بهترین روش‌های درمان دندان‌درد در خانه

0 1,229

دندان‌درد یکی از دردهایی است که انسان را کلافه می‌کند، در ابتدا با درد خفیف آغاز می‌شود و کم‌کم  این درد تمام فک شما را درگیر می‌کند و درنهایت شما علاوه بر دندان‌درد، سردرد نیز دارید. در داخل دندان عصب‌های حساسی وجود دارد که به علت پوسیدگی، آسیب و یا بیماری‌ها لثه ممکن است تحریک و مشکل‌ساز شده و احساس درد داشته باشید.

در ابتدا باید بدانید که دو نوع درد دندان داریم، درد تیز (Sharp ) و کُند (dull)

درد تیز و حاد اغلب کوتاه‌مدت است و به‌سرعت ظاهر شده و از بین می‌رود، این درد می‌تواند در زمان خوردن و نوشیدن و یا صحبت کردن ایجاد شود. عوامل متعددی باعث درد تیز دندان می‌شود،  افتادن دندان یا مشکلات لثه‌ها، دندان شکسته،  نوشیدنی‌های سرد و یا غذاهای شیرین از عوامل رایج دندان‌درد هستند.

با مراجعه به پزشک می‌توانید علت این درد را متوجه شوید. شاید پرکردگی دندان شما دچار مشکل شده است. این نوع دندان‌درد را نادیده نگیرید، زیرا ممکن است یک عفونت مزمن در دندان شما وجود داشته و به‌مرور زمان پیشرفته‌تر شود.

درد دندان کُند می‌تواند نشانه جدی‌تری باشد. این نوع دندان‌درد نشان‌دهنده آسیب عصب دندان است.  غذای گرم و نوشیدنی‌ها می‌توانند این نوع درد را تشدید کنند. این درد به‌آرامی شروع می‌شود و می‌تواند مدت‌زمان طولانی‌تری ادامه پیدا کند و حتی شما را از خواب بیدار کند. یک درد کُند و مبهم می‌تواند نشانه‌ی عفونت دندانی باشد بنابراین بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

به‌طورکلی وقتی در دندان خود احساس مبهمی دارید و درد دندان به سراغ شما آماده است، بهتر است  یک‌وقت دکتر تعیین کنید و به‌سرعت به فکر درمان آن باشید، زیرا در صورت عفونت دندان، ممکن است به قسمت‌های دیگر بدنتان نیز آسیب وارد شود. اما اگر به دندان‌پزشک دسترسی ندارید می‌توانید به‌وسیله راهکارهای خانگی زیر تا حدودی درد دندان خود را تسکین داده تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

  1. میخک

میخک دارای خواص ضد درد و ضد باکتریایی است که در طب سنتی چینی و هندی استفاده می‌شود، این ماده طبیعی برای تسکین درد دندان بسیار مناسب و کاربردی است. در این راستا می‌توانید از میخک خشک‌شده و یا روغن میخک استفاده کنید که در فروشگاه‌ها وجود دارد. درصورتی‌که از میخک خشک‌شده استفاده می‌کنید مقداری از آن را بر روی دندان موردنظرتان بریزید و در صورتی که روغن میخک دارید کافی است پنبه را به مقداری روغن میخک و روغن زیتون آغشته کرده و بر روی دندان بگذارید. ممکن است از طعم آن خوشتان نیاید بنابراین بهتر است از تماس زبانتان با آن خودداری کنید. درصورتی‌که باردارید از مصرف روغن میخک خودداری کنید .

 

  1. آب‌نمک

دندان درد

شست‌وشوی دهان با آب‌نمک همیشه خوب است،؛ چه در زمان‌هایی که دندان‌درد دارید و چه در روزهای معمولی. این کار باعث می‌شود قطعات مواد غذایی از دهانتان خارج شده و تمام قسمت‌های آن ضدعفونی شود، آب‌نمک می‌تواند تورم لثه را کمتر کرده و درد دندان را تسکین دهد. برای این کار کافی است چند قاشق  چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم ریخته و مخلوط کنید و آن را به مدت ۶۰ ثانیه در دهان خود نگه دارید، بهتر است آب‌نمک را به قسمتی که درد دارید منتقل کرده و قرقره کنید.

 

 

  1. کمپرس آب سرد

دندان درد

این روش ممکن است برای شما اندکی غیرقابل باور باشد. اینکه یک کمپرس سرد را در قسمت دردناک بدن خود قرار دهید، غیرطبیعی است اما تاثیرگذاری فوق العاده ای دارد. این کمپرس آب سرد می‌تواند دندان‌درد و تورم ناشی از آن را کم کند. درصورتی‌که کمپرس آب ندارید، کافی است یک قطعه یخ را در پلاستیک قرار داده و دور آن یک حوله نازک بپیچید، یا یک حوله را در آب یخ به مدت دو تا سه دقیقه نگه دارید. کمپرس آب یخ را روی صورت و بر روی دندان موردنظرتان قرار دهید. اگر این روش کارساز نبود می‌توانید یک تکه یخ را وارد دهان کرده و لثه‌های اطراف دندان را ماساژ دهید.

 

  1. نعنا

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا بیشتر محصولات دندانی حاوی طعم و عصاره نعنا هستند؟؟ نعنا حاوی یک ماده فعال و دارای خواص ضد باکتریایی است. این خواص می‌تواند باعث کاهش درد دندان شده و دندانتان را ضدعفونی کند. شما می‌توانید از روغن نعنا استفاده کرده و آن را بر روی پنبه ریخته و بر روی دندان خود قرار دهید. یا از خود برگ نعنا استفاده کرده و آن را بجویید.

 

در بورسیکا بخوانید: چطور بوی بد دهان را از بین ببریم؟

 

  1. خیار

ممکن است با اثرات آرام‌بخش خیار آشنا شده باشید. خیار یکی از بهترین بی‌حس کننده‌ها است. برای استفاده از آن کافی است قطعه‌ای از خیار را برش زده و  آن را در منطقه آسیب‌دیده قرار دهید. همچنین ترکیب خیار و نمک دریا نیز مفید است. خیار را رنده کرده و با نمک مخلوط کنید و بر روی دندانتان بگذارید. البته به این  نکته دقت کنید که درصورتی‌که خیار در یخچال است آن را در بیرون گذاشته و زمان بدهید تا به دمای محیط برسد.

 

  1. فلفل کائن (کپسایسین)

کپسایسین در فلفهای تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود، که برای کاهش درد عصب مفید است، بنابراین می‌تواند اعصاب دندان شما را تسکین دهد. مقداری روغن کایین را بر روی تکه‌ای پنبه بریزید، و آن را بر روی و اطراف دندان موردنظرتان قرار دهید. مراقب برخورد آن با زبان خود باشید، زیرا ممکن است اندکی سوزش ایجاد کند.

 

  1. مخلوط فلفل و نمک

دندان درد

به‌عنوان روش دیگر می‌توانید از ترکیب فلفل و نمک استفاده کرده و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت چسبندگی ایجاد کند، سپس آن را بر روی دندان موردنظر قرار دهید. برای اثربخشی بهتر ، باید مقدار فلفل از نمک بیشتر باشد. از تماس زبان خود با این خمیر جلوگیری کنید، زیرا ممکن است باعث سوزش زبانتان شود.

 

 

 

 

  1. چای کیسه‌ای

یک فنجان چای میل کنید و چای کیسه‌ای آن را به‌طور مستقیم بر روی دندان قرار داده و اندکی فشار دهید. گرما به همراه خواص شفادهنده چای باعث کاهش درد می‌شود. البته اگر دندان‌درد شما همراه با تورم لثه است بهتر است از این روش استفاده نکنید.

 

  1. لیمو

اسید سیتریک قوی و ویتامین سی موجود در این میوه می‌تواند به کاهش درد دندان شما کمک کند. یک تکه از میوه را برداشته و مستقیماً بر روی دندان موردنظر بگذارید. علاوه بر این می‌توانید با آب‌میوه دهانتان را قرقره کرده و یا با اضافه کردن نمک به چند قطره آب‌لیمو یک خمیر تهیه کرده و بر روی دندان مذکور قرار دهید.

 

  1. پودر زغال فعال

زغال فعال ماده‌ای است که از کربن به دست می‌آید که در اکثر فروشگاه‌ها به‌صورت پودر و خمیر وجود دارد. این ماده در بیمارستان‌ها برای مسمومیت استفاده می‌شود، زیرا مانع از جذب مواد شیمیایی خواهد شد. برخی از کارشناسان معتقدند می‌توانید از این ماده برای کاهش درد دندان استفاده کنید، مقداری از پودر آن را با آب مخلوط کرده و به‌صورت خمیر درست کنید و سپس آن را به‌وسیله یک گاز آغشته کرده و بر روی دندان قرار دهید.

 

  1. بومادران

بومادران گیاهی است که توسط بومیان آمریکایی به‌عنوان ضد آلرژی استفاده می‌شود. به‌طورکلی این ماده ضدالتهابی است و دارای مشتقات اسید کلریدی به‌عنوان یک ماده فعال آسپرین است. کافی است مقداری از روغن آن را بر روی دندان خود قرار دهید تا از شر دندان‌درد راحت شوید.

 

  1. سیر

دندان درد

استفاده از سیر علاوه بر فواید بسیار زیادی که در آن نهفته است، می‌تواند دندان‌درد را تسکین ببخشد. کافی است یک حبه سیر را برداشته و آن را با دندان موردنظرتان بجوید. البته اگر این کار برای شما ناخوشایند است می‌توانید مقداری سیر را خرد کرده و به‌صورت مستقیم بر روی دندان موردنظرتان قرار دهید.

 

 

  1. پیاز

دندان درد

علاوه بر سیر از پیاز می‌توانید برای تسکین دندان‌درد خود استفاده کنید. بنابراین اگر سیر در خانه ندارید کافی است یک عدد پیاز خام را درشت خرد کرده و قسمتی از آن را بر روی دندان موردنظرتان بگذارید و یا درصورتی‌که می‌توانید یک پیاز را با دندانتان بجویید. پیاز خاصیت ضد درد و ضد میکروبی دارد که می‌تواند دندان شما را بهبود ببخشد.

 

  1. عصاره وانیل

عصاره وانیل نیز برای درمان مشکلات دندانی استفاده می‌شود زیرا باعث می‌شود دندان‌درد تسکین پیدا کند. همچنین وانیل دارای خاصیت آرامش‌بخش است. به‌راحتی می‌توانید تکه‌ای از پنبه را به عصاره وانیل آغشته کرده و آن را بر روی دندان آسیب‌دیده قرار دهید.

 

  1. زنجبیل خام

دندان درد

زنجبیل یک ضدعفونی‌کننده قدرتمند است که می‌تواند با کاهش میکروب‌های دهان، دردتان را کمتر کرده و از پیشرفت عفونت دهانی‌تان جلوگیری کند. بنابراین می‌توانید زنجبیل خام را بجوید و از این طریق دهان و دندانتان را ضدعفونی نمایید. علاوه بر این می‌توانید از زنجبیل تازه در غذاهایتان استفاده کنید.

 

 

  1. زردچوبه

زردچوبه یک گیاه رایج در زمین است که مزایای بسیار زیادی دارد. زردچوبه حاوی کرکومین می‌باشد این ماده ضدعفونی‌کننده، ضددرد و ضدباکتری است. کرکومین می‌تواند دندان‌درد را متوقف کرده و از عفونت و آبسه دندان جلوگیری کند. یک قاشق چای‌خوری زردچوبه برداشته و به آن چند قطره آب اضافه کنید، تا حالت خمیری داشته باشد و آن را به‌صورت مستقیم بر روی دندانتان قرار دهید.

اگر با استفاده از روش‌های بالا توانستید دندان‌درد خود را تسکین دهید، بهتر است به‌عنوان قدم بعدی به فکر تعیین وقت با دندان‌پزشک باشید. زیرا ممکن است بعد از مدتی این درد دوباره به سراغ شما بیاید و پوسیدگی یا بیماری شما شدیدتر شود. درصورتی‌که بیماری خاصی دارید، باردار هستید و یا کودک کوچک شما دچار دندان‌درد شده است، از این روش‌ها بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد