بهترین سیستم آموزشی متعلق به کدام کشورها است؟

0 2,194

آموزش و پرورش پایه و اساس یک جامعه است. کودکان اهمیت مراقبت، همدلی، عشق و … را در مدرسه یاد می‌گیرند و به شهروندان برجسته ملت تبدیل می‌شوند. سیستم آموزشی یک پارامتر مهم برای توسعۀ جامعه است که باعث می‌شود یک کشور بتواند از آینده خود مراقبت کند. در این مطلب به ۱۰ کشور برتر جهان با بهترین سیستم‌های آموزشی اشاره می کنیم:

در گذشته بهترین سیستم‌های آموزشی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی قرار داشتند و کشورهای آسیایی از این نظر بسیار ضعیف و فقیر بودند اما با تغییرات صورت گرفته در سیاست‌های تحصیلی بعضی مدارس آسیایی پیشرفت بسیاری کردند و توانستند در رتبه‌های بالای جدول قرار بگیرند. این کشورها کودکان را مجذوب خود می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به افراد موفق می‌کنند.

۱. کره جنوبی

نرخ سواد در این کشور تقریبا ۱۰۰٪ است. کره جنوبی پول زیادی را در سیستم آموزش و پرورش کشورش سرمایه گذاری کرده است. آن‌ها حتی در انگلستان نیز کلاس‌هایی برقرار کرده اند تا کودکانشان در مواجهه با مدارس جهانی در معرض آسیب قرار نگیرند. حضور در مدارس آن هم در ۷ روز هفته می‌تواند خسته کننده باشد، اما کره جنوبی موفق به انجام این کار شده است و با ایجاد برنامه‌های جالب و معلمان با تجربه علاقه کودکان را بیشتر می‌کند. میزان ساعاتی که دانش آموزان کره‌ای برای یک سال تحصیلی در مدارس سپری می‌کنند ۱۰۲۰ ساعت می‌باشد که میانگین آن ۱۴ ساعت در روز و برای پنج روز در هفته است که این بالاترین نسبت در جهان است. همچنین دانش آموزان کره‌ای نسبت به همسالان خود در سایر کشورها، ۲۲ دقیقه کمتر می‌خوابند.

۲. ژاپن

نه تنها دانش نظری، بلکه احترام به کارهای دستی از سن نوجوانی به کودکان ژاپن آموزش داده می‌شود که با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و پیروی از استانداردهای با کیفیت ترکیب می‌شود. این همان چیزی است که مدارس ژاپنی را از بقیه جهان جدا می‌کند. با توجه به اخلاق کاری زیاد، دانش آموزان ژاپنی معمولا در مسابقات بین‌المللی تحصیلی مقام بالایی کسب می‌کنند. سیستم آموزشی ژاپن شامل دوره ۶ ساله ابتدایی، سه ساله متوسطه اول، سه ساله متوسطه دوم و چهار ساله دانشگاه است. آموزش اجباری ۹ ساله بوده و شامل ۶ سال ابتدایی و سه سال متوسطه اول است. دوران ابتدایی در ژاپن بسیار سازمان‌یافته اما در عین حال مفرح است و بر مسئولیت اجتماعی و فعالیت‌های گروهی تکیه دارد. سیستم آموزشی ژاپن از موفق‌ترین سیستم‌های آموزشی دنیا است به‌طوری‌که هیچ فرد بی‌سوادی در این کشور وجود ندارد.

ژاپن

۳. هنگ کنگ

هنگ کنگ در لیست کشورهایی قرار دارد که دارای بهترین سیستم آموزشی هستند. آموزش و پرورش در هنگ کنگ تا حد زیادی بر اساس الگوی آموزش و پرورش بریتانیا شکل گرفته و دارای سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان می‌باشد. هنگ کنگ اصلی ترین مکان برای مطالعات و تحقیق است. نرخ سواد در این کشور ۹۴٫۶ درصد است و بودجه آموزشی مختص به هر فرد ۳۹۴۲۰ دلار است.

۴. فنلاند

فنلاند تنها کشور اروپایی است که در بین ۵ کشور برتر قرار دارد. این کشور یک بار در صدر نظام آموزش و پرورش جهان قرار گرفت و به همین دلیل یکی از الگوهای موفق برای مدارس کشورهای مختلف لقب گرفت. دانش آموزان فنلاند در حدود یک دهه موفق به کسب دستاوردهای علمی بین المللی شده اند و به خاطر اصول تدریس خود ستایش شده اند زیرا دانش آموزان را بر اساس کنجکاوی هدایت می‌کنند. کوتاه‌ترین ساعت آموزش متعلق به این کشور است، با این وجود بیشترین بازدهی را هم دارد. در این کشور هیچ امتحانی وجود ندارد و صرفا در پایان دبیرستان یک آزمون جامع برگزار می‌شود.

۵. سنگاپور

سیستم آموزش ابتدایی سنگاپور در بین ۳ کشور برتر جهان قرار دارد، اما دبیرستان و تحصیلات دانشگاهی آن در سطح پایین‌تری قرار دارد. با این حال، در سال‌های اخیر، سنگاپور هیچ سنگی را نادیده نگرفته است و تلاش کرده آن را به یک فرصت طلایی برای دانش آموزان خود تبدیل کند. برنامه‌های درسی مدارس سنگاپور به‌خوبی تدوین شده‌ اند و معیارهای آن با روش‌های نوین یادگیری و روش‌های سنجش و ارزیابی همسویی دارند. نظام آموزش و پرورش سنگاپور سعی دارد با فراهم کردن نظام آموزشی آزاد و انعطاف‌پذیر، دانش‌آموزان را با نیازهای جامعه آشنا کند و به گونه‌ای آن‌ها را آموزش دهد که در آینده بتوانند در رفع مشکلات جامعه خود سهیم باشند. سیاست‌های آموزشی سنگاپور، متمرکز بر رشد منابع انسانی است و ویژگی بارز آن وجود معلمان و مدیران با کفایت و مجرب است. دولت سنگاپور متوجه شده است که اصلی‌ترین عامل رشد اقتصادی، آموزش و پرورش می‌باشد، در نتیجه، دولت استراتژی‌هایی را به‌کار بست که از ۴۰ سال پیش، کمک قابل توجهی به پیشرفت آموزش و پرورش کرده است.

۶. انگلستان

شما نمی‌توانید در مورد سیستم های تحصیلی جهان صحبت کنید و به آکسفورد و کمبریج اشاره نکنید. اگر چه در کشور انگلستان تحصیلات برای کودکان ۵ تا ۱۶ ساله اجباری است اما برنامه درسی آن‌ها مانند کشورهای پیشرفتۀ آسیایی نیست. سیستم آموزشی در بریتانیا به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزش تکمیلی و آموزش عالی. بطور قانونی بچه‌ها در انگلستان بایستی جهت تحصیل دوره ابتدائی و دبیرستان را بگذرانند که از سن ۵ سالگی شروع و تا ۱۶ سالگی ادامه دارد، اما دوران دانشگاه اختیاری می‌باشد.

آکسفورد

۷. کانادا

کانادا آموزش رایگان را برای دانش آموزان ۵ تا ۱۶ ساله فراهم می‌کند که بیشترین الزامات آموزشی اولیه و متوسط را پوشش می‌دهد. نرخ سواد در این کشور ۹۹ درصد است و یادگیری زبان‌های انگلیسی و فرانسوی اجباری می‌باشد. کانادا به‌عنوان شبکه‌ای وسیع از کالج‌ها و دانشگاه‌ها، برخی از بهترین زمینه‌های تحصیلی در مقاطع دانشگاهی را در سراسر جهان ارائه می‌دهد. این کشور سیستم آموزشِ جمعی قوی و مجهزی دارد که عمدتاً به شکل استانی (ایالتی) مدیریت می‌شوند. بودجه دانشگاه‌ها و کالج‌های عمومی از منابع مختلفی تأمین می‌شود مانند دولت، شهریه، هزینه‌های قرارداد و غیره. کانادا مراکز تحصیلی و آموزشی خصوصی نیز دارد که بدون کمک‌های دولتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

۸. هلند

در حالی که کودکان ملت‌های دیگر می‌توانند ادعا کنند که قهرمان رقابت‌های بین‌المللی می‌باشند، کودکان هلندی خوشحال بودن خود را به رخ می‌کشند. البته این بدان معنا نیست که به نظام آموزش و پرورش خود اهمیت نمی‌دهند، بلکه برعکس کشور هلند یکی از کشورهای موفق در عرصه آموزش و پرورش می‌باشد. یکی از ویژگی‌های نظام آموزشی در هلند این است که کودکان از چهارسالگی به مدرسه می‌روند و آموزگاران پیوسته آموزش می‌بینند. آموزش ابتدایی این کشور ۸ سال به طول می‌انجامد و شامل کودکان ۴ تا ۱۲ سال می‌باشد.

هاروارد

۹. ایالات متحده آمریکا

دانشگاه هاروارد، کلمبیا و MIT این کشور را به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ سیستم آموزشی تبدیل کرده است. در سال‌های اخیر به دلیل فقدان بودجه، نظام آموزشی ایالات متحده تحقیر شده است، اما هنوز هم در فهرست بالایی قرار دارد. البته وعده‌هایی داده شده است و احتمالا با حمایت اقتصادی سیستم آموزشی آن قوی‌تر از قبل می‌شود. سن ورود به آموزش اجباری در ایالات متحده، مطابق با ایالت از سطح سنی ۵ تا ۸ سالگی متفاوت می‌باشد و عمومی‌ترین سن برای ورود به آموزش اجباری ۷ سالگی می‌باشد؛ در پایان دوره سن فارغ‌التحصیلان بین ۱۵ تا ۱۸ می‌باشد که البته سن ۱۶ عمومی‌ترین سن و متداول‌ترین سن برای فارغ‌التحصیلی می‌باشد. سال تحصیلی در ایالات متحده معمولا کوتاه‌تر از سال تحصیلی در کشورهای اروپایی است.

۱۰. ایرلند

ایرلند یکی دیگر از کشورهایی است که تاکید زیادی بر آموزش و پرورش دارد، حتی در بودجه کشور بخش زیادی به این صنعت اختصاص داده شده است. کشور ایرلند از تعداد ۸۰۰ مرکز آموزش متوسطه برخوردار می‌باشد که از این تعداد ۸۰ مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره می‌گردند. نظام آموزشی در ایرلند متشکل از سه بخش ابتدایی ۷ سال، متوسطه ۵ یا ۶ سال و آموزش عالی است. میزان سواد مردم این کشور ۹۹ درصد است. دولت این کشور سالانه حدود ۸.۷۵۹ میلیارد یورو صرف آموزش می‌کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: بهترین لپتاپ‌های دانشجویی موجود در بازار
در بورسیکا بخوانید: چگونه در امتحانات مدرسه به موفقیت برسیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد