تعویض و شست و شو بالش‌ها، روش کاهش بیماری‌های قارچی

0 1,465

همه ما می‌دانیم بعد از یک روز کاری سخت، یک خواب آسوده و با کیفیت می‌تواند انرژی را به ما بازگردانند و صبح را با نیروی مضاعفی شروع کنیم. یک بالش خوب، ارگونومیک و خوش بو باعث افزایش کیفیت خواب شما می‌شود.

آیا شما نیز در طول شب با بالش خود مشکل دارید و خوابتان دچار اختلال می‌شود؟؟ بالش‌تان بعد از مدتی حالت افتاده به خود گرفته و دیگر شکل سابق را ندارد؟؟ بنابراین زمان آن رسیده است که بالش خود را تعویض کرده و از یک مدل مناسب و ارگونومیک استفاده کنید.

بالش‌ها یکی از لوازم اصلی اتاق خواب ماست که در کیفیت خواب ما تاثیر بسیار زیادی دارد و ما هر شب از آن استفاده می کنیم. بنابراین بهتر است از مدل‌های خوب و با کیفیت استفاده نماییم. زیرا در صورت عدم استاندارد می‌توانند سلامتی ما را تحت تاثیر قرار دهند.

بالش یکی از وسایلی است که پوست صورت شما مرتب با آن در تماس است، زمانی که هوا گرم می‌شود پوست ما عرق کرده و این مواد و میکروب‌ها جذب بالش می‌شوند و روی سطح آن باقی می‌مانند. این حوادث باعث می‌شود بالش ما پر از میکروب باشد و تاریخ انقضای آن زودتر سر برسد. بسیاری از افراد بعد از دوش گرفتن بدون خشک کردن موهای سر، به تخت خواب می‌روند و این رطوبت را به بالش خود منتقل می‌کنند و به مرور باعث ایجاد قارچ‌های خطرناکی در آن خواهند شد.

هر وسیله‌ای که از آن استفاده می‌کنید یک تاریخ انقضا دارد، بنابراین بالش شما نیز دارای تاریخ انقضای مشخص است و بسته به مواد که در آن به کار رفته این تاریخ کوتاه و بلند می‌باشد. بالش‌های تاریخ انقضا گذشته، دارای سطح ناهمواری هستند که باعث گردن درد و پشت درد می‌شوند. بر اثر تماس با پوست ممکن است آلودگی‌های بسیار زیادی به آن منتقل کرده و انواع قارچ‌ها، جوش و آکنه‌ها را در سطح پوست به وجود آورند و باعث ایجاد آلرژی و سایر بیماری‌های پوستی شوند. حتی در مواردی عفونت که به وسیله این مواد میکروبی به وجود می‌آید باعث انواع سرطان‌های ریه و آسم خواهد شد. بنابراین نادیده گرفتن این حقیقت می‌تواند در بسیاری از موارد خطرات بی‌شماری را ایجاد کرده و هزینه‌های بیشتری به شما تحمیل کند. بنابراین بهتر است از بالش‌های دارای تاریخ انقضا استفاده کرده و بعد از گذراندن دوره‌ای مشخص شده آن‌ها را تعویض کنید تا این خطرات شما را تهدید نکند.

در این راستا در ابتدا مواد درون بالش را بررسی کنید

طول عمر بالش شما به مواد و نوع دوخت آن بستگی دارد. برخی از بالش‌ها از پر ساخته شده و برخی از مواد مصنوعی، فوم، لاتکس و … ساخته می‌شوند. هر کدام از این مواد ویژگی‌های خاص خود را دارند و در زمان مخصوص به خود دارای عملکرد قابل قبولی هستند اما بعد از مدتی تغییر شکل داده و باید کنار گذاشته شوند. بنابراین این نشانه‌ها و تغییر شکل‌ها را بر روی بالش خود بررسی کنید و در صورت بروز این علائم آن را کنار بگذارید.

انواع مواد درون بالش:

بالش‌های فومی و یا همان مموری فوم ها، بالش‌های فومی با توجه به نوع مواد و نوعی برندی که آن را ساخته است به طور میانگین تا ۳ سال قابل استفاده هستند. برای بررسی بالش فومی خود بهتر است آن را از وسط خم کنید اگر مجددا به حالت اول بازگشت به این معنا است که بالش شما برای استفاده مناسب می باشد. اما اگر به سختی به حالت ابتدایی خود برگشت به این معناست که بالش شما منقضی شده است و بهتر است به دنبال یک بالش دیگر باشید.

بالش‌ها با الیاف مصنوعی می‌توانند ۱۸ تا ۲۴ ماه به خوبی کار کنند. یکی از ساده‌ترین روش برای تست این بالش‌ها این است که در سطح زیرین آن توده‌هایی به وجود می آید که ممکن است برخی از شب‌ها در زیر سر خود احساس کنید. این بالش نیز مانند بالش‌های فومی در صورتی که از وسط تا شود، در صورت سالم بودن باید به حالت اولیه خود بازگردد در غیر این صورت دچار مشکل شده است.

بالش‌ها پر می‌توانند تا دو سال برای شما کار کنند. بالش‌هایی که از الیاف پر درست شده‌اند در معرض پوسیدگی هستند، برای شست و شو این بالش‌ها از دمای زیر ۴۰ درجه استفاده کنید، بعد از شست و شو و خشک شدن در صورتی که مانند قبل پف کرد، به این معنا است که بالش شما سالم است در غیر این صورت دچار پوسیدگی شده است. یک روش دیگر برای تست سلامتی این بالش‌ها مانند بالش‌ها بالا، تا کردن آن می‌باشد.

انواع مشکلات ناشی از بالش های تاریخ مصرف گذشته:
آلرژی به کنه گرد و غبار (dust mite allergy)

آلرژی کنه گرد و غبار یک واکنش آلرژیک به اشکالات کوچک است که معمولا در گرد و غبار محل زندگی یافت می‌شود . علائم آلرژی کنه گرد و غبار ، عطسه و آبریزش بینی است . همچنین بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی گرد و غبار نشانه‌هایی از آسم، مانند خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. یک از مواردی که ممکن است این آلرژی را به وجود بیاورد، بالش‌های تاریخ انقضا گذشته می‌باشند.

کنه گرد و غبار روی بالش‌ها یکی از مشکلات میکروبی است که آن‌ها را درگیر می‌کند.، بالش‌ها زیستگاه ایده‌آلی برای این حشرات هستند. این کنه از پوست مرده در محیط‌های مرطوب تغذیه می‌کند و ممکن است به پوست شما نفوذ کرده و به آن‌ها آسیب بزند. بهتر است به صورت هفتگی بالش خود را تمیز کنید و آن‌ها را بشویید. از بالش‌های ضد آلرژیک استفاده کنید و یا بالش‌های خود را در پوشش‌های ضد گرد و غبار قرار دهید.

بالش‌ها ممکن است در ظاهر بسیار تمیز به نظر برسند در حالی که در واقعیت اینطور نیست. برای شست و شو در ابتدا روکش و کاور بالش را جدا کنید. برای شست و شوی بالش‌های فومی بهتر است به صورت دستی آن را شست و شو دهید، اما بالش‌های دیگر را می‌توانید هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی بشویید. بنابراین قبل از شست و شو بالش خود، از مواد درون آن مطلع شوید.

بسیاری از مردم از بالش‌های فوم استفاده می‌کنند. زیرا دارای سطح مناسب‌تری هستند و به گردن آسیب کمتری وارد می‌کنند برخی دیگر نیز تمایل دارند از بالش های پر استفاده کنید که بسیار نرم و لوکس است. بنابراین با توجه به نوع موادی که در آنها به کار رفته دارای فرایند شست و شوی متفاوتی هستند.

بهتر است طبق گفته کارشناسان هر سه ماه یک بار کل بالش و هر سه هفته یک بار روکش و کاور بالش خود را شست و شو دهید برای افرادی که آلرژی دارند این زمان کوتاه‌تر است و در بسیاری موارد بهتر است بعد از مدتی بالش‌های خود را تعویض کنید. زیرا شست و شو و خشک کردن این بالش‌ها کاری سخت و زمان بر است و در صورتی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنید برای خشک کردن آن دچار مشکل می‌شوید. در صورتی که بالش شما به خوبی خشک نشود محیط مرطوب داخل آن به مرور انواع قارچ‌هایی را به وجود می آورد که سلامت شما را بیشتر تهدید می کند.

قارچ‌ها

بالش شما زیستگاه مورد علاقه برای بسیاری از قارچ‌هاست. ” Aspergillus fumigatus” رایج‌ترین قارچ در میان این گونه‌ها است. آسپرژیلوس از جمله قارچ‌های مهم آلرژی‌زا می‌باشد که می‌تواند در صورت تماس مداوم با بدن منجر به مشکلات تنفسی، سرطان ریه و آسم شود. بالش‌های با الیاف مصنوعی مستعد ایجاد این نوع قارچ‌ها می‌باشند.

مواد ضد سرایت آتش

PBDE یا پلی برومینه دیفنیل اتر‌ها و یا همان مواد ضد سرایت آتش است که در برخی از بالش‌ها استفاده می شود که باعث اختلال‌های تیروئدی، کبد، عصب شناسی و اختلالت در سیستم ایمنی بدن و در برخی موارد بروز انواع سرطان‌ها می‌شود که در برخی از کشورها استفاده از این مواد منع شده است. سعی کنید قبل از خرید بالش‌ها به مواد به کار رفته در آن‌ها توجه کنید. بهتر است زنان باردار از بالش‌های مخصوص بارداری استفاده کنند.

زمان تعویض بالش‌ها در مدل‌های مختلف آن متفاوت است و این بازه با توجه به مواد به کار رفته در آن‌ها تخمین زده می‌شود. بالش‌های مصنوعی را می‌تواند حداکثر از ۱۸ تا ۲۴ ماه استفاده کرد، بالش‌های پر برای ۱۸ تا ۳۶ ماه، بالش‌های لاتکس ۳ تا ۴ سال، بالش‌های فومی ۳ تا ۵ سال مهلت استفاده دارند و بعد از آن بهتر است به منظور سلامت بدن‌تان آن‌ها را کنار گذاشته و مدل دیگری را تهیه کنید. البته در این بازه زمانی بهتر است بالش‌های خود را به صورت هفتگی بشویید و تمیز کنید و در نگهداری از آن مراقبت بیشتری به خرج دهید.

رعایت بهداشت روزانه بخش مهمی از زندگی ما انسان‌ها محسوب می‌شود و تمیز نگه داشتن بالش‌ها به عنوان یک گام در جهت رسیدن به این هدف است. به صورت هفتگی بالش‌های خود را بررسی کنید و علائم آن را مشاهده نمایید. تمیز نگه داشتن بالش‌ها و تعویض آن‌ها باعث می‌شود از بیماری پوستی، سرطان ریه، آسم و بسیاری از بیماری‌های دیگر در امان باشید.

تمیز کردن و تعویض بالش زحمت کمتری داشته و هزینه بسیار ناچیزتری به وجود می‌آورد تا اینگه بخواهید زمان و پول خود را صرف درمان بیماری‌ها خود کنید. پیشگیری بهتر از درمان است شما با تمیز نگه داشتن بالش خود می‌توانید به این اصل برسید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد