درمان خانگی عرق سوز شدن نوزاد

0 3,074

پوست کودک حساس است و مستعد عرق سوز شدن است. حتی اگر این بثورات مضر هم نباشند، به مرور زمان کودک را ناراحت و بی‌قرار می‌کند. در نتیجه ممکن است باعث تحریک پوست کودک شوند و در خواب او اختلال ایجاد کنند. هیچ والدینی دوست ندارد کودکش رنج بکشد، به همین دلیل در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه می‌توانید از بروز عرق سوز شدن کودک جلوگیری کنید و با آن‌ها به طور مؤثر برخورد کنید.

عرق سوز شدن چیست؟

راش‌های ناشی از گرما نوعی التهاب خفیف هستند که به آن خارش گرمایی، میلاریا روبرایا یا عرق‌سوز شدن می‌گویند. در این نوع راش پوستی، مجاری تعریق، قرمز و متورم شده و باعث خارش و احساس سوزش می‌شوند. این نوع راش‌های پوستی ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف نیز شوند. این نتیجه حاصل از تعریق غیرمعمول و انسداد غدد عرق است و در بزرگسالان شایع است. نوزادان و کودکان نیز مستعد ابتلا به این بثورات هستند زیرا غدد عرق آن‌ها هنوز در حال پیشرفت است. به گفته دکتر جودی A. لووین، مشاور پوست و مو “بثورات گرمایی هنگامی ایجاد می‌شود که غده عرق مسدود می‌شود.”

علل عرق سوزشدن در نوزادان

معمولاً، عرق سوز شدن نوزادان در محیط گرم یا مرطوب ایجاد می‌شود یعنی زمانی که بدن به تعریق بیش از حد تمایل دارد. وجود سلول‌های مرده و باکتری‌ها، باعث مسدود شدن غدد عرق می‌شوند، در نتیجه عرق در زیر پوست گرفتار شده و برجستگی‌های مشخصی ایجاد می‌کند. هنگامی که این برآمدگی‌ها عرق را آزاد می‌کنند، احساس سوزش یا خارش ایجاد می‌کند. لباس‌های تنگ یا خیلی گرم شرایط را بدتر می‌کند.

خارش گرمایی یا عرق سوز شدن ممکن است در فصل زمستان نیز در نوزادان دیده شود. این وضعیت ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد خانه یا زیاد لباس پوشیدن کودکان رخ دهد. در بعضی مواقع، پماد ویکس که روی سینه کودک مالیده می‌شود نیز ممکن است باعث ایجاد بثورات گرمایی شود.

چگونه بثورات حرارتی را در نوزادان یا کودکان نوپا شناسایی کنیم؟

بثورات گرمایی گروهی از برجستگی‌ها یا نقاط کوچک قرمز یا صورتی رنگ شبیه به تاول یا جوش هستند. آن‌ها معمولاً در قسمت‌های پشت، صورت، شکم، گردن، بالای سینه، پاها، کشاله ران، ناحیه پوشک یا زیر بغل مشاهده می‌شوند. اگر کودک کلاه بپوشد، حتی ممکن است در پوست سر یا سر نیز پیدا شود.

به طور کلی، بثورات گرمایی علاوه بر احساس سوزن سوزن شدن یا احساس زبری، ممکن است با احساس ناراحتی و خارش هم همراه باشند و باعث قرمزی یا بی‌قراری در نوزادان شوند. با این حال آن‌ها مسری نیستند، اما ممکن است کودک شما تمام شب بیدار شود و برآمدگی‌های قرمز را خارش دهد. در موارد نادر خاراندن این بثورات ممکن است به یک عفونت پوستی ثانویه منجر شود.

عرق سوز شدن

درمان خانگی بثورات گرمایی در نوزادان

نکته اصلی در خنک نگه داشتن کودک است. مصرف برخی داروهای خانگی ساده باعث می‌شود که بثورات گرمایی یا عرق سوز شدن ظرف چند روز از بین بروند.

– لباس کودک را شل کنید و سعی کنید او را در یک منطقه خنک نگه دارید. گرما و رطوبت می‌تواند باعث ایجاد و تشدید بثورات گرمایی شوند، بنابراین یک یا دو درجه دما را پایین بیاورید یا کودک خود را در یک اتاق دارای فن یا تهویه هوا قرار دهید تا به خنک شدن او کمک کند.

– انبه یکی از بهترین مواد برای رفع عرق سوز شدن و پایین آوردن دمای بدن است. انبه، خارش ناشی از عرق سوز شدن را تسکین می‌دهد و باعث آرامش کودک می‌شود.

– با استفاده از صابون ملایم بدن کودک را بشویید و دوش ولرم بگیرید. سعی کنید پودر جو دوسر کلوئیدی به وان حمام اضافه کنید. این کار به آرامش کودک کمک می‌کند.

– پوست کودک را به آرامی خشک کنید. به یاد داشته باشید که بعد از هر حمام، ممکن است پوست کودک خشک شود.

– ماست خاصیت درمانی و خنک‌کنندگی دارد. تنها کافی است ماست سرد را به‌مدت ۱۵ دقیقه روی پوست عرق‌سوزشده‌ کودک خود بگذارید. سپس پوست او را با آب سرد بشویید و با حوله‌ای نرم خشک کنید.

– استفاده از لوسیون کالامین ممکن است پوست کودک را تسکین دهد و کرم هیدروکورتیزون (۵/۰٪) ممکن است بثورات شدید را کاهش دهد. با این حال بهتر است قبل از اعمال آن بر روی پوست کودک با پزشک مشورت کنید. کمپرس‌های خنک می‌توانند به رفع خارش ناشی از گرمازدگی کمک کنند اما ایده خوب این است که قبل از استفاده از هرگونه کرم و لوسیون در مناطق آسیب دیده، با پزشک خود مشورت کنید.

– جوش شیرین یکی دیگر از مواد مناسب برای بهبودی عرق سوز شدن کودک است. جوش شیرین مانند نوعی ماسک لایه بردار عمل می‌کند و باعث از بین رفتن انسداد منافذ پوستی و رفع آلودگی‌های موجود روی پوست می‌شود.

اقدامات مؤثرتر:
– برای جلوگیری از تعریق از فن یا کولر استفاده کنید.

– از پودرها، لوسیون‌ها یا روغن‌های معطر تحریک کننده خودداری کنید زیرا با گرفتگی منافذ و به دام انداختن رطوبت باعث بدتر شدن بثورات می‌شود.

– تا آنجا که ممکن است بثورات را کاهش دهید.

– برای نگه داشتن کودک از یک حوله پنبه‌ای استفاده کنید تا به جذب عرق کمک کند.

– لباس‌های خنک و مرطوب را روی قسمت‌های آسیب دیده بمالید.

– گرفتن ناخن‌های کودک به صورت منظم باعث می‌شود کودک از خراشیدن بثورات جلوگیری کند. همچنین می‌توانید هنگام خواب جوراب‌های کوچک روی دست‌های کودک قرار دهید.

– کودک را با پارچه‌های پشمی نپوشانید زیرا آنها پوست لطیف او را تحریک می‌کنند.

عرق سوز شدن

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟
خوشبختانه، بثورات گرمایی یا عرق سوزشدن در اکثر موارد به مراقبت پزشکی نیاز ندارند. اما، در موارد بسیار اندکی، بثورات ممکن است ادامه‌دار باشد یا حتی گسترش یابد. اگر موارد زیر را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

– به نظر می‌رسد که بثورات بدتر می‌شود.
– بثورات در طی دو یا سه روز فروکش نمی‌کند.
– تاول‌ها چرکی یا متورم به نظر می‌رسند.
– علائم عفونت یافت می‌شود (معمولاً به دلیل خاراندن اتفاق می‌افتد).
– کودک، زیر سه ماه، تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر دارد.
– کودک، بین سه تا شش ماه، دمای ۳۹ درجه سانتیگراد یا بیشتر دارد.
– رگه‌های قرمز فراتر از نواحی آسیب دیده می‌باشد.

آیا بثورات گرمایی جدی هستند؟

بثورات گرمایی یا عرق سوزشدن جدی نیستند، اما نشان می‌دهد که بدن کودک حرارت بالایی دارد. در موارد نادر و جدی، بثورات گرمایی خارش‌دار ممکن است در سیستم گرمایی بدن اختلال ایجاد کند و باعث افزایش گرما شود. هنگامی که بدن سرد و خنک شود، به ندرت به اورژانس پزشکی شدید موسوم به “گرمازدگی” منجر می‌شود.

راه‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی در نوزادان

بهترین روش موثر برای جلوگیری از گرمازدگی در نوزادان، خشک و خنک نگهداشتن پوست است.

– از ماندن در هوای گرم خودداری کنید، اگر در خارج از منزل هستید به سایه بروید.

– فضای داخل خانه را خنک نگه دارید، از تهویه مناسب برای هوای اتاق استفاده کنید.

– از هواکش یا تهویه هوا برای گردش هوا استفاده کنید.

– لباس‌های تنگ نپوشید، لباس‌های پنبه‌ای گشاد و سبک را ترجیح دهید.

– بهترین کار این است که کودک خود را طوری لباس بپوشانید که خودتان آن لباس را می‌پوشید.

– پارچه‌های طبیعی مانند پنبه باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شوند و در عین حال فضای کافی برای تنفس دارند.

– از پوشیدن لباس‌های پلاستیکی خودداری کنید.

– پودر تالک به راحتی از عرق سوز شدن جلوگیری می‌کند.

– با دادن شیر مادر در فواصل منظم اطمینان حاصل کنید که کودک خود را به خوبی هیدراته می‌کنید.

– با لمس پوست کودک بررسی کنید که کودک در حال گرم شدن بیش از حد است یا خیر. اگر هوا خیلی گرم باشد، پوست او گرم و مرطوب خواهد بود.

عرق سوز شدن

آیا کودک شما با بثورات گرمایی از خواب بیدار شده است؟

گاهی اوقات بثورات گرمایی زمانی رخ می‌دهد که کودکان در خواب هستند. اگر لباس خواب کودک ضخیم باشد یا پتوها خیلی سنگین باشند یا پارچه از جنسی باشد که نفس کشیدن سخت باشد، می‌تواند گرما و تعریق را بیشتر کند. این نکات را امتحان کنید:

– از یک پتوی سبک استفاده کنید.
– از پتوهای لایه‌ای استفاده کنید.
– لباس خواب را از جنس پنبه انتخاب کنید که نفس کشیدن راحت باشد.
– اگر دما کاهش یابد و اتاق کودک نوپای شما برای خواب به راحتی خنک شود، بهتر است پتوهای سبک را لایه لایه کنید تا هنگام گرم شدن اتاق بتوانید یکی از آنها را بردارید.

سؤالات متداول:
۱. آیا آزمایش بثورات گرما در نوزادان وجود دارد؟
بثورات گرمایی فقط با ظاهر و رفتار کودک قابل تشخیص هستند و به هیچ آزمایشی نیازی نیست.

۲. آیا می‌توانم از پودر کودک برای بثورات گرما استفاده کنم؟
پودر کودک معمولاً قابض ملایمی است که در بثورات کودک مؤثر است. شما پودر کودک را روی بدن کودک می‌پاشید تا پوست او خشک و بدون عرق شود. اما از پودر تالک معطر یا پودرهای حاوی رنگ‌ها یا مواد تحریک کننده پوست اکیدا خودداری کنید.

۳. چگونه بین اگزما و بثورات گرمایی در نوزادان تفاوت قائل شویم؟
علت اصلی بثورات گرمایی گرفتگی غدد عرق است. اگزما در نوزادان نتیجه آلرژن‌های موجود در محیط اطراف است. بثورات حرارتی خیلی سریع‌تر از اگزما بهبود می‌یابند. بثورات اگزما در نوزادان مختلف، ظاهر متفاوتی دارد. علائم معمولی بثورات اگزما در نوزادان می‌تواند به شکل زیر باشد.

– اگرچه مانند برجستگی‌های قرمز شبیه به بثورات گرما هستند اما ممکن است بثورات خشک، پوسته پوسته و خارش‌دار در اطراف گردن، صورت، دهان، چشم‌ها، بازوها، پاها، قسمت بالای بدن و غیره وجود داشته باشد.
– اگزما حتی در چانه و گونه‌های نوزادان هم یافت می‌شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد