فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ از کجا شروع کردند؟

0 1,146

فناوری بر تمام ابعاد زندگی ما تأثیر گذاشته و آن را آسان‌تر کرده است. درگذشته زمانی که نیاز به‌وسیله‌ای و یا هر چیزی داشتیم باید به خرید می‌رفتیم، اما امروزه لازم نیست برای خرید این وسایل به بیرون برویم و خانه‌مان را ترک کنیم، زیرا همه‌چیز به‌صورت اینترنتی و از طریق چند کلیک در دسترس است. فروشگاه‌های خرید آنلاین در حال گسترده شدن هستند، تا نیازهای رو به رشد مشتریان را برآورده کنند، این سایت‌ها بسیار متنوع هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد چند فروشگاه خرید آنلاین معتبر در دنیا حرف بزنیم و در مورد موفقیت‌های آن‌ها بگوییم. این فروشگاه‌ها چگونه رشد کردند، چگونه یک فرهنگ جهانی را از نو ساختند و چگونه مشتریان متقاعد شدند به یک فروشگاه‌ اینترنتی اعتماد کنند؟

  • آمازون

آمازون یکی از معروف‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های خرید آنلاین است. این فروشگاه اینترنتی برای هر کشور به‌صورت جداگانه سفارشی‌سازی شده است، از آمازون هند بگیر تا آمازون استرالیا همه‌چیز برای مصرف‌کننده در دسترس است.

این فروشگاه‌ اینترنتی در ابتدا در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان یک وب‌سایت فروش آنلاین کتاب شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر محصولات را در دسته‌های موسیقی، کتاب، سی دی و دی‌وی‌دی، وسایل الکترونیک، بهداشت و زیبایی، خودرو، مواد غذایی، پوشاک و … ارائه می‌دهد. شروع کار آمازون در گاراژی در خانه جف بزوس استارت خورد و با تعداد محدودی از کارمندان و در خیایان بلویو واشنگتن آغاز شد. بعد از مدتی تصمیم گرفت وارد یک‌خانه دو اتاقه شود و ادامه فعالیت را در مکان بزرگ‌تری انجام دهد. آمازون بعد از دعوت از ۳۰۰ دوست برای شرکت در تست بتا بالاخره در سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد. آن‌ها در روزهای اول  کار خود زنگی را در دفتر نصب کرده بودند که با هر بار خرید کردن یک مشتری به صدا در می‌آمد و همه دور هم جمع می‌شدند تا ببینند آیا مشتری را می‌شناسند یا خیر. بعد از گذشت چند هفته تعداد خرید به‌اندازه‌ای بالا رفت که آن‌ها مجبور شدند زنگ را از کار بیندازند.

در آن زمان آمازون با بروز خلاقیت در نحوه خرید کتاب توانست تا ۴۴ درصد از کل تجارت الکترونیک ایالت متحده را به خود اختصاص دهد و به‌مرور به بیش از ۴۰ کشور، کتاب‌ها را ارسال می‌کرد. مؤسس این فروشگاه Jeff Bezos نام دارد؛ وی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که  همان‌طور که رودخانه آمازون بزرگ‌ترین رود در جهان است، قصد دارد فروشگاه خود را بزرگ‌ترین در جهان تبدیل کند. آمازون از همان روزهای ابتدایی کارش، به تعهد و خدمت به مشتریان وفادار بوده و سعی کرده است به‌وسیله تیم‌های مخصوص درزمینه خدمات‌رسانی سریع به مشتریان اقدام کند. رسانه‌های اجتماعی نیز در موفقیت این شرکت سهم بزرگی داشتند و با تبلیغ و معرفی آن به عموم مردم باعث شده‌اند که با این فروشگاه آنلاین، بیشتر آشنا شوند. علاوه بر این، محتویات به‌روز، مفید و کاملی که از محصولات در صفحات مربوطه نشر می‌کند باعث می‌شود ترافیک وب‌سایت آن روزبه‌روز بیشترش شده و معروف‌تر شوند.

موفقیت شرکت آمازون بیشتر به خاطر شیوه نوآورانه آن در استفاده از تکنولوژی است. این شرکت تنها به فروش واسطه‌ای محصولات نمی‌پردازند. بلکه توانسته با ارائه اسپیکر جدید خود به نامEcho ، قدمی بزرگ در پیشرفت خود بردارد. علاوه بر این آمازون پس از فروش اینترنتی، برای گسترش فروش و هرچه قدرتمند کردن برند خود، اقدام به خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد تا محصولات خود را به‌صورت فیزیکی نیز ارائه دهد.

  • EBay

موفقیت در کسب‌وکار به تعهد کامل نیاز دارد. شما باید روزهای سخت را پشت سر بگذارید تا به این موفقیت برسید. داستان موفقیت فروشگاه آنلاین EBay نیز هیجان‌انگیز است و نشان می‌دهد چگونه این شرکت از صفر به یک پلتفرم تجارت الکترونیک بزرگ چندملیتی تبدیل شده است. ای­بی بهترین برند فروشگاه اینترنتی برای خریداران و فروشندگان است, زیرا به‌عنوان یک کاربر می‌توانید با نمایش محصولات خود در این وب‌سایت آن‌ها را به فروش برسانید. ویژگی متمایزکننده این سایت،  انجام ”مزایده” است. درواقع این شرکت با انتخاب استراتژی نوآورانه کسب ‌وکار توانسته در بین مردم جا باز کند.

این برنامه به مشتریان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد یک پلت‌فرم تجارت الکترونیک معتبر برای حراج وسایل جدید و یا استفاده شده با قیمت بسیار پایین ارائه دهد. این نوع طرح کسب‌وکار را با ابتکار فروتنانه برای اولین بار توسط EBay انجام شد.

شروع این تجارت اندکی هزینه‌آور بود و نیاز به موجودی زیادی برای طراحی و خرید سخت‌افزار، نرم‌افزار، تبلیغات و … داشت، در سال ۱۹۹۵ یک برنامه‌نویس کامپیوتر به نام پیر امیدیار این فضای الکترونیک را به وجود آورد و همان‌طور که اشاره کردیم با استفاده از حراجی و مزایده‌ها توانست سایت خود را معروف کند. اولین جنسی که در ای­بی به فروش رسید یک جاسوئیچی لیزری شکسته بود که توسط مؤسس آن برای آزمایش کردن سیستم خریدوفروش سایت به حراج گذاشت شد. با این کار، مؤسس ای بی به این نتیجه رسید که مردم از این نوع خرید و فروش استقبال می‌کنند. در اوایل سال ۱۹۹۸ و در سال‌های ابتدایی شروع به کار، ای بی ۳۰ کارمند داشت و تعداد کاربران سایت به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسید و درآمد سالانه شرکت تقریباً ۵ میلیون دلار بود اما به‌مرور گسترده‌تر و پیشرفته‌تر شد.  در سال ۲۰۰۲ شرکت ای بی اقدام به خرید پی پال (PayPal) کرد و در سال ۲۰۰۵ نیز اسکایپ (Skype) را خریداری کرد. دیگر سایت‌های خرید و فروش آنلاین معروف نظیر shopping.com و rent.com نیز ازجمله سایتهای خریداری شده توسط ای بی می‌باشند و نشان‌دهنده پیشرفت و گسترش این فروشگاه اینترنتی هستند.

  • Alibaba

Alibaba یکی از پورتال‌های محبوب خرید آنلاین چینی است که به شما اجازه خرید محصولات آنلاین را می‌دهد. بعد از ثبت سفارش در این فروشگاه آنلاین، روش‌های پرداخت را انتخاب کرده و درنهایت به‌سرعت محصول به دست شما خواهد رسید. این شرکت در بیش از ۲۰۰ کشور فعالیت می‌کند و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی دنیا شناخته می‌شود.

این وب‌سایت در سال ۱۹۹۹ توسط جک ما راه‌اندازی شد. در ابتدا تنها یک تیم ۱۸ نفره بود، و فعالیت خود را از یک آپارتمان آغاز کرد. در این فروشگاه شما می‌توانید از انواع سرویس‌های B2B(بنگاه و بنگاه)C2C(مصرف‌کننده با مصرف‌کننده)، و B2C(نگاه و مصرف‌کننده) استفاده کنید. Alibaba توانست با ارائه اطلاعات به‌روز برای صاحبان صنایع و کسب‌وکارها آن‌ها را مشتاق به پیوستن به این بازار الکترونیک کند، میزان تخلف و قانون‌شکنی در این سایت پایین بوده و محیط امنی برای کاربران فراهم شده است. به‌مرور این تجارت‌ها گسترده‌تر شد و باعث شد این فروشگاه آنلاین از بسیاری از فروشگاه‌های زمان خود پیشی بگیرد.

این شرکت به‌مرور توانست با اضافه کردن قابلیت‌های جدید به پلتفرم خود، امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد و باعث شود کاربران به این وب‌سایت وفادار شوند و همیشه از آن استفاده کنند. اضافه کردن سرویس‌های پرداخت، پلتفرم‌های رایانش ابری (Aliyun)، سرویس خرده‌فروشی آنلاین AliExpress، اپلیکیشن پیام‌رسان laiwang، TMALL و … باعث پیشرفت و ارتقا این فروشگاه خرید آنلاین شد.

  •  Flip Kart

فلیپ کارت یک فروشگاه آنلاین خرید هندی است که در جهان مخصوصا آسیا بسیار محبوب و معروف است. این فروشگاه اینترنتی کار خود را در مقیاس کوچک و به‌عنوان فروشگاه اینترنتی فروش کتاب آغاز کرد، و سپس آن را گسترش داد.

این فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۰۷ توسط ساچین بنسل (Sachin Bansal) و بینی بنسل (Binny Bansal) در هند افتتاح شد البته شرکت در سنگاپور به ثبت رسید اما دفتر اصلی در هند واقع شده است. این دو نفر در آمازون مشغول به کار بودند و تصمیم گرفتن فروشگاه اینترنتی خود را در کشور هند تأسیس کنند. این فروشگاه برای اولین بار از روش پرداخت درب منزل استفاده کرد و توانست از این طریق رغبت مردم به خرید اینترنتی را افزایش دهد.

  • فروشگاه اینترنتی ASOS

نیک رابرتسون و کوئنتین گریفیتز در سال ۱۹۹۹ تصمیمم گرفتند که وارد دنیای مد شوند و از طریق فروشگاه اینترنتی به این هدف برسند. فروشگاه اینترنتی اسوس در سال ۲۰۰۰ در لندن افتتاح شد. این فروشگاه در زمینه مد، فروش محصولات پوشاک، لوازم جانبی (اکسسوری ها) و لوازم آرایشی فعالیت دارد، که قیمت‌های آن‌ها در حد میانه است. در ابتدا این قابلیت تنها برای کاربران انگلیسی فعال بود اما بعدها امکان خرید بین‌الملل نیز به این فروشگاه اینترنتی اضافه و به ‌مرور تعداد کشورهای تحت پوشش این فروشگاه بیشتر شد. یکی از امکانات جالب و کاربردی این فروشگاه اینترنتی فروش لباس‌های دسته دوم در آن است، در این صورت هر فرد می‌تواند لباس خود را از طریق این فروشگاه به فروش بگذارد. نام برند اسوس ASOS، مخففی است از عبارت «مانند آنچه روی پرده دیده می‌شود» است.

یکی از مواردی که این فروشگاه آنلاین به آن توجه داشت استفاده هوشمندانه از پلتفرم‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی بود که با ارائه قابلیت‌هایی پیشرفته ازجمله اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند همیشه در دسترس و قابل استفاده است. علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از لباس‌ها و وسایلی که از این سایت تهیه می‌کنید و عکس بگیرید و آن را برای وبلاگ‌های این شرکت ارسال کنید؛ با این کار شرکت سعی دارد رابطه دوستانه خود را تقویت کرده و از طرفی باعث وفاداری بیشتر کاربران شود. خرید در این سایت به‌وسیله انواع ویزا کارت و مسترکارت انجام می‌شود و همچنین امکان ارسال پستی به ایران نیز در آن قرار داده شده است.

  • فروشگاه اینترنتی  Target

فروشگاه اینترنتی تارگت در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد که در ابتدا تنها محدود به ایالت متحده بود، اما به‌مرور گسترش یافت و بین‌المللی شد. فروشگاه اصلی در سال ۱۹۰۲ توسط جرج دیتون در شهر مینهسوتا تأسیس شد. شرکت تارگت درواقع یکی از زیر مجموعه‌های شرکت مادر دیتون-هادسون بود که با ارائه اجناس ارزان قیمت توانسته به محبوبیت برسد. در واقع با کیفیت‌ترین اجناس را می‌توانید با کم‌ترین قیمت تهیه کنید در این فروشگاه اینترنتی هر چیزی می‌توانید بخرید، مثلا کالاهای مردانه و زنانه، کودکانه، لوازم الکترونیک، کنسول‌های بازی و حتی محصولات اپل و هر چیزی که در زندگی روزانه به آن نیاز دارید نیز در این فروشگاه وجود دارد. این سایت به دلیل داشتن امکانات خوب و متنوع، حمل‌ونقل رایگان و تخفیفات یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین است که لذت یک خرید اینترنتی را برای مشترکین خود فراهم کند.

تارگت برخلاف آمازون سعی کرد ابتدا فروشگاه‌های فیزیکی خود را توسعه ببخشد و سپس وارد فروش اینترنتی و آنلاین شود. این فروشگاه زنجیره‌ای اینترنتی از طریق عرضه اجناس متنوع و با قیمت ارزان، اجناس متناسب با سلیقه جوانان، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در فروش محصولات، اپلیکیشن‌های گوشی همراه، توجه به مسائل زیست محیطی و ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران توانسته هر روز بیشتر از قبل پیشرفت کند.

  • Etsy

این فروشگاه آنلاین، یک کسب‌وکار اینترنتی موفق درزمینه خرید آثار هنری، صنایع دستی و جواهرات و اجناس خانگی است. که کار خود را در سال ۲۰۰۵ و با هدف ایجاد فضای کسب‌وکار در قالب P2P(همتا به همتا) آغاز کرد تا علاقه‌مندان به کالاهای دست‌ساز بتوانند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند. این شرکت آمریکایی با استفاده از تجارت الکترونیک مارکت پِلیس (Marketplace) توانسته به‌صورت منحصربه فرد به فعالیت خود ادامه دهد، در این فروشگاه انواع لباس‌های دست‌دوز، جواهرات، کتاب، ادوات قدیمی موسیقی، انواع صنایع دستی، عکس‌، لوازم عروسی و لباس عروس، آثار هنری مختلف و حتی عتیقه در دسترس است. محصولات دست‌ساز یکی از بهترین روش‌ها برای کسب‌وکار در خانه به حساب می‌آیند و شرکت Etsy با اهمیت این موضوع کاملاً آشنا بود، بنابراین سعی کرد در این زمینه قدم بردارد. در ابتدا هر کس می‌توانست وارد این وب‌سایت شده و کالای دست‌ساز خود را به فروش برساند و هر کالایی که مدنظرش است را خریداری کند. بعدها سیستم کاری شرکت تغییر کرد، و افرادی که در این وب‌سایت ثبت‌نام کرده و اسم شرکت خود را ثبت می‌کردند می‌توانستد به خریدوفروش بپردازند.

  • Walmart

تعجب نکنید شرکت والمارت یک وب‌سایت اینترنتی و آنلاین نیز دارد. درواقع فروشگاه خرید آنلاین والمارت به اندازه فروشگاه‌های فیزیکی آن موفق است. تعداد محصولات و تنوعی که در فروشگاه‌های فیزیکی این شرکت وجود دارد در وب‌سایت آنلاین آن نیز است. بنابراین دیگر نیازی نیست در صف‌های طولانی والمارت زمان خود را هدر دهید تنها می‌توانید در خانه و با استفاده از چند کلیک خرید خود را انجام دهید.

شرکت ابتدایی والمارت در سال ۱۹۱۸ توسط سام والتون راه‌اندازی شد. اما اکنون دارای ۱۱ هزار شعبه، در ۲۵ کشور بوده، که تحت چند نام تجاری فعالیت می‌نمایند. این شرکت آمریکایی بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی، سوپر مارکت ها و هایپرمارکت‌ها را به خود اختصاص داده است که شما می‌توانید به‌وسیله آن انواع کالاهای الکترونیک، جواهرات، پوشاک، هدیه، نرم‌افزار و حتی میوه و سبزی‌جات نیز خریداری کنید.

این شرکت با توجه به پیشرفت فناوری تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۱ فروشگاه اینترنتی خود را بازگشایی کند تا افراد در سایر نقاط جهان بتوانند به‌صورت اینترنتی از این فروشگاه‌ها خریداری کنند. و درنتیجه برای ارسال مواد غذایی به‌صورت اینترنتی با چند شرکت وابسته مانند شرکت دوردش همکاری کرد. درواقع این فروشگاه با ورود به حوزه اینترنتی و خریدوفروش آنلاین توانست پیشرفت کند.

 

منبع:

www.bloggersideas.com

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد