تفاوت کرم آبرسان و مرطوب‌کننده

0 1,884

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است و آب بدن را، درون خود حبس می‌کند. آب نقش مهمی در سلامت، شفافیت و صاف بودن پوست دارد و از این طریق باعث می‌شود تا پوست دیرتر چروک شده و علائم پیری در آن  به تعویق بیفتد. در این بین محصولاتی در بازار وجود دارند که به نام‌های آبرسان و مرطوب‌کننده شناخته شده‌اند و برندهای متعددی محصولات خود را در این زمینه معرفی کرده و ادعا دارند این آبرسان و مرطوب‌کننده می‌تواند پوست را جوان‌تر کند. اما تفاوت این محصولات چیست؟ آیا شما هم مثل من فکر می‌کردید که آبرسان و مرطوب‌کننده یک کار را روی پوست انجام می‌دهند؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با تفاوت‌های آبرسان و مرطوب‌کننده بیشتر آشنا شوید. آگاهی از این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا بسته به نیاز خود یکی از این دو محصول یا هر دو آن‌ها را استفاده کنید:

پوست خشک یکی از مشکلات شایعی است که به طور مساوی در زنان و مردان یافت می‌شود؛ اما در افراد مسن بیشتر است زیرا این افراد بیشتر در معرض بی آبی بدن قرار دارند. هرچه قدر سن بالاتر می‌رود تمایل پوست به ترشح چربی‌های مفید پوستی، کمتر خواهد شد؛ این چربی محافظ پوست است و در صورتی که کم ترشح شود باعث می‌شود که آب پوست بیشتر تبخیر شده و پوست خشک شود و علائم خشکی مانند پوسته پوسته شدن و چین و چروک در آن نمایان‌تر شود. در این میان دو محصول مناسب به نام آب رسان‌ها و مرطوب کننده‌ها وارد میدان شده‌اند. هم آبرسان و مرطوب‌کننده کمک می‌کند تا پوست، آب لازم برای مبارزه با خشکی پوست، چین و چروک و علائم پیری را در اختیار داشته باشد و از این طریق از آسیب‌های محیطی در امان بوده و به  شرایط مناسب‌تری برسد.

پوست خشک در مقابل پوست هیدراته

پوست خشک نوعی از پوست است که به دلیل عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی، چربی کمتری ترشح کرده و در نتیجه محافظی روی پوست ندارد و آب خود را از دست می‌دهد و در نهایت خشک می‌شود. پوست خشک به صورت پوسته پوسته شده و دچار خارش  شده و ظاهر ناخوشایندی دارد که خشن است. در صورتی که پوست شما  آب از دست دهد؛ خاصیت کشسانی آن کاهش یافته در نتیجه به‌مرور زودتر چروک می‌شود و علائم پیری در آن آشکار خواهد شد.  طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۷۵ درصد انسان‌ها، روزانه کمتر از ۸ تا ۱۰ لیوان آب می‌نوشند و این بدان معنی است که بیشتر آن‌ها دارای پوست خشکی هستند. این بی آبی روی پوست خصوصاً صورت آن‌ها تأثیر گذاشته و به صور علائم ناخوشایند پوست خشک ظاهر می‌شود. بنابراین علاوه بر استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده بسته به نیازتان، آب بیشتری بنوشید.

برخی واقعیت‌های جالب درباره آب و سلامتی انسان‌ها:
  • ۶۰٪ بدن انسان بالغ از آب تشکیل شده است.
  • مغز و قلب شامل ۷۳٪ آب است.
  • ریه‌ها دارای ۸۳٪ آب هستند.
  • ۶۴ درصد پوست سالم از آب تشکیل شده است.

آبرسان در مقابل مرطوب کننده؟

هم مرطوب کننده و هم آبرسان برای ایجاد رطوبت در پوست استفاده می‌شوند و هر دو در راستای جوان‌سازی، شفافیت و صافی مو  قابلیت‌های زیادی در اختیار شما قرار می‌دهند. اما وظایف آن‌ها اندکی متفاوت است و از راه‌های متفاوتی به این مهم دست پیدا می‌کنند. آبرسان ها خشکی پوست را کاهش می‌دهند و مرطوب کننده‌ها به پوست خشک کمک می‌کنند تا رطوبت خود را از دست ندهد. پوست خشک در واقع یک نوع پوست است که طبق ژنتیک خود چربی ترشح نمی‌کند؛ یعنی به علت نبود چربی روی پوست، آب پوست تبخیر و پوست خشک می‌شود. در مقابل پوست کم آب پوستی است که آبی در درون خود ندارد و مشکل آن بنیادی است. در واقع پوست کم آب صرف نظر از نوع پوست، دچار بی آبی می‌شود. یعنی پوست‌های چرب نیز ممکن است دچار بی آبی شده و به آب رسان نیاز داشته باشند.

آب رسان‌ها: هیدراسیون به محتویات آب درون سلول‌ها اشاره دارد که موجب برانگیختن آن‌ها شده و باعث شفافیت پوست می‌شود. اگر این آب از سلول‌های پوستی خارج شده و دیگر جایگزین نشود؛ سلول‌ها خشک می‌شوند و کم کم علائم خشکی پوست در آن‌ها بیشتر شده و چین و چروک ظاهر خواهند شد. وقتی شما از یک آبرسان موضعی استفاده می‌کنید، سلول‌های خود را با آب پر می‌کنید و توانایی پوست شما برای جذب رطوبت و مواد مغذی را بهبود می‌بخشید. مواد تشکیل دهنده آبرسان، آب را به پوست اضافه می‌کنند و همچنین کمک می‌کنند تا  پوست آب بیشتری از بدن دریافت کند و سهم روزانه خود را از این آب  بگیرد.

مرطوب کننده: مرطوب کننده وظیفه حبس و نگه داشتن آب در پوست را برعهده دارد؛ در واقع شما با آب رسان‌ها و نوشیدن آب، آب درون پوستی‌تان را زیاد می‌کنید و با مرطوب کننده مانع از تبخیر آن از روی پوست می‌شوید. در واقع مرطوب کننده مانند یک سد محافظ مانع از بین رفتن مایعات درون پوست می‌شود و در نتیجه پوست نرم و صافی به شما می‌بخشد. اگر پوستتان چربی لازم را دارد نیاز به مرطوب کننده ندارید اما بهتر است از آبرسان استفاده کنید.

پوست به آبرسان احتیاج دارد یا مرطوب کننده و یا هر دو آن‌ها؟

اگر پوست شما تمایل به خشک شدن دارد و شما مصرف آب بالایی دارید؛ اما آب درون پوستتان به آسانی و متناسب با محیطی که در آن قرار دارید از بین می‌رود؛ می‌توانید از یک مرطوب کننده استفاده کنید. اما اگر پوست شما به طور کلی و در همه فصل‌ها خشک است؛ نشان‌دهنده بی آبی پوستتان می‌باشد و باید از یک آبرسان برای هیدراته کردن آن استفاده نمایید.

برای متوجه شدن از نوع پوستتان و اینکه خشک است یا چرب،  باید به وضعیت پوست در شرایط مختلف توجه کنید. پوست چربی طبیعی به وجود می‌آورد که مانع از دست دادن آب پوست می‌شود؛ اگر شما در تمام طول سال پوستی خشک و پوسته پوسته دارید؛ به این معنا است که پوست شما آن چربی طبیعی را تولید نمی‌کند و این نشانه‌ای از یک پوست خشک است. در واقع پوست شما هیچ لایه محافظ چرب برای احتباس آب تولید نمی‌کند. این جایی است که مرطوب کننده‌ها وارد می‌شوند و به جای پوست این لایه چربی را روی سطح پوست ایجاد کرده و مانع از دست دادن آب درون آن می‌شوند. کار مرطوب کننده کاهش میزان آبی است که از پوست خارج و تبخیر می‌شود. این مولکول‌های آب در رطوبت ناشی از کرم مرطوب کننده حبس می‌شوند و  مانع از خشکی زیادتر پوست خواهند شد.

اما گر پوستتان بی‌حال است و در آن نشانه‌هایی از خطوط و چین و چروک مشاهده می‌شود؛ پوست شما ممکن است بی آب باشد. در این صورت با استفاده از یک آبرسان به کمک سلول‌های پوستی می‌رویم و آن‌ها را تشویق می‌کنیم آب بیشتری تولید کنند و این‌گونه با خشکی پوست مقابله خواهیم کرد.

علاوه بر آبرسان و مرطوب‌کننده، مصرف زیاد آب می‌تواند ساده‌ترین راه برای رهایی از پوست خشک باشد. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که خوردن آب باید در کنار آب‌رسانی موضعی انجام شود تا تأثیر آن بیشتر شده و قابل مشاهده باشد.

آبرسان ها به طور کلی برای همه نوع پوستی مناسب هستند؛ آن‌ها محلول در آب هستند و منافذ را مسدود نمی‌کنند. اما مرطوب کننده برای افرادی که پوست چرب دارند مناسب نیست زیر افراد با پوست چرب، در واقع پوستی فعال برای ترشح چربی‌های سطحی دارند و به کمک بیرونی نیاز نخواهند داشت. مرطوب کننده دارای دوز های سبک و سنگین می‌باشند که بسته به قدرت آن‌ها می‌توانید در فصل‌های تابستان و زمستان از آن‌ها استفاده نمایید. در زمستان که خشکی پوست بیشتر می‌شود؛ سعی کنید از  مرطوب کننده‌های قوی‌تری استفاده کنید. بهار و تابستان استفاده از  ژل سبک و لوسیون های ضعیف بیشتر پیشنهاد داده می‌شود این مواد رطوبتی نه تنها  اثرات مرطوب کننده و تغذیه‌ای دارند؛ بلکه برای مقابله با پیری و علائم آن و آسیب‌های رادیکال‌های آزاد نیز مناسب می‌باشند.

کدام مرطوب کننده برای چه پوستی مناسب است؟

پوست‌هایی که آکنه و جوش دارند بهتر است از مرطوب کننده‌های سبک و بدون روغن استفاده کنند که به اسم لوسیون شناخت شده‌اند. این  مدل‌ها روغن کمتر و محتوای آب بیشتری دارند. برای پوست‌های ترکیبی، استفاده از لوسین ها و کرم‌های معمولی مناسب می‌باشد و برای پوست‌های خشک بهتر است از سرم ها و کرم‌های مرطوب کننده چرب‌تر استفاده شود.

ما نمی‌توانیم محیطی که در آن قرار داریم را کنترل کنیم؛ اما عواملی که در دستمان است را می‌توانیم تغییر داده و به صورت مثبت تأثیرگذار باشیم. برای نتایج بهتر باید آب رسان و مرطوب کننده در کنار هم استفاده شده و صبح‌ها قبل از استعمال ضد آفتاب و شب‌ها قبل از خواب استفاده شوند. در طول روز آب به میزان کافی استفاده شود.

به غیر از آب آشامیدنی و انتخاب محصولات مناسب، خوردن مواد غذایی غنی، میوه‌ها و سبزی‌ها مبتنی بر آب می‌تواند به پوست شما کمک کنند. اطمینان حاصل کنید که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید که SPF ۱۵ یا ۳۰ داشته باشد. پوست‌هایی که در معرض نور خورشید هستند؛ می‌توانند به راحتی رطوبت را از دست بدهند و پوست شما خشک، پوسته پوسته و حتی چروک شود. روغن‌های طبیعی نیز به کاهش خشکی پوست و علائم پیری کمک می‌کنند. آلوئه ورا و یا عسل به عنوان یک آبرسان و مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست بسیار مفید است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد