۳٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
پودر کاکائو – ۶.۸ میلی‌گرم (۴۵٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
بادام هندی – ۵.۶ میلی‌گرم (۳۷٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
تخم کدو و کدو حلوایی – ۳ میلی‌گرم (۶۹٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
اسفناج – ۰.۸ میلی‌گرم (۵٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
جوانه گندم – ۱۶.۷ میلی‌گرم (۱۱۱٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
گوشت با استخوان دنده – ۱۲.۳ میلی‌گرم (۸۲٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم
صدف‌های پخته شده – ۷۸.۶ میلی‌گرم (۵۲۴٪ درصد نیاز روزانه) روی در ۱۰۰ گرم

۱۲. اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ سلامت پوست، کنترل چربی پوست و بهبود کشش پوست بسیار مهم هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند از چربی بیش از حد پوست جلوگیری کنند. منابع خوب اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از کلم، سویا، توفو، ماهی قزل آلا، ساردین، گردو، میگو، دانه‌های روغنی و جوانه‌های بروکسل.

به طور کلی، کمبود این ویتامین می‌تواند سبب ناباروری پوست شود. با این حال، باید به یاد داشته باشید که مصرف قرص‌های ویتامین به طور کامل با مشکلات پوستی مقابله نمی‌کند. پیش از انجام باید با پزشک خود مشورت کنید. شما نمی‌توانید برای مقابله با پوست چرب تنها به محصولاتی اکتفا کنید که مکمل‌های ویتامین‌ها را افزایش می‌دهند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد