خواص عناب برای لاغری

0 2,311

عناب یک میوه خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است که با خوردن آن، فواید بسیار زیادی عاید بدنتان می‌شود. از فواید عناب می‌توانیم به درمان بی‌خوابی، درمان بیماری‌های استخوانی، از بین بردن اضطراب و استرس، مبارزه با سرطان، حفظ فشارخون مناسب، درمان عفونت‌های تنفسی، سم‌زدایی از خون، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و در نهایت کنترل وزن اشاره کنیم. در این مطلب قصد داریم صرف از نظر از تمام مزایایی که عناب برای بدن دارد؛ در مورد خواص عناب برای لاغری و تناسب اندام حرف بزنیم. تناسب اندام امروزه در بین زنان و مردان محبوب شده است و این افراد سعی می‌کنند با ورزش و استفاده از میوه‌ها و غذاهای مناسب، اندام زیبایی داشته باشند.

عناب یکی از میوه‌هایی است که می‌تواند به تناسب اندام کمک کند. آنزیم‌های گوارشی موجود در عناب باعث می‌شود تا چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها متابولیزه شوند و بدن پروتئین بیشتری را جذب کند. در نتیجه میزان چربی آن کاسته و میزان عضلات آن بیشتر خواهد شد و به تناسب اندام می‌رسید.

عناب چیست؟

عناب میوه‌ای بیضی شکل است که بیشتر در مناطق گرمسیر رشد می‌کند. این میوه خوشمزه از خانواده Buckthorn و Rhamnaceae است و نام علمی آن Ziziphus می‌باشد و به نام‌هایی دیگری مانند خرمای چینی، خرمای قرمز و خرمای هندی نیز شهرت دارد. عناب سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای بدن بسیار مفید است. این میوه در چین و کشورهای آسیایی بسیار استفاده می‌شود. علاوه بر این در زمان‌های بسیار قدیم نیز به عنوان یک دارویی گیاهی در طب سنتی به کار برده می‌شد. این میوه در رنگ‌های مختلفی مانند قرمز و قهوه‌ای یافت می‌شود و شباهت زیادی به خرما دارد و طعم آن به مزه سیب نزدیک است. البته داخل این میوه یک هسته نیز وجود دارد؛ به همین دلیل به آن خرما نیز می‌گویند.

ارزش غذایی عناب

ارزش غذایی ۲۸ گرم عناب
  • انرژی: ۲۲ کیلوکالری
  • کربوهیدرات: ۵.۶۶ گرم
  • پروتئین: ۳۴ گرم
  • چربی کل: ۰.۰۶ گرم
  • کلسترول: صفر
  • ویتامین‌ها: ویتامین A و C، ویتامین B6
  • مواد معدنی مانند کلسیم ۶ میلی‌گرم، آهن ۰.۱۳ میلی‌گرم، منیزیم ۳ میلی‌گرم، فسفر ۶ میلی‌گرم، پتاسیم ۷۰ میلی‌گرم، سدیم ۱ میلی‌گرم، زینک ۰.۰۱ میلی‌گرم
  • آب: ۲۱ گرم

این ارزش غذایی نشان می‌دهد که عناب یک میان وعده سالم و مناسب برای تناسب اندام است؛ مهم‌تر از همه هیچ گونه کلسترولی در آن وجود ندارد. از طرفی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ است و فاقد قند و نمک آن بسیار کم می‌باشد. کالری بسیار کم آن نیز باعث می‌شود دچار اضافه وزن نشوید.

خواص عناب برای لاغری

شما با خوردن عناب میزان زیادی فیبر و پروتئین به دست می‌آورید؛ در مقابل این میوه کالری کمی در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین کالری کم باعث می‌شود تا چربی کمتری در عضلات شما جمع شود و سطح کلسترول خونتان پایین بیاید. اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید؛ عناب را به همراه سایر سبزی‌های آب‌دار در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

پروتئین‌ها، کربوهیدرات، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور موجود در عناب می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی سالم و مقوی نیازهای بدنتان را تأمین کرده و در نهایت بدن سالم‌تری را در اختیار شما قرار دهد. پکتین موجود در عناب نوعی فیبر محلول به حساب می‌آید که باعث کاهش چربی بدن می‌شود. به همین دلیل بعد از مصرف آن ساعت‌ها احساس گرسنگی ندارید و در مقابل کالری کم آن باعث می‌شود که یک میان وعده مقوی اما کم کالری مصرف کنید که در نهایت به کاهش وزن شما کمک می کند.

برگ‌های عناب برای لاغری

شما می‌توانید علاوه بر استفاده از میوه عناب، از دم کرده برگ‌های درخت عناب نیز برای از بین بردن چربی‌های بدنتان استفاده کنید و به تناسب اندام برسد. این چای و دم‌نوش در بیشتر کشورهای آسیایی مانند کره و چینی رواج دارد و از نظر آن‌ها باعث سلامت بدن و همچنین کاهش وزن و چربی‌های اضافه می‌شود.

لاغری با عناب، از طریق کاهش استرس و اضطراب

یکی دیگر از دلایلی که عناب، باعث تناسب اندام می‌شود این است که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. اکثر انسان‌ها وقتی دچار استرس می‌شوند میل به پرخوری در آن‌ها افزایش می‌یابد و با خوردن غذاهای مختلف می‌خواهند سطح استرس خود را کم کنند. اما عناب می‌تواند اثر آرام بخشی داشته باشد. عناب هورمون‌های بدن را تنظیم کرده و مانع از ترشح هورمون کورتیزول شود. در نتیجه استرس و اضطراب را کم کرده و دیگر به سمت پرخوری نمی‌روید و زودتر لاغر می‌شوید.

لاغری با عناب، از طریق بهبود دستگاه گوارش شده

عناب سرشار از فیبر است که به هضم مواد غذایی در معده کمک می‌کند. ساپونین و تریترپین های موجود در آن فرایند جذب مواد مفید را بیشتر کرده و باعث تحریک غذا در سیستم گوارشی می‌شود و از این طریق از یبوست، نفخ و بیماری‌های گوارشی جلوگیری می‌کند و در نتیجه باعث تناسب اندام خواهد شد.

 چگونه عناب را در رژیم غذایی خود جای دهیم؟

استفاده از عناب در کشورها با فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است و شما می‌توانید برای تناسب اندام، آن را به شیوه‌های مختلفی میل کنید.

  • مثلاً از عناب تازه یا عناب خشک به عنوان میان وعده استفاده کنید.
  • چای برگ عناب در بسیاری از کشورها مانند چین و کره مصرف می‌شود.
  • در برخی از مناطق هندوستان از عناب، ترشی درست می‌کنند.

با خواص دیگر عناب آشنا شوید:

درمان بی‌خوابی: این میوه باعث آرامش و راحتی می‌شود و به دلیل وجود فلانوئیدها، پلی ساکاریدها و ساپونین ها سیستم عصبی‌تان را آرام‌تر می‌کند؛ در نتیجه در شب خواب راحت‌تری دارید.

درمان بیماری‌های استخوانی: با افزایش سن استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند، بنابراین با مصرف عناب می‌توانید از بسیاری از بیماری‌های استخوانی در امان باشید. این میوه سرشار از کلسیم، مواد معدنی، فسفر و آهن است.

خواص ضد سرطانی: وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در عناب باعث می‌شود تا با رادیکال‌های آزاد در بدنتان مبارزه کرده و با سرطان مقابله کند.

تنظیم فشارخون: عناب غنی از پتاسیم است که برای حفظ فشارخون مفید می‌باشد. این ماده رگ‌های خونی را گشاد می‌کند تا جریان خون کنترل شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن: علت اصلی بسیاری از بیماری‌های سخت، رادیکال‌های آزاد و مواد سمی موجود در بدن است. اما به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی که در عناب وجود دارد؛ این ماده می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و در کنار ویتامین C تولید نوتروفیل ها را تنظیم کند و به سیستم ایمنی بدن کمک نماید.

سلامت پوست: شما می‌توانید از عناب به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان التهاب پوست، اگزما، آکنه و … استفاده کنید. علاوه بر این عناب به درمان جوش و از بین بردن چین‌وچروک کمک می‌کند. گردش خون زیر پوست را بیشتر کرده و باعث می‌شود اکسیژن بیشتر به سطح پوست برسد و پوست سالم‌تری داشته باشید.

سلامت مو: عناب باعث افزایش رشد موها و ضخامت آن‌ها می‌شود.

درمان عفونت تنفس: عناب یک درمان خانگی برای عفونت‌های تنفسی است. وجود پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C در آن باعث می‌شود سیستم ایمنی قوی‌تر شده و در نتیجه عفونت‌های ناحیه تنفسی بهبود یابد. شما می‌توانید از چای عناب به همراه زنجبیل تازه برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه و گلودرد استفاده کنید.

تصفیه خون: عناب حاوی عناصری است که سم را از بدن خارج می‌کند و باعث تصفیه خون می‌شود.

بارداری: ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B و فلاونوئیدهای موجود در عناب به رشد جنین در بارداری کمک می‌کند؛ فولاد موجود در آن باعث رشد سیستم عصبی جنین می‌شود. همچنین آهن بدن مادر را تأمین کرده و مانع از عدم تعادل فشارخون در بارداری می‌شود. البته بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

نکته نهایی:

از آنجایی که عناب حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات پیچیده است و به عنوان عامل مهارکننده‌ای در افزایش قند خون عمل می‌کند، در نتیجه مصرف زیاد آن ممکن است برای افراد دیابتی مشکل ایجاد کند. بنابراین اگر شرایط پزشکی خاصی دارید؛ قبل از اینکه میوه عناب را به رژیم غذایتان اضافه کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد