خواص اعجاب‌انگیز حنا برای پوست صورت چیست؟

0 12,755

حنا به‌عنوان یک ماده طبیعی فواید بسیار زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد، مثلاً می‌تواند باعث کاهش سردرد، سم‌زدایی بدن، بهبود ناخن‌ها، محافظت از پوست، افزایش سلامت مو و کاهش التهاب بدن شود که ازجمله ویژگی‌های مفید این ماده گیاهی است؛ در مطالب قبلی در مورد خواص شگفت‌انگیز حنا برای مو و تهیه ماسک‌های مفید مو حرف زدیم؛ در این مقاله می‌خواهیم شما را با فواید حنا برای پوست آشنا کنیم.

 

در این مقاله بخوانید: آشنایی با انواع ماسک‌های حنا برای تقویت مو

 

این نکته را در نظر داشته باشید که هنگامی که حنا به پوست اعمال می‌شود، رنگ پوست را به رنگ نارنجی تا قهوه‌ای تیره تبدیل می‌کند که در عرض ۱ تا ۲ هفته از بین می‌رود. البته حنای استفاده شده بر روی پوست باید از نوع حنای بی‌رنگ باشد تا رنگی بر روی پوست شما ایجاد نشود.

حنا در زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف به‌صورت متفاوتی تلفظ می‌شود، اکثر مردم از آن برای رنگ مو استفاده می‌کنند. حَنا با نام علمی Lawsonia inermis گیاهی است از رده دولپه‌ای‌ها که خود دسته مشخصی را به نام حنا (Lawsonia) می‌سازد. این گیاه به‌صورت درختچه‌ای است که بومی آفریقای شمالی، آسیای جنوبی و غربی، و شمال استرالیا است.

خواص شگفت‌انگیز حنا برای پوست

۱. خاصیت ضد باکتریایی حنا و التیام زخم

یکی از خاصیت‌های مهم و کاربردی حنا محافظت از پوست در برابر عفونت‌ها و از بین بردن التهاب است. این قابلیت نه تنها برای درمان سوختگی‌ها، زخم‌ها و خراش‌ها کاربرد دارد، بلکه می‌توانید از آن برای حفاظت در برابر سایر موارد خارجی نیز استفاده کنید. حنا می‌تواند لکه‌ها و زخم‌های موجود بر روی پوست را با اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی خود از بین برده و از پوست محافظت کند. علاوه بر زخم شما می‌توانید از حنا برای درمان اگزمای پوستی فصلی نیز استفاده کنید؛ برای درمان اگزما فصلی بهتر است پودر حنا سبز را با پودر برگ هلو مخلوط کرده و به‌صورت ضماد استفاده نمایید.

۲. درمان بیماری‌های پوستی

بیماری‌های پوستی ناشی از قارچ و عفونت را می‌توان از طریق این ماده طبیعی درمان کرد. درواقع حنا می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند و درنتیجه این بیماری‌های پوستی را از بین ببرد. بنابراین برای درمان بیماری‌های پوستی باکتریایی بهتر از ماسک‌های حنا به‌صورت مرتب استفاده کنید.

۳. مسکن

حنا می‌تواند التهابی که در پوست شما به وجود آمده و باعث درد شده است را تسکین ببخشد. کافی است در مناطق آسیب‌دیده پوست، از ماسک حنا استفاده کنید. در این صورت التهاب درمان شده و درد شما تسکین پیدا می‌کنند.

۴. درمان آکنه و جوش

همان‌طور که اشاره کردیم حنا دارای قابلیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است که با تمیز کردن پوست و کم کردن چربی‌های اضافه پوست، جوش‌ها و آکنه‌ها را از بین برده و درنتیجه مانع از ایجاد محیط مساعدی برای رشد مجدد باکتری‌ها می‌شود. برای تهیه ماسک ضد آکنه حنا کافی است مقداری پودر حنا سبز را با آب‌لیموترش ترکیب کنید و بر روی پوست بگذارید و درنهایت آبکشی نمایید. درصورتی‌که پوست بسیار خشکی دارید بهتر است آب‌لیمو را به مقدار کمتری اضافه کنید. علاوه براین می‌توانید از ماسک حنا و نمک نیز بهره ببرید. یک قاشق پودر حنا را با یک قاشق نمک دریا مخلوط کرده و در آن مقداری آب بریزید و سپس خمیر به دست آمده را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود بگذارید.

۵. درمان آفتاب‌سوختگی

حنا مشابه با آلوئه‌ورا عمل کرده و می‌تواند از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کند. درواقع به علت خاصیت خنک‌کنندگی طبیعی این ماده برای درمان آفتاب‌سوختگی استفاده می‌شود.

۶. خاصیت خنک‌کنندگی حنا

وقتی حنا بر روی پوست صورت قرار می‌گیرد، باعث می‌شود خون‌رسانی در پوست بهتر صورت گرفته و درنتیجه احساس خنکی بر روی پوستتان ایجاد شود. این احساس به‌مرور باعث شادابی و نشاط پوستتان خواهد شد. بنابراین درصورتی‌که نقطه‌ای از بدنتان احساس‌ گرگرفتگی دارید، می‌توانید از خاصیت خنک‌کنندگی حنا استفاده کنید.

۷. خاصیت آب‌رسانی حنا بر روی پوست

بسیاری از افراد حنا سبز را با آب مخلوط کرده و بر روی پوست می‌گذارند تا خاصیت آب‌رسانی در پوست تقویت شود. این ماده می‌تواند رطوبت زیادی به پوستتان برساند.

۸. کاهش نشانه‌های پیری و چین‌وچروک

حنا سبز به‌عنوان یک ضد چروک استفاده می‌شود. درواقع خاصیت آب‌رسانی بالایی که در این ماده نهفته است باعث می‌شود رطوبت پوست بیشتر شده و با افزایش الاستیک پوست، چین‌وچروک را کم می‌کند. درنتیجه پوست جوان‌تری خواهید داشت و خیلی دیرتر با علائم پیری رو به رو شوید. حنا پوست را سفت کرده و باعث استحکام پوست می‌شود؛ بنابراین پوست شما نازک نخواهد شد. به‌عنوان مثال می‌توانید از ماسک بابونه و حنا استفاده کنید، یک قاشق پودر حنا سبز را با یک قاشق پودر بابونه مخلوط کرده و مقداری آب اضافه کنید و بر روی پوست بگذارید و با آب سرد بشویید.

۹. سفید شدن و روشنی پوست

حنا با قابلیت پاک‌سازی و لایه‌برداری باعث می‌شود به‌مرور پوست شما روشن‌تر و سفیدتر شده و سلول‌های مرده از روی پوستتان حذف شوند؛ این ماده به‌عنوان یک سفیدکننده طبیعی شناخته شده است و زنانی که در بارداری لکه‌هایی بر روی پوست شان ایجاد شده و یا برای از بین بردن لکه‌های ناشی از نور خورشید می‌توانند از ماسک حنا استفاده کنند. برای استفاده از حنا به‌عنوان یک ماسک سفیدکننده کافی است پودر حنا سبز را با آب مخلوط کرده و بر روی پوستتان بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه آب‌کشی کنید.

یکی دیگر از ماسک‌های مفید حنا برای از بین بردن لکه‌ها و روشنی پوست، مخلوط پودر حنا، ماست و گلاب است که با استفاده مداوم می‌توانید پوست روشنی داشته باشید.

۱۰. مفید برای پوست سر

حنا علاوه بر پوست صورت، برای پوست سر نیز بسیار مفید و کاربردی است. درصورتی‌که از شوره سر رنج می‌برید، حنا با خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی باعث از بین بردن شوره‌های سرتان می‌شود. ماسک مذکور با استفاده از تخم شنبلیله، کشک و لیموترش به همراه حنا تهیه شده و می‌تواند شوره سر شما را درمان کند. از شب قبل تخم شنبلیله را درون کشک بریزید، تا خیس شود. سپس آن را در مخلوط کن ریخته و حنا را به آن اضافه کنید و درنهایت در آن یک عدد لیموترش بریزید و ماسک را به‌صورت کامل بر روی پوست سر خود مالش دهید. بعد از نیم ساعت موهایتان را بشویید و ماسک را هفته‌ای یک‌بار تهیه‌کرده و استفاده کنید. موهایتان را تنها با آب سرد شستشو دهید و بعد از استفاده از این ماسک به موهایتان شامپو نزنید.

نکات استفاده از حنا:
  • ظروفی را که در آن ماسک حنای خود را آماده می‌کنید از جنس غیرفلزی باشد. زیرا فلز بر اثر مجاورت با ماسک حنا ممکن است واکنش‌های شیمیایی ایجاد کند. بهترین ظرف برای تهیه این ماسک‌ها ظرف‌های چینی یا پلاستیکی است.
  • قبل از استفاده از حنا آن را بر روی قسمتی از پوست مانند پوست پشت گوش خود تست کنید. اگر بعد از ۲۴ ساعت هیچ واکنشی مانند قرمزی پوست مشاهده نکردید، شما به حنا آلرژی ندارید.
  • درصورتی‌که از حناهای بسته‌بندی استفاده می‌کنید از حنای بدون رنگ استفاده کنید.

  • امروزه از نمونه‌های مختلف حنا (حنا سیاه) برای زیبا و ایجاد طرح بر روی پوست نیز استفاده می‌شود. درصورتی‌که از حنای طبیعی برای این کار استفاده کنید، علاوه بر زیبایی، به‌سلامت پوستتان نیز کمک می‌کنید، اما حناهای صنعتی که امروزه وارد بازار شده و برای ایجاد طرح بر روی بدن استفاده می‌شوند؛ در برخی مارک‌ها غیراستاندارد بوده و باعث حساسیت‌های پوستی خواهند شد.
منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: با روش‌های پاکسازی پوست در خانه آشنا شوید
بیشتر بخوانید: چگونه چین و چروک در صورتمان را بهبود بخشیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد