بهترین راه‌های درمان گوش‌‌درد در کودکان

0 2,281

گوش‌درد یکی از شایع‌ترین دردهایی است که ممکن است همه افراد از زن و مرد، پیر و جوان به آن مبتلا شوند. اما وقتی کودک شما دچار گوش می‌شود، بیشتر نگران می‌شوید، زیرا روند بیماری از یک‌طرف و توضیح علت درد به کودک از سمت دیگر شما را آشفته می‌کند.

دلایل بسیار زیادی برای گوش‌درد وجود دارد. برخی از کودکان ممکن است سرماخورده باشند، دچار عفونت شوند و یا به دلیل مشکلات در بینی و حلق این درد به گوش کودک منتقل‌شده باشد، اگر گوش کودکتان را به‌تازگی سوراخ کرده‌اید و یا درون و اطراف آن جوش‌هایی مشاهده می‌کنیدُ ممکن است علت گوش‌درد کودکتان در این دلایل نهفته باشد. برای انجام یک درمان مؤثر در ابتدا باید علت گوش‌درد را متوجه شوید و سپس درمان متناسب با آن را انتخاب نمایید.

بهتر است در اولین فرصت کودکتان را به پزشک ببرید تا علت گوش‌درد را متوجه شده و با تجویز دارو آن را درمان کند، اما اگر به پزشک دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر درد گوش را کمتر کنید و سپس در اسرع وقت به دکتر بروید. در این مطلب می‌خواهیم چند راهکار طبیعی و خانگی برای درمان گوش‌درد در کودکان را به شما بیاموزیم.

در ابتدا با نشانه‌های عفونت و گوش‌درد آشنا شوید

تشخیص عفونت گوش و گوش‌درد در کودکان مخصوصاً نوزادان و بچه‌های  کوچک سخت است. اما با استفاده از چند نشانه می‌توانید به آن پی ببرید.

  • تحریک‌پذیری گوش
  • دست زدن بیش‌ازاندازه به گوش و کشیدن آن( درصورتی‌که علائم دیگری ندارد این نشانه غیرقابل اعتماد است)
  • از دست دادن اشتها در نوزادان
  • مشکل در خواب
  • تب
  • تخلیه مایع خاص از گوش

نکته: در مورد نوزادان بهتر است بعد از تشخیص گوش‌درد، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید، زیرا آن‌ها حساس هستند و ممکن است شرایط گوششان به‌سرعت بدتر شود.

روش‌های خانگی برای درمان گوش‌درد در کودکان:

استفاده از کمپرس آب گرم

Natural-Remedies-3

برای این کار می‌توانید یک حوله را در آب داغ فرو برده و سپس بچلانید تا تمام آب آن خارج شود و یا حوله را روی شوفاژ و بخاری گرم کرده و بر روی گوش کودک و گردن او بگذارید. درصورتی‌که کمپرس آب دارید، کار شما راحت‌تر است. در آن مقداری آب جوش بریزید و بر روی گوش کودک بگذارید. ممکن است کودک شما از این کار امتناع کند، اما عصبانی نشوید و او را دعوا نکنید، بلکه به آرامی به او توضیح دهید این کار درد گوش را کمتر می‌کند.

استفاده از کمپرس آب سرد

درصورتی‌که کمپرس آب گرم فایده‌ای نداشت، می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید. البته مراقب باشید و یخ را به‌صورت مستقیم بر روی گوش او نگذارید، زیرا این کار جریان خون به گوش را قطع می‌کند. یخ را در کمپرس آب گذاشته و یا آن را در پلاستیکی بگذارید و حوله‌ای را به دور آن بپیچید.

برگ ریحان

گوش درد در کودکان

برگ ریحان یک روش ساده و ارزان برای تسکین درد گوش است. این گیاه خواص فوق‌العاده‌ای دارد که هنوز بیشتر ابعاد آن ناشناخته می‌باشد. برای استفاده از این روش مقداری برگ ریحان را خرد کرده و له کنید و چند قطره از عصاره آن را در اطراف گوش بریزید، آن را مستقیماً به کانال گوش وارد نکنید. علاوه بر این می‌توانید از روغن ریحان نیز استفاده کنید و چند قطره روغن ریحان را روی پنبه بچکانید و آن را در گوش قرار دهید تا کم‌کم جذب شود. توپ پنبه‌ای را بردارید و  بخوابید و گوشتان را به‌صورت مایل نگه‌دارید تا مایع‌ها از آن خارج شود.

روغن‌زیتون

روغن‌زیتون یکی از مؤثرین روش‌ها برای درمان عفونت گوش و گوش‌درد در کودکان است. کافی است مقداری از روغن‌زیتون را در ماکروویو گرم کنید تا به دمای بدنتان برسد و سرد نباشد. روغن را به آرامی در اطراف و گوش خارجی بمالید. این کار را می‌توانید با استفاده از یک پنبه انجام دهید. بعد از استعمال روغن گوش را به‌صورت مایل نگه‌دارید تا روغن‌ها از آن خارج شود. این روغن کثیفی‌های داخل گوشتتان را از بین می‌برد و مانع از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. در استفاده از این روغن‌ها زیاده‌روی نکنید و به میزان خیلی کم از آن‌ها استفاده کنید.

سیر

سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضدعفونی‌کننده طبیعی است و برای درمان عفونت‌های گوش بسیار مفید است. یک حبه سیر را له کرده و با روغن کنجد یا روغن‌زیتون گرم مخلوط کنید و اندکی تفت دهید. گوش خارجی را تمیز کرده و مواد را درون یک پارچه ریخته و  این مواد را به گوش خارجی بمالید و بر روی آن قرار دهید. به‌عنوان روش دیگر می‌توانید مقداری سیر را در آب بپزید و درنهایت له کنید و به آن نمک اضافه کنید آن را درون پارچه‌های نازک بپیچانید و بر روی گوش قرار دهید. علاوه بر اینُ مصرف یک تا دو حبه سیر خام در روز می‌تواند روند بهبودی کودکتان را تسریع ببخشد.

روغن اکالیپتوس

گوش درد در کودکان

چند قطره روغن اکالیپتوس را رقیق کرده بر روی یک توپ پنبه‌ای بریزید و آن را بر روی گوش موردنظر قرار دهید. توپ پنبه‌ای را بردارید و  بخوابید و گوشتان را به‌صورت مایل نگه‌دارید تا مایع‌ها از آن خارج شود. هر روز این کار را تکرار کنید تا درد گوش کمتر شود.

می‌توانید از این روغن برای ماساژ گوش نیز استفاده کنید. البته روغن اکالیپتوس قوی و تند است و بهتر است برای استفاده آن را با روغن‌های دیگری مانند کنجد، زیتون و یا نارگیل رقیق کنید و سپس در ماکروویو اندکی حرارت دهید تا به دمای بدنتان برسد. با استفاده از این روغن اطراف گوش و گردن را ماساژ دهید تا درد تسکین پیدا کند.

روغن خردل

یکی دیگر از روغن‌هایی که باعث پاک‌سازی گوش، کاهش عفونت و درد می‌شود روغن خردل است. چند قطره روغن خردل گرم را به گوش خارجی‌تان آغشته کنید تا با نفوذ در گوش مواد اضافی و میکروب‌های را از بین برده و از گوش خارج کند. سپس بخوابید و گوشتان را به‌صورت مایل نگه‌دارید تا مایع‌ از آن خارج شود. هر روز این کار را تکرار کنید تا درد گوش کمتر شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید ویدئوهای یوتیوب را مشاهده کرده و با روش‌های استعمال این روغن‌ها به‌صورت تصویری آشنا شوید.

شیر مادر

درصورتی‌که فرزند کوچک شیر خواری دارید، می‌توانید از شیر خود برای درمان گوش‌درد استفاده کنید. این ماده طبیعی با خواص فوق‌العاده در بدن زنان تولید می‌شود. چند قطره شیر را در اطراف گوش خارجی بچکانید تا در گوش نفوذ کند. شیر مادر با توجه به آنتی‌بادی‌هایی که در آن وجود دارد یک درمان رایج برای عفونت گوش در کودکان است. شیر مادر را در یک ظرف تمیز ذخیره کنید. شیر را به‌صورت مستقیم از پستان به گوش کودک منتقل نکنید ، زیرا فشار و مقدار آن زیاد است. بهترین روش این است که شیر مادر را در یک ظرف تمیز جمع‌آوری کره و با قطره‌چکان یک تا دو قطره در گوش بریزید، سپس گوش را به‌صورت مایل نگه‌دارید تا از آن خارج شود.

نمک درشت

گوش درد در کودکان

نمک درشت می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی برای گوش‌درد کودکان باشد، یک فنجان نمک درشت را به مدت یک دقیقه در ماکروویو قرار دهید، آن را بیرون آورده و مخلوط کنید و دوباره به مدت یک دقیقه در ماکرویو بگذارید. نمک‌ها را در یک پارچه پنبه‌ای تمیز بریزید و گره بزنید و  به مدت ده دقیقه بر روی گوش موردنظر قرار دهید و این کار را تکرار کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز یک روش خانگی برای از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌های درون گوش است. سرکه را با مقداری مساوی آب رقیق کنید و سپس مقداری توپ پنبه‌ای را به آن آغشته کرده و درون گوش قرار دهید تا ۵ دقیقه در آن بماند. توپ پنبه‌ای را بردارید و بخوابید و گوشتان را به‌صورت مایل نگه‌دارید تا مایع‌ از آن خارج شود.

پیاز

مواد آنتی باکتریال موجود در پیاز می‌تواند با عفونت مبارزه کرده و گوش‌درد را تسکین دهد. مقداری پیاز را خرد کرده و درون قابلمه تفت دهید تا نرم شود. سپس آب آن را جدا کرده و یک تا دو قطره در گوش بریزید مراقب باشید بیش از اندازه داغ نباشد.

روغن درخت چای

Tea-tree-oil

روغن درخت چای نیز برای درمان گوش‌درد بسیار مفید است. مقداری از این روغن را  با روغن‌زیتون مخلوط کرده و گرم کنید(درجه حرارت بدن). یک یا دو قطره از آن را به آرامی در گوش خارجی بچکانید تا به‌مرور وارد گوش شود. با قدرت و شدت و به مقدار زیاد این روغن را در گوش نریزید، زیرا باعث آسیب بیشتر خواهد شد. سپس گوش را به‌صورت مایل نگه‌دارید تا  روغن از آن خارج شود.

 

 

کلام آخر…

گوش‌درد بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از یک بیماری دیگر است. سرماخوردگی و آنفولانزا عامل اصلی گوش‌درد در کودکان می‌باشد. این روش‌های خانگی به‌سرعت می‌توانند گوش‌درد در کودکتان را تسکین دهند؛ اما شناسایی علت گوش‌درد و رفع آن اهمیت بیشتری دارد. زیرا تا زمانی که عامل گوش‌درد را رفع نکنید، این درد ادامه خواهد داشت.

البته تمام گوش‌دردها با این داروهای خانگی رفع نمی‌شوند، مسائلی مانند عفونت گوش گسترده و طولانی می‌تواند به شنوایی کودک آسیب بزند. بنابراین اگر درد غیرقابل‌تحمل است و چند روز طول کشیده، بهتر است کودکتان را نزد متخصص اطفال ببرید.

 

منبع:
parenting.firstcry.com

 

در بورسیکا بخوانید: علت افزایش سرطان در فرزندان

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد