انواع دستگاه‌های هشدار دهنده نشت گاز و دود

0 972

دستگاه‌های هشدار دهنده نشت گاز و دود یکی از مهم‌ترین وسایل موجود در هر خانه‌ای است که وجود آن برای امنیت خانواده شما بسیار ضروری می‌باشد. ممکن است شما در خواب باشید و گازهای خطرناکی در خانه نشت کند و سلامتی شما را به خطر بیاندازد، ممکن است نان‌ها را در تستر بگذارید و فراموش کنید آن‌ها را خارج کنید و ناگهان دود فضای خانه‌تان را پر کند، بهتر است برای جلوگیری از این حوادث و پیشرفت آن به یک وسیله هوشمند فکر کنید. امروزه دستگاه‌های هشدار دهنده دود به صورت هوشمند وارد بازار شده اند که با اتصال به وای‌فای خانه و از طریق برنامه‌ای که بر روی گوشی شما نصب می‌شود به راحتی هشدارها را به شما منتقل می‌کنند.

این دستگاه‌ها در گذشته نیز وجود داشتند و به صورت سنتی و یا یک بوق هشدار، ساکنان خانه را از بروز آتش‌سوزی، دود و نشر گاز مطلع می‌کردند، اما امروزه این دستگاه‌ها کنار رفته‌اند و جای خود را به سیستم‌های هشدار هوشمند داده‌اند. دستگاه‌های قدیمی صدای زیادی داشتند که ممکن بود در شب ایجاد مزاحمت کند، نحوه هشدار آن‌ها نیز به صورت سنتی و از طریق یک آلارم صورت می‌گرفت که کل فضای خانه را پر می‌کرد و ممکن بود شما یا فرزندانتان، به صورت نامناسبی از خواب بلند شوید، برخی از آن‌ها عمر باتری کمی داشتند و در برخی موارد دچار خطا شده و هشدارهای دورغین اعلام میکردند.

اما امروزه دستگاه‌های هشدار دهنده نشت گاز هوشمند وارد بازار شده‌اند که هیچ یک از این مشکلات را ندارند، در مواقع خطر، هشدار را روشن کرده و در صورتی که در خانه نباشید هشدار را به گوشی شما ارسال کرده و یا با آتش نشانی و خدمات اضطراری تماس می‌گیرند.

وقتی خانه شما دچار حادثه‌ای می‌شود و دود فضای خانه را پر می‌کند و یا زمانی که بر اثر سهل‌انگاری گازهای سمی مانند مونو اکسید کربن نشت می‌کنند، ممکن است حادثه خطرناکی اتفاق بیفتد. این هشدار به صورت یک اعلان بر روی گوشی شما ظاهر می‌شود، فرقی نمی‌کند که در خانه باشید و یا در بیرون از خانه، به راحتی می‌توانید این هشدار را دریافت کرده و قبل از بروز حادثه‌ای بدتر و وحشتناک‌تر جلوی آن را بگیرید.

در هنگام خرید این کالا، تنها نگرانی شما استاندارد بودن این وسیله است تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. تشخیص گاز مونوکسید کربن و گازهای دیگر از وظایف مهم این هشدار دهنده‌ها است. برخی از این هشدار دهنده‌ها با باتری و برخی با جریان برق کار می‌کنند. برخی از آن‌ها تنها قابلیت تشخیص دود و گاز را دارند و برخی در صورتی نشتی گاز، سیستم گرمایش خانه‌تان را قطع می‌کنند و برخی از مدل‌های پیشرفته این دستگاه با دستیار‌های صوتی گوگل، الکسا و هوم‌کیت نیز سازگار هستند.

در این قسمت می خواهیم تعدادی از این دستگاه‌های هشدار دهنده نشت گاز و دود را به شما معرفی کنیم که کاربردهای بسیار خوبی دارند و امنیت شما و خانه‌تان را تضمین می‌کنند.

۱. Nest Protect

اگر به دنبال یک ردیاب دود باکیفیت و خوب هستید، این دستگاه بهترین انتخاب شماست. Nest Protect دارای سنسور دمایی فتوالکتریک صنعتی است که می‌تواند انواع مختلف آتش‌سوزی را تشخیص دهد.
شما می‌توانید این دستگاه را با سایر دستگاه‌های هوشمند در خانه‌تان، مانند ترموستات یا لامپ‌های الکتریکی هوشمند همگام سازی کنید تا مطابق با هم و به صورت هماهنگ کار کنند. این دستگاه از طریق وای‌فای عمل می‌کند و با اتصال به گوشی هوشمند‌تان آلارم‌ها را بر روی آن نمایش می‌دهد. بنابراین زمانی که در خانه نیستید می‌توانید مراقب خانه‌تان باشید و از آن در برابر خطرهای احتمالی محافظت کنید.
در این دستگاه علاوه بر سنسور تشخیص دود و گاز، از سنسورهای تشخیص میزان نور محیط و میزان رطوبت محیط نیز استفاده شده است تا اطلاعات کامل‌تری از محیط خانه‌تان به شما منتقل کند. این دستگاه را می‌توانید به صورت بی‌سیم و باسیم استفاده نمایید. در صورت استفاده از حالت بی‌سیم باید بعد از مدتی باتری آن را شارژ کنید.

۲. Kidde RF-SM-DC Wireless Interconnect Battery-Operated Smoke Alarm

این دستگاه اگر چه بسیاری از قابلیت‌های اضافه موجود در سایر دستگاه‌ها را در خود جای نداده است، اما وظایف اصلی خود را به خوبی انجام می‌دهد و قیمت آن نیز بسیار مناسب است و افراد با سطح درآمد پایین نیز می‌توانند آن را تهیه کرده و از آن استفاده نمایند.
این دستگاه با سایر وسایل هوشمند خانه نیز قابلیت سازگاری دارد و از فرکانس‌های رادیویی برای ارسال و دریافت پیام‌ها بین خود استفاده می‌کنند. این سیستم تنها برای هشدار خطر در خانه استفاده می‌شود و قابلیت مخابره آن به خارج از خانه را ندارد. شما می‌توانید با استفاده از هاب‌های هوشمندی مانند Wink یا SmartThings این دستگاه را هوشمند کنید و آن را از طریق این هاب‌ها کنترل نمایید.

۳. First Alert Onelink Safe & Sound

این سیستم ردیاب با دستیار صوتی الکسا سازگار است و هر نوع آتش‌سوزی، نشت گاز و مونوکسید کربن را تشخیص داده و به شما گزارش می‌دهد، در واقع این دستگاه از طریق وای‌فای عمل کرده و تمام این هشدار‌ها را با ثبت محل دقیق و نوع آن بر روی گوشی هوشمند شما به نمایش می‌گذارد. از آن‌جایی که این دستگاه با سیستم صوتی الکسا سازگار است می‌تواند تمام اخبار، موسیقی‌ها و کتاب‌های صوتی را از طریق اسپیکرهای موجود به اطلاع شما برساند. اگر از دستگاه‌های هوشمند دیگری در خانه استفاده می‌کنید می‌توانید از طریق این هشدار دهنده، دستورات صوتی خود را ابلاغ کرده، نور را کم و زیاد کنید، ترموستات را تحت کنترل بگیرید و یا قفل‌های امنیتی خود را باز و بسته کنید. شما به راحتی می‌توانید در شب از طریق گوشی هوشمند و یا تبلت خود نور آن را کم و زیاد کنید.

۴. First Alert 2-in-1 Z Wave Smoke Detector

این هشدار دهنده یک دستگاه کاملا مقرون به صرفه است. اگر شما به هشدارهای چندگانه در خانه تان احتیاج دارید می توانید این مدل را تهیه کنید. در این دستگاه از سنسورهای الکتروشیمیایی و فوتوالکتریک استفاده شده است تا دود، مونوکسید کربن و یا هر نوع گازی را در خانه تشخیص داده و به شما اطلاع دهد. این دستگاه می‌تواند به صورت بی‌سیم و با اتصال به Nexia Home Intelligence به سایر دستگاه‌های هوشمند موجود در خانه‌تان متصل شده و با آن‌ها همگام‌سازی شود. همچنین در صورتی که در خانه نباشید این دستگاه می‌تواند هشدارهای مربوطه را به گوشی هوشمند شما ارسال کند و اگر متوجه شدید هشدار غلط است با یک دکمه آن را خاموش کنید.

۵. Halo+ Smart Smoke & Carbon Monoxide CO Alarm

این دستگاه با مجهز بودن به سنسورهای مختلف با دقت بالا، انواع آتش‌سوزی و نشت گازهای خطرناکی مانند مونو کسید کربن را تشخیص می‌دهد و هشدارهای غلط در آن به حداقل رسیده است. این دستگاه از طریق اتصال به شبکه پیش‌بینی هوای رادیویی، به راحتی می‌تواند شما را از هشدارهای آب و هوایی مطلع کند، در واقع اطلاعیه‌های مربوط به گردبادها، سیل، طوفان و زمین‌لرزه‌ها را به شما گزارش می‌دهد. شما می‌توانید این دستگاه را به هاب‌های هوشمندی مانند Lowe’s Iris, Samsung’s SmartThings و حتی Amazon Alexa متصل نمایید و از این طریق آن را هوشمند‌تر کرده و هشدارها را بر روی صفحه نمایش گوشی خود مشاهده کنید. بنابراین اگر در مسافرت هستید نگران نباشید و به راحتی از تمام اتفاقات رخ داده قبل از بروز هر گونه حادثه ای مطلع شوید.

۶. Samsung SmartThings ADT Smoke Alarm

اگر شما در خانه‌تان از هاب هوشمند ADT استفاده می‌کنید به راحتی با خرید این دستگاه می‌توانید آن را به هاب هوشمندان متصل نمایید. وسایل هوشمند دیگری مانند لامپ‌های هوشمند، دوربین‌ها، زنگ درب، ترموستات‌ها همگی به این دستگاه متصل شده و قابلیت همگام‌سازی دارند. این هشدار دهنده به شما اجازه می‌دهد تا در هر زمان که درجه حرارت بالایی در خانه مشاهده شد، و یا گازهای سمی در خانه نشت کرده و یا دود فضای خانه را پر کرد، از وجود آن مطلع شوید. همچنین این دستگاه قابلیت آن را دارد که در مورد روشنایی چراغ‌ها، قفل‌های درب و یا سایر وسایل هوشمند یاددآوری‌هایی را برای شما ارسال نماید.

۷. First Alert Onelink

این دستگاه توانایی هشدار دود و هشدار مونوکسید کربن را در خود جای داده است. این دستگاه می‌تواند با آمازون الکسا و اپل هوم کیت متصل شده و از این طریق و با صدای یکپارچه، آلارم‌های خود را اعلام نماید، بنابراین شما می‌توانید به آسانی دستورات خود را ابلاغ کرده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید. شما می توانید برنامه مختص این دستگاه را بر روی گوشی هوشمند آیفون و یا آیپاد خود نصب کنید در این صورت دستگاه به آسانی می‌تواند نوع تهدید و محل دقیق آن را بر روی گوشی شما نشان دهد. این دستگاه به صورت بی‌سیم کار می‌کند و باتری آن با کیفیت بالا و طول عمری ده ساله دارد.

 

در بورسیکا بخوانید: موج‌یاب مونوکسیدکربن چیست؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد