خواص فوق‌العاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت و بدن

0 9,912

بادام منبع انرژی است، در هر دانه بادام چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین و مواد معدنی بسیاری وجود دارد،  بنابراین بیشتر انسان‌ها با خواص آن آشنا هستند و سعی می‌کنند این دانه را بیشتر مصرف کنند. امروزه کالیفرنیا بزرگ‌ترین تولیدکننده بادام در جهان است که تولیدات آن در ۲۰ سال گذشته دو برابر شده است.  انجمن قلب آمریکا با آزمایش‌ها متعدد به این نتیجه رسیده است که مصرف بادام و چربی‌های سالم آن برای سلامت قلب بسیار مفید است. شما می‌توانید بادام را به‌صورت میان وعده مصرف کرده و یا از روغن آن برای سلامت پوست و موی خود بهره ببرید، امروزه از روغن بادام در بیشتر محصولات مراقبتی از پوست و مو استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم در مورد خواص و قابلیت‌های باورنکردنی بادام تلخ برای بدن حرف بزنیم.

تقریباً نیمی از وزن بادام خشک شده را روغن آن تشکیل می‌دهد، این روغن سرشار از مواد مغذی است؛ درصورتی‌که حرارت بیش‌ از اندازه ببیند مواد مغذی خود را از دست می‌دهد، روغن بادام به دو شکل روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ در دسترس است که با یکدیگر تفاوت دارند. ۵۰ درصد روغن بادام تلخ دارای سه جزء اساسی است: آمیگدالین، هیدروسیانیک اسید (HCN)، بنزآلدهید و ۵۰ درصد دیگر نیز شامل مونواسیدهای چرب غیر اشباع و سایر اجزای مشابه در روغن بادام شیرین است. روغن بادام تلخ ضد باکتری، ضد قارچ، آرام بخش و مناسب پوست و مو است، البته همانطور که گفتیم اندکی سمی است و نباید در دوزهای بالا مصرف شود.

تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین

بادام درختی دارای دو نوع تلخ و شیرین است که درخت بادام تلخ (لوزالمر) نام دارد که کاملاً شبیه بادام شیرین است اما شکوفه‌های نوع شیرین سفید رنگ و نوع تلخ صورتی‌رنگ می‌باشند. دانه‌های این دو نوع درخت نیز شبیه به هم هستند اما بادام تلخ کوتاه‌تر و کوچک‌تر از نوع شیرین است؛ روغن کمتری دارد و حاوی آمیگدالین به میزان ۳ تا ۴ درصد می‌باشد که می‌تواند در بدن به سیانید تبدیل شود و به همین دلیل، تلخ مزه است. بادام تلخ طبعی گرم و خشک دارد درحالی‌که بادام شیرین مزاجی گرم و تر دارد.

خواص روغن بادام تلخ

استعمال روغن بادام تلخ بر روی پوست و مو
  • پاک‌سازی پوست و مو

استفاده از مقداری روغن بادام تلخ بر روی پوست و مو می‌تواند هرگونه ماده مضر را از روی سطح آن‌ها پاک کند. روغن بادام برای مبارزه با میکروب‌ها، حشرات، قارچ‌ها و باکتری‌ها مفید است. همچنین می‌تواند مانع از آسیب امواج UV در زیر نور خورشید شود؛ و از این طریق از ایجاد چین‌وچروک بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

  • از بین بردن لک و کاهش چین‌وچروک در صورت

شما می‌توانید این روغن را بر روی پوست خود ماساژ دهید تا لکه‌های موجود بر روی پوست کمتر شوند و با حفاظت از پوست مانع از ایجاد چروک بر روی پوست شما شود.

  • ویتامینه کردن پوست

روغن بادام حاوی ویتامین E، A و ویتامین ب ۱ و ۲ و ۶ است که به راحتی در پوست جذب می‌شود. بنابراین اگر پوست خشکی دارید از این ماده برای آب‌رسانی پوستتان استفاده کنید. درواقع این روغن همانند یک لوسیون پوست، باعث افزایش رطوبت آن می‌شود.

  • سفید شدن پوست

به علت وجود ویتامین E در روغن بادام از این ماده طبیعی می‌توانید برای روشن کردن پوستتان استفاده کنید.

  • از بین بردن پف و سیاهی دور چشم

درصورتی‌که زیر چشمانتان سیاه شده و یا پف کرده است، قبل از خواب مقدار کمی روغن بادام تلخ را در زیر چشم خود ماساژ دهید، البته دقت کنید به پوست اطراف چشم نزدیک نشوید، زیرا به وسیله چشم جذب می‌شود و خطرناک است. سپس در صبح ابتدا با آب سرد و درنهایت با آب ولرم آن را بشویید.

  • مانع از ریزش مو می‌شود.

هر شب قبل از خواب مقداری روغن بادام تلخ را به کف سر خود بمالید و ماساژ دهید این کار باعث افزایش جریان خون در سر شده و با از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها محیط سالمی برای رشد مو ایجاد می‌کند و درنهایت مانع از ریزش مو و طاسی خواهد شد.

  • سلامت مو

روغن بادام تلخ می‌تواند یک منبع تغذیه مفید برای موهای شما باشد، از این روغن برای جلوگیری از شکنندگی موها استفاده می‌شود، و با مصرف آن موهایتان نرم و درخشان‌تر خواهد شد.

  • از بین برنده شوره سر

آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد باکتری و ضد قارچ موجود در روغن بادام تلخ باعث می‌شود شوره سر کاهش پیدا کند.

  • از بین برنده التهاب پوست

درصورتی‌که بر روی پوست خود التهاب مشاهده می‌کنید که باعث خارش، سوزش و قرمزی شده است محل موردنظر را با روغن بادام تلخ آغشته کنید تا التهاب آن کم شود.

خواص درمانی روغن بادام تلخ  

هشدار: روغن بادام تلخ غیرخوراکی می‌باشد و فقط برای موارد موضعی کاربرد دارد، و در موارد درمانی زیر باید دوز به کار برده بسیار کم و زیر نظر پزشک انجام شود.

زنان باردار برای مصرف این روغن با پزشک خود مشورت کنند. استعمال خارجی روغن بادام تلخ در ناحیه شرمگاهی زنان باردار ممکن است به سقط جنین منجر شود.

  • از بین بردن قارچ‌ها:

این روغن تلخ و اندکی سمی می‌تواند در دوزهای کم مصرف شده و از پیشرفت عفونت‌های قارچی جلوگیری کند، ویروس‌ها را از بین برد و درنهایت درصورتی‌که فرد تب داشته باشد، تب را کاهش دهد.

  • از بین بردن کرم‌ها روده و معده

از این روغن در دوزهای کم می‌توانید برای کشتن کرم‌های روده استفاده کنید. ماهیت تلخ و سمی آن می‌تواند این کرم‌ها را از بین ببرد، اما باز هم این نکته را تکرار می‌کنیم دوز مصرف آن باید بسیار کم باشد تا به بدن شما آسیب وارد نکند.

  • درمان اسپاسم:

طبق تحقیقات روغن بادام تلخ دارای خواص ضد اسپاسم(انقباضات غیر ارادی عضلات بدن) است. از روغن بادام تلخ برای درمان درد عضلات و گرفتگی مفاصل زانو استفاده می‌شود.

  • از بین بردن سردرد با استعمال روغن بادام تلخ به‌صورت موضعی

درصورتی‌که سرد مزاج هستید و به سردرد دچار می‌شوید، می‌توانید مقداری روغن بادام تلخ را با سرکه مخلوط کرده و به‌صورت موضعی بر روی پیشانی خود ماساژ دهید.

  • از بین بردن باکتری‌ها

دو جز روغن بادام تلخ، هیدروسیانیک اسید (HCN)، بنزآلدهید می‌توانند به‌عنوان یک ماده ضد باکتری، ضدویروسی و قارچ‌کش در دوزهای کم استفاده شوند. بنابراین از آن می‌توانید زیر نظر پزشک به‌عنوان از بین برنده ویروس، میکروب و قارچ استفاده کنید.

  • درمان گوش‌درد

روغن بادام تلخ می‌تواند به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده و آرامش‌بخش خود، گوش‌درد را تسکین دهد. برای استعمال آن کافی است یک قاشق روغن بادام تلخ را در آب گرم بریزید و چند قطره را در گوش بریزید و درنهایت سر خود را خم کنید تا اضافی آن از گوشتان خارج شود.

  • آرام بخش

ترکیبات سمی گلایکوزید آمیگدالین، که در روغن بادام تلخ وجود دارد، بر روی اعصاب تأثیر می‌گذارد، این ماده باعث بی‌حسی و بیهوشی می‌شود. البته این مورد تنها باید توسط فرد ماهر و برای بی‌حسی‌های موضعی استفاده شود.

  • درمان یبوست

با توجه به ماهیت سمی روغن بادام تلخ ، این روغن به راحتی هضم نمی‌شود و در صورت استفاده منجر به استفراغ می‌شود. بنابراین از آن می‌توانید به‌عنوان مسهل استفاده کنید. البته دوز مصرفی باید زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت عوارض جانبی دارد.

بدن تمایل طبیعی دارد تا مواد سمی را از طریق ادرار، عرق و یا  استفراغ دفع کند. بنابراین وقتی این روغن را به میزان کم مصرف می‌کنید، بدن طی یک واکنش طبیعی آن را از طریق ادرار دفع می‌کند، این واکنش می‌تواند برای افرادی که یبوست دارند مفید باشد و به کاهش وزن کمک کند.

  • جلوگیری از سرطان

تحقیقات اخیر نشان داده است که سمی بودن روغن بادام تلخ برای مهار رشد سلول‌های سرطانی در انواع سرطان‌ها مناسب است.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: از خواص کلم کالی برای سم‌زدایی و لاغری بیشتر بدانید
بیشتر بخوانید: با خواص شگفت‌انگیز روغن آرگان برای پوست و مو آشنا شوید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد