دلایل سردی پا و راهکارهایی برای درمان آن

دلایل سردی پا و راهکارهایی برای درمان آن

0 1,091

بسیاری از مردم در طول زندگی خود بارها احساس سرما می‌کنند و بدن و پاهایشان یخ می‌زند، برخی از این موارد، به صورت موقت بوده و کاملا بی‌ضرر است و با استفاده از چند راهکار به سرعت بهبود می‌یابند، اما برخی دیگر ممکن است در طول زندگی بارها تکرار شده و نشان دهنده یک مسئله جدی‌تر باشد.

وقتی بر روی سطوح سرد راه می رویم، حس می کنیم پاهایمان سرد و کرخت شده ست. شرایط آب و هوایی، شیوه زندگی، اختلال در گردش خون، اعصاب، استرس و اضطراب، دیابت و… می توانند باعث ایجاد حس سردی در پاها شوند. بنابراین هزاران دلیل دیگر نیز می تواند این حس را در پاها شما ایجاد کنند. اگر سابقه دیابت و یا اختلالات عصبی ندارید ممکن است سرما خورده باشید و این دلیل برای سرد شدن پاهایتان باشد. درصورتی که دلیل سرد شدن پاها یک دلیل فیزیکی باشد، می توان به راحتی با درمان های خانگی آن را رفع کرد. اما در صورت منشا عصبی و بیماری های جدی مانند دیابت بهتر است در همان ابتدا به پزشک مراجعه کنید.

در بورسیکا بخوانید: راهکارهایی برای افزایش گردش خون در بدن

به طور کلی سرماخوردگی یکی از شایع ترین علت های سردی پا است، در این شرایط گردش خون ضعیف شده و نمی تواند خون کافی به پا برساند و باعث سردی آنها می شود، البته گردش خون ضعیف علاوه بر سرماخوردگی می تواند به علت های گوناگون دیگری مانند ناراحتی های قلبی، سبک زندگی اشتباه مانند نشستن های طولانی و… باشد. سیگار نیز می تواند یکی از علت های تضعیف گرش خون بوده و در نتیجه باعث سرد شدن پاها شود.

این شرایط باعث می شود احساس ناراحتی داشته باشیم، به دنبال لباس ها و مکان های گرم می رویم تا به سرعت پای خود را گرم کنیم. وقتی پاها سرد می شود عروق خونی تنگ شده، خون گرم را به ارگان های حیاتی مانند قلب و کبد می فرستند، به خاطر داشته باشید که قلب مسئول انتقال خون، مواد مغذی و اکسیژن به بقیه بدن است، در حالی که کبد در از بین بردن مواد سمی در دستگاه گوارش و خون نقش حیاتی دارد.

علت های مختلفی برای سردی پا وجود دارد. در این مطلب می خواهیم روش هایی مطرح کنیم که با استفاده از آنها می توانید پاهای خود را گرم کنید:

قرار نگرفتن طولانی مدت به حالت نشسته

در حالت نشستن پاها بدون حرکت هستند، بنابراین قلب خون زیادی به پاها نمی فرستند، زمانی که احساس سردی در پاها خود داشتید بهتر است اندکی پیاده روی کنید، با این کار میزان جریان خون در پاها بیشتر شده و باعث می شود رگ ها، خون بیشتری داشته باشند و همین باعث گرم شدن پاهایتان خواهد شد. اگر در محل کار خود هستید و نمی توانید پیاده روی کنید لااقل چند حرکت ورزشی انجام دهید مثلا در حالت نشسته پاها را در جهت عقربه ساعت و یا خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید. ده تا بیست بار این حرکت را انجام دهید تا عروق خونی تان فعال شوند. از طرفی می توانید چند دقیقه بر روی انگشتان پا بایستید و این حرکت را چند بار تکرار کنید.

گرم نگه داشتن بدن

پابرهنه راه رفتن بر روی زمین ممکن است خطرناک باشد. اکثرا سطح و کف زمین سرد هستند، مخصوصا در فصل زمستان، بنابراین بهتر است از دمپایی و یا جوراب استفاده کنید. زمانی که پاها گرم می شود جریان خون در آن بیشتر شده و به طور کلی احساس گرمای بیشتری دارید. بنابراین زمانی که احساس سرما خوردگی داشتید و پاهایتان یخ کرده است بهتر است جوراب بپوشید و به خانه بروید و اندکی استراحت کنید، بدن شما نیاز به انرژی دارد تا با این تهدید مقابله کند.

استفاده از بطری آب گرم

برای احساس بهتر در پا و گرم شدن آن در رختخواب بهتر است از بطری های آب گرم استفاده کنید، یک بطری را پر از آب گرم کرده و به رختخواب خود ببرید و زیر کف پای خود قرار دهید تا گرم شود در صورتی که پد های مخصوص گرم کردن پا را تهیه کرده اید می توانید از آنها بهره ببرید.

مصرف رژیم غذایی سرشار از منیزیم و آهن

منیزیم یک ماده معدنی است که در جذب کلسیم بدن کمک کرده و روی عملکرد فعالانه دستگاه ایمنی بدن تاثیر می گذارد و آن را تقویت می‌کند. بدن نمی تواند به مدت زمان طولانی آن را حفظ کند، بنابراین با مصرف مقدار معین آن در وعده های غذایی می توانید به سلامتی بدن خود کمک کنید. فواید منیزیم شامل انتقال پیام‌های عصبی، تنظیم دمای بدن، سم‌زدایی، تولید انرژی و ساخت استخوان و دندان‌های سالم می باشد. یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن آهن است، این عنصر به بدن کمک می کند تا سطح هموگلوبین خون افزایش یابد. در واقع از این طریق باعث افزایش میزان اکسیژن در خون می شود. افراد مبتلا به کم خونی باید غذاهایی را مصرف کنند که حاوی مکمل های آهن بالا هستند، مخصوصا برای زنان، زیرا آنها به مقدار بیشتری از این مواد معدنی نیاز دارند.

ماساژ پا

اکثر انسان‌ها تنها در زمان خستگی و یا در حمام پاهای خود را ماساژ می دهند، در صورتی که در پاهای خود احساس سرما دارید می‌توانید با استفاده از آب گرم پاهای خود را ماساژ دهید. با قرار دادن نمک اپیوم که منبع منیزیم است می‌توان تاثیر این کار را چند برابر کرد تا دمای بدن تان بیشتر شود. بهتر است پاهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه درون یک تشت آب گرم قرار دهید ماساژ داده و سپس پای خود را خشک کنید و چند جوراب بپوشید.

در صورتی که علایم شما برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید. همانطور که اشاره شد یکی از دلایل سردی پا، اختلالات عصبی است. در صورتی این سردی پا را می توان به عوامل عصبی مربوط دانست که با تماس با پوست در آن ناحیه، احساس نداشته و پوست خود را لمس نکنید.

گاهی اوقات شرایط اندکی جدی‌تر است و با این کارها بهبود نمی‌یابد، در این حالت بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شرایط دیگری مانند افسردگی و استرس باعث کاهش جریان خون و درنتیجه سرد شدن پاها شما شده باشد، زیرا خون آدرنالین را به اندام‌های حیاتی می‌رساند. علاوه بر این، بیماری‌های دیگری مانند کم خونی، اختلالات عصبی، دیابت و کم کاری تیروئید این بیماری را افزایش می‌دهند. پزشک در چنین مواردی دارویی مناسب را به شما معرفی می کند. افراد مبتلا به اختلالات عصبی و دیابت باید از گرم شدن پاهای خود با آب گرم اجتناب کنند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد