۶ تکنولوژی که نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند را متحول می‌کند

0 822

گوشی‌های هوشمند از زمان معرفی اولین آیفون تا به الان با سرعت فوق‌­العاده‌ای در حال پیشرفت هستند. رزولوشن و قدرت پردازش در این گوشی­‌ها بطور حیرت‌انگیزی ارتقا یافته است. با این‌حال، به نظر می­‌رسد که با پیشرفت چشم‌گیر فناوری‌، هنوز هم شیوه کار با این دستگاه‌های هوشمند ثابت باقی مانده و کاربران نیز به همان سبک و سیاق گذشته از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

با این وجود، برخی فناوری‌­هایی در مدت اخیر به وجود آمده‌اند، می­‌توانند باعث تغییر اساسی در نحوه استفاده‌ی ما از گوشی‌های همراه شوند. با ما همراه باشید تا در این مقاله، شما را با مواردی آشنا کنیم که تاکنون در این رابطه احتمالا نشنیده‌­اید.

 

۶. دوربین­‌هایی با قابلیت تصویربرداری عمیق 

depth.camera.1x519

تولیدکنندگان با تنظیمات متنوع و پیشرفته‌تر؛ افزایش رزولوشن و قرار دادن انواع سنسورها برای گرفتن عکس‌های بهتر به شما کمک بسیاری کرده‌­اند. اما این موفقیت‌ها نتوانسته تجربه‌ی کاربر از عکاسی با دوربین گوشی خود را تغییر دهد. با این حال، دوربین گوشی‌های هوشمند در حال حاضر، راضی‌کننده هستند و تقریبا برای گرفتن هر نوع عکسی می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

حال این پرسش به‌وجود می‌آید که قدم بعدی تولیدکنندگانِ گوشی‌های هوشمند چیست؟ پاسخ، تولید دوربین‌هایی با قابلیت تصویربرداری عمیق است. این تکنولوژی فقط شامل دوربین­‌های موجود استریو Nintendo 3DS و Evo 3D که تا کنون دیده‌ایم نخواهد شد، بلکه این دوربین­‌ها دارای دقت هندسی بالا و اندازه‌گیری عمق دقیق هر پیکسل هستند. آن­ها می­توانند با تشخیص و شبیه سازی دقیق رنگ و هندسه‌ی واقعی هر پیکسل از تصویر، تصاویر سه بعدی واقعی از سوژه ایجاد کنند. این همان فناوری مورد استفاده در کینکت نسخه دوم است.

یکی دیگر از فناوری­‌های حیرت‌آوری که در آینده عرضه خواهد شد، تکنولوژی SLAM است. به کمک این تکنولوژی، گوشی شما می‌تواند نقشه‌ی سه بعدی از جهان رسم کند و علاوه بر تعیین موقعیت خودتان در این نقشه، اشیاء واقعی را نیز تشخیص دهد. همچنین از فناوری SLAM در بازی‌های حقیقت مجازی (که سبب می­شود بازیکن خود را در یک محیط واقعی بپندارد) یا راهنمای خرید وسایل مورد نیاز در یک فروشگاه بزرگ در آینده می‌توان استفاده کرد. به نوعی می‌­توان گفت این فناوری یک GPS فوق‌العاده دقیق است که به‌ عنوان مثال می‌­تواند به صورت گام‌ به‌ گام، از زمان رسیدن شما به فروشگاه تا رسیدن به محصول مورد نظر برای خرید، راهنمای شما باشد.

گوشی‌های هوشمند امکان تعامل با جهان واقعی را به شما می­‌دهند، مانند این برنامه که می‌توانید با آن تعداد بی‌شماری از نقشه­‌های سه بعدی را تهیه کنید. نسخه امیدوار کننده این فناوری پروژه تانگو گوگل است که هم اکنون نیز چندین هزار کیت برنامه‌نویسی برای آن وجود دارد. با وجود اینکه هیچ تاریخ عرضه رسمی برای ارائه نسخه مصرف‌کننده آن­‌ها مشخص نشده، اما احتمالا در یک یا دو سال آینده در بازار شاهد دستگاه­‌های دارای این قابلیت خواهیم بود.

 

۵. صفحه نمایش‌‌های خمیده

flexible-display-concept-smartphone-fluid-by-philips

امروزه اکثر گوشی‌­های هوشمند از بدنه‌ای بسیار باریک و نمایشگری بزرگ و عریض بهره می‌برند. همین نمایشگر‌های متعامل و بزرگ گوشی‌های هوشمند توانسته‌اند استفاده کاربر از دستگاه را لذت‌بخش‌تر کنند. شاهد این ماجرا نیز آیپد اپل است که در بدو ورود به بازار توانست به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. با این حال، کاربران حمل و نقل راحت‌تر را ترجیح می‌دهند و استفاده از نمایشگر‌های بزرگی که حتما باید در کیف قرار گیرند را برای همه موقعیت‌ها مناسب تصور نمی‌کنند.

یکی از راه‌های برطرف کردن مشکل حمل و نقل دشوار گوشی‌های بزرگ، صفحه نمایش‌های خمیده است. هم‌اکنون صفحه نمایش‌های OLED حضور دارند که بر روی یک بستر انعطاف‌پذیر قرار گرفته و می‌تواند همچون یک کاغذ به دور خود پیچ بخورد. این صفحه‌نمایش به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد گوشی­‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ و البته محبوب کاربران را همچنان در ابعادی کوچک جای دهند. برای مثال یک دستگاه گوشی هوشمند را مجسم کنید که نمایشگر آن می‌تواند تا اندازه تبلت­‌های اپل گسترده شود یا حتی در اندازه یک روزنامه قابل تغییر باشد. با کمی تلاش می‌توانید بسیاری از فرم­‌های مختلف یک دستگاه تلفن همراه انعطاف‌پذیر را تصور کنید. نمایشگر‌های منعطف می‌توانند تا ۸ سال آینده باعثِ تغییر در طراحی‌ مسطحِ گوشی‌های هوشمند شوند.

با اینکه چند سالی از ارائه‌ی این فناوری گذشته، اما در حال حاضر تحقیقات به شدت منسجمی بر روی این دست از صفحه نمایش‌‌ها که به­‌صورت منحنی و خمیده‌ طراحی شده‌اند، انجام می­‌شود و دانشمندان امیدوارند که بتوانند نمایشگرهایی با دوام‌تر یا ارگونومیک‌تر نسبت به مدل­‌های موجود طراحی کنند.

 

۴. گوشی‌های ­ماژولارModular Phones

در حال حاضر برای هر سری از گوشی‌های همراه یک الگوی واحد وجود دارد. برای مثال هر دو مدل گوشی‌ گلکسی اس ۶ دارای یک نوع پردازنده، یک نوع اسپیکر، صفحه‌نمایش با نوع و سایز یکسان هستند. اما هنگامی که شما می­‌خواهید یک رایانه شخصی خریداری کنید، قضیه این‌گونه نیست. اکثر مردم هنوز هم رایانه‌های شخصی خود را با CPU سریع‌تر، یک صفحه‌نمایش بهتر، صفحه کلید ارگونومیک، اسپیکرهای بهتر و غیره سفارش می‌­دهند.

سفارشی‌سازی گوشی‌های هوشمند به عنوان ابتکار جدید گوگل طی پروژ­ای به نام Ara مطرح شد. این طرح برای تبدیل و سفارشی‌سازی اجزای گوشی‌های هوشمند، به بخش‌هایی قابل تعویض و جایگزینی است. به کمک این گوشی‌های جدید، اشخاص می‌­توانند گوشی‌هایی کاملا متفاوت تهیه کنند و هر زمان که احساس نیاز کردند یک قطعه از گوشی را با قطعه‌ی بروزتری تعویض و جایگزین کنند.

این امر چیزی شبیه به این کار است: مصرف‌کنندگان یک اسکلت ارزان از گوشی هوشمندِ مد نظر خود که دارای فضاهایی خالی برای ماژول‌های مختلف است را خریداری می­‌کنند. این ماژول‌ها می­‌توانند پردازنده، بلندگو، حافظه و باتری آن باشد که قابلیت جایگزینی و بروز رسانی را، بدون نیاز به از دست دادن باقی ماژول­‌ها در گوشی و بدون نیاز به هیچ تخصص یا ابزار خاصی دارند.

این تکنولوژی به مصرف‌کنندگان نیز اجازه می‌دهد تا با به دست گرفتن کنترل گوشی هوشمند خود، استفاده‌ی بهتری از آن داشته باشند. اگر شما یک دوربین خوب یا یک باتری بزرگ می‌خواهید، می‌توانید این ماژول­‌ها را اولویت‌بندی کنید. همچنین برای ویژگی‌های عجیب و غریب بیشتر شبیه به بلندگوهای رده بالا یا یک اسکنر چشمی نیز می‌­توانید برنامه‌­ریزی کنید. این الگوی جدید اجازه می‌دهد تا گوشی‌های هوشمند کارهای متنوع‌تری انجام دهند، چرا که همه افراد نیازهای یکسانی از ویژگی­‌های گوشی­‌ هوشمند ندارند. این موضوع کاربران را در موضع قدرت بیشتر قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای به دست آوردن بهترین دستگاه، با تولیدکنندگان در تعامل بیشتری باشند.

 

۳. واقعیت مجازی

گوشی‌های هوشمند با داشتن نمایشگری عریض می‌توانند در هدست‌های واقعیت مجازی جای گیرند و همچون هدست واقعیت مجازی Gear VR سامسونگ تجربه‌ای از این تکنولوژی را در اختیار شما قرار دهند. هدست گوگل کاردبورد نیز که برای پرچم‌دار پیشین ال‌جی ساخته شد، در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.

امروزه Gear VR استاندارد طلایی برای این نوع از لوازم است. سامسونگ به هدست آکیولس اجازه دسترسی سطح پایین و خاصی به سیستم عامل خود داده که موجب به حداقل رسیدن لگ‌های کلافه‌کننده در هنگام حرکت سر با هدست آکیولس شده است. همچنین صفحه‌نمایش OLED جدید در گوشی‌های سامسونگ، سبب از بین رفتن تاری دید در هنگام مشاهده تصاویر متحرک می‌شود. برخلاف ارزان‌ترین پوسته‌های واقعیت مجازی، هدست‌های Gear VR دارای سخت‌افزار ردیابی حرکت مخصوص به خود‌ هستند که به مراتب دقیق‌­تر از ژیروسکوپ‌های ضعیفِ کالیبره شده و شتاب‌سنج­‌های موجود در گوشی­‌های هوشمند امروزی است. در این بین، تنها موضوع باقی مانده، زمان است که تولیدکنندگانِ سخت‌افزار بتوانند قبل از سایر رقبای خود به سخت‌افزاری با سطح کیفی مطلوب، دست پیدا کنند.

موبایل‌های دارای هدست واقعیت مجازی هم‌اکنون نیز تجربه‌ای عالی برای تماشای فیلم‌ها هستند، اما در یک یا دو نسل بعد، ممکن است دیگر ابعاد مفید خود برای پردازش‌های کامپیوتری و پشتیبانی از سیستم‌‌عامل‌های مجزا به ما نشان دهند. شاید دوربین­‌های عمیق بتوانند قابلیت ردیابی مکانیِ مورد نیاز برای چنین برنامه‌­ای را فراهم کنند.

 

۲. باتری‌های اولترا

EnerG2ultracap

یکی از بزرگ‌ترین عواملِ محدود کننده‌ی گوشی‌های امروزی، باتری‌­ها هستند. اما باتری­‌ها نیز در حال پیشرفت­ ‌هستند، نه به سرعتِ پیشرفت رزولوشنِ صفحه‌نمایش یا قدرت پردازش یا فضای ذخیره‌سازی. نتیجه این پیشرفتِ آهسته این است که نمی‌­توانیم از بسیاری از ویژگی‌های جالبِ گوشی‌های هوشمند را به علت مصرف شارژ بیش از اندازه استفاده کنیم.

فناوری‌های زیادی موجود هستند که می‌توانند به افزایش عمر مفید باتری کمک کنند. یکی از کاراترینِ این فناوری‌ها، باتری‌های اولترایی هستند که از فناوری نانو ساخته شده‌اند. باتری‌های اولترا می‌توانند تقریبا بلادرنگ شارژ شوند و عمر باتری طولانی‌تری را نسبت به باتری‌های کنونی مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند دارند.

باتری‌های معمولی با ذخیره بار ساکن بین دو لایه از مواد رسانا، که به مرور ذخیره و در هنگام استفاده تخلیه انرژی زیادی دارند کار می‌کنند. این خازن‌های بزرگ، از موادی با ساختارِ نانو مانند گرافین، برای ایجاد تعداد زیادی از این لایه‌ها استفاده می‌کنند. این لایه‌ها می‌تواند ظرفیتِ باتری را با شیب ملایم و به صورت پیوسته تخلیه کنند. ظرفیت این خازن‌ها مانند باتری‌ها با گذر زمان کاهش پیدا نمی کند، و به طور بالقوه توانایی ذخیره‌ی انرژی به مراتب بیشتری را دارند.

 

۱. یادگیری عمیق ماشین‌­ها

artificialfictionbrain_gengiskanhg_wikimedia-commons-cc-by-sa-3.0-100411445-primary.idge

نمی­دانم آیا شما چیزهایی درمورد بحث جنجال برانگیز اینترنت اشیا شنیده‌­اید؟ تصور کنید که روزی می­‌ر‌سد که زندگی ما توسط دستگاه‌های هوشمند که به هم شبکه شده‌اند و برای داشتنِ زندگی آسان‌تر، فضای اطراف ما را احاطه کرده‌اند. این که آیا این اتفاق به زودی خواهد افتاد یا نه را نمی‌دانیم، تنها چیزی که مشخص است این است که توسعه‌دهندگان این برنامه می‌توانند بسیاری از آن برنامه‌ها را فقط بر روی یک گوشی هوشمندِ متصل به اینترنت پیاده‌سازی کنند.

ماشین‌های یادگیرنده با سرعت باور نکردنی در حال پیشرفت هستند، و گوشی‌های هوشمند یا پلتفرمی ایده­‌آل به یکی از بازوهای قدرتمند این فن‌آوری برای بهبود زندگی روزانه شما تبدیل خواهند شد. پروژه‌ی Watson شرکت IBM، نوعی پلتفرمِ هوش مصنوعی است که به سرعت در حال توسعه و پیشرفت به سمت تبدیل شدن به یک پزشک، وکیل و (اخیرا) یک سرآشپز ماهر است. زمانی که تمام این تکنولوژی‌ها را در گوشی هوشمند خود داشته باشید، گوشی شما بر محیط اطرافتان نظارت دارد و در زندگی شما مداخلات هوشمند و مفیدی انجام می‌دهد و می‌توانید تفاوت را در زندگی خود احساس کنید.

ایا باید برای این ضربه‌ای که به بدنم وارد شده به دکتر مراجعه کنم؟ فراموش کردم چه چیز را می­خواستم در فروشگاه‌ مواد غذایی بخرم؟ نام آن دختر چه بود؟ با فناوری ماشین‌های هوشمند، یک گوشیِ ساده می‌تواند  به فرشته نگهبان­تان تبدیل شود و درجهت رفع نیازهای کاربرِ خود، یاری‌رسان باشد.

این فن‌آوری هرچه به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشد، قدرتمندتر می‌شود. در حال حاضر چه مدت زمانی طول می‌کشد تا گوگل با گوش دادن به میکروفون شما نتایج صحیح را در چک باکس درج کند؟ برای یک چک باکس مشابه برای دوربین روی عینک هوشمندِ شما این مدت زمان چقدر است؟ البته نگرانی­‌ها در مورد حریم خصوصی کاربران و همچنین پتانسیل آنها، بسیار زیاد است.

گوشی‌های آینده

گوشی‌های هوشمند به میزانی باورنکردنی در زندگی ما تاثیرگذار هستند. شکل ظاهری آن‌ها اجازه می‌دهد تا وظایفِ کوچک و مهمی را در زندگی روزانه‌ی ما به عهده گیرند. خدمات کوچکی که ­حتی نمی‌دانستیم به آن‌ها نیاز داریم. تلفن‌ها به وسیله‌ای برای سرگرمی ما در اتوبوس و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و یا پیگیری ورزش محبوب‌مان و یا ارائه مفهوم هزار و یک چیز دیگر که نمی­‌دانستیم تبدیل شدند.

اگر آن‌ها موفق به طراحی درست این فناوری شوند در واقع به گوشی‌های هوشمند اجازه داده‌اند که به‌صورت نامحسوس نقش بسیار پررنگ­تری را در زندگی ما ایفا کنند و به یک جزء جدا نشدنی از زندگی‌ ما تبدیل خواهند شد.

منبع: makeuseof

 

بیشتر بخوانید: با قابلیت‌های پنهان اندروید ۸.۰ آشنا شوید
بیشتر بخوانید: از دنیای واقعیت مجازی چه می‌دانید؟
بیشتر بخوانید: از اینترنت ۵G چقدر می‌دانید؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد