بهترین پردازنده موبایل

0 2,244

پردازنده یا SOC بدون شک یکی از مهم‌ترین اجزای یک گوشی هوشمند به حساب می‌آید؛ عملکرد پردازنده به طور مستقیم بر روی سرعت گوشی و تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین پردازنده، در انتخاب یک گوشی هوشمند، نقش مهم و غیرقابل‌انکاری دارند. بهترین شرکت‌های حاضر در بازار پردازنده گوشی‌های هوشمند، محدود به سامسونگ، هوآوی و کوالکوم (Qualcomm) و اپل است Qualcomm، پردازنده بسیاری از گوشی‌های هوشمند را تهیه و تولید می‌کند؛ در این میان گوشی‌های سامسونگ و هوآوی و اپل هر کدام پردازنده‌های مختص به خود را دارند. حال این سؤال مطرح می‌شود بهترین پردازنده موبایل کدام است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین و سریع‌ترین پردازنده‌های جهان آشنا شوید.

پردازنده‌ها دقیقاً چه هستند و چه‌کار می‌کنند؟

البته داستان پردازنده در گوشی‌ها در مقایسه با سایر وسایل الکتریکی اندکی متفاوت است؛ پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند همیشه به عنوان سیستم‌های مجتمع (SoC) استفاده می‌شوند. این به این معنی است که چندین نوع پردازنده به یک قطعه سیلیکونی لیزر تبدیل می‌شوند که به طور قابل توجهی سرعت کار گوشی‌های هوشمند را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

SoC در گوشی‌های هوشمند مخفف عبارت System on A Chip و نقش پردازنده و مغز متفکر گوشی را بر عهده دارد. این پردازنده باعث می‌شود اندازه دستگاه کوچک‌تر شده و علاوه بر این، عمر باتری نیز افزایش یابد؛ مصرف کمتر انرژی و تولید گرمای کمتر از دیگر فواید SoC  به حساب می‌آید. SoC شامل CPU ،GPU، مودم LTE، پردازنده چندرسانه‌ای، امنیت، پردازنده سیگنال، هوش مصنوعی AI و همچنین بلوتوث و Wi-Fi است. این ویژگی‌های گوناگون باعث شده صحبت در مورد سریع‌ترین پردازنده گوشی هوشمند اندکی سخت باشد.

به‌طورکلی رتبه‌بندی‌های مختلفی برای این پردازنده‌ها در نظر گرفته شده و بر روی آن توافق کلی وجود ندارد. بااین‌حال ما از رتبه‌بندی Centurion Mark از سایت techcenturion استفاده می‌کنیم. طبق این سایت از ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، بهترین پردازنده تلفن همراه به اپل با پردازنده A12 Bionic  تعلق دارد که در گوشی‌های iPhone XS و iPhone XR استفاده‌شده است. در میان دستگاه‌های آندروید، Snapdragon 855 در حال حاضر بهترین پردازنده و پس از آن Exynos 9820 می‌باشد. HiSilicon کرین ۹۸۰ نیز یکی از بهترین پردازنده‌های آندروید پس از Exynos 9820 است. در این مطلب در ابتدا به توضیحات مختصری در مورد این پردازنده‌ها می‌پردازیم و سپس آن‌ها را بر اساس عملکردهای مختلف دسته‌بندی می‌کنیم:

۱. پردازنده A12 Bionic

A12 یکی از اولین تراشه‌های موبایل با پردازنده ۷ نانومتری است؛ این تراشه ۶۴ بیتی ARM  توسط اپل طراحی شده و اکنون در گوشی‌های iPhone XS ،XS Max ،XR استفاده می‌شود. این تراشه از یک پردازنده ۶ هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی ۷ هسته‌ای استفاده می‌کند. موتور عصبی آن  ۸ هسته‌ای بوده و قابلیت محاسبات بسیار بالاتر از مدل قبلی خود را دارد و در هر ثانیه در حدود ۵ تریلون محاسبه را به سرعت انجام می‌دهد.

۲. کوالکام اسنپ دراگون ۸۵۵ (Snapdragon 855)

Snapdragon ۸۵۵ یک پردازنده ۶۴ بیتی LTE ،۷ نانومتری با کارایی بالا است که توسط شرکت Qualcomm طراحی شده و در اواخر سال ۲۰۱۸ معرفی شد. در این پردازنده، هسته‌های جدید ARM به نام Cortex-A76 وجود دارند؛ در واقع این پردازنده شامل یک هسته‌ی Kryo 485 Gold Prime با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز، ۳ هسته‌ی Kryo 485 Gold با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی Kryo 485 Silver با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز است.

علاوه بر این Snapdragon 855 یک DSP جدید دارد که به هگزاگون ۶۹۰ معروف است و به همراه شتاب دهنده تانسور جدید ارائه شده و مبحث هوش مصنوعی در این گوشی را ارتقا می‌دهد؛ بلوک پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال (DSP) به همراه این تانسور اولین نسل از موتورهای یادگیری شرکت کوالکام به حساب می‌آید. قابلیت هوش مصنوعی دستیار صوتی در این پردازنده، پردازش در زمینه دستیارهای صوتی را سریع‌تر از قبل کرده است. این پردازنده ۵G است اما به تنهایی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند و تنها از طریق مودم اکسترنال اسنپدراگون X50 این کار انجام می‌شود و شما می‌توانید از سرعت ارتباطات آن استفاده کنید. تراشه هوش مصنوعی کوالکام به ۷ تریلیون محاسبه در ثانیه دست می‌یابد که ۲ تریلون بیشتر از A12 Bionic است. این پردازنده علاوه بر گوشی‌های هوشمند در هدست های اختصاصی VR نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. سامسونگ اکسینوس ۹۸۲۰ (Samsung Exynos ۹۸۲۰)

اکسینوس ۹۸۲۰ سامسونگ با قابلیت NPU یا همان پردازش عصبی خود توانسته در لیست بهترین پردازنده‌های موبایل قرار بگیرد. این پردازنده در گوشی‌های گلکسی اس ۹، اس ۸ پلاس و همچنین گلکسی نوت ۹ تعبیه شده و باعث افزایش سرعت و کارایی این گوشی‌ها شده است. این پردازنده دارای مودم آل تی LTE-Advanced Pro است که سرعت آن بسیار بالا بوده و از این بابت کاربران را شگفت زده می‌کند؛ البته این پردازنده در رقابت با پردازه‌های ۷ نانومتری که در بازار موجود است؛ متفاوت بوده و به صورت ۸ نانومتری ارائه شده و مصرف انرژی آن بسیار کم و بهینه می‌باشد. پردازنده گرافیکی تراشه اکسینوس ۹۸۲۰ سامسونگ از نوع Mali-G76 MP12 که عملکرد  بهتر و مصرف انرژی پایین‌تری دارد.

۴. HiSilicon کرین ۹۸۰ (HiSilicon Kirin 980)

این تراشه ۷ نانومتری شرکت هوآوی در لیست بهترین تراشه‌های موبایل جای گرفته که نسبت به نسل‌های قبلی خود مصرف پایین‌تر و عملکرد بسیار بهتری دارد. این پردازنده از دو پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس ۱.۹۲ و ۲.۶ گیگاهرتز و یک پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند. این تراشه از مودم LTE Cat.21 بهره می‌برد و سرعت دانلود آن چیزی معادل با ۱.۴ گیگابایت بر ثانیه است. هواوی در این تراشه خود از واحد پردازش عصبی ۲۰۱۷ NPU استفاده کرده و یک تراشه با قابلیت هوش مصنوعی ارائه کرده است.

حال که با این ۴ پردازنده آشنا شدید بهتر است به رتبه‌بندی آن توجه کنید. در این لیست شما می‌توانید رتبه‌بندی پردازنده‌های موجود در جهان را از بهترین به سمت ناکارآمدترین آن مشاهده نمایید. البته این تحلیل‌ها به صورت کامل‌تری در سایت منبع موجود است که با مراجعه به آن می‌توانید به تحلیل‌های بیشتری دست پیدا کنید:

بررسی لیست رتبه‌بندی پردازنده‌ها

این رتبه‌بندی به چند قسمت تقسیم شده و تحلیل می‌شود

  • پردازنده‌های بالا ۱۱۰:

پردازنده‌هایی که در این لیست امتیازی بالاتر از ۱۱۰ دارند؛ در استفاده‌های سنگین و همچنین اجرای بازی‌های پیشرفته عملکرد خوبی را نشان می‌دهند. انتخاب یک گوشی با این دست از پردازنده‌ها، تجربه خوبی برای شما رقم خواهد زد.

  • پردازنده‌های بین ۸۵ تا ۱۱۰:

پردازنده‌هایی که امتیاز آن‌ها بین ۸۵ تا ۱۱۰ است؛ برای بازی کردن و استفاده‌های عمومی و متوسط بسیار خوب هستند؛ اگر شما قصد دارید یک گوشی متوسط خریداری کنید؛ بهتر است گوشی منتخب شما از این پردازنده‌ها استفاده کنند.

  • پردازنده‌های بین ۶۵ تا ۸۵:

پردازنده‌های بین ۶۵ تا ۸۵؛ یک عملکرد کاملاً معمولی را ارائه می‌دهند؛ برخی از تراشه‌های قدیمی مانند Snapdragon 810 دارای عملکرد ضعیف حرارتی نیز هستند. اگر بودجه کمتری دارید.

  • پردازنده‌های بین ۵۵ تا ۶۵:

عملکرد کلی این تراشه کمتر از حد متوسط و معمولی است، اما در گوشی‌های مدل پایین‌تر قابل قبول است.

  • پردازنده‌هایی با امتیاز کمتر از ۵۵:

این پردازنده‌ها باید به‌طورکلی اجتناب شوند؛ مگر آنکه قصد خرید یک گوشی بسیار ارزان قیمت را دارید.

البته این امتیازها تمام داستان را بیان نمی‌کنند؛ زیرا  همانطور که در ابتدا اشاره کردیم؛ عملکرد یک پردازنده به جنبه‌های مختلف ربط دارد که همه آن‌ها دارای اهمیت هستند و این مسئله رتبه‌بندی را مشکل می‌کند. در این قسمت می‌خواهیم بر اساس ویژگی‌های مختلف این پردازنده‌ها را رتبه‌بندی کنیم؛ در این صورت شما می‌توانید با آگاهی بیشتری این پردازنده‌ها را با هم مقایسه کرده و یکی را انتخاب نمایید:

بهترین پردازنده موبایل بر اساس عملکرد CPU 

  • Apple A12 Bionic
  • Exynos 9820
  • Snapdragon 855
  • Kirin 980

در عملکرد Single-Threaded تک دستورالعملی سی پی یو، A12 Bionic نسبت به بقیه تراشه‌ها بهتر عمل می‌کند؛ اما در حالت چند هسته‌ای عملکرد هر ۴ پردازنده تقریباً مشابه است.

بهترین پردازنده موبایل بر اساس عملکرد GPU

  • Apple A12 Bionic
  • Snapdragon 855
  • Exynos 9820
  • Kirin 980

اپل A12 Bionic همچنان از نظر عملکرد GPU نیز در بالای لیست قرار دارد، در حالی که Snapdragon 855 نیز بسیار خوب عمل می‌کند. با این حال، Exynos 9820 و Kirin 980  گزینه‌های بعدی هستند.

بهترین پردازنده موبایل بر اساس عملکرد هوش مصنوعی AI

  • Snapdragon 855
  • Apple A12 Bionic
  • Kirin 980
  • Exynos 9820

در مسائل مربوط به هوش مصنوعی تراشه Snapdragon 855 از تراشه اپل پیشی می‌گیرد؛ البته هوآوی در مورد NPU دوگانه Kirin 980 بسیار صحبت کرده است؛ اما واقعیت چیزی غیر از آن را نشان می‌دهد.

بهترین پردازنده موبایل بر اساس مودم

  • Snapdragon 855
  • Exynos 9820
  • Kirin 980
  • Apple A12 Bionic

رتبه بندی پردازنده بر اساس عملکرد مودم به تکنولوژی شبکه اینترنتی، سرعت آن و ویژگی‌های موجود در این شبکه بستگی دارد. هیچ کدام از تراشه‌ها از مودم ۵g استفاده نمی‌کنند؛ اما تراشه‌های Exynos 9820 و Kirin 980 قابلیت استفاده از این فناوری با استفاده از تجهیزات کمکی را دارند.

بهترین پردازنده موبایل بر اساس تجربه کاربر

  • Apple A12 Bionic
  • Snapdragon 855
  • Kirin 980
  • Exynos 9820

تجربه استفاده روزانه از این پردازنده‌ها و به وسیله کاربر  بررسی شد و هر ۴ پردازنده نتایج کاملاً نزدیکی به هم داشتند که با اختلاف بسیار کم، پردازنده  A12 اول و پردازنده سامسونگ آخر شد.

بهترین پردازنده موبایل بر اساس اندازه

  • Apple A12 Bionic, Snapdragon 855, Kirin 980
  • Exynos 9820

هر سه پردازنده A12 Bionic ،Snapdragon 855 و Kirin 980 با اندازه ۷ نانومتری ساخته شده‌اند؛ اما Exynos 9820 سامسونگ ۸ نانومتری است.

کلام آخر…

پردازنده‌های ساخته شده توسط اپل بر روی سیستم عامل کاملاً متفاوت اجرا می‌شود و جزئیات کامل SOC آن هرگز توسط اپل منتشر نشده است. بنابراین، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا یک پردازنده اپل در هنگام اجرای سیستم عامل Android عملکرد خوبی خواهد داشت یا خیر، وجود ندارد. بنابراین، حتی اگر عملکرد خام یک تراشه اپل به نظر خوب باشد، هیچ راهی برای آزمایش آن وجود ندارد. بنابراین در این بررسی احتمال خطا نیز است؛ با این حال پردازنده A12 Bionic اپل از نظر بسیاری از ابعاد بهترین پردازنده موبایل به حساب می‌آید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد