جدیدترین مدل‌های پرده اتاق‌خواب

0 1,541

خواب و کیفیت آن اهمیت بسیاری دارد. اتاق‌خواب مکانی است که شب‌ها در آن استراحت می‌کنیم و درصورتی‌که اتاق خواب یک محیط امن، ساکت، دل‌نشین و با نور مناسب باشد، می‌تواند باعث آرامش بیشتری شود. در این راستا انتخاب یک پرده زیبا با مدل، جنس و رنگ مناسب برای اتاق‌خواب بسیار حیاتی است، زیرا میزان ورود نور به این فضا را تنظیم کرده و رنگ و مدل آن نیز به شما آرامش می دهد. پرده  همانند سایر وسایل بزرگ اتاق مانند، تختخواب، مبلمان و … اهمیت دارد و در دکور و رنگ اتاق تأثیر می‌گذارد.

در این مطلب قصد داریم ایده‌های زیبایی در زمینه پرده اتاق‌خواب ارائه کرده و بهترین مدل‌ها را متناسب با نیازها و سبک‌های مختلف ارائه کنیم. در ابتدا با فاکتورها و عوامل مهم و تأثیرگذار در انتخاب پرده اتاق‌خواب آشنا می شوید و در ادامه مدل‌های متنوعی از آن را تماشا کنید.

در هنگام خرید و انتخاب پرده اتاق‌خواب باید یک سری عوامل را در نظر بگیرید. عواملی مانند رنگ، جنس پارچه، اندازه و مدل آن بسیار مهم و ضروری است، با اتخاذ این تصمیمات روند انتخاب شما آسان‌تر خواهد شد.

می توانید از پرده‌های آماده یا سفارشی ساز استفاده کنید

پرده‌های آماده ارزان‌تر هستند و به‌محض انتخاب کردن می‌توانید آن را بر روی پنجره مربوط  نصب کنید. اما اگر دوست دارید یک پرده کاملاً متناسب بخرید باید هزینه بیشتری را صرف کرده و چند روز به‌منظور آماده‌سازی و دوخت آن صبر کنید. در این راستا بهتر است در ابتدا جنس و رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید و سپس متناسب باسلیقه خود یک مدل زیبا برای آن در نظر بگیرید. قبل از رفتن به فروشگاه طول و عرض پنجره  را اندازه‌گیری کنید.

اندازه پرده اتاق‌خواب بسیار مهم است

قبل از انتخاب پرده باید تصمیم بگیرید که اندازه آن چقدر باشد و تا چه مقدار در زیر قاب پنجره قرار گیرد. پرده‌هایی که از بالای قاب پنجره شروع‌شده و تا کف زمین ادامه پیدا می‌کنند، طول اتاق را بلندتر نشان می‌دهند. به‌طورکلی برای اتاق‌خواب کوچک بهتر است از پرده‌های بلندتر استفاده کنید. طول و پوشش پرده‌هایی که انتخاب می‌کنید بستگی به سبک و نگاه شما دارد. اگر می‌خواهید اتاق‌خوابتان بیشتر سبک معاصر داشته باشد، چند سانتی‌متر  بیشتر به طول پرده خود اضافه کنید تا پرده کمی بر روی کف زمین قرار گیرد و اگر خواهان سبک مدرن هستید انتخاب پرده‌های هم‌تراز با کف زمین  مناسب‌تر است.

بنابراین قاب پنجره خود را دقیقاً اندازه‌گیری کرده و چند سانتی از دو طرف به آن اضافه کنید تا قاب پنجره پوشانده شود. علاوه بر این درصورتی‌که می‌خواهید به پرده‌تان چین مناسبی دهید باید عرض آن را سه برابر پنجره انتخاب کنید. ارتفاع پرده نیز متناسب باسلیقه‌تان متر کنید.

چه نوع پارچه‌ای برای پرده اتاق‌خواب مناسب است؟

شما می‌توانید از گزینه‌های سبک و باضخامت کمتر برای اتاق‌خواب استفاده کنید تا حالت رسمی و خشک نداشته باشند. این جنس پارچه‌ها می‌توانند حریم خصوصی موردنیاز شمارا حفظ کنند و در کنار آن میزان نور قابل قبولی را وارد اتاق نمایند. اما اگر ترجیح می‌دهید اتاق‌خوابتان اندکی تاریک‌تر و رسمی باشد می‌توانید از جنس‌های ضخیم‌تر مانند مخمل نیز استفاده کنید.

رنگ پارچه

رنگ پرده مهم‌ترین عامل در انتخاب پرده است.  پرده‌ها به‌طور گسترده‌ای بر رنگ و تم اتاق‌خوابتان تأثیر می‌گذارند، نور را کم‌وزیاد می‌کنند و دید زیباتری به اتاق‌خوابتان می‌بخشند. اگر پارچه‌های تیره و ضخیم انتخاب کنید، نور کافی به اتاق نمی‌رسد و ممکن است اتاقتان تاریک و دلگیر به نظر بیاید.

بنابراین اگر اتاقتان نورگیر طبیعی دارد بهتر است از پارچه‌های نازک‌تر و با رنگ روشن‌تر استفاده کرده و از این نور طبیعی بهره ببرید. علاوه بر این پرده اتاق خواب نباید آن‌قدر نازک باشد که هوای سرد را به داخل خانه منتقل کرده و حریم خصوصی‌تان را زیر سؤال ببرد.

قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی 

در ابتدا تصمیم بگیرید چه نوع پرده‌ای را می‌پسندید، پرده‌های پلاستیکی که با دستمال و به‌صورت خشک تمیز می‌شوند و یا پرده‌های پارچه‌ای که در ماشین لباسشویی شسته ‌میشوند. مثلاً پرده‌های زبرا نمونه از پرده‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را به‌صورت خشک تمیز کنید. بنابراین بعد از خرید پرده، از فروشنده بخواهید تا دستورالعمل تمیز کردن پرده را نیز به شما آموزش دهد.

در این قسمت می‌توانید با تعدادی از نمونه‌های پرده اتاق‌خواب آشنا شوید:

حریر سفید به همراه پرده‌های رنگی در دو طرف

انتخاب پارچه حریر سفید برای کل پرده و قرار دادن پرده رنگی و ضخیم در دو طرف یک انتخاب شیک برای اتاق‌خواب است. در این صورت می‌توانید در مواقع ضروری با کشیدن پرده ضخیم حریم خصوصی اتاقتان را بیشتر کنید و در روزهای آفتابی با کشیدن پرده حریر نور کافی به اتاق برسانید. سعی کنید پرده ضخیم در دو طرف پنجره را همرنگ و متناسب با رنگ دیوار و روتختی و کوسن‌های خود انتخاب کنید. البته نیازی نیست که کاملاً همرنگ آن‌ها باشد تناسب رنگ‌ها و ایجاد سایه و روشن می‌تواند اتاق‌خواب شمارا زیباتر کند.

استفاده از پارچه‌های رنگارنگ و فراموش نکردن روانشناسی رنگ‌ها

پارچه‌های رنگارنگ بر روی پنجره می‌توانند محیط اتاقتان را به یک محیط دل‌نشین و آرامش‌بخش تبدیل کند. از رنگ‌های روشن هراس نداشته باشید؛ رنگ‌های سبز، آبی، صورتی، کرم و قهوه‌ای می‌تواند رنگ‌های زیبایی برای پرده باشد. اما بهتر است از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی برای کل پرده استفاده نکنید؛ زیرا این رنگ‌ها هیجانی هستند. درصورتی‌که به این رنگ‌ها علاقه دارید، می‌توانید از آن‌ها برای قسمتی از پرده استفاده نمایید و یا رنگ‌های ملایم‌تری را انتخاب نمایید.

پرده‌های ساده در اتاق‌های شلوغ

درصورتی‌که کاغذدیواری اتاق‌خوابتان طرح دار و شلوغ است؛ بهتر است از پرده‌های ساده‌تر استفاده کنید. مثلاً جنس‌هایی مانند ترکیب حریر با جیر و مخمل می‌تواند فضای رسمی‌تری به اتاقتان دهد. این پارچه‌ها نور کمتری را نیز عبور می‌دهند. در مقابل پرده‌های سبک‌تر و تک‌رنگ نیز برای این فضا مناسب هستند و نور طبیعی را وارد اتاق می‌کنند.

پرده‌های بلند و سرتاسری

درصورتی‌که دیوار اتاق‌خوابتان کوچک است می‌توانید پرده‌ای بلند و با عرض زیاد انتخاب کنید تا سراسر دیوار را بپوشاند. در این صورت اتاق بزرگ‌تر نشان داده می‌شود و زیباتر خواهد شد.

پرده‌های پلیسه ای

پرده‌هایی که با حلقه‌های بزرگ و به‌صورت پانچ طراحی شده‌اند یک انتخاب خوب برای اتاق‌خواب هستند. در انتخاب این پرده‌ها باید از رنگ متناسب با تختخواب، کوسن‌ها و دیوارها استفاده کنید و با ایجاد تضاد و یا همخوانی فضای زیباتری به وجود بیاورید.

پلیسه ها انواع مختلفی دارن مانند پلیسه مدادی، فرانسوی، چین‌دار و حلقه‌دار که می‌توانید از هریک از آن‌ها بنا به سلیقه‌تان استفاده کنید.

پرده‌های کوتاه

Processed with VSCOcam with se1 preset

پرده‌های کوتاه نیز برای اتاق‌خواب مناسب هستند، اما در انتخاب آن‌ها باید دقت بیشتری کنید. درصورتی‌که در زیر پنجره خود طاقچه دارید می‌توانید از پرده‌های کوتاه استفاده کنید تا بر روی طاقچه امتداد داشته باشند.

یک گزینه دیگر برای پنجره‌های طاقچه دار استفاده از دو پرده است. پرده زیرین را کوتاه‌تر و داخل قاب و پرده بیرونی را بلندتر انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید میزان نور و حریم خصوصی خود را در موقعیت‌های مختلف در نظر داشته باشید.

پرده‌های والون دار

درصورتی‌که اتاق‌خواب بزرگ و با دیزاین رسمی دارید می‌توانید از پرده‌های والون دار استفاده کنید.

مدل‌های خاص

علاوه بر این می‌توانید از مدل‌های خاص نیز استفاده کرده و زیبایی اتاق‌خوابتان را بیشتر کنید. مثلاً استفاده از پارچه حریر و سفید و طراحی آن به صورت تو در تو و ضربدری می‌تواند  پنجره شما را زیباتر کند.

پنجره‌های عجیب و غریب

در صورتی که مدل پنجره شما متفاوت بوده و دارای دیزاین غیر متعارفی است می‌توانید با اندکی خلاقیت آن را زیباتر کرده و پرده‌ای متناسب با آن انتخاب کنید. در این عکس یک پنجره چند بعدی را مشاهده می‌کنید که با انتخاب پرده‌ای هم رنگ با تخت، لوستر، فرش  و کوسن‌ها، به زیبایی طراحی شده است. البته زرد، رنگ هیجان انگیز است و کمتر در اتاق‌خواب استفاده می‌شود؛ با این حال زیبایی منحصر به فردی دارد.

اتاق‌خواب‌های دو پنجره‌ای

در اتاق‌خواب‌های دو پنجره‌ای می‌توانید به صورت متقارن از یک طرح مکمل استفاده کنید. مثلاً  یک پارچه به عنوان پرده کناری در سمت راستِ پنجره راست و  یک پارچه کناری در سمت چپِ پنجره چپ قرار دهید تا زیبایی و تقارن اتاق‌خواب بیشتر شده و همچنین طراحی آن شلوغ و اضطراب آور نباشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد