خواص جوش‌شیرین برای پوست

0 1,296

جوش‌شیرین ماده‌ای است که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود، بنابراین اگر بدانید این ماده چه خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد بی‌شک همیشه از آن استفاده می‌کنید. این ماده می‌تواند آکنه، بثورات پوستی و خارش پوست را درمان کند. بهتر است با ما همراه باشید تا با خواص شگفت‌انگیز این ماده خانگی آشنا شوید.

جوش‌شیرین یا بی‌کربنات سدیم (۳NaHCO) یک ماده بی‌بو، بی‌طعم و یکی از نمک‌های سدیم در ترکیب باکربنیک اسید است که فقط یک هیدروژن اسیدی آن با سدیم جایگزین شده است. این ماده به صورت پودر سفیدرنگ بوده و خاصیت بازی دارد. از این ماده در انواع کیک و نان‌ها استفاده می‌شود.

جوش‌شیرین برای از بین بردن آکنه پوست

آکنه پس از زایمان

آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که ممکن است افراد به آن مبتلا شوند؛ اما اگر پوست شما دچار آکنه شده است نگران نباشید. می‌توانید با استفاده از جوش‌شیرین آن را درمان کنید. جوش‌شیرین با خواص ضدعفونی‌کنندگی خود باکتری‌های روی پوست را از بین می‌برد و خواص ضدالتهابی آن باعث می‌شود تورم و قرمزی پوست کمتر شود.

برای تهیه ماسک جوش‌شیرین مناسب پوست‌های آکنه دار، یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با یک قاشق چای‌خوری گلاب و یک قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه مخلوط کرده و به مناطق آسیب‌دیده پوستتان بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب تقریباً سرد بشویید. سپس برای جلوگیری از خشکی پوست از مرطوب‌کننده استفاده کنید. جوش‌شیرین و گلاب به حفظ تعادل pH  پوست کمک می‌کنند، هر دوی آن‌ها دارای خواص ضدالتهابی هستند که قرمزی و آکنه پوست را بهبود می‌بخشند. از طرفی لیمو غنی از ویتامین c است که سطح چربی پوست را کاهش می‌دهد و اسیدسیتریک آن به‌عنوان آنتی‌سپتیک عمل کرده باکتری‌ها را از بین می‌برد و مانع از عفونت پوست می‌شود.

جوش‌شیرین برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه

جوش‌شیرین یک لایه‌بردار طبیعی است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. لایه‌برداری یکی از روتین‌های مهم پوستی است. این لایه‌بردار نه‌تنها از بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند بلکه گردش خون را نیز زیادتر کرده و پوستتان را سالم‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

برای تهیه این ماسک یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و یک قاشق چای‌خوری عسل و ۳ قطره اسانس کندر مخلوط کنید. مخلوط را بر روی جوش‌های سرسیاه زده و به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. بعد از ۳ دقیقه آن را بشویید و بعد از شست‌وشو صورت را با مرطوب‌کننده چرب کنید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید. روغن کندر می‌تواند آلودگی‌های پوستی را حذف کرده و منافذ را کوچک‌تر کند. روغن نارگیل و عسل به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کرده و منافذ را کوچک‌تر می‌کند.

جوش‌شیرین برای از بین بردن چربی اضافه پوست

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و یک تا یک و نیم قاشق آب نیاز دارید. در ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده پاک کرده و با حوله خشک کنید. سپس ماده خمیری را روی صورتتان بگذارید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت آن را با آب سرد بشویید. این اسکراب می‌تواند پوست را تمیز و رطوبت پوستتان را کنترل کند بهتر است بعد از استفاده از این ماسک از یک آبرسان فاقد چربی (در پوست‌های چرب) و یا یک کرم مرطوب‌کننده (در پوست‌های خشک) استفاده شود. در صورتی که پوست حساسی دارید بهتر است از این اسکراب استفاده نکنید.

جوش‌شیرین برای درخشندگی پوست

برای تهیه این ماسک به آب پرتقال و جوش‌شیرین نیاز دارید. پرتقال داری پی اچ اسیدی است که به حفظ تعادل pH پوست کمک می‌کند و همچنین مقادیر زیاد ویتامین c در آن، بر روی پوستتان کلاژن را تقویت کرده و با خواص لایه‌برداری و پاک‌کنندگی جوش‌شیرین باعث می‌شود ناخالصی‌ها و سلول‌های مرده پوست حذف شوند. درنتیجه سلول‌های جدید بر روی آن ظاهر می‌شود. برای تهیه این ماسک به ۲ قاشق غذاخوری آب پرتقال و یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین نیاز دارید. این دو ماده را مخلوط کرده و بر روی صورتتان بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. در نهایت آن را بر روی پوستتان ماساژ دهید و با آب سرد بشویید. در آن از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید.

جوش‌شیرین برای درمان بثورات و خارش پوستی

اگر به دنبال یک درمان طبیعی  برای بثورات پوستی هستید؛  بهتر است از جوش‌شیرین استفاده کنید. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی است که پوست را آرام می‌کند و  باکتری‌ها را از بین می‌برد.

برای تهیه این ماسک یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با  یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا و ۲ تا ۳ قطره اسانس بابونه مخلوط کنید. این خمیر را به مناطق آسیب زده خود بمالید و ۵ دقیقه منتظر بمانید و در نهایت صورتتان را با آب سرد بشویید. خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی آلوئه ورا برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار مفید است؛ بر روی پوست خاصیت آرام کنندگی دارد و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. روغن بابونه نیز خارش و سوزش پوست  را درمان  می‌کند.

جوش‌شیرین برای از بین بردن تیرگی لب‌ها

عسل و جوش‌شیرین سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری کرده و پوست لب را قرمزتر و روشن‌تر می‌کند. برای تهیه این روشن‌کننده به عسل و جوش‌شیرین نیاز دارید. یک قاشق چای‌خوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین مخلوط کنید و بر روی لب بگذارید و دو دقیقه صبر کنید. حال با استفاده از نوک انگشت به آرامی آن را بر روی لب حرکت داده و ماساژ دهید. این کار را می‌توان دو تا سه بار در هفته انجام داد.

جوش‌شیرین برای رفع تیرگی‌های زیر چشم و پوست

جوش‌شیرین بهترین راه برای درمان نقاط تیره روی پوست است. این ماده سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و روغن‌های موجود در حفره‌های پوستی‌ را حذف می‌کند تا نقاط تیره پوست کمرنگ شود. خواص ضد میکروبی آن باکتری‌ها را از بین می‌برد.

برای درست کردن این ماسک یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و ۲ تا ۳ قطره از اسانس اسطوخودوس و یک قاشق چای‌خوری گلاب مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت قرار داده و ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت صورتتان را با آب سرد بشویید و به‌منظور جلوگیری از خشکی پوست بعد از آن از مرطوب‌کننده استفاده کنید. گلاب می‌تواند لکه‌های سیاه پوست را درمان کند و به‌عنوان یک پاک کننده طبیعی شناخته شده است.  این ماده با حذف کثیفی‌ها تن پوست را روشن‌تر می‌کند.

جوش‌شیرین برای کمرنگ شده خال‌های پوستی 

جوش‌شیرین وقتی با مواد دیگر ترکیب می‌شود می‌تواند به خنثی و بی‌رنگ کردن خال‌های صورت کمک کرده و آن‌ها را سفید کند. برای تهیه این ماسک یک فنجان جوش‌شیرین را با ۱ فنجان هیدروژن پر اکسید سه درصد و یک قاشق سوپ‌خوری نمک، یک چهارم فنجان آب جوش، یک چهارم فنجان سرکه سفید مخلوط کرده و در یک بطری بریزید. آن را بر روی خال‌های خود بزنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت آبکشی نمایید. این کار را دو بار در روز تا زمان از بین رفتن خال‌ها ادامه دهید. در خال‌هایی که به چشم نزدیک است استفاده نشود.

جوش‌شیرین برای از بین بردن موهای روی صورت

البته قبل از امتحان این ماسک بهتر است آن را بر روی پوست پشت گوش امتحان کنید تا به آن حساسیت نداشته باشید. جوش‌شیرین می‌تواند به‌مرور فولیکول‌های مو را ضعیف کرده و آن‌ها را از بین ببرد. بنابراین برای تهیه این ماسک کاربردی بهتر است یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با ۲۰۰ میلی لیتر آب جوش مخلوط کرده و  بعد از سرد شدن مخلوط به وسیله پنبه بر روی صورتتان بمالید. این کار را قبل از خواب انجام دهید و تا صبح استراحت کنید. در نهایت صورت خود را با آب سرد بشویید و این کار را هفته‌ای دو بار تکرار نمایید.

جوش‌شیرین برای درمان آفتاب‌سوختگی

جوش‌شیرین به‌عنوان یک تسکین‌دهنده در آفتاب‌سوختگی است. این ماده قلیایی دارای پی اچ ۹ است که آفتاب‌سوختگی را درمان کرده و خارش و سوزش را بهتر می‌کند. این ماده دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که باعث بهبود سلامت پوست خواهد شد.

برای تهیه این ماسک یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را به همراه یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا و ۲ تا ۳ قطره اسانس اسطوخودوس و ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و روی مناطق آفتاب‌سوختگی بگذارید. بعد از ده دقیقه آن را با آب سرد بشویید. ژل آلوئه ورا به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند و پوست خشک را آب‌رسانی و مرطوب  می‌کند. از سوی دیگر خواص ضدعفونی‌کننده اسطوخودوس و جوش‌شیرین در بهبود پوست و کاهش خارش و سوزش بسیار مفید است.

جوش‌شیرین برای درمان سوختگی‌های پوستی

این ماده به دلیل اثر خنک کنندگی خود باعث می‌شود حس گرما از مناطق سوختگی برداشته شود و احساس بهتری داشته باشید. در نتیجه به‌مرور محل سوختگی‌ها بهبود یابد. برای تهیه این ماسک یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را به نسبت برابر با آب مخلوط کنید و آن را بر روی مناطق سوختگی قرار دهید. اجازه دهید روی پوست خشک شود، سپس آن را با آب سرد بشویید.

جوش‌شیرین برای کم کردن تعرق زیر بغل

با استفاده از جوش‌شیرین می‌توانید از بوی بد زیر بغلتان خلاص شوید و در کل این ماسک می‌تواند آرامش بدنتان را بیشتر کند. برای تهیه آن به ۲ قاشق غذاخوری خیار خرد شده، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱ قاشق غذا خوری جوش‌شیرین و ۳ قاشق غداخوری آب‌لیمو احتیاج دارید. این مواد را در زیر بغلتان بگذارید و ده دقیقه صبر کنید و در نهایت آن را آبکشی نمایید. علاوه بر این ویتامین سی موجود در آب‌لیمو میکروب‌های سطح پوست را از بین برده و آن را لایه‌برداری می‌کند.

جوش‌شیرین برای درمان ترک پا

برای درمان ترک پا می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. یک تشت آب تهیه کرده و در آن مقداری آب گرم بریزید و متناسب با حجم ظرف از چند قاشق جوش‌شیرین استفاده کنید. سپس پای خود را در آن قرار داده و چند دقیقه صبر کنید. در نهایت سنگ پا  را به آرامی به کف پا کشیده و پوست‌های اضافی و مرده را بردارید بعد از اتمام کار پا را بشویید و مرطوب کنید و جوراب بپوشید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد