راه‌های تعمیر آب گرم و آب سرد ماشین لباسشویی

1 2,324

ماشین لباسشویی یکی از لوازم ضروری شست و شو می باشد که در اکثر خانه‌ها وجود دارد. گاهی این وسیله کاربردی دچار مشکلاتی می شود که یکی از آن ها خراب شدن آب گرم و آب سرد ماشین لباسشویی است. وجود ماشین لباسشویی معیوب می تواند به معنای فاجعه در اکثر خانه ها باشد، به همین دلیل ما در اینجا نکاتی را بیان کرده ایم که می تواند در رفع مشکل به شما کمک کند. در حالی که تعمیر ماشین لباسشویی ممکن است کاری دلسرد کننده باشد، میلیون ها نفر از مشتریان معتقدند که این کار واقعا آسان است! برای شروع، لیستی از رایج ترین بخش ها را بیان می کنیم که باعث سرد و گرم نشدن آب در ماشین لباسشویی می شوند. شما می توانید از این لیست برای حل مشکل خود استفاده کنید و در صورت نیاز قطعات آن را تعویض کنید.

شیلنگ ورودی و صفحه نمایش

ماشین لباسشویی به آب خانگی متصل است و بوسیله شلنگ آب مورد نیاز خود را ذخیره می کند. این شیلنگ ها معمولا ۴ تا ۵ فوت هستند و اغلب یک صفحۀ توری پلاستیکی یا سیمی به انتهای شیلنگ متصل است که به شیر آب چسبیده است. این صفحۀ توری شکل مانع ورود رسوب به دریچه ورودی آب می شود که در پشت دستگاه قرار دارد. اگر ماشین لباسشویی با آب داغ یا آب سرد پر نشود، ابتدا باید مطمئن شوید که سوپاپ ها روشن است و شیلنگ های ورودی پیچ نخورده اند. سپس باید سوپاپ ها را خاموش کنید و شیلنگ ها را از دریچه ورودی بردارید. صفحه های توری شکل بخشی از دریچه ورودی هستند، پس آن ها را بررسی کنید اگر کثیف بود آن ها را تمیز کنید و اگر نیاز به تعویض داشت آن ها را عوض کنید. انتهای شلنگ ها را در وان یا سطل قرار دهید و مجددا آب را باز کنید تا مطمئن شوید که فشار کافی دارد. اگر فشار کافی نداشت، شیلنگ ها را باز کنید و صفحه توری آن را بررسی کنید. اگر هنوز هم ماشین لباسشویی آب مصرف می کند، به دریچه ورودی آب نگاهی بیندازید که در پشت دستگاه قرار دارد.

دریچه ورودی آب

دریچه ورودی آب در ماشین لباسشویی، آب گرم و آب سرد مورد نیاز برای شستشو و آب کشیدن را فراهم می کند. این دریچه دو سیلندر دارد که برای تامین آب گرم و آب سرد از آن استفاده می شود. تایمر یا برد الکترونیکی، انتخاب دمای آب و فشار آب، شیر را کنترل می کند. شیر توسط تایمر یا کنترل الکترونیکی، دکمۀ انتخاب درجه حرارت و دکمۀ سطح آب کنترل می شود. اگر ماشین لباسشویی با آب گرم یا آب سرد پر نمی شود باید در حین پر شدن آب چرخه قدرت را بررسی کنید. این کار را می توانید با مولتی متر و یا ولتاژ بررسی کنید. این یک آزمایش ولتاژ مستقیم است و تنها باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود. اگر در پایانه های سلونوئید قدرت وجود داشت، دریچه معیوب است و باید عوض شود. اگر در ترمینال ها هیچ قدرتی وجود نداشته باشد، باید سایر اجزای موجود را بررسی کنید. اگر نمی توانید ولتاژ ترمینال های شیر را بررسی کنید، می توانید اتصال سیم پیچ ها را با مولتی متر بررسی کنید. یک سیم پیچ بدون اتصال معیوب است و نیاز به تعویض دارد. دقت داشته باشید این سیم پیچ ها به طور جداگانه در دسترس نیستند و باید آن ها را به طور کامل بررسی کنید. قبل از انجام این آزمایش، آن را از دستگاه جدا کنید.

کلید درب

کلید درب، بالای ماشین لباسشویی قرار دارد و برای جلوگیری از کارکرد مدار موتور هنگام باز شدن درب تعبیه شده است. در بعضی از مدل ها، دریچه ورودی آب نیز کنترل می شود. اگر سوئیچ درب روی این مدل ها معیوب باشد، نمی توان قدرت را به دریچۀ ورودی آب عرضه کرد. اگر مصمم هستید دریچۀ ورودی آب در ماشین لباسشویی قدرت را نگیرد، باید سویچ درب را چک کنید. معمولاً کلید درب زیر صفحه اصلی در بالای دستگاه قرار دارد و یک میخ به درب متصل است که سوئیچ را هنگام بسته شدن درب فعال می کند. اطمینان حاصل کنید که سوئیچ مکانیکی فعال است و هیچ اهرم یا فعال کننده ای معیوب یا ناقص نیست. اگر سوئیچ فعال شده باشد اما هیچ قدرتی برای دریچۀ ورودی وجود نداشته باشد، ممکن است سوئیچ معیوب باشد. در این وضعیت دستگاه را از برق جدا کنید و سیم را از سوئیچ جدا کنید. برای بررسی اتصالِ سوئیچ از مولتی متر استفاده کنید. توصیۀ جدی می کنیم که سوئیچ درب را دور نریزید زیرا می تواند یک آسیب جدی باشد.

کلید انتخاب درجه حرارت آب

سوئیچ انتخاب دمای آب برای بخش های شستشو و یا آب کشی انتخاب می شود. این سوئیچ یک مدار دارد که قدرت را به دریچه ورودی آب می رساند. اگر در سیم پیچ ها هیچ برقی وجود نداشته باشد، ممکن است سوئیچ انتخاب درجه حرارت معیوب باشد. تدوام و اتصال این سوئیچ را می توان با مولتی متر آزمایش کرد، اگرچه ممکن است به نمودار سیم کشی نیاز داشته باشید تا مشخص شود کدام پایانه ها اتصال ندارند. قبل از انجام این کار باید دستگاه را از برق جدا کنید.

سوئیچ فشار سطح آب

سوئیچ سطح آب یک سوئیچ فشار فعال است که بخشی از مدار دریچه ورودی آب است. این قسمت معمولا در پشت پانل کنترل قرار دارد و یک شلنگ و لوله گنبد هوایی دارد که آن را به وان وصل می کند. در واگن هایی که از کنترل الکترونیکی استفاده می کنند، این سوئیچ ممکن است در قسمت فاضلاب زیر مخزن قرار داشته باشد. اگر سوئیچ ضعیف باشد، ممکن است برق را به شیر ورودی آب عرضه نکند. شما می توانید اتصال سوئیچ فشار را با مولتی متر بررسی کنید. برای تشخیص درست سیم پیچ ها و ترمینال ها ممکن است به نقشۀ سیم کشی نیاز داشته باشید. قبل از انجام این آزمایش، دستگاه را از برق جدا کنید.

 

در بورسیکا بخوانید: چه موقعی باید لباس‌شویی جدید بخریم؟

 

تایمر یا کنترل الکترونیکی

تایمر یا کنترل الکترونیکی زمانی استفاده می شود که می خواهد قدرت دریچه ورودی را تعیین کند. تایمر مکانیکی از مجموعه ای از اتصالات الکتریکی تشکیل شده است که توسط یک موتور کوچک و میل لنگ کار می کند. این اتصالات در حین شستشو، پر کردن و آبکشی برق را به مدار دریچه ورودی آب عرضه می کنند. شما می توانید اتصالات تایمر را با مولتی متر بررسی کنید، اما برای تعیین پایانه های صحیح باید یک مدار الکتریکی داشته باشید. قبل از تلاش برای انجام این آزمایش، بهتر است دستگاه را از برق جدا کنید. در مدل هایی که از یک کنترل الکترونیکی استفاده می کنند، باید تعیین کنید که کدام سیم ها ولتاژ را به مدار می رسانند، سپس ولتاژ را در طول قسمت چرخه بررسی کنید. این یک آزمایش ولتاژ مستقیم است و تنها باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود.

تعمیر قطعات بیشتر

ما شایع ترین بخش هایی را بررسی کرده ایم که می تواند در فرآیند شست و شوی ماشین اختلال ایجاد کند، اما قطعات دیگری نیز وجود دارد که می تواند معیوب باشد. اگر نمی توانید ماشین لباسشویی خود را با اطلاعات فوق تصحیح کنید، بهتر است با یک تکنسین متخصص تماس گرفته و مدل ماشین لباسشویی خود را به او بگویید و از راهنمایی های او کمک بگیرید.

منبع: بلاگ بورسیکا
دیدگاه‌های این پست
  1. فرزاد گفته:

    سلام ایا میتوان برای لباسشویی اتوماتیک فقط از یک شیر ورودی استفاده کرد،وایا با یک ورودی مشکلی برای لباسشویی پیش نمیاید!ممنون

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد