یخچال‌های هوشمند، عضو جدید خانه‌های غیر هوشمند

0 837

یخچال های هوشمند دارای یک رابط کاربری به شکل صفحه نمایش لمسی هستند و توانایی اتصال به اینترنت از طریق وایفای را در خود جای داده اند. این یخچال ها با ویژگی های پیشرفته خود توانسته اند سهم بازار خوبی را به خود اختصاص دهند، دوربین های داخلی به کار رفته در آن ها می تواند شما را از محتوای یخچال آگاه کند بدون آنکه مجبور شوید درب یخچال را باز کنید.

قابلیت تنظیم میزان خنکی هوا از طریق ریموت و یا صفحه لمسی روی یخچال، از ویژگی های منحصر به فرد آن است  و شما می توانید به راحتی این قابلیت های جدید و پیشرفته را از طریق گوشی هوشمند و یا تبلت خود از راه دور تحت کنترل بگیرید. یخچال های هوشمند در حال حاضر مجهز به قابلیت Wi-Fi، کنترل از راه دور و قابلیت اتصال صوتی (دستیار صوتی گوگل، Bixby و الکسا) و نظارت بر دما نگهداری مواد غذایی هستند.

برندهای بسیار معتبری به طراحی و تولید مدل های گوناگونی از این یخچال ها پرداخته اند و هر کدام از آنها، ویژگی های منحصر به فردی دارند که بر اساس برند و مدل شان متفاوت از یکدیگر است. شرکت هایی مانند بوش و زیمنس، ال جی و سامسونگ توانسته اند مدل های بسیار خوبی ارائه دهند.

در این مطلب می خواهیم یک مرور کلی بر این تکنولوژی جدید داشته باشیم و شما را با آن بیشتر آشنا کنیم اما این نکته را به خاطر بسپارید که تمام یخچال های هوشمند این ویژگی ها را به صورت یک جا ندارند. بنابراین اگر قصد خرید این دستگاه را دارید وارد سایت سازنده برند مورد نظرتان شوید و ساختار و ویژگی های آن را بررسی کنید و با توجه به بودجه ای که دارید یک مدل مناسب تهیه کنید.

رابط لمسی برای کنترل ویژگی های یخچال

در این یخچال ها دو مسئله مهم پشتیبانی می شود. در ابتدا صفجه نمایشی که می تواند کارهای بسیار زیادی را انجام دهد و اینترنتی که با آن می توانید به شبکه های اینترنتی و پایگاه های داده بسیار زیادی متصل شوید.

بطور مثال با این رابط کاربری می توانید برای اعضای خانواده خود پیغام بگذارید،  شما می توانید از گزینه وایت برد آن برای گذشتن پیغام استفاده کنید تا دیگر اعضای خانواده به محض نگاه کردن به یخچال پیغام مورد نظر را بخوانند. محتوای درون یخچال نیز از طریق این صفحه نمایش قابل رویت است .

اگرچه صفحه نمایش این یخچال ها مانند یک آیپد عمل نمی کند اما می تواند ویژگی های خوبی را در اختیار شما قرار دهد ، دستور پخت ها و رسپی های خارجی و داخلی را به وسیله آن جست و جو کنید،  برنامه غذایی خانواده را بررسی نمایید،  یا به آهنگ های مورد علاقه تان گوش کنید، شما می توانید تایمر را تنظیم کنید، دما اتاق یا محیط بیرون را مشاهده کنید، تبدیل های اندازه گیری را دریافت کنید و اطلاعات آشپزی خود را بالا ببرید.

در این رابط لمسی برای هر عضو خانواده برنامه های مخصوصی وجود دارد. به عبارتی هر شخص می تواند با توجه به ذائقه خود یک برنامه مناسب خود تهیه کند. هر عضو خانواده می تواند یک پروفایل شخصی داشته باشد تا یادداشت های شخصی و لیست کارهای روزانه خود را به آن وارد کند.

با استفاده از قابلیت اتصال گوشی همراه به این صفحه نمایش، می توانید لیست غذاهای موجود در یخچال را در گوشی خود داشته باشید و همگام سازی کنید تا در صورت اتمام ماده غذایی به سرعت از آن مطلع شوید. یخچال ها  از یک بارکد و سیستم RFID  استفاده کرده و به همین ترتیب اطلاعات هر ماده غذایی را مستقیما از  این طریق  جمع آوری می کنند. شما می توانید تاریخ انقضا مواد غذایی داخل یخچال را از طریق این رابط کاربری بررسی کنید و در صورت نزدیک شدن به موعد مقرر، یخچال به شما هشدار می دهد که به زودی ماده غذایی مورد نظر منقضی خواهد شد.

این رابط کاربری زمانی که فیلتر یخچال دچار مشکل شده باشد، به شما هشدار خواهد داد. شما می توانید از راه دور و از طریق گوشی همراه قابلیت یخ ساز را خاموش و روشن کنید.

 

بخوانید: ربات Suvie، ربات آشپز با قابلیت یک فر و یخچال

 

قابلیت کنترل سایر وسایل الکترونیک از طریق یخچال هوشمند

برخی از این یخچال ها توانایی اتصال به سایر وسایل هوشمند خانه را در خود جای داده اند، مثلا به بلندگو ، تلویزیون هوشمند و حتی ماشین ظرفشویی و مایکروویو هوشمند متصل شده و همگام سازی می شوند.

یک نمونه کاربردی و خوب در این زمینه یخچال هوشمند  Family Hub French Door سامسونگ نام دارد .این یخچال سامسونگ قابلیت آن را دارد که به چراغ ها، ترموستات، دوربین های ویدئویی خانگی و … متصل شود و انها را تحت کنترل بگیرد.  بنابراین از صفحه نمایش این یخچال می توانید به عنوان یک صفحه کنترلی استفاده کنید.

دوربین های داخلی با زاویه دید گسترده

اکثر یخچال های هوشمند دارای یک دوربین داخلی با زاویه دید گسترده هستند،  تا بتوانید از طریق صفحه نمایش یخچال و یا گوشی های همراه خود، از محتویات درون آن مطلع شوید.   بنابراین زمانی که در فروشگاه هستید می توانید از طریق گوشی همراه و دوربین داخلی، درون یخچال را مشاهده کرده و از محتوایات آن با خبر شوید، و اگر شیر یا تخم مرغ تان تمام شده است تهیه کنید. مثلا تصور کنید که نیمه شب است و در رختخواب هستید و تشنه تان شده است. به راحتی می توانید از طریق این دوربین درون یخچال را چک کنید که ایا نوشیدنی مورد علاقه تان درون یخچال است یا خیر و درصورت موجود بودن به آشپزخانه بروید.

تهیه آب گرم و سرد در کنار هم در یخچال های هوشمند

برخی از این مدل های هوشمند، آب گرم و سرد را به صورت همزمان تهیه می کنند،  شما می توانید درجه حرارت آب و مقدار آب را سفارشی سازی کنید، یخچال بعد از فراهم کردن آب به دمای مورد نظر، از طریق گوشی هوشمند به شما اطلاع رسانی می کند، بنابراین با استفاده از این یخچال هوشمند علاوه بر نوشیدنی های خنک می توانید یک هات چاکلات داغ نیز میل کنید.

قابلیت اتصال یخچال هوشمند  به دستیار صوتی

برخی از مدل های پیشرفته تر یخچال های هوشمند، قابلیت اتصال به دستیار صوتی هوشمند را در خود جای داده اند، در این میان ال جی یخچال های خود را به دستیار صوتی گوگل و الکسا متصل کرده است. به این ترتیب شما می توانید دستورالعمل های لازم را به صورت صوتی به یخچال خود اعلام کنید، مواردی را به صورت خودکار به لیست خرید خود اضافه کرده و یا از طریق آن موسیقی پخش کنید و یخچال تان را به مرکز اصلی خانه تان تبدیل نماید.

به طور مثال یخچال هوشمند GE Profile PFE28PBLTS  که، به راحتی می توانید از Alexa آمازون با استفاده از صدای خود به منظور کنترل یخچال استفاده کنید . فقط از الکسا بخواهید آب را برای نوشیدنی های داغ مورد علاقه تان گرم کند، در این صورت به صورت خودکار یخچال این کار را انجام می دهد.

سنسورهای درب یخچال

شما می توانید بدون فشار و تنها با نزدیک کردن دست و از طریق سنسورهایی که در آن وجود دارد، درب یخچال را باز کنید.  برخی از آن ها در قسمت پایینی خود، سنسورهایی قرار داده اند که به وسیله حرکت پا می توانند درب به را به صورت خودکار باز کنند و اگر درب یخچال  بسته نشود، به صورت خودکار در را می بندند تا یخچال شما آسیب نبیند و مواد غذایی را تازه نگه دارد و مانع از خروج هوای آب سرد شود.

قابلیت متحرک بودن در یخچال های هوشمند کوچک

برخی از این یخچال ها متحرک هستند، اغلب این یخچال ها در سایز کوچک و به صورت صندقی ارائه می شوند و با استفاده از سنورهایی که دارند به سمت جلو حرکت کرده و موانع را شناسایی می کنند و تغییر مسیر می دهند و به محل مورد نظر می روند. بنابراین می توانید از یخچال تان بخواهید به میز شام بیاید و به مهمان ها نوشیدنی خنک تعارف کند.

نقد و بررسی فواید یخچال های هوشمند در مقابل هزینه های آن

با اینکه این تکنولوژی بسیار خوب و کاربردی است، اما باز هم نگرانی هایی در این مورد وجود دارد. برخی از کاربران نگران آن هستند که سیستم هوشمند یخچال شان هک شود و هکرها، از این طریق به سایر وسایل متصل به شبکه دسترسی پیدا کرده و از آن سوء استفاده کنند. یخچال هوشمند و همه فناوری های هوشمندی که از طریق وایفای به اینترنت متصل می شوند، مانند گوشی ها، تبلت و لپ تاپ ها از یک شبکه مشترک در خانه استفاده می کنند بنابراین به همان میزان که احتمال سرقت اطلاعات از این دستگاه ها وجود دارد در بقیه دستگاه ها نیز هست. برای کاهش خطرات آن، باید رمز وایفای خود را ایمن سازی کنید.

علاوه بر این هزینه خرید این یخچال های هوشمند بالاتر است و خریداران فکر می کنند که در صورت خرابی باید هزینه بیشتری برای تعمیر آن بپردازند. البته هزینه تعمیر اجزای اصلی یخچال هوشمند مانند یخچال های معمولی است هر دوی آنها دارای کندانسور، فن، کمپرسور و … هستند که عملکرد آنها در همه مدل ها مشابه می باشد، اما در صورت خراب شدن  صفحه نمایش، دوربین داخلی، حسگر های باز و بسته کردن درب،  …  باید هزینه ای بپردازید. به طور کلی این یخچال ها به گونه ی طراحی شده اند که حداقل تا ۱۵ سال کار کنند و همه آنها دارای ضمانت های پس از فروش می باشند.

برخی خریداران این سوال را مطرح می کنند، که ایا این یخچال ها، در صورت ارائه مدل های جدید تر، از رده خارج می شوند؟ این تفکر اشتباه است. اتصال از طریق وایفای به این معنی است که یخچال هوشمند شما می تواند از طریق اینترنت، نرم افزار های درونی خود را بروز رسانی کند و ویژگی های جدیدی به خود اضافه نماید، مانند حالتی که شما در گوشی قدیمی تان، اندروید و یا ios را بروز رسانی می کنید.

جمع بندی

یخچال مرکز اصلی آشپرخانه و خانه است . روز به روز پیشرفته تر و هوشمند تر می شود.  یخچال هوشمند، یک یخچال قابل برنامه ریزی با تکنولوژی بسیار پیشرفته است  که می توانند نوع اقلام ذخیره شده در داخل خود را تشخیص دهد،  و اطلاعات مهمی مانند تاریخ انقضا،  آن را به اطلاع کاربران برساند.  ممکن است ۵، ۱۰ و یا حتی ۲۰ سال طول بکشد تا این وسایل در آشپزخانه ها رایج شوند، اما با این وجود، یخچال های هوشمند تبدیل به یک عادت خواهند شد.

آیا زمان ارائه تلویزیون های هوشمند را به خاطر دارید؟؟ در ابتدا بسیار نادر بودند و در هر خانه ای یافت نمی شدند،  اما امروزه تمام تلویزیون ها، هوشمند هستند و در صورتی که قصد خرید یک مدل جدید را دارید،  مدل هوشمند آن را انتخاب می کنید. در واقع به زودی همین اتفاق برای یخچال های هوشمند نیز به وقوع می پیوندد و آنها وارد دنیای آشپزخانه ما می شوند..

منابع:

www.lifewire.com

www.techopedia.com

www.the-ambient.com

www.howtogeek.com

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد