تأثیر روغن کرچک بر روی پوست

0 1,749

روغن کرچک از دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید که به‌صورت عمده در آفریقا، آمریکای جنوبی و هند رشد می‌کند، درواقع هند شناخته‌شده‌ترین منطقۀ جهان در تولید روغن کرچک است و ایالات‌متحده و چین دو واردکننده عمده این روغن به‌حساب می‌آیند. این روغن از طریق فشردن و حرارت دادن این دانه‌ها تولید می‌شود. روغن کرچک خوراکی نیست و تنها یک درصد از تولید روغن‌های گیاهی در جهان را به خود اختصاص داده است. درگذشته روغن کرچک به‌عنوان یک ماده رفع یبوست استفاده می‌شد اما امروزه مصارف زیادی ازجمله  مصارف آرایشی دارد و طبق آمار در سال ۲۰۰۲ این روغن در بیش از ۹۰۰ محصول آرایشی استفاده‌شده است.

درزمینهٔ تأثیر و مفید بودن روغن کرچک بر روی پوست تحقیقات زیادی انجام نشده است. یکی از تحقیقات مهم در این زمینه به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد که طی آن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی روغن کرچک به اثبات رسید. ترکیبات شیمایی روغن کرچک توسط دانشمندان تجزیه‌وتحلیل شده است و طبق نتایج حدود ۹۰ درصد از آن از اسید ریکینولیک ساخته شده است که یک اسید چرب قوی می‌باشد و می‌تواند به سلامت پوست کمک کند.

ترکیبانت روغن کرچک

روغن کرچک حاوی ۹۰٪ ریسینول، ۴٪ لینولئیک، ۳٪ اولئیک، ۱٪ استریک و ۱٪ اسید چرب لینولین است. محتوای روغن تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی قرار می‌گیرد. قسمتی منحصربه‌فردی از روغن کرچک، اسید ریکینولیک است که ۹۰ درصد از چربی را در روغن کرچک تشکیل می‌دهد. این یکی از چند گلیسیرید طبیعی است که تقریباً یک ترکیب خالص می‌باشد.

 در این بخش با فواید روغن کرچک برای پوست آشنا می‌شوید

جلوگیری از چین‌وچروک

روغن کرچک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. در وقع این رادیکال‌های آزاد فرایند پیری را تسریع می‌بخشند و روغن کرچک با مبارزه با آن‌ها باعث می‌شود روند پیری کندتر صورت بگیرد و چین‌وچروک‌های کمتری بر روی پوست ظاهر شود. علاوه بر این خاصیت مرطوب‌کنندگی این روغن نیز باعث کاهش چین‌وچروک‌های صورتتان می‌شود.

این روغن هنگام استفاده بر روی پوست، عمیقاً به آن نفوذ کرده و باعث تولید کلاژن و الاستیک می‌شود. این عمل کمک می‌کند تا پوست نرم و لطیف شود و از بروز چین‌وچروک و خطوط بر روی پوست جلوگیری به عمل آید. درنهایت پوست را نرم‌تر، صاف‌تر و جوان‌تر می‌کند. روغن کرچک خطوط ایجاد شده در اطراف ناحیه چشم را نیز درمان می‌کند. این روغن برای از بین بردن چین‌وچروک دور چشم نیز توصیه می‌شود اما مراقب باشید در هنگام استعمال به درون چشمتان نفوذ نکند.

از بین بردن سیاهی زیر چشم

ماساژ روغن کرچک در زیر چشم باعث می‌شود گردش خون در زیر آن زیاد شود، در نتیجه به‌مرور سیاهی زیر چشمتان بسیار کمتر شود.

مبارزه با آکنه

باکتری‌های روی صورت می‌توانند باعث حفره‌ها و آکنه‌های شدید شوند و از این طریق به پوستتان آسیب وارد کنند. اما روغن کرچک با خواص ضد باکتریایی خود مانع از این اتفاق خواهد شد و سلامت پوستتان را ارتقا می‌بخشد. اسید ریکینولیک رشد باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند را مهار می‌کند.

درمان قارچ پوستی

قارچ پوستی درماتوفیتوز نوعی عفونت قارچی پوست است که آن را می‌توان به راحتی درمان کرد. در این راستا روغن کرچک می‌تواند با خاصیت ضد قارچی خود قارچ‌های پوستی را بهبود ببخشد و این قابلیت به دلیل وجود اسیدهای چرب درون این روغن است. روغن کرچک به‌عنوان یک ماده ضد قارچ بدون هیچ ماده نگه‌دارنده و شیمایی شناخته شده است.

درمان گل‌مژه

یکی دیگر از خاصیت‌های مفید روغن کرچک درمان گل‌مژه است. گل‌مژه نوعی ورم چرکی است که در خارج و داخل پلک به وجود  می‌آید. روغن کرچک خاصیت ضد باکتریایی و ضدالتهابی دارد و از این نظر می‌تواند درد و سوزش ناشی از گل‌مژه را کاهش داده و  التهاب آن را درمان کند.

کاهش پف صورت

روغن کرچک دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند مانع از تورم و خستگی شود. با استفاده از این روغن بر روی صورت پف زیر چشمتان تا میزان زیادی درمان می‌شود و با خاصیت ضدالتهابی خود باعث بهبود جوش‌های ملتهب خواهد شد.

مناسب پوست‌های حساس

این روغن دارای نمره comedogenic پایینی است و از این نظر برای پوست‌های حساس بسیار مناسب می‌باشد. درصورتی‌که نمره کومدون پایین باشد به این معنا است که این روغن به احتمال بسیار کمی منافذ پوستی را مسدود می‌کند و از این رو باعث جوش نخواهد شد.

لایه‌بردار و پاک‌کننده پوست

روغن کرچک می‌تواند به‌عنوان یک پاک‌کننده پوست تمام سلول‌های مرده پوستتان را برداشته و پوست شفاف و سالم‌تری را به شما هدیه دهد. با اعمال این روغن بر روی پوستتان تمام ناخالصی‌ها و میکروب‌های موجود در منافذ پوستی‌تان از بین رفته و پوستان تمیز می‌شود. بعد از استعمال این روغن بر روی پوست و ماساژ آن صورت را با یک پارچه گرم و مرطوب پاک کرده و یا از آب ولرم برای شست‌وشوی پوست‌تان استفاده کنید.

خاصیت مرطوب‌کنندگی

رطوبت، پوست را جوان، براق و سالم نگه می‌دارد و مانع از ایجاد چین‌وچروک می‌شود. بنابراین با استفاده از روغن کرچک بر روی پوست خود می‌توانید این رطوبت را به پوستتان ببخشید و مانع از ایجاد این چین‌وچروک‌ها شوید. اسیدهای چرب موجود در این روغن به آسانی به پوست نفوذ کرده و  باعث هیدراته شدن پوست خواهند شد. شما می‌توانید از این روغن به‌عنوان مرطوب‌کننده و لوسیون های ارایشی استفاده کنید زیرا در این روغن هیچ گونه مواد رنگی و نگه‌دارنده وجود ندارد و به‌صورت طبیعی پوستتان را مرطوب نگه می‌دارد.

تسکین آفتاب سوختگی

با توجه به خواص ضدالتهابی روغن کرچک این روغن می‌تواند درد و علائم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد. خاصیت مرطوبت کنندگی آن مانع از آسیب جدی‌تر به پوست خواهد شد.

از بین برنده لکه‌های صورت

روغن کرچک برای از بین بردن لک‌ها، ضایعات و جای زخم‌ها نیز استفاده می‌شود. البته با یک یا دو بار استفاده از آن نتایج  محسوسی به وجود نمی‌آید. با استفاده مداوم می‌توانید اثرات شگفت‌آور این روغن برای از بین بردن این لکه‌ها را مشاهده کنید. روغن کرچک با اسیدهای چرب، به‌ویژه اسیدهای چرب امگا ۳، همراه است. امگا ۳ پوست را در هنگام رشد بافت سالم هیدراته می‌کند، به‌طوری که لکه‌های روی پوست کمرنگ‌تر شده و پوست را نرم می‌کند.

جوش‌شیرین و پوست

از بین برنده خال و زگیل

خال و زگیل ازجمله لک‌ها و ضایعاتی است که بر روی پوست مشاهده می‌شود. با ماساژ این روغن بر روی پوست به‌مرور علائمی مانند خال و زگیل محوتر شده و کم‌رنگ‌تر می‌شود. در هنگام ماساژ آن بر روی این علائم بهتر است از فشار ملایمی استفاده کنید تا پوست‌تان تحریک نشود.

درمان زخم

شما می‌توانید از این روغن برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از خشک شدن آن‌ها استفاده کنید. درواقع ساختار این روغن باعث تحریک بافت پوست شده و مانع از ایجاد عفونت درون زخم خواهد شد.

درمان خراشیدگی و ساییدگی پوست

بر روی پوست ممکن است علائمی مانند زخم‌ها و ساییدگی‌های خفیفی مشاهده  شود. با استفاده از این روغن بر روی پوست این علائم درمان می‌شود.  درنهایت با توجه به اسیدهای چرب اشباع‌نشده در این روغن سلول‌های پوستی جدید به‌سرعت تشکیل شده و بافت جوانی در پوست ایجاد می‌شود.

درمان ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی بیشتر بر روی ناحیه شکم زنان باردار مشاهده‌ می‌شود. وقتی خاصیت الاستیکی پوست بیشتر شود، در این شرایط پوست به راحتی کش آمده و مانع از ایجاد ترک بر روی پوست می‌شود. روغن کرچک می‌تواند خاصیت کشسانی پوست را بیشتر کند؛ در نتیجه در دوران بارداری و یا ورزش‌های لاغری پوست‌تان دچار ترک نخواهد شد.

نکته: البته در طی تحقیقاتی نشان داده شده است که روغن کرچک می‌تواند باعث القای درد زایمان شده و زایمان را تحریک کند. اسید ریکینولیک موجود در روغن کرچک می‌تواند باعث تحریک انقباضات شود. بنابراین زنان باردار برای استفاده از این روغن در دوران بارداری خود حتماً با پزشک خود مشورت کنند و به‌صورت خودسر آن را مصرف نکنند.

درمان ترک پاشنه پا

روغن کرچک با توجه  مواد مغذی که دارد می‌تواند جذب پوست شود و رطوبت کافی به پوست بخشیده و باعث نرم و مرطوب شدن آن شود.  بنابراین قبل از اینکه به رختخواب بروید مقداری روغن کرچک را به پاشنه پاهایتان بمالید و سپس جوراب بپوشید و تا صبح صبر کنید تا ترک‌های پاشنه پا از بین برود.

روشن‌تر شدن پوست

کاهش رنگ‌دانه‌های پوستی یکی دیگر از تأثیرات روغن کرچک بر روی پوست است. بنابراین از این روغن علاوه بر از بین بردن لکه‌ها، برای روشن‌تر شدن پوست نیز استفاده می‌کنند.

درمان خشکی لب

امروزه از روغن کرچک در وسایل ارایشی مانند چرب لب و برق لب استفاده می‌شود. اگر لب‌هایتان خشک است بهتر است از روغن کرچک بر روی آن استفاده نمایید. اما برای طعم بهتر می‌توانید آن را با روغن دیگری مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس بر روی لب‌هایتان بزنید.

ارتقای کلی سلامت پوست

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب سالم است که برای حفظ سلامت کلی پوست بسیار مفید می‌باشد. بنابراین بهتر است این روغن را در مراقبت‌های پوستی خود قرار داده و با استفاده از آن به سلامت کلی پوستتان کمک کنید.

حال که با فواید این روغن آشنا شدید بهتر است طرز استفاده از آن را نیز یاد بگیرید تا با استفاده درست و اصولی از این روغن، پوست صاف، شفاف و سالمی داشته باشید:

چگونه از روغن کرچک بر روی پوست استفاده کنیم؟

این روغن قوی و غلیظ است بنابراین قبل از اینکه از آن بر روی صورت‌تان استفاده کنید بهتر است آن را با یک روغن حامل مخلوط نمایید. روغن‌های حاملی مانند روغن نارگیل، بادام و روغن‌زیتون ازجمله روغن‌های حاملی هستند که با ترکیب با روغن کرچک می‌توانند تأثیرگذاری آن‌ها را چند برابر کنند.

در ابتدا پوست خود را تمیز کنید و از مخلوط روغن کرچک و روغن حامل قبل از خواب استفاده نمایید. تمام صورت‌تان را با آن بپوشانید. می‌توانید پنبه‌ای را به این مخلوط  آغشته کرده و به پوست صورت خود بزنید. درنهایت صبح که از خواب بیدار شدید صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. البته اگر زمان کافی برای این کار ندارید بهتر است حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه این روغن را بر روی پوست نگه‌داشته و درنهایت با آب ولرم آب‌کشی کنید و یا آن را با یکپارچه مرطوب و گرم پاک نمایید.

سخن آخر….

روغن کرچک تنها برای رفع یبوست استفاده نمی‌شود؛ امروزه مصارف آرایشی و بهداشتی زیادی در مورد روغن کرچک به اثبات رسیده است اما هنوز هم تحقیقات ادامه دارد. این روغن برای پوست و مو بسیار مفید است. در حال حاضر استفاده از این روغن در وسایل آرایشی و بهداشتی مورد تأیید پزشکان و محققان می‌باشد. اما تحقیقات محدودی در مورد کاربرد مستقیم آن بر روی پوست به انجام رسیده و هنوز عوارض استفاده از این روغن بر روی پوست کشف نشده است. بنابراین بهتر است در استفاده از این روغن زیاده‌روی نکنید و در هنگام استعمال آن بر روی صورت، روغن کرچک را با روغن‌های حاملی مانند روغن نارگیل، زیتون و یا بادام مخلوط کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد