درمان آفتاب سوختگی دریا

0 3,348

پوست عضو حساسی از بدن است که سراسر بدن را پوشانده و نیاز به مراقبت دارد؛ بدون محافظت از پوست در برابر آفتاب، دچار مشکل می‌شوید و این مشکل در برخی موارد آن‌قدر جدی است که نیاز به درمان و مراقبت‌های اورژانسی دارد؛ بنابراین بهتر است در تعطیلات مراقب  آفتاب سوختگی باشید. احتمال آفتاب سوختگی در ساحل و دریا بیشتر از جاهای دیگر است؛ زیرا هم تابش نور خوشید مستقیم‌تر بوده و هم بدن ممکن است خیس باشد و این امر تأثیر نور خورشید را بیشتر کند. در این مطلب به روش‌های درمانی آفتاب سوختگی دریا می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

آفتاب سوختگی دریا

بهترین راه برای جوانی پوست و محافظت در برابر آفتاب سوختگی استفاده از ضد آفتاب‌ها و لباس‌های محافظ است. اما در برخی موارد و در کنار سواحل، اشعه‌ی نور خورشید به‌قدری قدرتمند هستند که ممکن است این مراقبت‌ها تأثیر نداشته و دچار آفتاب سوختگی شوید.

در برخی از سواحل و دریاها به علت نزدیک‌تر بودن به خط استوا، اشعه نور خورشید قوی‌تر است و بازتاب این اشعه از ماسه و آب باعث می‌شود تا قدرت نور خورشید بیشتر شده و پوست بیشتر بسوزد. علاوه بر این، خیس بودن بدن در کنار سواحل باعث می‌شود تا میزان آفتاب سوختگی شدیدتر شود؛ زیرا قطرات آب همانند ذره‌بین عمل کرده و باعث می‌شود اشعه‌ی خورشید با شدت بیشتری بر روی بدن بتابد و درنتیجه آفتاب سوختگی زیادتر شود.

آفتاب سوختگی بعد از ۱۵ دقیقه شروع می‌شود؛ اما در برخی موارد شما متوجه نمی‌شوید؛ زیرا علائم آفتاب سوختگی بعد از سه تا ۵ ساعت بعد نمایان خواهد شد. این علائم درصورتی‌که آفتاب سوختگی شدید باشد؛ بعد از ۲۴ تا ۳۶ ساعت شدیدتر می‌شود و ممکن است دردناک باشد. هیچ راهی برای درمان سریع آفتاب سوختگی وجود ندارد و باید صبر کنید تا پوستتان بهبود یابد. اما برای تسکین درد، تسریع روند بهبودی و درمان آفتاب سوختگی دریا می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

درمان آفتاب سوختگی دریا

۱. خیلی سریع به مکانی بروید که سایه است

بعد از آفتاب سوختگی پوست شما حساس‌تر می‌شود؛ درنتیجه بهتر است آن را با لباس‌های گشاد با جنس نخی بپوشانید و در سایه و خانه بمانید. به‌هیچ‌وجه تا چند روز بیرون نروید و در زیر نور خورشید نمانید. اگر مجبور شده‌اید به بیرون بروید؛ لباس مناسب بر تن داشته باشید و از چتر و سایه بان استفاده کنید و حتماً ضد آفتاب بزنید.

۲. از مسکن مناسب استفاده کنید

اگر آفتاب سوختگی شما شدید است؛ به سرعت از ساحل دریا خارج شده و به خانه بروید و از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی موضعی یا خوراکی مانند ایبوپروفن (Advil ،Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) استفاده کنید. این داروها در ابتدای امر می‌توانند به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک کنند و علائم آفتاب سوختگی مانند تب و درد را نیز کاهش دهند. در مصرف این داروها زیاده‌روی نکنید و طبق نظر پزشک آن را مصرف کنید.

۳. بدنتان دچار کمبود آب شده است

آفتاب سوختگی باعث می‌شود بدن دچار بی‌آبی شود؛ بنابراین بعد از آفتاب سوختگی هر روز مقدار زیادی آب بنوشید و سعی کنید از نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار استفاده نکنید. پوست عضوی از بدن است که برای زنده و سالم ماندن به آب نیاز دارد؛ بنابراین قبل از اینکه به ساحل بروید و بعد از اینکه بدنتان دچار آفتاب سوختگی شد؛ آب زیادی بنوشید. کمبود آب در زمان آفتاب سوختگی سردرد شما را بیشتر می‌کند؛ در کنار آب می‌توانید از آب میوه‌هایی مانند آب نارگیل طبیعی استفاده کنید تا علاوه بر آب مواد مغذی نیز به بدن و پوستتان برسد.

۴. از کرم‌های مرطوب کننده گیاهی مانند ژل آلوئه ورا استفاده کنید

استفاده از ژل الوئه ورا و یا هر گونه کرم مرطوب کننده و آب رسان می‌تواند به کاهش علائم آفتاب سوختگی شما کمک کرده و شرایط بدنی‌تان را درمان کند. گیاه معجزه‌آسا آلوئه ورا برای تسکین پوست شما بسیار مفید است؛ برای تأثیرگذاری بیشتر این کرم‌ها و ژل‌ها را در یخچال نگهداری کرده و هر چند ساعت یک بار بدنتان را با این مواد بپوشانید تا هم خنک شود و هم آب رسانی شده و آفتاب سوختگی بهبود یابد.

۵. از کمپرس خنک یا حمام کمک بگیرید

اگر آفتاب سوختگی شدید و آزار دهنده است، می‌توانید از کمپرس خنک و یا حمام خنک استفاده کنید تا دردتان تسکین یابد. حمام آب سرد می‌تواند پوست شما را تسکین دهد و باعث شود درد را به صورت موقت تحمل کنید. این شرایط به خارج کردن گرما از پوست در کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت کمک می‌کند؛ به هیچ عنوان درحمام از صابون‌های معطر استفاده نکنید؛ استفاده از مواد طبیعی و صابون‌های ملایم برای خارج کردن ضد آفتاب، آب نمک و عرق از بدن مفید و کارساز است؛ در نهایت با استفاده از یک حوله نرم بدون آنکه آن را بر روی سطح پوستتان بکشید؛ بدنتان را خشک کرده و در نهایت از لباس‌های گشاد استفاده کنید تا پارچه به بدنتان در تماس نباشد.

۶. استراحت کنید

شما نمی‌توانید به سرعت آفتاب سوختگی را درمان کند؛ اما بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تا یک تا دو روز به‌هیچ‌وجه در زیر نور خورشید قرار نگیرید و استراحت کنید. قرار گرفتن پوست آفتاب سوخته، در معرض نور خورشید می‌تواند به پوست آسیب بیشتری وارد کند؛ اگر مجبور شدید بیرون بروید از لباس مناسب استفاده کنید. بر روی پوستتان یک لایه ضد آفتاب قرار دهید و سعی کنید در ساعات اوج گرما یعنی ده صبح تا ۲ بعد ظهر از خانه خارج نشوید.

۷. لباس راحت بپوشید

درصورتی‌که آفتاب سوختگی شدید دارید و بدنتان ملتهب و قرمز است؛ بهتر است لباس‌های تنگ و چسبان نپوشید. جنس لباستان خنک و طبیعی باشد؛ الیاف مصنوعی می‌تواند بر روی پوست آفتاب سوخته التهاب و حساسیت ایجاد کند.

استفاده از برخی مواد غذایی و درمان‌های خانگی برای درمان آفتاب سوختگی دریا
  • جو دو سر:

این ماده مقوی صبحانه، دارای خاصیت تسکین دهنده برای پوست شما است و می‌تواند آفتاب سوختگی را درمان کند. جو دو سر را در یک پارچه قرار داده و خیس کنید و سپس بر روی قسمت‌های آفتاب سوخته قرار دهید.

  • حمام جوش شیرین:

یک مشت کوچک جوش شیرین را در تشت آب قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بگیرید؛ این ماده می تواند به التهاب پوست، کاهش خارش و التهاب بدنتان کمک کند.

  • سرکه:

سرکه نیز حاوی اسید استیک است که می‌تواند به تسکین خارش و التهاب کمک کرده و آفتاب سوختگی را درمان کند. برای استفاده از این روش حوله را با سرکه خیس کرده و مانند کمپرس بر روی نقاط آفتاب سوخته قرار دهید.

  • چای سبز:

آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار مفید هستند و پوست را در برابر التهابات ناشی از اشعه‌ی خورشید حفظ می‌کنند؛ برای این کار می‌توانید چای سبز را دم کرده و با پنبه بر روی قسمت‌هایی قرار دهید که دچار آفتاب سوختگی است.

  • ویتامین C و E:

ویتامین‌ها تأثیر زیادی در آفتاب سوختگی‌های شدید ندارند؛ اما می‌تواند به تسریع روند بهبودی کمک کنند. ویتامین ای و سی آنتی اکسیدان دارند و می‌تواند تأثیر آفتاب را خنثی کرده و از پوست محافظت کنند.

  • ماست:

آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌های موجود در ماست‌های بدون طعم می‌تواند به بهبود علائم آفتاب سوختگی کمک کند؛ ماست را مستقیم بر روی نقاط آفتاب سوخته قرار دهید و صبر کنید ۵ دقیقه بماند. در نهایت با آب سرد بشویید.

  • روغن اسطوخودوس:

این روغن تسکین دهنده پوست است و علائم سوختگی را بهبود می‌بخشد؛ یک قاشق روغن را در آب مخلوط کرده و بر روی بدنتان اسپری کنید. برای تأثیر بیشتر می‌توانید یک قاشق از روغن اسطوخودوس را به همراه یک کپسول ویتامین ای، یک قاشق چای خوری سرکه سفید و چند قاشق ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و بر روی نقاط موردنظرتان قرار دهید.

در صورت بروز علائم زیر حتماً با اورژانس تماس بگیرید:
  • درصورتی‌که بر روی صورت یا نواحی آفتاب سوخته، دچار تورم شده‌اید.
  • درصورتی‌که سردرد آزاردهنده‌ای دارید.
  • دچار تب و لرز شده‌اید.
  • در ناحیه شکم و معده احساس ناراحتی دارید.
  • سرگیجه دارید و یا غش می‌کنید.
  • بدنتان دچار کم‌آبی شده و این مشکل را احساس کرده‌اید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد