با لباس‌های هوشمند، آینده را بپوشید

0 740

امروزه فناوری های هوشمندِ پوشیدنی، در مدل­های متنوعی ارائه شده اند. برخی کاربران این تکنولوژی را در قالب یک دستبند به مچ خود می بندند و برخی آن را مانند یک کلاه هوشمند بر روی سر می گذارند، اما این بار می خواهیم از فناوری هوشمندی حرف بزنیم که مانند لباس بدن شما را فرا می گیرد. لباس های هوشمند برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شدند و از آن زمان تا کنون پیشرفت های بسیار زیادی در این زمینه رخ داده است. این لباس ها می توانند ضربان قلب ما را اندازه گیری کنند، بر احساسات و نوع آن نظارت داشته باشند و دستور یک قهوه خوشمزه را به دستگاه قهوه ساز بدهند، بدون آن که به گوشی همراه یا هر نوع ریموت و یا صفحه نمایشی،  نیاز باشد.

لباس های هوشمند مانند یک پزشک، مربی و یک ربات همه کاره در کنار ما قرار دارند و از هر کسی به ما نزدیک تر هستند. در این لباس ها از سنسورهایی استفاده شده است که می توانند فعالیت های بدنی شما را تحت کنترل داشته باشند، بر عملکرد قلب تان نظارت کنند تا ضربان آن را تجزیه و تحلیل کرده و میزان تنفس های شما را بشمارند. امکانات تعبیه شده در این لباس ها بسیار متنوع و زیاد است. در طراحی  این تکنولوژی از دو روش استفاده می شود، یا سنسور ها به صورت جداگانه تهیه می شوند و شما می توانید آن را بر روی هر لباس دلخواه خود نصب کنید و یا این سنسور ها از ابتدا بر روی یک لباس مخصوص  تعبیه شدند و شما با توجه به فصل و گرمی هوا  و سایز خود، یک مدل مناسب را انتخاب می کنید.

شرکت های بزرگی مانند سامسونگ، گوگل، OMSignal، Hexo Skin و Under Armor سعی می کنند با طراحی و تولید این لباس های هوشمند، تکنولوژی جدیدی را جایگزین روش های قدیمی تر کنند. اغلب این لباس ها در زمینه تناسب اندام طراحی و تولید می شوند، تا شاخص های بدن را تجزیه و تحلیل کنند، اما امروزه بسیاری از شرکت ها از این  مسائل فراتر رفته اند و  قصد دارند لباس هایی ارائه کنند که جایگزین گوشی  های همراه می باشد که در این راستا، لباس هوشمند گوگل نمونه ای از این تکنولوژی پیشرفته است.

گوگل از جمله شرکت های قدرتمند در این زمینه است که با پروژه ی به نام ژکارد (Jacquard) توجه همگان را به خود جلب کرد. گوگل در این لباس از منسوجات فوق العاده نازک و رسانا استفاده کرده است که این لباس را به یک صفحه نمایش لمسی تبدیل می کند، این لباس می تواند با سایر وسایل گوگل همگام سازی شده و از آن برای کنترل وسایل الکترونیک دیگر استفاده کرد. مثلا می توانید نور چراغ های فیلیپس را تغییر دهید و آن را خاموش و روشن کنید. گوگل قصد دارد از این تکنولوژی پوشیدنی برای کنترل انواع دستگاه ها مانند تلویزیون، خودرو، لپ تاپ، کامپیوتر ها و … استفاده کند. این تکنولوژی علاوه بر لباس می تواند در سایر موارد نیز استفاده شود مثلا در طراحی و ساخت پارچه های مبلی و یا دستمال ها و …

این تکنولوژی از وایفای برای ارتباط استفاده می کند و هر روز پیشرفته تر خواهد شد، شما با استفاده از آن می توانید تمام وسایل هوشمند خانه تان را به وسیله لباس تان کنترل کنید، مثلا  از راه دور، به قهوه ساز دستور دهید که یک قهوه خوشمزه تهیه کند، بدون آنکه از گوشی همراه خود استفاده نمایید.

به طور کلی لباس های هوشمند اطلاعات را از طریق بلوتوث و یا وایفای به گوشی شما مخابره می کنند. برخی از آنها قابلیت پخش موسیقی هم در خود جای داده اند که این بسیار شگفت انگیز است.

لباس های هوشمند مانند یک پزشک همراه یا یک مربی تناسب اندام

این لباس ها در سبک ها، رنگ ها و انواع مختلفی ارائه می شود، مهم نیست که سن، جنس، و یا سطح آمادگی جسمانی شما چقدر است، به راحتی می توانید با توجه به نوع نیاز خود یک لباس هوشمند تهیه کنید.

این واقعیت دور از انتظار نیست که به زودی در کمد هر انسان، یک لباس هوشمند آویزان است که می تواند از آن در راستای سلامت بدن خود استفاده کند. در این شرایط کمتر کسی به دنبال ردیاب های مچی و یا وسایل  و یا ساعت های هوشمند می رود.

لباس های هوشمند، در زمینه پزشکی کاربردهای بسیار زیادی دارند، افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا سایر مسائل پزشکی می توانند قبل از حملات قلبی و یا هر نوع  تغییری که در بدن آنها اتفاق می افتد باخبر شده و به بیمارستان و اورژانس خبر دهند.

این لباس ها علاوه بر پزشک بودن نقش یک مربی ورزشی را برای شما ایفا می کنند مثلا در هنگام ورزش یوگا می توانید آنها را بپوشید و از درست بود حرکت خود مطمئن شوید.

لباس های هوشمند در هنگام ورزش و دویدن، چرخش لگن، فشار پا و طول گام شما را اندازه گیری می کنند و می توانند داده ها را از طریق هدفونی که بر روی گوشتان است به شما منتقل کنند. در واقع شما بازخورد حرکات خود را سریع و در هنگام انجام فعالیت ها به صورت زنده دریافت می کنید. در این صورت می توانید فرم اشتباه بدن خود را اصلاح کنید و مانع از آسیب دیدگی در بدن تان شوید. برخی از این لباس ها به صورت ضد آب و ضد ضربه و گرد و غبار  هستند و شما در هنگام شنا کردن نیز می توانید آن ها را تن کنید و وضعیت جسمانی بدن خود را در زیر آب مورد بررسی قرار دهید.

مثلا لباس هوشمند Athos Core با وزن ۲۰ گرم  به تجزیه عملکرد های ماهیچه های شما می پردازد و با ارزیابی فعالیت های آن  میزان درگیری  آنها را نشان خواهد داد. این لباس از جنس بسیار خوب و راحت است و در صورتی که از آن استفاده کنید تمام ماهیچه های شما و فعالیت های آنها تحت کنترل قرار می گیرند، میزان ضربان قلب و تنفس ردیابی شده، شتاب حرکات و میزان کالری که می سوزانید را نشان می دهد و به تحلیل زمان فعالیت در مقابل زمان استراحت پرداخته و نتایج را  به گوشی شما مخابره می کند.

لباس های هوشمند برای کودکان
با لباس های هوشمند میتوانید وضعیت کامل نوزاد خود را بررسی کنید
زنان، بازار هدفی مناسب برای لباس های هوشمند

همانطور که اشاره شد، این لباس ها در طرح ها و مدل های مختلف و متناسب با جنسیت افراد ارائه می شوند. زنان یک گروه از مصرف کنندگانی هستند که به این نوع تکنولوژی علاقه بسیار زیادی دارند،  در این راستا انواع لباس های زیر هوشمند برای آنها طراحی شده است که این وظایف را به خوبی انجام می دهد. از آنجا که لباس های زیر در تماس مستقیم با بدن و قلب هستند به راحتی می توانند این تجریه و تحلیل را با دقت بسیار بالاتر انجام دهند. حتی زنان باردار می توانند از این لباس های مخصوص استفاده کنند  و به وسیله سنسورهایی که در آن تعبیه شده است،  به ضربان قلب کودک خود گوش دهند و آن را به اشتراک بگذارند.

این تکنولوژی علاوه بر بزرگسالان وارد دنیای کودکان و نوزادان نیز شده است و به صورت لباس ها و یا کلاه و جوراب های کوچک، برای این گروه سنی نیز ارائه می شود. با استفاده از آن می توانید ضربان قلب، میزان تنفس و بسیاری از فاکتورهای مهم را در بدن نوزاد اندازه گیری کنید. این اطلاعات از طریق بلوتوث و یا وایفای به یک صفحه نمایش مانند گوشی همراه مخابره می شود و از این طریق می توانید بر سلامت بدن نوزاد خود کنترل داشته باشد. موقعیت های خوابیدن او را بررسی کنید تا  به قسمتی از بدن او فشار وارد نشود، با کنترل موقعیت سر نوزاد از راه دور، تنفس او را ارتقا ببخشید و با اندازه گیری دمای بدنش در زمان هایی که بیمار است، تب او را تحت کنترل بگیرید.

جوراب های هوشمند
جوراب های هوشمند می توانند برای کوهنوردان و افراد دیابتی، گزینه بسیار مناسبی باشند
جوراب های هوشمند نمونه ای از تکنولوژی پوشیدنی

این تکنولوژی پوشیدنی تنها به صورت لباس ارائه نمی شود بلکه امروزه خبرهای جدید درباره جوراب های هوشمند نیز به  گوش می خورد.  این جوراب ها از جنس های با کیفیت بوده و علاوه بر نظارت بر عملکرد بدن شرایط فیزیکی خوبی برای عضو پا ایجاد می کند. در بافت آن از مواد و فلزاتی استفاده شده که رطوبت را در پا محبوس نمی کند و مانع از بو گرفتن پا خواهد شد. افرادی که به کوهنوردی و صعود به قله علاقه مندند، بیشتر به این نوع جوراب ها تمایل دارند. Sensoria Smart Socks نمونه ای از این جوراب ها است که با اتصال به گوشی هوشمند می تواند جزئیات دقیقی از بدن تان را در اختیار شما بگذارد. این جوراب می تواند نقشه گرمایی پا شما را بر روی صفحه نمایشگر موبایل نشان دهد. اینکه در هنگام قدم زدن نوع و موقعیت پا شما چگونه است و ایا راه رفتن شما اصولی است و به قسمتی از پا فشار بیش از اندازه وارد نمی شود ؟ علاوه بر این جوراب هوشمند، می تواند اطلاعاتی در زمینه میزان ضربان قلب، فاصله طی شده، ارتفاعی که در آن حضور دارند، جی پی اس و بسیاری از پارامترهای دیگر در اختیار شما قرار دهد. این جوراب برای افراد دیابتی بسیار مفید است زیرا این افراد، به دلیل اختلالات عصبی و ناراحتی و التهاب در ناحیه پا شب ها به سختی به خواب می روند که این جوراب هوشمند می تواند شرایط را کنترل کرده و محیط مساعدتری برای آنها فراهم آورد.

استفاده از لباس های هوشمند و داشتن خواب راحت تر


این لباس ها تنها در هنگام راه رفتن و یا فعالیت به کمک شما نمی آیند برخی از آنها را می توانید بپوشید و به رختخواب بروید و یک خواب خوب و آسوده را تجربه کنید. در این لباس ها از تکنولوژی مادون قرمز به منظور کاهش التهاب استفاده می شود و به شما کمک می کند تا آسوده تر بخوابید.

 

با انگشتر های هوشمند بیشتر آشنا شویم

 

کنترل صوتی در لباس های هوشمند

در برخی موارد می توانید از مدل های استفاده کنید که در آنها کنترل صوتی نیز تعبیه شده است و شما با استفاده از دستیار های صوتی مانند الکسا می توانید دستورالعمل های مورد نظر را به آن اعمال نمایید. در برخی از مدل ها پیشرفته تر این لباس ها؛ از یادگیری ماشینی استفاده می شود، تا با توجه به عادات شما، در نوبت های بعدی، حرارت را با میزان حرارت بدن شما تطبیق دهد و بدن تان را گرم یا خنک کند. بنابراین این لباس ها با تجزیه و تحلیل دما، داده های حرکتی بدن تان و تنظیمات کاربر می توانند دمای خود را تنظیم نمایید قبل از اینکه شما بخواهید آن را به زبان بیاورید.

باتری، منبع تغذیه لباس های هوشمند

اکثر این لباس ها از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند. که برخی از مدل ها به صورت شارژی و برخی به صورت یک بار مصرف است. بسته به فعالیت و کیفیت لباس خریداری شده باید هر ماه و یا هر دو ماه، شش ماه و … یک بار آن را شارژ کنید.

جمع بندی:

لباس های هوشمند به مرور جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر خواهند شد و کم کم تکنولوژی های دست و پا گیر از میان می روند. درست مانند تلویزیون های هوشمند، یخچال هوشمند و سایر وسایل هوشمند که روزی استفاده از آنها، غیر قابل تصور بود اما امروزه در هر خانه ای یافت می شود. این لباس های هوشمند، مانند یک صفحه رابط کنترلی، سلامت بدن شما را تجزیه و تحلیل می کنند، حرکات ورزشی را به شما می آموزد و سایر وسایل هوشمند خانه تان را تحت کنترل خود قرار می دهند.

منابع:

www.gadgetsandwearables.com

www.wareable.com

www.digitaltrends.com

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد