درمان تبخال با داروهای گیاهی

0 6,018

ویروس هرپس سیمپلکس که معمولاً به عنوان HSV شناخته می‌شود، یک بیماری عفونی است که موجب تبخال می‌شود. هرپس در قسمت‌های مختلف بدن دیده می‌شود، اما بیشتر در ناحیه تناسلی یا دهان دیده می‌شود. دو نوع ویروس تبخال وجود دارد.

تبخال نوع ۱ (HSV-1 یا هرپس یوکاریوتی):

ویروس HSV-1 که اغلب به عنوان تبخال دهانی شناخته می‌شود باعث زخم‌های سرد و تاول در اطراف دهان و صورت می‌شود. HSV-1 می‌تواند باعث تبخال تناسلی شود، اما بیشتر تبخال‌های تناسلی ناشی از ویروس نوع ۲ هستند.

تبخال نوع ۲ (HSV-2 یا تبخال تناسلی):

این ویروس به طور کلی مسئول شیوع تبخال‌های تناسلی می‌باشد که بیشتر در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد می‌شود. اگرچه زخم‌های HSV-2 ممکن است در نقاط دیگر بدن نیز رخ دهد، اما معمولاً این زخم‌ها در زیر کمر قرار دارند.

علائم تبخال

تبخال یکی از بیماری‌هایی است که از طریق رابطۀ جنسی نیز منتقل می‌شود. ویروس تبخال می‌تواند مدت‌ها به‌صورت پنهان در بدن زنده بماند و به‌صورت دوره‌ای سبب ایجاد تاول شود.

معمولاً افراد علائم این مشکل را تا چند ماه پس از آلوده شدن مشاهده نمی‌کنند. کسانی که علائم تبخال را در دوره‌های اولیه مشاهده می‌کنند، معمولا حدود ۴ روز پس از آشکار شدن آن را می‌بینند (به طور متوسط علائم آشکار شدن آن حدود ۱۲-۲ روز است).

بسیاری از افراد مبتلا به HSV دارای تبخال‌های مداوم و تکراری هستند. وقتی فرد برای اولین بار به تبخال مبتلا می‌شود، احتمال تکرار این بیماری بیشتر می‌شود. با این حال، با گذشت زمان، دوره‌های تجدید آن طول می‌کشد و دفعه بعد از شدت آن کاسته می‌شود.

ویروس هرپس سیمپلکس یک ویروس مسری است که می‌تواند از طریق تماس مستقیم فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل شود. بچه‌ها اغلب از طریق تماس زودهنگام با بزرگسالان به ویروس HSV-1 مبتلا می‌شوند و پس از آن ویروس در بدن آن‌ها باقی می‌ماند.

HSV-1

ویروس HSV-1 می‌تواند از تعاملات عمومی مانند موارد زیر رخ دهد:
– خوردن از ظروف مشابه
– بوسیدن
هنگامی که فرد ویروس تبخال را مشاهده می‌کند این بیماری به سرعت گسترش می‌یابد. ۳۰ تا ۹۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به HSV-1 هستند، هرچند ممکن است شیوع آن را هرگز تجربه نکنند.

HSV-2

ویروس HSV-2 از طریق انواع تماس جنسی با فرد مبتلا به HSV-2 ایجاد می‌شود. بر طبق نظریه آکادمی پوست آمریکا (AAD)، تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به HSV-2 آلوده شده اند. در حالی که عفونت‌های HSV-2 از طریق تماس با تبخال گسترش می‌یابد، AAD گزارش می‌دهد که بیشتر افراد، ویروس HSV-1 را از یک فرد آلوده دریافت می‌کنند که هیچ علائم یا زخمی ندارد.

درمان تبخال

چه کسانی در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروس تبخال هستند؟

هر فردی بدون توجه به سن می‌تواند به ویروس HSV آلوده شود. در مواردی که HSV منتقل می‌شود، افراد بیشتر در معرض خطر هستند. سایر عوامل خطر ابتلا به HSV-2 عبارتند از:
– داشتن شرکای جنسی متعدد
– داشتن رابطه جنسی در سن پایین
– زن بودن
– داشتن شریک جنسی مبتلا به تبخال (STI)
– سیستم ایمنی ضعیف

اگر یک زن باردار در هنگام زایمان به تبخال تناسلی مبتلا باشد، می‌تواند نوزاد را به هر دو نوع HSV مبتلا کند و او را در معرض عوارض جدی قرار دهد.

شناخت علائم تبخال

برخی علائم مرتبط با این ویروس عبارتند از:
– زخم‌های ضعیف (در دهان و یا در ناحیه تناسلی)
– درد هنگام ادرار کردن (تبخال تناسلی)
– خارش

همچنین ممکن است نشانه‌هایی شبیه به آنفلوانزا را تجربه کنید. این علائم عبارتند از:
– تب
– تورم غدد لنفاوی
– سردرد
– خستگی
– عدم اشتها

سایر نقاطی که این ویروس می‌تواند آن را عفونی کند انگشت و چشم است. تبخال چشم اغلب روی قرنیه رخ می‌دهد. این یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی است که منجر به نابینایی قرنیه می‌شود. برای پیشگیری از آسیب چشمی باید سریعا آن را درمان کنید. تبخال انگشت هم بسیار دردناک است. در اکثر موارد علت اصلی بروز تبخال انگشت در کودکان این است که ویروس آن را از طریق مکیدن انگشتان منتشر می‌کنند.

حقایقی در مورد تبخال:

– فردی که مبتلا به تبخال اطراف دهان است نباید با کسی رابطۀ دهانی داشته باشد زیرا این ویروس را به فرد انتقال می‌دهد.

– انتقال تبخال تناسلی از صندلی توالت غیر ممکن است.

درمان ویروس تبخال با گیاهان دارویی

هرپس سیمپلکس یک ویروس است، به این معنی که “درمان” شناخته شده‌ای برای آن وجود ندارد اما می‌توانید با بعضی داروهای طبیعی التهاب، تحریک و سایر علائم آن را کاهش دهید:

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا روند بهبودی زخم را تسریع می‌کند، در نتیجه ضایعات این ویروس را از بین می‌برد و درمان می‌کند. ژل آلوئه ورای خالص را می‌توانید به طور مستقیم در هر منطقه‌ای از بدن اعمال کنید.

آلوئه ورا

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ماده ضد ویروسی قوی است که برای درمان این ضایعه بسیار موثر عمل می‌کند. قبل از اینکه روغن درخت چای را روی زخم‌های سرد یا تبخال تناسلی اعمال کنید باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید.

فندق افسون‌گر

فندق افسون‌گر خواص ضد ویروسی قابل توجهی دارد. بعضی افراد بدون احساس سوزش می‌توانند از فندق افسون‌گر استفاده کنند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است احساس درد و سوزش داشته باشند. اگر دارای پوست حساس هستید، باید از محلول رقیق شده آن استفاده کنید.

عسل مانوکا

تحقیقات قدیمی نشان می‌دهد که استفاده موضعی از عسل مانوکا ممکن است همانند داروی آسمکلوویر در درمان HSV-1 و HSV-2 موثر باشد. عسل مانوکا را می‌توانید به طور مستقیم و بدون رقیق‌سازی استفاده کنید.

شیر بز

شیر بز حاوی یک داروی ضد ویروسی است که ممکن است در برابر عفونت تبخال موثر عمل کند. شما می‌توانید شیر بز را به طور مستقیم و بدون رقیق‌سازی استفاده کنید.

اسانس بابونه

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که اسانس بابونه دارای خواص آرام بخش و ضد ویروسی است که می‌تواند به درمان HSV-2 کمک کند. این اسانس باید با یک روغن حامل رقیق شود.

اسانس زنجبیل

اسانس زنجبیل برای کشتن ویروس هرپس نیروی بالقوه‌ای دارد. این اسانس هم باید با یک روغن حامل رقیق شود.

اسانس آویشن

اسانس آویشن توان بالقوه‌ای برای مبارزه با این ویروس‌ها دارد. این اسانس باید با یک روغن حامل رقیق شود.

روغن مریم گلی

روغن مریم گلی حاوی اثرات ضد ویروسی است که می‌تواند با ویروس تبخال مبارزه کند. این روغن باید با یک روغن حامل رقیق شود.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس خواص ضد ویروسی، آرامش بخشی و التیام دهندگی دارد و می‌تواند در برابر ویروس هرپس موثر عمل کند. این روغن باید با یک روغن حامل رقیق شود.

روغن پونه کوهی

پونه کوهی حاوی کارواکرول است، کارواکرول یک ماده ضد ویروسی قوی است که در برابر ویروس تبخال موثر عمل می‌کند. این اسانس باید با یک روغن حامل رقیق شود.

روغن اوکالیپتوس

عصاره بادرنجبویه

عصاره بادرنجبویه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند این ویروس را سرکوب کند و خطر انتقال آن را کاهش دهد. این عصاره باید با یک روغن حامل رقیق شود.

ترکیب عصاره ریواس و مریم گلی

تحقیقات قدیمی نشان می‌دهد که اعمال موضعی عصاره ریواس و مریم گلی در درمان HSV-1 به اندازۀ داروی آسکیلوویر مؤثر عمل می‌کند. این مخلوط باید با یک روغن حامل رقیق شود.

عصاره شیرین بیان

ماده فعال ریشه شیرین بیان خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. این خواص باعث می‌شود که شیرین بیان یک درمان امیدوار کننده برای درمان ویروس تبخال باشد. شما می‌توانید شیرین بیان را بدون رقیق سازی روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید.

عصاره اکیناسه (سرخارگل)

عصاره اکیناسه خواص ضد ویروسی دارد و می‌تواند در برابر هر دو نوع ویروس موثر عمل کند. این عصاره همچنین ضد التهاب است که ممکن است علائم موجود را تسکین دهد. شما می‌توانید عصاره اکیناسه را مستقیما و بدون رقیق کردن استفاده کنید.

عصاره نئم

عصاره نئم خواص ضد ویروسی قابل توجه‌ی دارد که در برابر ویروس هرپس موثر عمل می‌کند. عصاره خالص Neem قوی است و ممکن است پوست را بسوزاند، به همین دلیل باید این عصاره را با یک روغن حامل رقیق کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد