درمان ریزش مو با روش‌های خانگی و طبیعی

0 1,116

ریزش مو یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. این مشکل در کودکان، مردان و زنان دیده می‌شود و مربوط به گروه سنی خاصی نیست. عوامل بسیاری همچون عفونت قارچی، آسیب‌های تروماتیک، تغییرات هورمونی، برنامه غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی، انواع روش‌های درمانی، جراحی و… باعث ریزش مو می‌شود. محصولات آرایشی بسیاری برای درمان ریزش مو وجود دارد. اما در این مقاله به درمان‌های خانگی و طبیعی ریزش مو اشاره شده است که از منابع معتبر گرفته شده است.

۱. ماساژ

ماساژ دادن روزانه سر گردش خون را بیشتر می‌کند، پوست سر را تقویت می‌کند و ریزش مو را کاهش می‌دهد. ماساژ دادن موها شما را آرام می‌کند و می‌تواند استرس را کاهش دهد. هنگام ماساژ باید از روغن‌هایی مانند روغن کرچک، روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل، روغن رزماری و غیره استفاده کنید. به طور کلی، روغن را روی پوست سر خود بریزید و از انگشتان خود برای فشار دادن و ماساژ استفاده کنید. شما می‌توانید این روش را یک بار در هفته انجام دهید.

۲. کاهش کافئین و الکل

مصرف بیش از حد کافئین و الکل باعث ریزش مو، مشکلات مو و سایر مسائل مربوط به سلامت می‌شود. اگر دچار خشکی و ریزش مو هستید باید از خوردن کافئین و الکل اجتناب کنید. کافئین و الکل مواد مغذی و ویتامین کافی برای رشد مو را ندارند. بنابراین نباید قهوه و الکل بیش از حد مصرف کنید.

۳. روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا -۹ است که می‌تواند رشد موها را تسهیل کند. این روغن باعث افزایش رطوبت، افزایش حجم، مبارزه با عفونت‌های پوستی و جلوگیری از ریزش موها می‌شود. چگونه میتوان از روغن کرچک برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد؟ برای این کار یک روغن پایه را با روغن کرچک مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و چند دقیقه آن را ماساژ دهید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند، سپس آن را با شامپو بشویید. همچنین می‌توانید برای نتیجه بهتر روغن کرچک را با روغن رزماری مخلوط کنید.

روغن کرچک

۴. تخم مرغ

تخم مرغ برای درمان ریزش مو بسیار مناسب است زیرا سرشار از پروتئین است که برای رشد مو حیاتی است. به سادگی، چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید، مخلوط را روی پوست سرتان بمالید. اجازه دهید این مخلوط به طور معمول ۱۵-۲۰ دقیقه روی سرتان بماند، سپس آن را با شامپو بشویید. همچنین می‌توانید سس مایونز، ماست و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و یک ماسک درست کنید. سپس این ماسک را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را با شامپو بشویید.

۵. روغن ماهی

اگر میخواهید موهای قوی و براق داشته باشید، باید از روغن ماهی استفاده کنید که حاوی اسید چرب امگا ۳ می‌باشد. این ماده برای رشد مو بسیار موثر است و ریزش مو را درمان می‌کند. شما می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی هم استفاده کنید. اگر نمی‌توانید بوی روغن ماهی را تحمل کنید، می‌توانید از روغن کتان استفاده کنید.

۶. حنا

حنا به دلیل خواص بینظیرش می‌تواند موهای شما را تقویت کند. شما می‌توانید حنا را با مواد دیگر ترکیب کنید تا نتایج بهتری را بدست آورید. یکی از روش‌ها این است که برگ‌های حنا را با روغن خردل مخلوط کنید و آنها را بجوشانید. اجازه دهید این مخلوط خنک شود و بعد آن را روی پوست سرتان بمالید. سرتان را با آن ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. سپس موهای خود را با شامپو به حالت عادی بشویید.

حنا

۷. برگهای نئیم

نئیم Neem یکی از شایع‌ترین درمان‌های خانگی برای درمان ریزش مو می‌باشد و تقریبا در بیشتر کشورهای مختلف گیاه محبوبی است. Neem دارای مزایای بسیاری از جمله درمان ریزش مو میباشد. برای این کار برگ‌های نئیم را با آب بجوشانید و بگذارید به طور طبیعی خنک شود. سپس موهای خود را با آن بشویید. این روش می‌تواند ریزش مو و شوره سر را کاهش دهد.

۸. کشک

به منظور جلوگیری از ریزش مو و بهبود سلامت مو باید مواد غذایی را به عنوان یک درمان خانگی ساده استفاده کنید. شما می‌توانید فلفل سیاه و کشک را با هم مخلوط کنید و این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید. اجازه دهید این مخلوط به طور طبیعی روی سرتان خشک شود و سپس موهای خود را بشویید. یک روش دیگر برای درمان ریزش مو، ترکیب عسل و کشک است، قبل از اینکه موهای خود را با آب و شامپو بشویید، این مخلوط را به موهای خود اعمال کنید. این درمان می‌تواند موهای شما را براق و زیبا کند.

۹. انگور فرنگی

این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های عالی است که می‌تواند باعث رشد مو و تقویت پوست شود. شما می‌توانید چند قاشق غذاخوری انگورفرنگی را با مقداری آب لیمو مخلوط کنید. سپس پوست خود را با این مخلوط ماساژ دهید و روی سرتان کلاه بگذارید. اجازه دهید این ماسک یک شب روی موهایتان بماند. بعد آن را به روش طبیعی بشویید.

انگور

۱۰. دانه‌های شنبلیله

یکی از بهترین داروهای خانگی برای ریزش مو، دانه‌های شنبلیله است. این دانه‌‌های باارزش حاوی نوعی هورمون هستند که می توانند رشد مو را بهبود بخشند و فولیکول‌های مو را تعمیر کنند. آنها همچنین در نیکوتین و پروتئین رشد مو مفید هستند. شما می‌توانید یک فنجان دانه شنبلیله را خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد آن را له کنید و به موهای خود اضافه کنید. روی سرتان کلاه بگذارید و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی سرتان بماند. سپس موهای خود را با شامپو و آب شیرین بشویید.

۱۱. آب پیاز

آب پیاز یکی از بهترین داروهای خانگی است که به درمان ریزش مو کمک می‌کند. این عنصر سبب گردش خون می‌شود و التهاب را کاهش می‌دهد. آب پیاز همچنین فولیکول‌های مو را ترمیم می‌کند و عفونت‌های پوستی را با موفقیت درمان می‌کند. تنها کافی است آب پیاز را خارج کنید و آن را به پوست سر خود بمالید. بگذارید ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند، سپس آن را با آب و شامپو بشویید. شما همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را با آب پیاز و روغن زیتون مخلوط کنید. بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند و بعد آن را بشویید.

۱۲. آلوئه ورا

آلوئه‌ورا حاوی آنزیم‌های رشد مو است. علاوه بر این، این ماده دارای ویژگی قلیایی است که می‌تواند سطح pH را متعادل و رشد مو را بازسازی کند. آلوئه ورا همچنین به شما کمک می‌کند تا موهای خود را تقویت کنید و شوره سر، التهاب، قرمزی پوست سر و خارش مو را کاهش دهید. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را با آب بشویید. این روش را ۳-۴ بار در هفته انجام دهید.

آلوئه‌ورا

۱۳. ریشه شیرین بیان

یکی دیگر از گیاهانی که میتواند موهای آسیب دیده را درمان کند و از ریزش مو جلوگیری کند، ریشه شیرین بیان است. این گیاه تحریکات مو را از بین می‌برد و پوست سرتان را تسکین می‌دهد. این گیاه برای طاسی، ریزش مو و شوره سر عالی است. شما می‌توانید ریشه شیرین بیان، شیر و زعفران را با هم مخلوط کنید و یک خمیر درست کنید. مخلوط را به پوست سر خود بمالید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد آن را با شامپو و آب بشویید.

۱۴. چای ترش چینی

استفاده از داروهای خانگی برای درمان ریزش مو یک روش هوشمندانه است زیرا روشی ارزان، آسان و ایمن است. علاوه بر این، شما می‌توانید در خانه بمانید و مشکل مو را درمان کنید. همانند گیاهان طبیعی دیگر، چای ترش در ضخیم شدن موها بسیار خوب عمل می‌کند و از ریزش مو، شوره سر و سفید شدن مو جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید مقداری چای ترش چینی را با کمی روغن نارگیل یا روغن کانولا مخلوط کنید. بعد مخلوط را گرم کرده و آن را تحت فشار قرار دهید. سپس آن را هنگام خواب روی موهای خود اعمال کنید و صبح روز بعد موهای خود را با آب و شامپو بشویید.

۱۵. چغندرقند

چغندرقند سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و کربوهیدرات‌ها است که برای رشد مو ضروری هستند. شما می‌توانید چغندرقند را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. همچنین برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید از آب هویج، آب کاهو، آب یونجه یا آب اسفناج استفاده کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید برگ‌های چغندر را با حنا بجوشانید. سپس آن‌ها را آسیاب کنید و به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی موهایتان قرار دهید. سپس موهای خود را با آب و شامپو بشویید.

چغندر

۱۶. دانه‌های کتان

دانه‌های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند و رشد مو را افزایش دهند. هر روز صبح می‌توانید این دانه‌های روغنی را با آب بخورید یا آنها را به مخلوط‌ها، سوپ‌ها، انواع سالاد یا دستور العمل‌های دیگر اضافه کنید. یا می‌توانید پوست سر خود را با روغن کتان ماساژ دهید تا سلامت موی خود را بهبود ببخشید.

۱۷. شیر نارگیل

شیر نارگیل حاوی چربی‌ها و پروتئین‌های سالم است که می‌تواند از بروز ریزش مو جلوگیری کند و رشد مو را تقویت کند. شما می‌توانید به راحتی شیر نارگیل را در خانه درست کنید. تنها کافی است نارگیل رنده شده را به مدت ۵ دقیقه در آب آشامیدنی بجوشانید و سپس آن را فشار دهید. هنگامی که سرد شد آن را روی پوست سر خود بریزید و بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب و شامپو بشویید.

۱۸. سیر

سیر برای سلامتی بسیار خوب است. شاید این خیلی عجیب و غریب باشد اما سیر میتواند به شما کمک کند تا ریزش مو را درمان کنید. شما می‌توانید چند عدد سیر را له کنید و با روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را چند دقیقه بجوشانید و بگذارید به طور طبیعی سرد شود. سپس پوست خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. بعد از آن سرتان را با آب و شامپو بشویید. شما می‌توانید سیر را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

۱۹. رزماری

رزماری یکی از عالی‌ترین داروهای خانگی برای درمان ریزش مو می‌باشد. رزماری باعث رشد مو می‌شود، همچنین از شوره سر جلوگیری می‌کند و ریشه‌های مو را تقویت می‌کند. رزماری سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که برای افزایش رشد مو عالی هستند. رزماری همچنین می‌تواند به تیره شدن موها کمک کند. در هنگام استفاده از این روش بهتر است روغن‌هایی مانند روغن آووکادو، روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن نارگیل یا روغن زیتون را با چند قطره روغن رزماری مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه به پوست سر خود بمالید و بعد موهای خود را با شامپو بشویید. یا می‌توانید موهای خود را با آب رزماری شستشو دهید تا اثر مشابهی داشته باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد