بهترین ماسک‌های حنا برای تقویت مو

0 12,743

حنا یک ماده مفید و ارزشمند برای سلامتی مو است که در هند و سایر کشورهای جهان استفاده می‌شود. از سالیان گذشته زنان به قدرت این ماده طبیعی برای تقویت، تغذیه و زیبایی موهای خود پی برده‌اند و تاکنون آن را به شکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. درگذشته برگ حنا بیشتر مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه به‌صورت پودر در اختیار شما است.

این ماده نوعی رنگ طبیعی مو و نرم‌کننده است و امروزه در رنگ‌های مختلف و بی‌رنگ ارائه می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم چندین ماسک مفید و خانگی به شما معرفی کنیم که در آن از حنا استفاده شده است. در ابتدا به‌صورت مختصر با خواص این ماده آشنا شوید و سپس ماسک‌ها را مطالعه کرده و با توجه به موادی که در خانه دارید، آن‌ها را امتحان کنید، بعد از چند ماه نتایج آن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

  • حنا رشد موهای شما را بیشتر می‌کند.
  • ریزش مو را کمتر می‌کند.
  • مانع از شوره سر می‌شود.
  • خارش پوست سر را کنترل می‌کند.
  • نوعی رنگ طبیعی برای مو محسوب می‌شود.
  • مانع از موخوره مو می‌شود.
  • پوست سرتان را تمیز نگه می‌دارد.
  • موهایتان ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شود.
  • با استفاده از حنا موهایتان نرم، درخشان و قابل‌کنترل است.
  • درصورتی‌که پوست سرتان چرب است حنا برای شما بسیار مفید می‌باشد.
  • حنا موهای خشک و زبر را نرم و لطیف می‌کند و مانع از خشکی موها خواهد شد.

 

۱. ماسک حنا و چای سبز

تقویت مو با حنا

از این ماسک می‌توانید برای نرم و ابریشمی کردن موها و آب‌رسانی به آن استفاده کنید. این ماسک مانند یک نرم‌کننده موهای شما را نرم و لطیف می‌کند.

روش استفاده: سه قاشق چای سبز را یک ظرف ریخته در آن مقداری آب بریزید و بجوشانید و از صافی عبور کرده و آب به دست آمده را خنک کنید. سپس به آن چند قاشق حنا اضافه کنید. مقدار آب و حنا را متناسب با حجم موهایتان تنظیم کنید تا یک ماده خمیری شل (به غلظت ماست) به دست بیاید، می‌توانید در آن از آب لیمو نیز استفاده کنید. آن را بر روی سر گذاشته و  چند دقیقه منتظر بمانید و درنهایت با آب سرد بشویید.

 

۲. حنا و روغن آملا

تقویت مو با حنا

در ابتدا با روغن آملا آشنا شوید؛ این روغن  منشأ هندی دارد و از یک میوه به نام آمله یا آملا تهیه می‌شود. شما می‌توانید این روغن را از فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی تهیه کنید. درصورتی‌که روغن آن در دسترس نیست می‌توانید پودر آن را، به نام پودر انگور فرنگی هندی از عطاری‌ها تهیه کنید.

ترکیب حنا و آملا برای تقویت مو و ترمیم موهای آسیب‌دیده بسیار مفید است، تخم‌مرغ سرشار را پروتئین می‌باشد و شنبلیله نیز به رشد مو کمک می‌کند، لیمو نیز به‌عنوان یک ماده ضد قارچ عمل کرده و  از چرب شدن بیش‌ازاندازه پوست سر جلوگیری می‌کند.

روش استفاده: برای تهیه این ماسک به روغن آملا، ۲ قاشق حنا، ۲ قاشق پودر شنبلیله، یک سفیده تخم‌مرغ و مقداری آب‌لیمو یا لیموترش تازه نیاز داریم. در ابتدا حنا، روغن و پودر شنبلیله را مخلوط کرده و درنهایت به آن لیمو و سفیده تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم تا حالت خمیری داشته باشد. بعد از چند دقیقه استراحت دادن خمیر آن را بر روی موهایتان بمالید، بعد از یک ساعت  آن را با آب سرد شست‌وشو دهید.

 

  1. حنا و شنبلیله

در ماسک قبلی با خواص شنبلیله آشنا شده‌اید، درصورتی‌که مواد خاصی در خانه ندارید، می‌توانید تنها  از پودر شنبلیله برای درست کردن یک ماسک خانگی خوب استفاده کنید تا با استفاده از آن موهای نرم و لطیف و بدون شوره‌ای داشته باشید.

روش استفاده: پودر شنبلیله را با حنا مخلوط کرده و با آن مقداری آب و آب‌لیمو اضافه کنید، تا حالت خمیری شکل داشته باشد. درنهایت آن را بر روی موهایتان زده و بعد از یک ساعت بشویید.

 

  1. حنا و قهوه

تقویت مو با حنا

کافئین موجود در قهوه به‌سرعت به فولیکول‌ها مو می‌رسد و آن را تقویت می‌کند، و با بهبود ساختار آن باعث رشد بیشتر و مانع از ریزش مو می‌شود. این ماده در کنار حنا می‌تواند خواص فوق‌العاده‌ای برای موهایتان داشته باشد و آن‌ها را شاداب و نرم کند.

روش استفاده: برای تهیه این ماسک مو کافی است در یک ظرف یک تخم‌مرغ بزنید و به آن پودر قهوه و حنا اضافه کنید. درصورتی‌که حجم موهایتان زیاد است، از تخم‌مرغ بیشتری استفاده نمایید. مخلوط خمیری شکل را هم زده و روی موهایتان قرار دهید و بعد از یک ساعت یا بیشتر موهایتان را با آب ولرم آب‌کشی کنید.

 

  1. روغن خردل و حنا

تقویت مو با حنا

اسید چرب‌های امگا ۳ موجود در خردل، برای رشد مو و سلامتی آن بسیار مفید است و در صورت اعمال آن با حنا می‌تواند فواید بسیار زیادی برای موهای شما داشته باشد.

روش استفاده: برای استفاده از این ماسک کافی است مقداری روغن خردل را با پودر حنا مخلوط کنید و آن را بر روی سرتان قرار داده و بعد از چند دقیقه بشویید. این کار باعث رشد و تقویت فولیکول‌های مو شده و رشد موهایتان را بیشتر می‌کند، از سفید شدن موها جلوگیری کرده و مانع از ریزش مو می‌شود.

 

  1. روغن زیتون و حنا

روغن‌زیتون یک ماده شناخته‌شده برای تقویت موها است. درصورتی‌که‌ این ماده را با حنا مخلوط کرده و بر موهایتان بگذارید، نرمی و لطافت زیادی را به موهایتان می‌بخشد.

روش استفاده: روش تهیه این ماسک بسیار آسان است و کافی است مقداری روغن‌زیتون را با مقداری پودر حنا و یک زرده تخم‌مرغ مخلوط کرده و ماده خمیری شکل را بر روی موهایتان بگذارید و بعد از یک ساعت آن را با آب ولرم بشویید.

 

  1. حنا و روغن کنجد

روغن کنجد حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است که باعث تقویت موها می‌شود. این ماده در کنار حنا می‌تواند یک ماسک فوق‌العاده ایجاد کند.

روش استفاده: برای تهیه این ماسک می‌توانید مقداری روغن کنجد را بر روی حرارت گذاشته و به آن حنا اضافه کنید. بعد از چند دقیقه جوشیدن ماسک را برداشته و اجازه دهید خنک شود و سپس به موهایتان اعمال کنید. و بعد از یک ساعت با آب ولرم بشویید.

 

  1. حنا و تخم‌مرغ

تقویت مو با حنا

تخم‌مرغ به رشد مو کمک کرده و با تحریک فولیکول مو، باعث بلندتر شدن و ضخیم‌تر شدن آن می‌شود، بنابراین مخلوط کردن تخم‌مرغ با حنا می‌تواند خواص شگفت‌انگیز حنا را چند برابر کرده و موهایتان را ترمیم کند.

روش استفاده: در ابتدا یک تخم‌مرغ را در کاسه بریزید و به‌اندازه‌ای که یک خمیر نسبتاً شل به دست آید به آن حنا اضافه کنید. درصورتی‌که موهایتان زیاد است تعداد تخم‌مرغ را بیشتر کنید. خمیر را بر روی موهایتان قرار داده و  ماساژ دهید و بعد از یک ساعت آن را با آب ولرم بشویید.

 

  1. ماست و حنا

تقویت مو با حنا

ماست با خواص ضد قارچ خود باعث از بین بردن شوره سر می‌شود و  موها را هیدراته کرده و از خشکی مو جلوگیری می‌کند. این ماده در کنار حنا می‌تواند مانع از ریزش مو شود و پوست سر را سالم نگه دارد.

روش استفاده: با توجه به حجم موهایتان می‌توانید مقداری پودر حنا را با ماست مخلوط کرده‌ و یک ماده خمیری شل به دست آورید. آن را بر روی موهایتان قرار دهید و بعد از یک ساعت با آب ولرم یا خنک بشویید.

 

  1. حنا و عسل

عسل یک آب‌رسان طبیعی است که باعث می‌شود موها رطوبت خود را حفظ کنند، و خاصیت ضد باکتریایی آن از شوره سر جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن استفاده از عسل در کنار حنا باعث نرمی و لطافت و درخشندگی موها می‌شود .

روش استفاده: پودر حنا را با مقداری آب مخلوط کرده تا غلظت آن مانند ماست شود. مقداری لیموترش، یک قاشق عسل و یک قاشق روغن‌زیتون به آن اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم. مخلوط را چند دقیقه استراحت می‌دهیم و سپس آن را بر روی موها گذاشته و بعد از یک ساعت با آب ولرم می‌شوییم.

 

  1. حنا و لبو(چغندر قرمز)

این دو ماده درصورتی‌که باهم ترکیب شوند و بر روی موها قرار گیرند علاوه بر سلامت مو، باعث رنگ  شرابی زیبایی خواهد شد که طبیعی است.

روش استفاده: مقداری لبو را  رنده کرده و در آب پخته و درنهایت آب آن را جدا کنید. سعی کنید که آب لبو غلیظ باشد، سپس در آن مقداری پودر حنا ریخته و بر روی موهایتان بگذارید و بعد از یک ساعت بشویید.

 

در بورسیکا بخوانید: فواید آب چغندر برای پوست صورت

 

روش استفاده از ماسک‌های حنا
  • قبل از استفاده از حنا مقداری از آن را روی پوست دستتان بگذارید، اگر دچار تورم، قرمزی و خارش نشدید، می‌توانید از حنا استفاده کنید.
  • برای استفاده از حنا در ابتدا بهتر است به پیشانی، پشت گوش‌ها و گردن خود، روغن بمالید تا براثر تماس حنا باپوست، پوستتان رنگی نشود.
  • از دستکش و برس مخصوص استفاده کنید.
  • روی لباس خود را بپوشانید تا از تماس حنا با لباس جلوگیری شود.
  • غلظت ماسک‌های تهیه‌شده باید مثل ماست باشد.
  • بهتر است بعد از آماده‌سازی ماسک حنا آن را برای چند ساعت استراحت دهید و سپس مواد را بر روی موهایتان بگذارید.
  • بعدازاینکه ماسک حنا را بر روی موها خود قرار دادید، بر روی سر خود پلاستیک  یا کلاه رنگ بگذارید و اجازه دهید یک ساعت بماند تا گرم و مرطوب شده و تأثیرگذاری آن بیشتر شود و درنهایت با آب سرد یا ولرم بشویید.
نکاتی که در استفاده از حنا باید در نظر داشته باشید:

تقویت مو با حنا

  • حنا علاوه بر خواص درمانی که دارد باعث تغییر رنگ موهایتان می‌شود. درصورتی‌که موهای تیره دارید و از حنا استفاده می‌کنید، موهایتان در زیر نور سایه قرمزرنگ ایجاد می‌کند،همچنین حنا  بر روی موهای بلوند و یا سفید، به رنگ قرمز درمی‌آید.
  • هر چه قدر ماسک حنا را بیشتر روی موهایتان قرار دهید، میزان تأثیر و رنگ آن بیشتر می‌شود. شما می‌توانید این ماسک‌ها را تا نهایت ۶ ساعت بر روی موهایتان قرار دهید.
  • در ابتدا ممکن است موهایتان تناژ نارنجی داشته باشد، اما به‌مرور این تناژ کمتر می‌شود.
  • سعی کنید از پودر حنای طبیعی استفاده کنید .
  • در تهیه ماسک‌های حنا از ظروف فلزی استفاده نکنید.
منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: بهترین خوراکی‌ها برای جلوگیری از ریزش مو
در بورسیکا بخوانید: موهایتان را با روغن‌های طبیعی تقویت کنید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد