درمان‌های خانگی برای رفع چین و چروک پوست

1 1,789

چین و چروک پوست ناخوشایند است، این جمله ساده ترین چیزی است که درباره چین و چروک پوست می دانیم. چین و چروک اغلب روی صورت، گردن، پشت دست و بالای ساعد دیده می شود. نداشتن چین و چروک در زیبایی چهره تأثیر بسزایی دارد، به همین دلیل افراد به دنبال رفع چین و چروک های پوست خود هستند. برای کاهش چین و چروک پوست داروهای خانگی بسیاری وجود دارد که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم. با این حال، قبل از بیانِ درمان های خانگی بهتر است نگاهی به علل شایع چین و چروک پوست بیندازیم.

۱. پیری
پیری یکی از علل اصلی چین و چروک پوست محسوب می شود. همانطور که افراد مسن تر می شوند، پوست آنها به طور طبیعی شکننده تر می شود و خاصیت ارتجاعی بودن خود را از دست می دهد. کاهش روغن های طبیعی پوست ممکن است پوست را خشک تر و چروکیده تر کند.

۲. قرار گرفتن در معرض نور خورشید
اشعه ماوراء بنفش سرعت فرایند پیری را افزایش می دهد. این عامل علت اصلی چین و چروک پوست در زمان کوتاه می باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه UV می تواند بافت همبند پوست را بشکند. بافت همبند از الیاف الاستین و کلاژن تشکیل شده است که در لایه عمیق پوست قرار دارد. اگر بافت همبند مجهز نباشد، قدرت و انعطاف پذیری پوست را از بین می برد. در نتیجه، پوست سفت و چروک می شود.

چین و چروک پوست

۳. کشیدن سیگار
کشیدن سیگار می تواند روند پیری پوست را تسریع کند و باعث چین و چروک آن شود. این وضعیت ممکن است به علت برخی تغییرات در تامین خون مورد نیاز پوست باشد.

۴. اصطلاحات مکرر صورت
حالت های پی در پی مانند لبخند زدن یا خارش پوست منجر به چین و چروک و خطوط پوست می شود. هر بار که از یک عضله خاص استفاده می کنید، یک شیار در زیر سطح پوست ایجاد می شود. همانطور که سن پوست افزایش پیدا می کند، انعطاف پذیری و ارتجاعی بودن پوست نیز از بین خواهد رفت. این شیارها پس از مدتی تبدیل به نقاط دائمی خواهند شد و دیگر قادر به بازگشت به محل اولیه نیستند.

۵. جنسیت
واقعیت این است که زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض چین و چروک پوست قرار دارند. زیرا زنان دارای غدد عرق و غدد سباسه کمتری هستند در نتیجه عروق خونی کمتری در این منطقه دارند و نمی توانند پوست را چرب کنند.

چین و چروک پوست
زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض چین و چروک پوست قرار دارند، زیرا زنان دارای غدد عرق و غدد سباسه کمتری هستند.

۶. کمبود مواد مغذی
کمبود مواد غذایی با تشکیل چین و چروک پوست رابطه مستقیم دارد و به وضعیت پیری پوست کمک می کند. اگر می خواهید سلامتی خود را حفظ کنید بهتر است نکات تغذیه ای را رعایت کنید.

درمان های خانگی برای رفع چین و چروک پوست
۱. به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا دریافت کنید
چربی های غذایی سلامت پوست را افزایش می دهند زیرا سلول های پوستی را تغذیه می کنند. هنگامی که چربی ها و روغن های مورد نیاز را از رژیم غذایی خود دریافت می کنید، می توانید پوست چروکیده را به شکل سابق خود بازگردانید.
اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی های روغنی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین و شاه ماهی یافت می شوند برای کاهش چین و چروک پوست بسیار مفید هستند. به همین دلیل این روغن ها باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشند. علاوه بر این باید منبع خوبی از گیاهانی مانند گردو، بادام، دانه های کتان، دانه های آفتابگردان و … دریافت کنید. با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، همچنین می توانید سلامت قلب و عروق خود را بهبود ببخشید.

۲. به اندازه کافی آب بنوشید
بعضی نوشیدنی ها مانند کاکائو، چای و قهوه به دلیل جذب آنتی اکسیدان ها معروف هستند. مطالعات زیادی نشان می دهد که چای سفید و چای سبز در تحویل آنتی اکسیدان ها و کاهش چین و چروک پوست مفید هستند. کاتچین ها و epicatechins ها آنتی اکسیدان هایی هستند که در برگ های بسیاری از چای ها یافت می شوند. علاوه بر این، چای سفید می تواند واکنش های آنزیمی را متوقف کند، واکنش های آنزیمی باعث کاهش الاستین و کلاژن پوست می شوند.

غذاهای مناسب

۳. غذاهای مناسب بخورید
مواد غذایی هنوز هم به عنوان یک راه حل مناسب برای کاهش چین و چروک پوست توصیه می شوند. از سوی دیگر، سویا شامل پروتئینِ با کیفیت و ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون ها می باشد که بعضی از آن ها رسماً به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند. همچنین گفته شده است که ایزوفلاونهای سویا ممکن است به توسعه کلاژن کمک کند. به نظر می رسد که هضم غذاهای تخمیر شده، خطوط اطراف چشم را کاهش می دهد.

۴. از پوست در برابر عناصر مضر محافظت کنید
برای کاهش چین و چروک پوست، از پوست خود در برابر عناصر مضر محافظت کنید. بهتر است بر پوست خود کرم ضد آفتاب با اس پی اف ۲۵ تا ۳۰ اعمال کنید تا به طور موثر از پوستتان در مقابل UVA و UVB محافظت کند. علاوه بر این، برخی کرم های ضد آفتاب شامل ایزوفلاون های سویا یا ویتامین E می باشند که می توانند با بازسازی کلاژن حصار پوست را تقویت کنند.
به عبارت دیگر پوست خود را با مرطوب کننده های حاوی کراتین و کلاژن مرطوب کنید. این مواد می توانند چین و چروک های موقت پوست را از بین ببرند و از پوست محافظت کنند. اگر می توانستید به جای فرم های مصنوعی از فرم های طبیعی استفاده کنید، بسیار عالی بود.

۵. به اندازه کافی بخوابید
در طول فرایند خواب، هورمون های رشد مانند هورمون HGH ترشح خواهد شد. پوست حاوی هورمون HGH می باشد، بسیاری از بافت های بدن با وجود این هورمون قادر به رشد سالم خواهند بود.
کمبود خواب می تواند منجر به انتشار هورمون های استرس به نام کورتیزول شود. این هورمون تاثیرات منفی زیادی بر سلامت کلی بدن و به ویژه پوست می گذارد. کورتیزول باعث کاهش رشد و نگهداری بافت طبیعی پوست می شود. در نتیجه، لایه بیرونی پوست خشک تر خواهد شد و به عفونت و یا نور خورشید بیشتر حساس می شود و همین باعث ایجاد چین و چروک می شود.
به بزرگسالان، توصیه می شود که روزانه ۷-۹ ساعت خواب با کیفیت داشته باشند تا پوست صاف و خوبی داشته باشند.

کمبود خواب
کمبود خواب می تواند منجر به انتشار هورمون های استرس به نام کورتیزول شود، این هورمون تاثیرات منفی زیادی بر سلامت کلی بدن و به ویژه پوست می گذارد.

۶. استرس را کاهش دهید
ممکن است این نکته ساده به نظر برسد؛ با این حال حفظ شادی ذهن و روح می تواند پادزهر موثری برای خطوط و چین و چروک پوست باشد. در واقع، تنش و اضطراب ممکن است پوست انسان را تضعیف کند و باعث چین و چروک پوست شود. پوست ضعیف قادر نخواهد بود در برابر کشش گرانش مقاومت کند. علاوه بر این، حرکات بیش از اندازه صورت، مانند اخم یا ترشرویی می تواند چین و چروک ها را تشدید یا حتی عمیق تر کند. ترکیب تمام عوامل فوق، می تواند چین و چروک ها را تقویت کند. بنابراین، نگرانی و اضطراب در مورد چین و چروک پوست ممکن است آن ها را بدتر کند.
شما می توانید برای کاهش استرس برخی تکنیک های سادۀ مدیتیشن و یوگا انجام دهید یا می توانید به یک موسیقی ملایم گوش کنید. همچنین می توانید فیلم های مورد علاقه تان را تماشا کنید تا ذهنتان آرام تر شود.

درمان خانگی برای چین و چروک پوست
۱. آب لیمو
آب لیمو غنی از اسید سیتریک است و می تواند به عنوان یک اگزالات قوی عمل کند. همچنین می تواند کمک کند تا از چین و چروک های پوست خلاص شوید. آب لیمو به عنوان یک عامل تمیز کننده عمل می کند و چین و چروک ها، خطوط ریز و نشانه های دیگر پیری، مانند محافل تاریک را از بین می برد.

چگونه از آب لیمو استفاده کنید:
کمی آب لیمو را روی پوست صورت خود بمالید. اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه روی صورتتان بماند سپس آن را با آب شستشو دهید. برای دریافت نتیجه بهتر، این روش را دو تا سه بار در روز اعمال کنید.

آب لیمو
آب لیمو به عنوان یک عامل تمیز کننده عمل می کند و چین و چروک ها، خطوط ریز و نشانه های دیگر پیری، مانند محافل تاریک را از بین می برد.

۲. آلوئه ورا
این گیاه شامل اسید مالیک است که می تواند با افزایش کشش پوست، چین و چروک را کاهش دهد.

چگونه از آلوئه ورا استفاده کنید:
برگ های آلوئه ورا را برای استخراج عصاره آن برش دهید. سپس عصاره آن را روی پوست صورت خود قرار دهید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. پس از آن، پوست خود را با آب بشویید.
همچنین می توانید یک قاشق چایخوری از ژل آلوئه ورا را با محتوای یک کپسول ویتامین E مخلوط کنید. سپس، آن را روی چین و چروک های پوست اعمال کنید. بگذارید حدود نیم ساعت روی پوستتان بماند سپس آن را با آب گرم بشویید.

۳. موز
این میوه غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان ها می باشد که باعث رفع چین و چروک و یا خطوط پوست می شود. استفاده از این میوه حدود دو بار در هفته می تواند به بهبودی پوست و رفع چین و چروک پوست کمک کند.

۴. روغن زیتون
از آنجا که روغن زیتون منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی است که ویتامین A و E دارند، می تواند با رادیکال های آزاد پوست مبارزه کند.
شما می توانید روغن زیتون را به طور مرتب در منطقه آسیب دیده پوست ماساژ دهید تا پوست مرطوب، تعمیر و بازسازی شود. هنگامی که روغن به پوست نفوذ می کند، پوست به طور طبیعی مرطوب می شود.
همچنین می توانید چند قطره عسل را با مقدار مشابه روغن زیتون و گلیسیرین مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را دو بار در روز روی پوست خود ماساژ دهید. به این ترتیب، می توانید به سرعت سلول های مرده پوست را از بین ببرید و پوست آویزان شده را سفت کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: با خواص حنا برای پوست صورت بیشتر آشنا شوید
دیدگاه‌های این پست
  1. مهسا گفته:

    خیلی مفید بود. ممنونم

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد