دلایل ریزش مو در زنان و مردان چیست؟

0 1,517

هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود و در هر سنی دچار ریزش مو شود، این ریزش مو ممکن است موهای سر یا سایر قسمت‌های بدن را درگیر کند، ریزش مو اغلب به دلایل ارثی، تغییرات هورمونی، و شرایط پزشکی و دارویی است. این تجربه ممکن است برای هر انسانی رخ دهد، اما به‌طورکلی در مردان شایع‌تر است. طاسی نوعی ریزش مو حاد است که براثر ریزش بیش‌ازاندازه و غیر طبیعی مو، رخ می‌دهد. در بیشتر مواقع ریزش مو ارثی، با افزایش سن تشدید شده و در نهایت باعث طاسی فرد می‌شود. این مسئله برای برخی از افراد مهم نیست و آن را نوعی مسئله ارثی می‌دانند که به مرور زمان اتفاق می‌افتد، اما برخی دیگر سعی در پوشاندن آن و یا استفاده از راهکارهایی برای درمان آن هستند.

قبل از آن‌که یک درمان خاص برای ریزش موهای خود را به کار بگیرید بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علت ریزش مو شما مشخص شود و سپس به فکر درمان باشید. در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل ریزش مو در زنان و مردان آشنا کنیم.

ریزش مو ممکن است به روش‌های مختلفی ظاهر شود، برخی از آن‌ها ناگهانی و برخی به تدریجی رخ می‌دهند، برخی تنها موهای سر شما را درگیر کرده و برخی دیگر بر موهای کل بدن تأثیر می‌گذارند. این ریزش موها ممکن است موقتی بوده و بعد از مدتی قطع شود و یا به صورت دائمی ادامه داشته باشد. در ابتدا با انواع ریزش مو آشنا شوید.

ریزش مو تدریجی در بالای سر: این نوع ریزش شایع‌ترین ریزش مو در زنان و مردان است. در مردان اغلب این ریزش مو از پیشانی و به صورت حرف لاتین M آغاز می‌شود و در زنان نیز در تمام قسمت‌های سر ممکن است این ریزش با شانس یکسان رخ دهد.

ریزش مو دایره‌ای: این نوع ریزش مو معمولاً روی پوست سر اتفاق می‌افتد، البته در برخی موارد در ریش و ابرو نیز رخ می‌دهد. در بیشتر مواقع پوستتان دچار خارش و التهاب می‌شود و درنهایت موهای آن ناحیه می‌ریزد، این نوع ریزش ناگهانی و موقتی است.

ریزش ناگهانی کل مو: این نوع ریزش ممکن است به دلیل شوک فیزیکی و عاطفی رخ دهد، در واقع شما در هنگام شستن و یا شانه کردن موها، حجم زیادی از موهایتان را از دست می‌دهید.

ریزش کامل موهای بدن: این نوع ریزش مو به دلیل شرایط و درمان‌های پزشکی مانند شیمی درمانی در بیمارهای سرطانی ایجاد می‌شود، که فرد موهای کل بدن خود را از دست می‌دهد.

چرا موهایمان میریزد؟

علت‌های ریزش مو در زنان و مردان

یک انسان معمولی  حدود ۱۰۰ مو در روز از دست می‌دهد، این حجم از مو  آن‌قدر زیاد نیست که بر روی سر شما تغییری ایجاد کند، زیرا موهای جدید به‌سرعت جایگزین می‌شوند. اما اگر این مقدار بیش‌ازحد اعتدال باشد ، در واقع نشان‌دهنده یک مشکل است، ممکن است فولیکول‌ موهای شما دچار آسیب شده و حجم موهایتان در حال کم شدن باشد.

  1. ریزش مو ارثی:

شایع‌ترین علت ریزش مو، وراثت است که منجر به طاسی مردانه یا ریزش مو در زنان می‌شود. این ریزش مو با افزایش سن و پیری تشدید شده و الگوهای قابل پیش‌بینی دارد.

  1. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی به علت بارداری، یائسگی و مشکلات تیروئیدی می‌توانند ریزش مو دائمی و موقت به وجود بیاورند.

  • بارداری:

ریزش مو در بارداری

زنان در دوران بارداری با کمبود آب، خستگی، استرس و کاهش استروژن روبه‌رو می‌شوند. این عوامل فولیکول‌های موهای آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند یک ریزش مو دوره‌ای ایجاد کند. ممکن است بعد از به دنیا آمدن کودک و به دلیل خستگی  و استرس این ریزش مو ادامه داشته باشد. بااین‌حال به صورت طبیعی بعد از یک سال این ریزش مو قطع می‌شود. تغذیه سالم در این دوران و اجتناب از بستن موها به صورت سفت و با فشار، می‌تواند تا حدودی ریزش مو در این دوران را کم کند. در این دوران بهتر است از شامپوهای تقویت‌کننده استفاده کنید و زیر نظر پزشک آب بیشتری بنوشید.

  • تیروئید:

ریزش مو به دلیل تیروئید

تیروئید پرکار و کم‌کار در هر دو صورت می‌تواند ریزش مو به وجود بیاورد. زیرا در هر دو شرایط بدن شما از نظر هورمونی در تعادل نیست. هورمون‌های بدن به تنظیم عملکرد بدن ازجمله رشد موها کمک می‌کنند. بنابراین درصورتی‌که مشکل تیروئیدی دارید بهتر است آن را درمان کنید تا هورمون‌های شما در تعادل باشند و موهای زائد بدنتان کمتر شود و این مواد، صرف رشد موهای سرتان شوند.

 

 

 

 

 

  1. رژیم غذایی نامناسب:

ریزش مو در مردان

استفاده از ویتامین‌های ضروری و مواد مغذی حاوی پروتئین در حد متعادل می‌تواند باعث سلامت کلی بدن و در نتیجه سلامت موهای شما شود. اما درصورتی‌که رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید ممکن است ماده غذایی خاصی به بدنتان نرسد و در نتیجه ریزش موهای شما بیشتر شود.

  1. مشکلات پزشکی

برخشی از این ریزش موها از یک بیماری نشات می‌گیرند. به‌طور مثال دیابت و لوپوس دو بیماری خود ایمنی هستند که می‌توانند باعث ریزش مو شود. لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که می‌تواند ارگان‌های متعددی بخصوص پوست، مفاصل، خون، کلیه‌ها و سیستم عصبی مرکزی را درگیر کند. این نوع ریزش موها ممکن است دائمی باشد و موهای از دست رفته شما بازنگردد. استفاده از برخی از داروها و مکمل‌ها می‌تواند این نوع ریزش مو را کمتر کند.

 

  1. داروها و مکمل‌ها

ریزش مو به دلیل عوراض جانبی داروها

در برخی موارد ریزش مو، از عوارض جانبی مصرف یک دارو است. به‌طور مثال افرادی که به بیماری‌هایی مانند سرطان، آرتریت، افسردگی و مشکلات قلبی، نقرس و فشارخون بالا مبتلا هستند، ممکن است داروهایی مصرف کنند که دچار ریزش مو دائمی یا موقتی شوند. در مواردی مانند پرتودرمانی ممکن است سرعت رشد و حجم موهای شما به شرایط قبلی خود بازنگردد.

به‌طور مثال داروهای ضد انعقاد خون، داروهای ضدافسردگی خوراکی، داروهای ضدالتهاب و داروهای بتا و کلسیم، می‌توانند موجب ریزش مو یا طاسی شود. مصرف بیش ا از اندازه ویتامین A و یا داروهایی که حاوی ویتامین A هستند که رتینوئیدها نام دارند، ممکن است ریزش موهای شما را تشدید کند. (رتینوئیدها یک کلاس از ترکیبات شیمیایی هستند که از نظر شیمیایی به ویتامین A مرتبط می‌شوند).

 

  1. یک حادثه فیزیکی یا اتفاق استرس‌زا

ریزش مو

درصورتی‌که یک حادثه غمگین و شوک‌آور را پشت سر گذاشته‌اید و دچار شک فیزیکی و عاطفی شده‌ اید، ممکن است دچار ریزش مو شوید، البته این ریزش مو موقتی است.

وقتی بدن شما تحت‌ فشار شدید فیزیکی قرار می‌گیرد،  شرایط طبیعی بدنتان تحت تأثیر قرارگرفته و ممکن است  منجر به ریزش مو شود. حوادثی مانند تصادف، جراحی، سوختگی  و … می‌توانند به صورت فیزیکی این فولیکول‌ها را تخت تأثیر قرار دهند. گاهی اوقات این ریزش مو، ماه‌ها بعد از حادثه به وقوع می‌پیوندد.

در مقابل یک حادثه و رویداد عاطفی مانند طلاق، ورشکستگی و یا سایر مشکلات مالی، از دست دادن عزیزان ممکن است استرس زیادی به شما وارد کند و چرخه رشد طبیعی موها را تحت تأثیر قرار دهد. اما هنگامی که استرس تحت کنترل قرار می‌گیرد، رشد طبیعی مو به حالت معمول بازمی‌گردد.

 

  1. انواع مدل‌های مو

ریزش مو در زنان

درصورتی‌که موهایتان را همیشه محکم ببندید و آن‌ها را تحت‌فشار قرار دهید؛ مثل بافت‌ها آفریقایی و یا دم اسبی‌های محکم، موهای شما برای مدت طولانی تحت تنش قرار می‌گیرد، درنتیجه فولیکول موهایتان ملتهب شده و منجر به ریزش مو می‌شود. اگر این مدل موها در سرتان زخم ایجاد کند ممکن است ریزش موهایتان دائمی باشد.

در کنار این موارد ، استفاده از وسایلی مانند سشوار و اتو مو نیز می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و ریزش مو را تشدید کند. درصورتی‌که شما همیشه بعد از حمام از سشوار و اتو مو استفاده می‌کنید و یا موهایتان را با رنگ‌های شیمایی رنگ می‌کنید ممکن است به مرور ریزش مو در شما شروع شده و تشدید پیدا کند.

 

عوامل زیر ممکن است ریسک ریزش مو را تشدید کند:
  • سابقه طاسی در هریک از اقوام پدری و مادری
  • افزایش سن
  • کاهش وزن ناگهانی
  • برخی شرایط پزشکی مانند دیابت
  • فشار و استرس
با توجه به شرایط بالا چگونه می‌توانیم از ریزش مو جلوگیری کرده و این روند را آهسته‌تر کنیم؟

طاسی و ریزش مویی که ناشی از ژنتیک باشد و در بیشتر مردان رخ می‌دهد، هیچ راه جلوگیری ندارد و قابل پیشگیری نیست. اما در شرایط دیگر می‌توانید این ریزش مو را کنترل کرده و از آن جلوگیری کنید:

  • از مدل موهای سفت و بافت‌های آفریقایی برای مدت‌زمان طولانی استفاده نکنید.
  • با موهایتان بازی نکنید، آن‌ها را نچرخانید و نکشید.
  • وقتی موهایتان خیس است آن را شانه نکنید. موهای خشک را نیز به‌آرامی شانه بزنید.
  • از داروها و مکمل‌هایی که باعث ریزش مو می‌شود، دوری کنید. مگر آنکه دراین‌باره با پزشکتان صحبت کرده باشید.
  • موهای خود را از نور خوشید و منابع نور ماورا بنفش محافظت کنید.
  • سیگار نکشید. در برخی از مطالعات رابطه مستقیمی بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان مشاهده شده است.
  • درصورتی‌که به سرطان مبتلا هستید، می‌توانید در مورد کلاه‌های مخصوصی که در هنگام شیمی درمانی استفاده می‌شود از پزشکتان مشورت بخواهید و از این کلاه‌ها استفاده کنید تا میزان ریزش موهایتان کمتر شود.
منبع:
www.mayoclinic.org
بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: غذاهایی که برای رشد و تقویت مو مفید هستند
در بورسیکا بخوانید: رایج‌ترین مشکلات مو و درمان ‌آن‌‌ها

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد