تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم

1 1,633

عطرها دنیای شگفت انگیزی دارند؛ شاید شما در نگاه اول، تنها یک شیشه زیبا را ببینید که درون آن با ماده معطر پر شده است؛ اما هر شیشه از رایحه و سه نت تشکیل شده و با توجه به غلظت آن در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. برای خرید یک عطر باید به موارد زیادی از جمله رایحه مورد علاقه، قیمت، برند و نوع عطر که بر روی جعبه و شیشه آن هک شده، دقت کنید. عطرها دسته‌بندی مختلفی دارند که ممکن است در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشید و همه را به عنوان عطر و ادکلن بشناسید. هر عطر بنا به غلظت عصاره عطری که در آن استفاده شده و میزان الکل و آب، در دسته بندی مختلفی قرار می‌گیرد. پیدا کردن غلظت عصاره عطر، به اندازه عطر و بوی آن اهمیت دارد. اگر خیلی سبک و ملایم باشد؛ زود از بین می‌رود و اگر خیلی قوی باشد ممکن است شما و اطرافیان را آزار دهد. با این مطلب همراه باشید تا با تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم و.. آشنا شوید.

تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم

اساس هر رایحه و عطری که در مغازه‌ها بو می‌کنید اسانس عطر است که یک ماده غلیظ بوده و در برخی موارد ناخوشایند است. بنابراین آن را رقیق کرده و در انواع مختلفی به فروش می‌رسانند؛ رقیق کردن اسانس عطر با آب و الکل انجام می‌شود. با توجه به میزان رقیق کردن عطرها و شدت و بوی آنها، در چند دسته قرار می‌گیرند که در این قسمت به آن می‌پردازیم و تفاوت‌های پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادوکلن و اوفرش را بیان می‌کنیم. ترکیب این عصاره با الکل و آب و تثبیت سازی آن باعث می‌شود تا عطر به خوبی بر روی پوست شما قرار گرفته و دلنشین‌تر باشد. الکل غلظت عطر و میزان ماندگاری آن را کنترل می‌کند و هر چه قدر مقدار آن زیادتر باشد ماندگاری عطر کمتر و قیمت آن ارزان‌تر است.

عطر

به طور کلی عطرها در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و انوع متفاوتی دارند؛ اما همه آنها در زبان فارسی به صورت ” عطر” ترجمه می‌شوند. در دنیای عطرها به عطرهای با عصاره قوی پرفیوم می‌گویند که این واژه از زبان انگلیسی به فارسی به صورت عطر ترجمه می‌شود. مدل‌های دیگری مانند ادوکلن، ادوپرفیوم، ادو تویلت نیز وجود دارند که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. پرفیوم (perfume):

پرفیومی که شما در فروشگاه‌ها می‌بینید خالص نیست و رقیق شده است؛ با این حال بیشترین غلظت را در بین گزینه‌های دیگر دارد و به همین دلیل گران‌تر است. این ماده اندکی روغنی است و به طور معمول ۱۵ تا ۴۰ درصد از عصاره خالص عطر را در خود جای داده است. قوام آن کمی غلیظ و روغنی است و در ظرف‌های در پوش‌دار به فروش می‌رسد و به صورت اسپری نیست. وقتی ما فردی را در آغوش می‌گیریم که از پرفیوم استفاده کرده است؛ ممکن است تا ساعت‌ها آن عطر و رایحه را روی بدن خود حس کنیم و این، میزان قدرت و ماندگاری پرفیوم را نشان می‌دهد. میزان درصد عصاره خلاص در یک پرفیوم، نشان دهنده میزان کیفیت آن نیست؛ برخی اسانس‌هایی وجود دارند که دوز بالای آنها خوشایند نیست؛ به طور مثال عنبر و مشک به صورت خالص گران است و بوی خوشایندی ندارد و یک قطره از آن قیمت عطر را به صورت چشمگیری بالا برده و میزان مطلوبیت آن را زیادتر می‌کند؛ اما بیشتر از یک قطره ممکن است بوی غیر قابل تحملی به آن بدهد. بنابراین درصد بالا از عصاره خالص عطر، اهمیت چندانی در کیفیت آن ندارد و تنها دانش و هنری که این عطر را در کنار هم قرار می‌دهید و میزان طبیعی بودن عطرها می‌تواند بر روی کیفیت آن تأثیر گذاشته و قیمت را متعادل‌تر کند.

  • مثالی از پرفیوم: پرفیوم Guerlain Shalimar

پرفیوم گرلن شالیمار یک عطر تلخ و قوی است که برای مکان‌های رسمی استفاده می‌شود؛ نت ابتدایی آن ترکیبی از مرکبات، پرتقال، سرو، نارنج و لیمو می‌باشد که کم کم جای خود را به نت‌های میانی زنبق، سوسن، یاسمین، پاتچولی، رز و علف می‌دهد و در نهایت رایحه‌های ماندگار چوب، صندل، مشک، وانیل، برگ بو و تونکا به مشام می‌رسد. این پرفیوم شیرین، تند، خنک بوده و انتخاب خوبی برای خانم‌های سخت پسند است.

۲. ادو پرفیوم (Eau de Perfume):

ادو پرفیوم که به اختصار با EDP نشان داده می‌شود از نظر غلظت عصاره عطر، در رتبه دوم قرار دارد. در این نوع عطر از همان عصاره عطر استفاده می‌شود؛ اما میزان عصاره کمتر بوده و آب و الکل زیادتر است؛ بوی سبک‌تری دارد و معمولاً ماندگاری آن بالا نیست. قیمت ادوپرفیوم ارزان‌تر است و از آنجا که بوی سبک‌تری دارد بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ادوپرفیوم بخرند؛ به طور معمول ۱۰ تا ۲۰ درصد از عصاره اصلی عطر در ادو پرفیوم به کار می‌رود. این عطر ممکن است در بطری‌ها و یا به صورت اسپری به فروش برسد. این عطرها با مقدار بیشتری الکل مخلوط می‌شوند؛ در این صورت وقتی شما فردی را در آغوش می‌گیرید که از ادوپرفیوم استفاده کرده است؛ همانند پرفیوم، عطر آن روی بدنتان باقی نمی‌ماند و تنها عطر ملایم او را برای چند لحظه احساس می‌کنید. همان‌طور که اشاره شد این مدل عطرها محبوب‌تر است و بسیاری از برندهای معروف عطرهای خود را به صورت ادوپرفیوم ارائه می‌دهند؛ با یک بار استفاده این عطر تا چند روز ماندگاری دارد و به مرور کم‌تر شده و از بین می‌رود.

  • مثال مناسبی برای ادو پرفیوم: ادو پرفیوم Narciso 

این عطر زنانه ملایم با ماندگاری بالا با رایحه‌ای از یاسمن شروع شده و شما را شگفت زده می‌کند، سپس نت‌های میانی مشک و گل رز در هوا پراکنده می‌شود و در نهایت رایحه‌های چوبی در انتها اندکی تلخی عطر را زیادتر می‌کند. این عطر زنانه نمونه خوب و ماندگار برای عطرهایی در فصل بهار، پاییز و زمستان است و رایحه‌ای تلخ، شیرین و گرم دارد.

۳. ادو تویلت (Eau de Toilette):

ادوتویلت با نام اختصاری EDT از نمونه قبلی نیز سبک‌تر است و به صورت اسپری به فروش می‌رسد؛ سبک بودن آن باعث می‌شود راحت‌تر آن را اسپری کنید. مقدار زیاد الکل در آن باعث شده تا ماندگاری آن به شدت پایین بیاید؛ در صورتی که از ادوتویلت استفاده می‌کنید باید به صورت روزانه عطر خود را روی بدنتان شارژ کنید؛ زیرا شدت و ماندگاری آن بسیار کم است. به طور معمول در ادوتویلت‌ها تنها ۴ تا ۱۵ درصد از عصاره عطر به کار رفته می‌شود و مابقی آن آب و الکل است و قیمت آن ارزان‌تر می‌باشد. بسیاری از برندهای معروف در ابتدا عطرهای خود را به صورت ادوپرفیوم ارائه می‌دهند و به دنبال آن نسخه‌های ادوتویلت را نیز وارد بازار می‌کنند که ماندگاری کمتر و قیمت ارزان‌تری دارد. اما این ادو تویلت‌ها، ممکن است همان نت‌های مشابه با همتایان خود در دسته ادوپرفیوم، را نداشته باشند. به طور مثال برای تبدیل ادو پرفیوم به ادو تویلت، باید برخی نت‌های سنگین مانند چوب را از بین برد تا در نسخه‌های ادو تویلت سبک‌تر به نظر برسند.

  • مثال مناسبی برای ادو تویلت: ادو تویلت Chanel Cristalle E

عطر زنانه شنل کریستال در دسته ادو تویلت‌ها قرار گرفته و یک انتخاب مناسب با رایحه‌های سبک و دلنشین است. این عطر دارای رایحه تلخ و خنک بوده و در نت اولیه آن رایحه‌های ترنج و لیمو پخش می‌شود به مرو نت‌های ابتدایی از بین رفته و جای خود را به نت‌های میانی سنبل، بنفشه برزیلی می‌دهد؛ در نهایت نیز نت گلسنگ و خس خس به مشام می‌رسد.

۴. ادوکلن (Eau de Cologne):

ادوکلن که امروزه به صورت اختصار به آن ادکلن می‌گویند؛ عطری است که برای اولین بار در “کلن” آلمان به وجود آمده و در ترکیب آن، منظور همان آب کلن می‌باشد. ادوکلن‌ها معمولاً بسیار سبک، تازه و حاوی روغن‌هایی مانند لیمو، ترنج و پرتقال هستند؛ علاوه بر این ممکن است در آنها از اسانس اسطوخودوس و رز ماری نیز استفاده کنند. این نسخه یکی از رقیق‌ترین عطرهای موجود در این دسته بندی است که میزان زیادی از آن را الکل تشکیل می‌دهد و تنها ۲ تا ۵ درصد از آن عصاره روغنی عطر است.

  • مثال مناسب برای ادوکلن: عطر Roger&Gallet Jean-Marie Farina

این ادوکلن هم برای زنان و هم برای مردان استفاده می‌شود؛ رایحه ملایمی دارد و بسیار نشاط آور است. در نت ابتدایی آن از رایحه‌های ترنج، پرتقال، نارنگی و لیمو استفاده شده؛ وقتی نت‌های ابتدایی از بین می‌روند رایحه میخک، ترنج، رزماری و گل رز به مشام می‌رسد و در نهایت رایحه پایانی آن با بوی میخک همراه است.

۵. او فرش (Eau Fraiche):

همانند ادوکلن، او فرش‌ها از غلظت بسیار کمی برخوردارند که گاهی اوقات به یک تا ۳ درصد می‌رسد. تفاوت اوفرش ها با دسته‌های قبلی در این است که برای رقیق‌سازی با الکل مخلوط نمی‌شوند؛ اوفرش ها را با آب مخلوط می‌کنند و به عنوان عطر و برای تازه‌سازی پوست اصولاً بعد از اصلاح صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکته: درصد عطرها در هر یک از این دسته‌بندی‌ها در منابع مختلف متفاوت است و این تنها نشان دهنده تفاوت بین دسته‌بندی‌ها می‌باشد.

تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم

کلام آخر…

اکثر عطرها تنها از روی رایحه و نوع بو، برند و قیمت دسته بندی و ارائه می‌شوند؛ کمتر فروشگاهی آن را بر اساس نوع عطرها دسته بندی می‌کند. اما شما بامطالعه این مقاله به‌راحتی می‌توانید از روی شیشه، نوع عطر و میزان غلظت آن را تخمین بزنید  و تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم را تشخیص دهید؛ در این صورت می‌توانید بنا به بودجه و علاقه‌تان از عطرهای سنگین و سبک‌تر استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه‌های این پست
  1. گودرز کیانی گفته:

    با درود و احترام خدمت شما،مطالب بسیار مفید و عالی بود.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد