تب سنج دیجیتال غیرتماسی با تکنولوژی مادون قرمز

0 1,313

دماسنج‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که در صنایع مختلف نیز مصارف متعددی دارند از جمله دماسنج‌های با تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آنها که به تب سنج پزشکی دیجیتال غیرتماسی و تماسی شهرت یافته‌اند و هر یک از آنها از تکنولوژی منحصر به فرد و ویژه جهت تشخیص دما بهره می‌گیرند. در مراقبت‌های پزشکی بهداشتی از دماسنج‌های خاص جهت اندازه گیری دمای بدن انسان استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

تب سنج‌های پایه
تب سنج‌های دهانی
تب سنج‌های چند منظوره
تب سنج‌های رکتال

انواع تب سنج‌های دیجیتال

این نوع از دماسنج‌ها با نمایشگرهای دیجیتالی یافت می‌شوند و امکان ارزیابی و خواندن آسان دمای سطوح مختلف را خواهند داشت. همچنین تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که پس از ارزیابی سریع و بدون وقت دمای بدن با یک بوق کوتاه زمان برداشتن دماسنج را به کاربر اطلاع می‌دهد. این نوع دماسنج یک لوله انعطاف پذیر مقاوم در برابر شکستگی دارد که در طراحی این دماسنج بسیار مهم و کاربردی است.

انواع تب سنج‌های دیجیتال
تب سنج‌های پایه تغییرات کوچک دمایی را در بدن افراد ارزیابی می‌کنند

انواع مختلف تب سنج‌های دیجیتال

تب سنج‌های گوشی

تب سنج‌های گوشی یا به عبارت دقیق‌تر دماسنج‌های اندازه گیری کننده دمای بافت لاله گوش، دما را با خواندن و ارزیابی تابش‌های ساخته شده مادون‌قرمز از بافت گوش و بدون تماس مستقیم با بافت داخلی اندازه گیری می‌نمایند.

این نوع تب سنج ها دارای سه مزیت اصلی هستند:
۱- دما را بدون تماس مستقیم با بافت لاله گوش اندازه گیری می‌کنند.
۲- تکنولوژی به کار رفته در این نوع دماسنج‌ها به گونه‌ای است که با ارزیابی دقیق و تخمین دمای مستقیم مغز نتیجه بسیار دقیق از میزان تب و دمای بدن فرد بیمار ارائه می‌کند و به جهت نزدیکی گوش به مغز نتیجه بسیار قابل اعتماد است.
۳- بازخوانی اطلاعات دریافتی تنها در ۲ یا ۳ ثانیه اتفاق می‌افتد.

تب سنج‌های پایه

تب سنج‌های پایه تغییرات کوچک دمایی را در بدن افراد ارزیابی می‌کنند، این امر به خصوص در تخمین زمان تخمک گذاری در بدن زنان و مشخص کردن نحوه فرایند تخمک گذاری بسیار حیاتی است.

تب سنج‌های مادون قرمز

در طراحی اولیه دماسنج‌ها با انرژی مادون قرمز IR از یک نور لیزر قرمز و یک آشکارساز نمایش داده می‌شود که در آن انرژی به یک سیگنال الکتریکی با واحدهای درجه حرارت و تبدیل و تغییر دما از محیط گرفته می‌شود.

دقت تب سنج دیجیتال غیرتماسی
دماسنج غیر تماسی دستگاهی با استفاده آسان، سازگار با بدن و بسیار دقیق در اندازه‌گیری تغییرات دمایی است
تب سنج مادون قرمز و دیجیتال

تب سنج‌ها و دماسنج‌های با تکنولوژی مادون قرمز دما را از فاصله دور اندازه گیری می‌کنند؛ زیرا توانایی جذب تابش ساطع شده از سطح جسم را دارند. این تب سنج‌ها همچنین دارای لیزر هستند که پرتوهایی را آزاد می‌کنند و می‌توانند به سمت مکان مشخصی گسیل گردند تا دمای آن محیط را از راه دور تشخیص دهند.

تب سنج دیجیتال

تب سنج‌های دیجیتال با عناوین شناخته شده تب سنج‌های تماسی شهرت یافته‌اند. همانطور که از نام آنها پیدا است برای دریافت اطلاعات دمایی جسمی لازم است تا با آن جسم، مورد یا شخص در تماس مستقیم قرار بگیرد.

تب سنج‌های دیجیتال تماسی به ۳ روش زیر قابل استفاده هستند:
۱- تب سنج را به صورت یک شی خوراکی درون دهان فرد قرار داد.
۲- پروب تب سنج یا دماسنج را از رکتال و قسمت پایینی بدن فرد وارد بدن وی نمود.
۳- تب سنج را در زیر بازو و (زیر بغل) فرد بیمار قرار داد.

دقت تشخیص تب سنج تماسی دیجیتال و تب دیجیتال سنج غیرتماسی

دقت تب سنج دیجیتال غیرتماسی

دماسنج غیر تماسی دستگاهی با استفاده آسان، سازگار با بدن و بسیار دقیق در اندازه‌گیری تغییرات دمایی است. اگر فاصله دستگاه و جسم کمتر باشد و لیزر نیز به صورت مستقیم به سمت نقطه مورد نظر هدایت شود نتیجه دقیق‌تر حاصل می‌گردد؛ در حالی که اگر پرتو در جهت درستی به بدن نرسد یا فاصله آن با بدن فرد بیش از حد مجاز باشد دستگاه درارزیابی دقیق دما به مشکل برمی‌خورد.

بهترین دماسنج‌های مادون قرمز دارای ۰ تا ۶۰۰ فارنهایت با صحت تقریبی ۳.۵ پوندی فارنهایت هستند.

امکانات تب سنج دیجیتال غیرتماسی
تب سنج دیجیتالی غیرتماسی بدون تماس با بدن، دمای بدن انسان را اندازه گیری می‌کند
دقت دماسنج دیجیتال

از این دماسنج می‌توان به سه روش استفاده نمود که در متن بالا توضیح آن ارائه شده که بررسی رکتال از هر دو روش دیگر مطمئن‌تر و دقیق‌تر است؛ در این روش با وارد کردن دماسنج به داخل بدن دمای اصلی و هسته‌ای بدن اندازه گیری می‌شود. روش کمتر دقیق‌تر نیز روش قرار دادن تب سنج در زیر بازوان (زیربغل) است زیرا با قسمت اصلی بدن در تماس نیست. قرار دادن تب سنج در دهان نیز اگر به صورت صحیح و در قسمت میانی زیر زبان نهاده نشود نتیجه درستی حاصل نمی‌گردد، اما به هر حال دقیق‌تر از روش رکتال نیست.

ایمنی دماسنج دیجیتال

واقعیت این است که باید دید که آیا در بین کسانی که از یک دماسنج مشترک استفاده می‌کنند همان بیماری شایع می‌شود یا خیر این امر اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که پروب دماسنج پس از استفاده به درستی ضدعفونی و تمیز نگردد دراینصورت عوامل بیماری‌زا می‌توانند به راحتی از فرد بیمار به بدن فرد غیر بیمار منتقل شوند.

ایمنی دماسنج IR غیرتماسی

از آنجایی که در این نوع تب سنج‌ها اشعه مادون قرمز و لیزر درگیر است می‌توان نوعی تحریک چشمی و پوستی را انتظار داشت که اغلب نیز شایع است و در صورت استفاده از لیزر قدرتمند احتمال کوری فرد و یا ایجاد حساسیت‌های شدید التهابی چشم و پوست قابل انتظار است.

تب سنج دیجیتال غیرتماسی

یکی از بهترین روش‌ها برای اندازه گیری سلامتی، دماسنج است. تب سنج دیجیتالی غیرتماسی بدون تماس با بدن، دمای بدن انسان را اندازه گیری می‌کند که برای تمام سنین مناسب است. این آسان‌ترین و کاربردی‌ترین روش برای اندازه گیری دما است. از آنجا که می‌خواهیم تا حد امکان از آلودگی متقاطع جلوگیری کنیم، برخی از بهترین دماسنج‌های غیر تماسی را برای ایمن، سالم و بهداشتی بودن انتخاب کرده‌ایم.

تب سنج دیجیتال غیرتماسی Withings Thermo
دماسنج هوشمند Withings Thermo بهترین و در عین حال گران‌ترین دماسنج هوشمند موجود در بازار است

امکانات تب سنج دیجیتال غیرتماسی

اندازه گیری دمای بدن بدون تماس
با این تب سنج می‌توانید بدون هیچ تماسی دمای بدن را اندازه‌گیری کنید در نتیجه از خطرات عفونت متقاطع جلوگیری می‌شود. این دماسنج دمای بدن را از (۳۲.۰ درجه سانتیگراد تا ۴۲.۵ درجه سانتیگراد) بدون تماس اندازه گیری می‌کند.

خواندن فوری
با فشار دادن دکمۀ اندازه‌گیری تنها به ۱ ثانیه زمان نیاز دارید تا میزان حرارت بدن را بسنجید.

دقت بالا
دماسنج دیجیتال غیرتماسی با سنسور مادون قرمز اندازه گیری‌های دمایی پایدار، قابل اعتماد و دقیق را فراهم می‌کند. هم در فارنهایت و هم در سانتیگراد کار می‌کند. این دماسنج‌ها قادر هستند دمای بدن را با دقت ۰.۲ درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری کنند.

نمایشگر دیجیتال
صفحه نمایش LCD آن بزرگ و دارای نور پس زمینه است که به کاربر امکان می‌دهد حتی در تاریکی نیز آن را بخواند.

آسان برای استفاده
هر فردی با هر میزان توانایی می‌تواند از آن استفاده کند و استفاده از آن بسیار ساده است. صفحه نمایش بزرگ و خوانا به شما کمک می کند به راحتی میزان درجه حرارت بدن را ببنید.

تطبیق پذیری
دمای محیط قابل تنظیم است و می‌توان از آن برای اندازه گیری دمای سطح اجسام دیگر استفاده کرد. به طور کامل و گسترده در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، کارخانه‌ها، مطب‌ها، مراکز خرید یا در خانه استفاده می‌شود.

دماسنج دیجیتالی غیرتماسی iHealth
دماسنج دیجیتالی غیرتماسی iHealth یکی از برترین دماسنج های دیجیتال غیرتماسی است

دماسنج دیجیتال غیرتماسی برای تشخیص سریع دمای بدن بالا بسیار ایده آل است. طراحی بدون تماس، نیاز به روکش پروب و سایر وسایل مورد نیاز را کاهش می‌دهد که باعث کاهش خطر عفونت و آلودگی متقابل می‌شود. این دماسنج مادون قرمز با استانداردهای بین المللی کالیبره شده است (همراه با گواهی پیگیری UKAS) و بلافاصله آماده استفاده می‌شود. یک هشدار قابل تنظیم در این دماسنج وجود دارد و هنگامی که دما از حد برنامه ریزی شده بیشتر شود، به صورت بصری و شنیدنی به کاربر هشدار می‌دهد.

برنامه‌های کاربردی:

  • دمای پوست را اندازه بگیرید.
  • دمای بدن افراد را برای تغییر دما کنترل کنید.
  • تکنیک غیرتماسی شیوع بالقوه بیماری‌ها را با استفاده از دستگاه‌های تماسی کاهش می‌دهد.
تب سنج دیجیتال غیرتماسی آریو Ario

تب سنج دیجیتال آریو محصولی از برند (NIKTED) با همکاری شرکت پویندگان راه سعادت است که با ابعاد جمع و جور و با طراحی ارگونومیک به بازار عرضه شده است که می تواند جایگزین و رقیب نمونه‌های مشابه خارجی باشد. تب سنج آریو با تکنولوژی مادون قرمز این امکان را فراهم کرده که دمای بدن را از فاصله اندازه گیری کنید که این ایده علاوه بر کم کردن دردسرهای دماسنجی، قطعا برای دنیای پر ویروس ما هم مفید خواهد بود. دقت اندازه گیری این محصول ۰/۲ سانتی‌گراد است که در کمتر از ۲ ثانیه از فاصله ۱ تا ۵ سانتی متری پیشانی، دمای بدن را نشان می‌دهد. منبع تغذیه این دستگاه ۲ عدد باتری قلمی (AAA) است و دستگاه قابلیت شارژ دارد.

تب سنج دیجیتال غیرتماسی آریو Ario
تب سنج آریو با تکنولوژی مادون قرمز این امکان را فراهم کرده که دمای بدن را از فاصله اندازه گیری کنید
دماسنج دیجیتالی غیرتماسی iHealth

۸۲٪ از افراد به این محصول ۴ ستاره یا بیشتر رأی داده‌اند.
کاربران بررسی‌های درخشان، طراحی و سهولت استفاده از آن را ستایش می‌کنند.
خواندن آن بسیار ساده و آسان است.

این دماسنج یکی از برترین دماسنج‌های دیجیتال غیرتماسی است که در بالای لیست ما قرار گرفته است. علاوه بر طراحی زیبا و پیچیده خود، از سه حسگر نیز برای هر بار خواندن دقیق استفاده می‌کند. این دماسنج صفحه بزرگی دارد و خواندن آن بسیار آسان است و با اتمام خواندن، لرزش ایجاد می‌کند. همچنین یک سال ضمانت دارد و یک‌باتری در آن گنجانده شده است. دماسنج دیجیتالی غیرتماسی iHealth برای تمام سنین قابل استفاده است. به علاوه، از تقریباً ۲۳۰۰۰ بررسی صورت گرفته ۸۲ درصد از افراد از آن راضی بودند.

تب سنج دیجیتال غیرتماسی Exergen

۸۶٪ از افراد به آن ۴ ستاره یا بیشتر رأی داده‌اند.
لمس سبک و دقت باورنکردنی دارد که برای حفظ سلامتی خانواده ضروری است.
برای همه سنین مناسب است.
نیاز به تماس با پیشانی دارد.

گرچه ممکن است این دماسنج کاملاً بدون تماس نباشد، اما کاملاً نزدیک است. این دماسنج با لمس آرام پیشانی کار می‌کند و دقت بسیار خوبی دارد. با اتمام خواندن دمای بدن، یک بوق و چراغ قرمز به بیرون می‌دهد و برای گرفتن درجه حرارت در تمام سنین عالی است. متأسفانه صفحه نمایش آن کمی کوچک است اما می‌توانید آن را به آسانی بخوانید.

تب سنج دیجیتال غیرتماسی Exergen
دماسنج دیجیتال غیرتماسی Exergen با لمس آرام پیشانی کار می‌کند و دقت بسیار خوبی دارد
تب سنج دیجیتال غیرتماسی Withings Thermo

دماسنج هوشمند Withings Thermo بهترین و در عین حال گران‌ترین دماسنج هوشمند موجود در بازار است. لازم نیست این دماسنج را به پوست بدن خود بچسبانید، اگر این دماسنج نیم اینچ با پوست فاصله داشته باشد، می‌تواند دمای دقیق بدن را تشخیص دهد. اگر اطلاعات بسیاری می‌خواهید، با این دماسنج نمی‌توانید اشتباه کنید. وقتی آن را نزدیک به پیشانی نگه می‌دارید و نتیجه را برای برنامه‌ای روی تلفن خود می‌فرستید، دو ثانیه به خواندن دقیق نیاز دارد. این برنامه سپس دمای شما را ذخیره می‌کند و قادر است به مرور زمان دمای شما را کنترل کند تا بتوانید روند دمای خود را مشاهده کرده و زمان پایین بودن دما را تشخیص دهید. همچنین به شما امکان می‌دهد حداکثر ۸ پروفایل را ذخیره کنید تا بتوانید دمای بدن تمام خانواده خود را پیگیری کنید. Withings Thermo دارای ۱۶ حسگر است که به طور همزمان چندین هزار بار دمای بدن افراد را ثبت می‌کند. برای استفاده از این دماسنج هوشمند باید برنامه Thermo را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

دماسنج دیجیتال پیشانی مادون قرمز Hemps

بسیاری از افراد نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت خرید دماسنج دیجیتال غیرتماسی پرداخت کنند، اما فناوری مادون قرمز می‌تواند گزینه‌های بدون تماس را گران کند. با این حال این دماسنج زیر ۲۰ دلار است و دارای برخی از ویژگی‌های عالی از جمله نشان دادن رنگ و سازگاری با دمای محیط است و می‌تواند درجه حرارت تمام اعضای خانواده شما – حتی حیوانات خانگی شما را با دقت نشان دهد!

تب سنج دیجیتال غیرتماسی Niceo s

۷۸٪ افراد به آن ۴ ستاره یا بیشتر رأی داده‌اند.
این دماسنج به راحتی بر روی دیوار نصب شده برای دمای بالا طراحی شده‌است.

این دماسنج برای گرفتن دمای بالا طراحی شده است و حتی می‌تواند برای راحتی استفاده روی دیوار نصب شود. دمای آن در کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند دما را در ۴ اینچ تشخیص دهد – بعلاوه اگر دمای فرد بالاتر از حد نرمال باشد، چراغ قرمز چشمک می‌زند و زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد. همچنین می‌توان شارژ آن را از طریق USB یا باتری تأمین کرد و نصب آن به همان سادگی اتصال است. این دماسنج یک گزینه عالی برای مشاغل کوچک است که نیاز به اندازه‌گیری دمای بدن افراد زیادی دارند.

منبع: digital thermometer vs infrared thermometer

best non contact thermometers

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد