دکوراسیون اتاق کودک دختر

0 2,851

اتاق‌خواب مکانی است که کودک شما از زمان تولد تا  بزرگ‌سالی بیشترین وقت و زمان خود را در آن سپری می‌کند؛ بنابراین طراحی و دکوراسیون اتاق کودک بسیار اهمیت داشته و بر روحیه و خلق‌وخوی او تأثیر می‌گذارد. در این میان با توجه به جنس لطیف دختر، طراحی اتاق کودکِ دختر اندکی سخت‌تر است و بهتر است با علم و آگاهی صورت بگیرد. بنابراین تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب چند طراحی دکوراسیون اتاق‌خواب کودک دختر را به نمایش درآوریم تا با استفاده از این ایده‌ها و نکات کاربردی، یک اتاق شیک، زیبا و دوست‌داشتنی را برای دخترتان تزئین کنید.

۱. انتخاب تم مناسب

شما باید وسایل اصلی و جانبی، رنگ دیوارها، پرده و فرش را به گونه‌ای انتخاب کنید که جذاب و هیجان‌انگیز باشد و همه‌چیز در جای خود قرار گیرد. رنگ‌ها، تم و عوامل متعددی وجود دارد که باعث جلب‌توجه دخترتان می‌شود که در این قسمت به محبوب‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تم موردعلاقه کودک دختر: پری

همه دختربچه‌ها عاشق سرزمین عجایب و داستان‌های جن و پری هستند؛ به همین دلیل انتخاب تم پری می‌تواند برای اتاق کودک دختر بسیار مناسب بوده و او را خوشحال کند.

  • تم جانورهای افسانه‌ای با یک شاخ

اکثر دختربچه‌ها از موجودات افسانه‌ای تک شاخ، مانند اسب‌های تک شاخ زیبا در کنار پرنسس‌های دامن پفی خوششان می‌آید. از این تم می‌توانید برای تزئین اتاق کودک دختر استفاده کرده و او را خوشحال کنید.

  • تم فلامینگو برای اتاق کودک دختر

درصورتی‌که نمی‌خواهید طراحی و تم اتاق‌خواب دخترتان، تنها در محدوده سنی خاصی مناسب باشد؛ می‌توانید از تم فلامینگو استفاده کنید که یک گزینه عالی و مرسوم در طراحی اتاق‌خواب دخترانه است.

  • تم گل و پروانه

از آنجایی که اکثر دخترها عاشق گل هستند؛ می‌توانید اتاق‌خواب دخترانه را با گل‌های سه بعدی و رنگارنگ تزئین کنید. استفاده از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های سه بعدی پروانه نیز برای اتاق‌خواب کودکِ دختر بسیار مناسب است.

۲. رنگ‌ها

انتخاب رنگ مناسب برای دکور اتاق‌خواب بسیار اهمیت دارد و زمانی که جنسیت کودک دختر باشد این رنگ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بیشتر پدر و مادرها به‌سرعت رنگ صورتی را برای اتاق‌خواب کودک دختر انتخاب می‌کنند، اما به‌جز صورتی رنگ‌های مناسب دیگری نیز وجود دارد.

  • صورتی رنگ موردعلاقه دختران

صورتی رنگ موردعلاقه دختربچه‌ها است که بهتر است در طراحی اتاق‌خواب دخترانه مورد استفاده قرار گیرد، مثلاً می‌توانید برای رنگ دیوارها از صورتی ملایم استفاده کنید. البته این بدان معنا نیست که انتخابات خود را به رنگ صورتی محدود کنید، بلکه با استفاده از رنگ‌های شاد دیگری مانند خاکستری، زرد و یا سبز نیز می‌توانید یک اتاق‌خواب زیبا طراحی نمایید. بهتر است در لوازم جانبی اتاق، رنگ‌های روشن‌تری انتخاب کنید تا فضای اتاق دلگیر و تاریک نشود. درصورتی‌که منتظر تولد دخترتان هستید؛ بهتر است دو ماه قبل از تولدش اتاق را رنگ کنید تا بو و مواد سمی آن از بین برود.

  • سبز

رنگ سبز فضای زیبا و آرامش بخشی به اتاق‌خواب کودک دختر می‌دهد؛ شما می‌توانید بر روی دیوار از کاغذ دیواری‌هایی با طرح درختان، گل، پروانه و پرندگان استفاده کنید.

  • آبی

آبی تنها رنگ مختص پسران نیست. از آبی کمرنگ استفاده کرده و با استفاده از الگوهای آماده، بر روی آن طرح‌های ابر به وجود بیاورید تا فضایی شبیه به آسمان را تداعی کند.

 

  • خاکستری روشن

اگر دوست دارید رنگ اتاق‌خواب خنثی باشد، خاکستری روشن انتخاب بسیار ایده آلی است. این رنگ به شما فضای کافی برای ادغام رنگ‌های شاد دیگر مانند زرد و قرمز را می‌دهد.

  • رنگ روشن

بچه‌ها رنگ‌های شاد و روشن را دوست دارند؛ استفاده از کاغذ دیواری‌های رنگی مثلاً با طرح رنگین کمان آن‌ها را شادتر می‌کند.

۳. وسایل اصلی اتاق کودک دختر

نوزادان به وسایل زیادی احتیاج ندارند؛ مثلاً برای شروع دکوراسیون اتاق کودک دختر به یک کمد، یک تخت و یک میز نیاز دارید. رنگ این وسایل را متناسب و شبیه به هم و اندکی روشن‌تر انتخاب کنید. اسباب بازی‌های کودکانه‌اش را در قفسه بچینید و تخت را به گونه‌ای انتخاب کنید که تا چند سال قابلیت استفاده داشته باشد، زیرا کودکان به‌سرعت رشد می‌کنند.

  • مدل‌های تختخواب برای اتاق‌خواب کودک دختر

تخت کودک بخش مهمی از اتاق‌خواب کودک به‌حساب می‌آید که فرزند شما ساعات بسیار زیادی را در آن سپری خواهد کرد. سعی کنید از رنگ‌های شاد اما ملایم‌تری استفاده کنید تا فرزندان را دچار اضطراب نکند. دورتادور آن را با بالش‌های طرح دار بپوشانید و در صورت تمایل برای آن سایه بان بگذارید.

  • استفاده از سایه‌بان بر روی تخت خواب

قرار دادن سایه‌بان بر روی تختخواب در زمان‌های قدیم در خانواده‌های سلطنتی و برای شاهزاده‌ها استفاده می‌شد. شما می‌توانید با ایجاد این فضا، حس پرنسس بودن را به دخترتان دهید.

  • تخت‌های روی زمین

تخت‌هایی که روی زمین قرار می‌گیرند برای اتاق‌خواب کودک بسیار مناسب بوده و ایمنی بیشتری دارد. البته درصورتی‌که اتاق‌خواب کودک بزرگ است از این دیزاین استفاده کنید و دورتا دور آن را با بالش‌های رنگی و شکلک دار پر کنید. استفاده از سایه بان، چراغ‌های نوری و اسباب بازی‌های آویزان نیز می‌تواند فضا را زیباتر کند.

  • کف و فرش

بهتر است تمام قسمت اتاق را با فرش یا موکت بپوشانید. زیرا کودک  به‌مرور شروع به خزیدن و راه رفتن می‌کند و کف سرامیک و کاشی ممکن است برای او ناخوشایند باشد. علاوه بر این درصورتی‌که کف را نپوشانید به‌محض ورود به اتاق ممکن است به دلیل برخورد کفش با کف، صدا تولید شده و کودک را بیدار کند. برای این کار می‌توانید کف اتاق را با موکت‌های نرم و رنگ روشن پوشانده و بر روی آن از قالیچه‌های زیبا و مناسب با تم و دیزاین اتاق استفاده نمایید. اگر دیوارها رنگ‌های روشن و ساده هستند، از طرح جذاب و رنگی‌تری برای فرش استفاده کنید.

  • پنجره‌ها

پنجره‌ها را با دو لایه پرده بپوشانید. یک لایه حریر سفید در زیر و یک لایه ضخیم‌تر روی آن تا در مواقع لزوم جلوی نور را بگیرد. رنگ و دیزاین پرده‌ها اهمیت دارد که می‌توانید آن را متناسب با تم اتاق‌خواب طراحی کنید.

۴. لوازم جانبی اتاق کودک دختر

لوازم جانبی نقش مهم و کلیدی در طراحی اتاق کودک دارد. این لوازم باید به‌صورت کاملاً متناسب با روحیه دخترانه و اتاق انتخاب شود. مثلاً اگر رنگ دیوارها خنثی است می‌توانید با انتخاب روتختی و بالش‌های زیبا و رنگی به آن روح ببخشید.

  • بالش‌ها

طراحی و دیزاین اتاق با بالش‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا می‌تواند فضای اتاق دخترتان را گرم‌تر و زیباتر کند. این بالش‌ها به‌صورت آماده در بازار وجود دارند و یا می‌توانید باکمی صبر و حوصله از روی الگوهای موجود در اینترنت آن‌ها را بدوزید و آماده کنید.

  • لامپ‌های زیبا

استفاده از لامپ‌های زیبا و رنگارنگ در اتاق‌خواب می‌تواند فضای آن را زیباتر و دل‌نشین‌تر کند. از این لامپ‌های رنگی در سایزهای مختلف استفاده کنید؛ اما سعی کنید تمام قسمت اتاق را با آن‌ها نپوشانید و تنها یک بخش را با استفاده از لامپ‌های رنگی تزئین کنید؛ مثلاً بالای تخت  یا روی شلف‌ها مکان مناسبی برای تزئین چراغ‌های نورانی است.

  • لوستر

استفاده از وسایل زرق‌وبرق دار مانند لوسترهای زیبا و تختخواب‌های فلزی براق نیز می‌تواند فضای زیبایی به اتاق‌خواب کودکانه دختر شما بدهد. البته باید متناسب با تم اتاق‌خوابتان لوستر را انتخاب کنید. شاید یک لوستر کودکانه گل‌گلی برای فضای اتاق شما مناسب‌تر باشد.

  • قفسه‌ها و شلف های دیواری

ایجاد قفسه‌هایی برای عروسک‌ها و کتاب داستان باعث می‌شود تا هم فضای اتاق دخترتان زیباتر شود و هم تمام وسایل به‌صورت سازمان یافته‌ای بر سر جای خود قرار گیرند.

  • آویزهای روی سقف

شما می‌توانید از آویزهای متناسب با تم اتاق استفاده کنید؛ مثلاً اگر تم اتاق پری دریایی است، استفاده از آویزهایی به‌صورت قطرات آب می‌تواند زیبا باشد. قرار دادن این آویزها بالای تخت کودک می‌تواند در هنگام خواب او را سرگرم کند. البته دقت کنید که آن‌ها را به‌صورت کاملاً ایمنی نصب کرده باشید.

  • قاب عکس‌ها

شما می‌توانید از قاب عکس‌های زیبا و کودکانه استفاده کرده و  اتاق را دیزاین کنید. البته از عکس‌های جذابی برای این قاب‌ها استفاده نمایید و به‌مرور عکس‌های دخترتان و عکس‌های دسته جمعی‌تان را به قاب‌ها اضافه نمایید.

  • میز تعویض پوشک

درصورتی‌که بودجه بیشتری دارید و اتاق‌خواب کودک، بزرگ است می‌توانید از میزهای تعویض پوشک نیز در دکوراسیون اتاق‌خواب استفاده کنید که به‌صورت یک کمد با کشو و قفسه طراحی شده و بر روی آن یک تشک به‌منظور خواباندن کودک و تعویض پوشک آن قرار دارد. روی قسمت بالایی آن می‌توانید از اسباب بازی‌های کودکانه آویز استفاده کنید تا حواس کودکتان در حین تعویض پوشک پرت شود.

نتیجه‌گیری:

البته این نکته را در نظر بگیرید که دختر شما به‌سرعت رشد می‌کند؛ بنابراین اگر هزینه و بودجه کافی برای تغییر دکوراسیون ندارید بهتر است از طرح‌هایی استفاده کنید تا چند سال برای او قابل‌استفاده و مناسب سنش باشد. مثلاً تخت‌هایی را خریداری کنید که قابلیت بزرگ‌تر شدن دارند.

همان‌طور که مشاهده کردید ایده‌های بسیار زیادی برای طراحی اتاق‌خواب کودک وجود دارد، اتاق‌خواب کودک دختر را می‌توان با استفاده از ایده‌های ساده و کم هزینه زیباتر کرد. بنابراین دست به کار شوید و با استفاده از این ایده‌ها و جست‌وجو در اینترنت اتاق‌خواب دخترتان را زیباتر کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد