درمان چین و چروک دور لب با روش‌های خانگی

0 1,329

چین و چروک دور لب یکی از مشکلات بیشتر افراد خصوصا زنان است که به دلیل تاثیری که روی ظاهر می‌گذارد، نگرانی آن‌ها را بیشتر کرده است. در بعضی موارد گفته شده است که هیچ راهی برای از بین بردن چین و چروک‌ها وجود ندارد، اما این نظر کاملا اشتباه است و با برخی راه‌های خانگی میتوان روند پیری را کاهش داد.

در این مقاله برخی درمان‌های خانگی بیان شده است که این چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند. این موارد از منابع معتبر جمع آوری شده است با این حال تنها به منظور اطلاع رسانی بیان شده است.

علائم چین و چروک دور لب

به طور معمول، چین و چروک در پیشانی و چشم ظاهر می‌شود، اما آنها می‌توانند در اطراف دهان هم ظاهر شوند. پوست اطراف دهان مسئولیت مشارکت در فعالیت‌های بسیاری را به عهده دارد و به راحتی می‌تواند چین و چروک‌های پوستی ایجاد کند.

چین و چروک دور لب می‌تواند به دلیل ساختار خصوصی دهان و پوست حساس آن ظاهر شود و حتی می‌تواند آسیب پذیر هم باشد. به غیر از لوازم آرایشی تولید شده که برای مقابله با چین و چروک اطراف دهان ساخته شده‌اند، برخی درمان‌های خانگی نیز برای از بین بردن چین و چروک‌های اطراف دهان وجود دارد.

علل چین و چروک دور لب

برخی از علل چین و چروک دور لب عبارتند از:

پیری: خطوط اطراف دهان و لب، اغلب به عنوان اولین روند پیری بر روی صورت ظاهر می‌شوند. هنگام پیری پوست کلاژن، الاستین و پروتئین‌های خود را از دست می‌دهد که همگی مسئولیت نگهداری پوست را بر عهده دارند. اگر پروتئین‌ها کاهش یابد، پوست ضعیف‌تر و ضخیم‌تر می‌شود که به نوبۀ خود موجب کاهش پروتئین‌ها در این مناطق می‌شود. در فرآیند پیری، ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن نه تنها باعث تیره شدن لب‌ها می شود بلکه باعث چین و چروک‌های غیر منتظره در اطراف دهان هم می‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند پوست را خشک کند و باعث چین و چروک اطراف دهان شود.

الکل: نوشیدن الکل بیش از حد باعث ایجاد چین و چروک دور لب می‌شود.

بند انداختن بیش از اندازه: استفاده بیش از حد از بند می‌تواند پوست را گسترش داده و باعث ایجاد چین و چروک پوست شود.

قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی چین و چروک زودرس پوست است.

لبخند و خنده زیاد: لبخند زدن و خندیدن زیاد عضلات دهان را به طور مرتب حرکت می دهند که می‌تواند باعث کاهش کشش پوست و ایجاد چین و چروک پوست شود.

کاهش وزن ناگهانی: کاهش وزن ناگهانی می‌تواند باعث کاهش کشش پوست و ایجاد چین و چروک‌های غیر منتظره شود.

خشکی پوست و عدم رطوبت

کمبود تغذیه

آب آناناس

۱. ژل آلوئه‌ورا

یکی از داروهای طبیعی برای رفع چین و چروک دور لب ژل آلوئه‌ورا است. در واقع، ژل آلوئه‌ورا برای این کار بسیار مفید است زیرا می‌تواند به طور طبیعی پوست را مرطوب نگه دارد که همین مانع شکل گیری این چین و چروک‌ها می‌شود.

۲. روغن ویتامین E

روغن ویتامین E نیز یکی دیگر از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب است. در واقع روغن ویتامین E باعث تغذیه پوست می‌شود و آن را مرطوب نگه می‌دارد.

۳. روغن زیتون

روغن زیتون برای مراقبت از پوست شناخته شده است و به عنوان یکی از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب و همچنین چین و چروک روی صورت استفاده می شود. دلیل این امر این است که روغن زیتون سرشار از ویتامین E است، ویتامین E یک ماده ضروری برای سلامتی پوست است.

۴. سفیده تخم مرغ و روغن نارگیل

تخم مرغ و روغن نارگیل برای پوست بسیار مفید هستند و به طور گسترده‌ای در دستور العمل‌های مختلف زیبایی استفاده می‌شوند، اما ترکیب آنها یک دستور خوب برای مقابله با رفع چین و چروک پوست است. ترکیب سفیده تخم مرغ و روغن نارگیل یکی از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب است. در واقع سفیده تخم مرغ پوست را سخت می‌کند، در حالی که روغن نارگیل پوست را عمیقا مرطوب می‌کند و همین موارد به نوبه خود مانع از خشک شدن پوست و چین و چروک بیشتر پوست می‌شود.

۵. آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی یکی دیگر از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب است و دلیل آن این است که گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، لیکوپن و بتا کاروتن است که برای سلامتی پوست مفید است و اثرات ضد پیری قوی دارد.

۶. آب آناناس

به طور کلی می‌توان گفت که آب میوه‌های گیاهی در برخورد با مشکلات پوستی مانند رفع چین و چروک دور لب بسیار موثر هستند. نه تنها آب گوجه فرنگی بلکه آب آناناس نیز می‌تواند این چین و چروک‌ها را از بین ببرد. در واقع، آنزیم بروملین موجود در آناناس برای کمک به مبارزه با چین و چروک پوست موثر است.

آب گوجه‌فرنگی

۷. جلوگیری از نور مستقیم خورشید

نور خورشید می تواند اثرات بدی روی پوست داشته باشد، بنابراین باید از تماس مستقیم با آن جلوگیری شود. در واقع نور خورشید باعث کاهش کشش پوست خواهد شد و چین و چروک‌های پوست خصوصا چین و چروک‌های دور لب را افزایش می‌دهد. به عنوان یک توصیه، بهتر است هنگام خروج از منزل کلاه بپوشید و از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۸. آب لیمو و عسل

ممکن است ترکیب لیمو و عسل را به عنوان ماسک صورت یا برای درمان گلو درد شنیده باشید. در واقع، هر دو مواد تشکیل دهنده غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که مسئول حفظ و بهبود سلامت پوست هستند. در حالی که آب لیمو به دلیل وجود ویتامین C به مبارزه با آسیب‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، عسل به بهبود گردش خون کمک می‌کند و عمیقا پوست را مرطوب می‌کند. بنابراین ترکیب این مواد یکی از درمان‌های عالی برای چین و چروک‌های دور لب می‌باشند.

۹. آووکادو، آب لیمو و سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از ماسک‌های خانگی ترکیب آووکادو، آب لیمو و سفیده تخم مرغ می‌باشد که به نظر می‌رسد برای درمان چین و چروک دور لب بسیار موثر است. با توجه به خواص مرطوب کنندگی و جوان کنندگی آووکادو، خواص آنتی اکسیدانی آب لیمو و خواص چسبناکی سفیده تخم مرغ، این بسته مطمئنا در مبارزه با چین و چروک پوست موثر است.

۱۰. پودر شیر و عسل

ترکیب پودر شیر و عسل یکی از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب است. در حالی که پودر شیر کمک می‌کند پوست بدون چین و چروک نرم شود، عسل هم به مرطوب شدن پوست کمک می‌کند.

۱۱. رژیم غذایی سالم

پیروی از رژیم غذایی سالم نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت عمومی و بهبود ظاهر پوست دارد. به عبارت دیگر، رژیم غذایی مناسب یکی از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب است. توصیه می کنیم رژیم غذایی خود را با انواع دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات متعادل کنید. این نوع غذاها قطعا ویتامین E بدن را تامین می‌کنند که یکی از اجزای ضروری برای بازیابی پوست است. علاوه بر این، مکمل‌های کلاژن مانند سویا، آجیل و سبزیجات برگ سبز نیز چین و چروک‌های دور لب را کاهش می‌دهند.

اگر رژیم غذایی ناسالم داشته باشید، خطر ابتلا به پوکی استخوان در شما افزایش می‌یابد. نه تنها در رژیم غذایی خود باید از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف پیروی کنید بلکه مصرف آب سبزیجات و آب میوه نیز برای رفع چین و چروک دور لب بسیار موثر هستند.

آبلیمو و عسل

۱۲. مراقبت از پوست

مراقبت از پوست قطعا مانع از پیر شدن و آسیب پوست می‌شود. توصیه می‌کنیم از محصولات حاوی ترکیبات آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید تا محیط اطراف دهان را خنثی کند که به حذف سلول‌های قدیمی پوست کمک می‌کند و سلول‌های جدیدی ایجاد می‌کند. بنابراین، لایه برداری پوست به تدریج چین و چروک دور لب را کاهش می‌دهد.

۱۳. مرطوب کردن پوست

یکی دیگر از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب مرطوب نگه داشتن همیشگی پوست است. بنابراین باید روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید، مخصوصا برای نواحی اطراف دهان و بینی که به رطوبت بیشتری نیاز دارند. همچنین می‌توانید از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید، در واقع، تمام ماسک‌های طبیعی برای پوست خوب و ایمن هستند.

۱۴. کرم ضد پیری

کرم ضد پیری یکی از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک دور لب است که می‌توانید از آن استفاده کنید. زمانی که چین و چروک به علت پیری صورت می‌گیرد، کرم ضد پیری برای رفع آن بسیار مفید عمل می‌کند. بهتر است کرمی را انتخاب کنید که از رتینوئید ساخته شده است، زیرا اعتقاد بر این است که رتینوئیدها به رشد سلول‌های پوستی کمک می‌کنند و با چین و چروک پوست مقابله می‌کنند.

۱۵. ماساژ پوست

ماساژ پوست یک راه خوب برای بهبود ظاهر پوست است که می‌تواند به جلوگیری و از بین بردن چین و چروک و نشانه‌های دیگر پیری کمک کند. همانطور که می‌دانید، چین و چروک‌های اطراف دهان به صورت عمودی شکل می‌گیرند، در نتیجه ماساژ باید به نحو درستی صورت بگیرد تا بهترین نتیجه به دست آید. برای این کار کافی است انگشت خود را روی لب خود قرار دهید و شروع به ماساژ دادن و بالا بردن دهان خود کنید.

۱۶. ماسک‌های طبیعی

همانطور که می‌دانید، ماسک‌های طبیعی برای تغذیه پوست بسیار مفید هستند زیرا حاوی مواد طبیعی هستند که می‌توانند ظاهر پوست را بهبود دهند و پوست را جوان‌تر کنند. به همین دلیل می‌توانید ماسک‌های طبیعی را به عنوان یکی از داروهای خانگی برای رفع چین و چروک اطراف دهان استفاده کنید.

مرطوب کردن پوست

۱۷. پاپایا

پاپایا واقعا یک میوه سالم است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این میوه نه تنها از سلامت عمومی حمایت می‌کند، بلکه باعث بهبود ظاهر پوست هم می‌شود. در صورت استفاده از خمیر پاپایا بر روی پوست، چین و چروک اطراف دهان به تدریج کاهش می‌یابد. در واقع آنزیم‌های پاپایا کمک می‌کنند تا کشش پوست را تقویت کنند که به نوبه خود مانع از هر نوع چین و چروک پوست دور لب می‌شود.

۱۸. تمیز کردن روزانه پوست با آب گرم

تمیز کردن منظم پوست با آب گرم یکی از درمان‌های خانگی برای رفع چین و چروک دور لب است. در واقع، آب گرم می‌تواند به حفظ هیدراته و جوانی پوست کمک کند، در نتیجه باعث کاهش چین و چروک پوست خصوصا در اطراف دهان می‌شود. پس از تمیز کردن صورت خود با آب گرم، برای کاهش چین و چروک روی پیشانی، چشم‌ها و لب‌ها باید از لوسیون روان کننده استفاده کنید.

۱۹. تغییر عادت‌های نادرست

تغییر برخی عادت‌های نادرست یکی از درمان‌های موثر برای رفع چین و چروک دور لب است. مهم نیست چقدر از پوست خود مراقبت می‌کنید، اما اگر سبک زندگی ناسالم داشته باشید هیچ بهبودی در پوست شما به دست نخواهد آمد. بهتر است عادت‌های ناسالم را ترک کنید. بعضی عادت‌هایی که باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

– ترک سیگار
– اجتناب از خوردن الکل
– نوشیدن آب زیاد
– داشتن خواب کافی
– نداشتن استرس
– ورزش روزانه و یوگا
– اضافه کردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه به رژیم غذایی
– مرطوب نگه داشتن پوست

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد