چگونه بفهمید که به یک ماشین ظرفشویی جدید نیاز دارید؟

0 941

امروزه ماشین ظرفشویی یک وسیله لوکس و مدرن است که همه ما به آن وابسته هستیم و تصور کردن زندگی بدون این دستگاه برایمان دشوار است. ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه در وقت صرفه جویی می کند، می تواند ظرف ها را ساده تر و تمیزتر بشوید و در استفاده از آب نیز صرفه جویی کند.

گاهی ممکن است ماشین ظرفشویی دچار مشکلاتی شود و نشانه هایی از آن دیده می شود که نیاز باشد آن را تعویض کنید. اما هنگام خراب شدن ماشین ظرفشویی چه کاری باید انجام دهید و در چه مواقع باید ماشین ظرفشویی را تعویض کنید؟ در بسیاری از مواقع ممکن است مشکلات کوچک و قابل حل باشند و بتوانید خودتان آن ها را رفع کنید. در این مطلب برخی از علائم هشدار دهنده مطرح شده است که نشان می دهد ماشین ظرفشویی کاملا خراب است و تعمیر نمی شود.

۱- ماشین ظرفشویی برای سال ها پیش است
اگر سن ماشین ظرفشویی بیشتر از ده سال باشد، وقت آن رسیده است که آنرا ارتقا دهید. بسیاری از مدل های قدیمی فقط کارآمد هستند، بنابراین اگر ماشین ظرفشویی خود را ارتقا دهید و ماشین ظرفشویی جدید تهیه کنید در مصرف آب و برق صرفه جویی می کنید.

۲- ماشین ظرفشویی زنگ زده است
اگر زنگ زدگی در خارج از ماشین ظرفشویی باشد، نیازی به تعویض نیست، اما اگر داخل ماشین ظرفشویی زنگ زده باشد سعی کنید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید. زنگ زدگی نشانه این است که یا آب نشتی دارد یا برخی مشکلات جدی تری وجود دارد. این بدان معنی است که جاهای خاصی از بین می روند و فلز اصلی شروع به زنگ زدن می کند. همچنین ممکن است این زنگ زدگی به ظروف تمیز هم برسد. برای اینکه مطمئن شوید زنگ زدگی از ماشین ظرفشویی است، یک جای خالی را پیدا کنید و یک مقدار اسید سیتریک به آن اضافه کنید و ببینید آیا زنگ پاک می شود یا خیر.

۳- بعد از شستن ظرف ها داخل ماشین آب باقی می ماند
بعد از اتمام چرخه آب، نباید در داخل ماشین ظرفشویی آب مشاهده کنید. بعضی وقتها ممکن است داخل لیوان یا کاسه مقدار کمی آب مشاهده کنید این ها طبیعی هستند. چیزی که غیر عادی است دیدن یک استخر آب در انتهای ماشین ظرفشویی است. این مشکل ممکن است نشانه این باشد که لوله تخلیه ماشین ظرفشویی توسط اشیاء بزرگ مانند خلال دندان ها، استخوان ها، شیشه های شکسته و یا آلودگی های مواد غذایی مسدود شده است، در غیر این صورت ممکن است لوله تخلیه مشکل داشته باشد و مجبور باشید با یک لوله کش تماس بگیرید.

۴- درب قفل نمی شود
اگر قفل شکسته باشد باید ماشین ظرفشویی را تعمیر یا تعویض کنید. اگر قفل درب ایمن نباشد دستگاه قادر به اجرای چرخه شستشو نیست. بسته به نوع برند و مدل ممکن است تعمیر آن بسیار ساده و ارزان باشد. اگر ماشین ظرفشویی بسیار قدیمی باشد، ممکن است برای پیدا کردن قطعات لازم برای تعمیر دچار مشکلاتی شوید.
قبل از خرید یک ماشین ظرفشویی جدید بررسی کنید که آیا دستگاه فعلی می تواند تعمیر شود، اما اگر ماشین ظرفشویی خیلی قدیمی است بهتر است به فکر خرید ماشین ظرفشویی جدید و کارآمدتر باشید.

۵- ظروف بعد از شستشو داغ نیستند
مهم نیست که از گزینه خشک کردن ماشین ظرفشویی خود استفاده می کنید یا خیر، ولی در انتهای کار باید چرخه ماشین ظرفشویی گرم باشد. اگر متوجه شدید که ظروف گرم نیستند، به نظر می رسد که آنها به اندازه کافی پاک یا تمیز نشده‌اند.
برای اینکه اطمینان حاصل کنید ظرف های خود را به درستی ضدعفونی کرده اید، بهتر است ظروف خود را در دستگاهی بشویید که قادر به حفظ آب در دمای ۱۷۱ درجه فارنهایت است. این دستورالعمل ها نقش حرارت را در تمیز کردن و پاکسازی ظروف نشان می دهد. اگر ماشین ظرفشویی به درستی کار نکند، لازم است ماشین ظرفشویی را تعمیر یا تعویض کنید.

۶- قسمت هایی از ماشین شکسته است
یکی از بزرگترین بلایای طبیعی که در یک ماشین ظرفشویی اتفاق می افتد، نشت آن است که باعث صدمه و آسیب به آشپزخانه می شود. این می تواند به هزینه های زیادی منجر شود، همانطور که کفپوش یا کابینت های خود را تغییر داده اید ماشین ظرفشویی خود را نیز ارتقا دهید. اگر داخل وان ماشین ظرفشویی، ترک و یا خراش های بزرگ وجود دارد نشانه این است که باید ماشین ظرفشویی خود را عوض کنید. این ممکن است به دلیل سایش عمومی و یا به احتمال زیاد، آسیب به چرخه شستشو باشد.
اگر داخل ماشین ظرفشویی ترک دارد، توصیه می شود که از آن استفاده نکنید. در صورت امکان، آن را خاموش کنید و بلافاصله به تعمیر آن بپردازید تا آن را به مشکل جدی تر تبدیل نکنید.

۷- کف آشپزخانه آب مشاهده می کنید
یکی از مسائلی که نشان می دهد به یک ماشین ظرفشویی جدید نیاز دارید این است که آب نشت می کند. هرگز نباید آب از ماشین خارج شود. اگر متوجه شدید آب در اطراف ماشین ظرفشویی وجود دارد باید مشکل را حل کنید. ماشین را خاموش کنید و بلافاصله تمام سطح را خشک کنید. همچنین از یک رطوبت گیر یا فن قدرتمند استفاده کنید، مطمئن شوید که تمام رطوبت پاک شده است. در این مرحله باید با یک لوله کش تماس بگیرید تا مشکل را رفع کند.

۸- ظرف ها کثیف شسته می شوند
دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود بعد از یک دوره شستشو ظرف ها تمیز شسته نشود. بسیاری از دلایل به راحتی قابل حل هستند و نیازی به تعویض ماشین ظرفشویی جدید نیست.

مشکلات رایج عبارتند از:

مواد شوینده مناسب نیست

کیفیت آب پایین است

غذا بسیار چرب است

در این موارد نیازی به تعویض ماشین ظرفشویی ندارید بلکه باید راه هایی برای حل این مسائل پیدا کنید.

راه حل های مشترک عبارتند از:

ظرف ها را در آب بگذارید تا باقی مانده غذا از آن پاک شود

نوع شوینده ای که استفاده می کنید کیفیت خوبی داشته باشد

یک تصفیه کننده آب در خانه خود نصب کنید

اگر این مسائل را انجام دادید و مشکل برطرف نشد نسبت به خرید ماشین ظرفشویی جدید اقدام کنید.

۹- ماشین صداهای غیر معمول و غیر عادی دارد
یکی از شایع ترین نشانه ها این است که ماشین ظرفشویی شروع به صداهای عجیب و غریب می کند. این صداها شامل صدای معمولی روزانه نیست و به طور کلی به علت مشکلات موتور است. در صورتی که با این موارد مواجه شدید ممکن است تعمیر کردن موتور خیلی گران تر از خرید کردن آن باشد. پس بررسی کنید که آیا صداها از ضربه زدن ظروف به یکدیگر است یا علت آن وجود مشکلی در مکانیسم ماشین ظرفشویی است.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: راهنمای جامع خرید ظرفشویی

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد