چگونه گرفتگی بینی را در خانه درمان کنیم؟

0 9,044

وقتی شما دچار گرفتگی بینی می‌شوید؛ تنفس برای شما سخت‌تر شده و ممکن است این مسئله در خواب و بیداری شما را آزار داده و زندگی‌تان را مختل کند. این گرفتگی بینی ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد، مثلاً  در فصل سرد، مانند پاییز و زمستان دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شده‌اید، آلرژی پیداکرده‌اید و یا سینوس‌های شما عفونت کرده است، همه این عوامل می‌تواند باعث گرفتگی و متورم شدن بینی و سخت شدن تنفس شود.

بینی دارای شبکه وسیعی از عروق خونی است و هنگامی‌که بینی شما به علت‌های گوناگونی تحریک می‌شود، سیستم عصبی نیز تحریک شده و  باعث می‌شود دریچه‌ها باز شده و مقدار خون بیشتری در رگ‌های موجود در بینی جاری شود، که این باعث تورم بینی و سخت‌تر شدن تنفس می‌شود.

استفاده از داروهای شیمایی ممکن است مشکل شما را حل کنند، اما بهتر است در این مواقع به سراغ داروهای شیمیایی نروید؛ زیرا دوز بالای این داروها ممکن است برای شما خطرناک باشد. استفاده از مواد طبیعی می‌تواند این مشکل را رفع کرده و تنفس شما را راحت‌تر کند.

در این مطلب می‌خواهیم چندین راهکار ساده و خانگی برای درمان گرفتگی بینی، به شما پیشنهاد دهیم که با توجه به مواد اولیه‌ای که در خانه دارید، می‌توانید از این روش‌ها بهره ببرید.

  1. آب زیاد بنوشید

آب آشامیدنی معمولی نیز کمک می‌کند تا مخاط بینی و ضایعات سینوسی شما پاک شده و مجرای بینی‌تان باز شود. البته بهتر است از آب ولرم استفاده کنید، آب سرد ممکن است به گلوی شما آسیب وارد کند.

 

  1. استفاده از بخور در فضای خانه

گرفتگی بینی

سرماخوردگی و گرفتگی بینی باعث می‌شود مجرای بینی شما بسته و خشک شود،  در این شرایط می‌توانید از رطوبت بخور برای باز کردن منافذ بینی‌تان استفاده کنید.  دستگاه‌های بخور می‌توانند یک انتخاب خوب باشند، البته سعی کنید هرچند بار این دستگاه‌ها را تمیز کنید، تا از رشد باکتری‌ها  جلوگیری کند. در بخور می‌توانید از انواع عصاره‌های گیاهی مفید مانند آلوئه‌ورا، و نعنا استفاده کنید. روغن اکالیپتوس نیز بسیار مؤثر است، این روغن از برگ‌های درخت اکالیپتوس ساخته شده است. استنشاق این روغن‌ها می‌تواند باعث کاهش التهاب بینی و ایجاد تنفس راحت‌تر شود اگر دستگاه بخور ندارید، نگران نباشید، چند قطره روغن را در یک ظرف آب جوش قرار داده و از بخار آن استنشاق کنید و نفس‌های عمیق بکشید. البته این نکته را بخاطر بسپارید که نباید فاصله صورتتان با بخار کمتر ۳۰ سانتی‌متر باشد، در این حالت ممکن است دچار سوختگی با بخار بشوید. علاوه بر بخور دادن می‌توانید یک کاسه آب و مقداری اکالیپتوس یا نعناع را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا فضای خانه معطر و مرطوب باقی بماند.

 

  1. دوش بگیرید

احتمالاً همه شما این تجربه را دارید که بعد از یک دوش داغ، مجرای بینی شما باز شده و راحت‌تر نفس می‌کشید. بخار موجود در حمام آب گرم کمک می‌کند تا مخاط بینی از بین رفته و التهاب آن کاهش یابد. با این کار می‌توانید برای مدتی تنفس بهتری داشته و استراحت کنید.

شما حتی می‌توانید به وسیله سینک روشویی نیز از مزایای بخار حمام بهره ببرید. کافی است شیر آب را باز کرده و بگذارید گرم شود یک حوله به دور سر خود بپیچید و سر خود را نزدیک سینک قرار دهید و با نفس‌های عمیق بینی سعی کنید، بخار را وارد بینی‌تان کنید. مراقب باشید بخار و آب داغ به‌صورتتان آسیب وارد نکند.

 

  1. استراحت کافی

گرفتگی بینی

وقتی گرفتگی بینی شما ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا باشد شما به استراحت نیاز دارید تا این مشکل برطرف شود. اما همان‌طور که می‌دانید گرفتگی بینی در شب و در حال استراحت بیشتر شده و باعث می‌شود شما در حالت خوابیده دچار مشکل در تنفس شوید. برای رفع این مشکل از دستگاه بخور در اتاق خواب استفاده کنید تا هوای اتاق مرطوب باشد. علاوه بر این دو بالش در زیر سر خود قرار دهید تا مجاری بینی شما رو به پایین بوده و مخاط به سمت بیرون حرکت کنند .

 

  1. نوشیدنی‌های گرم بنوشید

گرفتگی بینی

هیدراته کردن بدن تا میزان زیادی به باز شدن بینی کمک می‌کند، اما وقتی نوشیدنی گرم می‌نوشید این تأثیر ممکن است بیشتر شود. چای بابونه، چای سبز و انواع سوپ‌های داغ و یا یک لیوان آب گرم به همراه عسل  و لیمو می‌توانند گرفتگی بینی شما را بهبود ببخشد.

دم‌نوش شنبلیله نیز از نوشیدنی‌های مفید برای مشکل گرفتگی بینی است. برای تهیه آن باید یک قاشق دانه شنبلیله را در نصف لیوان آب جوش ریخته و آن را دم کنید و بنوشید.

چای گوجه‌فرنگی نیز از جمله نوشیدنی‌های گرمی است که به باز شدن مخاط بینی کمک می‌کند. برای درست کردن چای گوجه‌فرنگی کافی است یک فنجان آب گوجه‌فرنگی را با یک قاشق سیر له شده و مقداری آب‌لیمو و سس تند و نمک دریایی مخلوط کرده و بجوشانید و آن را بنوشید.

 

  1. استفاده از کمپرس آب گرم

گرفتگی بینی

یکی از درمان‌های طبیعی برای از بین بردن این مشکل استفاده از کمپرس آب گرم و یا سرد است. این کار می‌تواند تا حدودی التهاب بینی شما را کاهش داده و راه بینی‌تان را باز کند تا تنفستان بهتر انجام شود. برای درست کردن کمپرس آب گرم می‌توانید  یک حوله را در آب گرم بشویید و سپس تمام آب آن را خارج کنید و آن را بر روی بینی و پیشانی خود قرار دهید این کار باعث کاهش التهاب بینی شما می‌شود. بهتر است این کار را تکرار کنید تا نتیجه و اثربخشی ان حاصل شود.

 

  1. سیر

سیر ماده‌ای بسیار ارزشمند است که در بیشتر علوم و طب‌ها مفید شناخته شده است. شما می‌توانید برای درمان گرفتگی بینی خود از این ماده ارزشمند استفاده کنید. این ماده علاوه بر درمان گرفتگی بینی باعث تسریع در فرایند بهبود بیماری می‌شود و سلامت کلی بدنتان را ارتقا می‌دهد.کافی است دو حبه سیر را پوست گرفته و در یک لیوان آب بجوشانید و به آن نیم قاشق چای‌خوری زردچوبه اضافه کنید و آن را میل کنید.

 

  1. فلفل هندی

شما می‌توانید از فلفل هندی برای باز کردن مجاری تنفس بینی و انسداد سینوس‌هایتان استفاده کنید. فلفل هندی یک دارو ضد احتقان طبیعی است که در طب هندی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تندی این فلفل باعث می‌شود مخاط بینی به‌آسانی از آن خارج شده و مجاری آن باز شود. برای استفاده از آن کافی است نصف قاشق چای‌خوری فلفل هندی را که به‌صورت پودر درآورده‌اید، با یک قاشق عسل مخلوط کرده و در آب گرم بریزید و میل کنید.

 

  1. زردچوبه

گرفتگی بینی

زردچوبه نیز ضدالتهاب و ضد باکتری است و کورکومین موجود در آن به کاهش التهاب بینی و تورم آن کمک می‌کند. برای استفاده از این ماده رایج و مفید کافی است شیر را گرم کنید، و در آن یک قاشق زردچوبه بریزید و بگذارید تا ۵ دقیقه بجوشد و درنهایت و هنگام مصرف می‌توانید مقداری عسل ریخته و میل کنید.

 

  1. زنجبیل

گرفتگی بینی

زنجبیل نیز به باز کردن مجرای تنفسی شما کمک می‌کند. قابلیت آنتی‌اکسیدانی آن باعث مهار کردن ترشح مخاط بینی می‌شود،  همچنین از نظر علمی ثابت شده است که این ماده باعث حرکت طبیعی مژه‌های بینی می‌شوند و از این طریق سلامت شما را باز می‌گردانند. برای استفاده از زنجبیل باید دو فنجان آب جوش تهیه کرده و در آن یک قاشق زنجبیل خردشده بریزید و آن را برای مدت ده دقیقه بجوشانید و سپس به همراه مقداری عسل و آب‌لیمو میل کنید.

 

  1. پیاز

گرفتگی بینی

پیاز همان‌طور که از طبیعت آن مشخص است، باعث اشک و آب‌ریزش بینی می‌شود و از این طریق می‌تواند مخاط بینی را کاهش دهد. کافی است به سالاد خود مقداری پیاز اضافه کنید، این ماده ضد احتقان، ضد باکتریایی و ضدویروسی است حتی می‌توانید آن را خرد خرد کرده و گاز آن را استنشاق کنید.

 

  1. ترب کوهی

برخی از متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که ترب کوهی می‌تواند احتقان بینی را کاهش دهد و مجاری آن را باز کند. برای استفاده از این ماده می‌توانید ترب کوهی را رنده کرده و به‌اندازه دو قاشق از آن را بردارید، سپس به آن سرکه سیب اضافه کرده و با یک قاشق عسل مخلوط کنید. می‌توانید آن را با نان میل کرده و یا به‌صورت مستقل بخورید عطر آن نیز می‌تواند به باز کردن مجاری تنفسی‌تان کمک کند.

 

  1. شست‌وشو با سُرم سالین و یا آب نمک:

گرفتگی بینی

سالین ترکیبی از کلرید سدیم (نمک) در آب است که برای ضدعفونی کردن و یا به عنوان سرم به بدن تزریق می‌شود. شما می‌توانید از این اسپری برای باز کردن مسیر بینی خود استفاده کنید. البته درصورتی‌که محلول سالین را در دسترس ندارید نگران نباشید؛ شما به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید، کافی است یک قاشق نمک را در دو فنجان آب ریخته و مخلوط کنید، بهتر است آب فنجان گرم و یا جوش باشد و درنهایت هنگامی‌که درجه حرارت آن، پایین آمد می‌توانید بینی خود را با آن شست‌وشو دهید.

 

  1. سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند مخاط بینی را کاهش داده و باعث شود مجرای تنفسی شما باز شود و به‌آسانی نفس بکشید. بهتر است این ماده را با آب میل کنید. برای استفاده از سرکه سیب کافی است دو قاشق از آن را با یک قاشق عسل مخلوط کرده تا مزه آن قابل‌تحمل شود سپس در یک فنجان آب گرم بریزید و آن را در چند روز میل کنید تا اثر آن نمایان شود.

کلام آخر…

اگرچه گرفتگی بینی به‌مرورزمان و با این درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی موارد ممکن است ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد. درصورتی‌که گرفتگی بینی شما بیشتر از این زمان طول کشید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در این مواقع ممکن است پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند. اگر علائمی مانند تب بالا، خونریزی از بینی، خس‌خس سینه و تنگی نفس، درد قفسه سینه، درد مفاصل و یا دندان‌درد دارید، بهتر است از همان ابتدا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ راه برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز و زمستان

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد