راهنمای دقیق و مشروح برای اتوی لباس‌ها

0 763

اتو کشیدن لباس یکی از آن کارهاییست که در وهله اول کمی خسته‌کننده و سخت به نظر می‌رسد، اما در حقیقت آنقدر‌ها هم پیچیده نیست. به هنگام مناسبت‌هایی خاص همچون عروسی، فارغ التحصیلی و جلسات مهم کاری، مرتب بودن و داشتن لباسی مناسب نه تنها جلوه‌ای زیبا دارد، بلکه به دلیل انضباط و نظافت شخصی، تصویری دلپسند ا شما را در ذهن دیگران به جا می‌گذارد. برای راهنمایی دقیق و مشروح در مورد اتو کشیدن و دیگر گزینه‌های موجود برای صاف کردن لباس، با ما همراه باشید.

بهترین وقت برای شروع اتو کشیدن لباس‌ها، زمانیست که آن‌ها را به تازگی از خشک‌کن درآورده‌اید؛ زیرا رطوبت لباس کاملاً خشک نشده و این به نرمی لباس پس از اتو کمک می‌کند. اگر لباس کاملاً خشک است می‌توانید آن‌ را با فشردن دکمه بخار در اتوی خود یا با یک آب پاش، کمی مرطوب کنید.

در حد امکان سعی کنید از میز اتو استفاده کنید؛ زیرا گوشه ذوزنقه‌ای آن اتو کشیدن پیراهن را بسیار آسانتر می‌‌کند. یادتان باشد که همیشه با نگاه کردن به برچسب‌های داخلی، میزان حرارت مناسب را برای هر لباس تنظیم کنید. در صورتی که در این برچسب‌ها، روی عکس اتو خط کشیده شده است، از اتوی لباس خودداری کنید.

پیراهن
  1. دکمه‌های پیراهن را باز کنید.
  2. بهتر است از آستین‌‌ها شروع کنید؛ در غیر این صورت ممکن است دیگر قسمت‌های اتو شده کمی چروک شوند. دکمه‌ سرآستین‌ها را باز کرده، یکی از آستین‌ها را پهن و با دست روی آن بکشید تا کاملاً صاف شود. سپس اتو کشیدن را از زیر بغل شروع کرده، به سمت سرآستین حرکت کنید. آستین دیگر را به همین صورت اتو کنید.
  3. یقه را باز کرده،‌ پس از پهن کردن آن از گوشه شروع و به وسط حرکت کنید.
  4. پیراهن را از طول روی میز اتو – به طوری که یکی از شانه‌ها در گوشه ذوزنقه‌ای قرار گرفته و محکم شود – بخوابانید و شروع به اتوی قسمت پایینی یقه کنید (از زیر یقه تا خط افقی بالای پیراهن). سپس شانه دیگر را در گوشه میز اتو محکم کرده، سمت دیگر را اتو کنید.
  5. حال پیراهن را از پشت خوابانده، شروع به اتو کشیدن قسمت پشتی کنید.
  6. سپس نیمه‌های جلویی را به نوبت روی میز پهن کرده – به طوری که دیگر قسمت‌های پیراهن از میز آویزان باشد – و اتو کنید. اگر پیراهن کاملاً باز نمی‌شود، آن را روی میز اتو بپوشانید.
شلوار
  1.  اگر پاچه شلوارتان تا خورده است، تای آن را باز کرده و تمام برآمدگی‌ها را با دست صاف کنید.
  2.  کمر شلوار را وارو کرده، جیب‌ها را بیرون کشیده و اتو کنید. پس از آن زیپ را اتو کنید.
  3. حال سمت راست شلوار را خوابانده، از کمر به قسمت اتصالی پاچه‌ها اتو کنید. همین کار را برای سمت چپ انجام دهید.نکته: اگر خط اتو را گم کردید، یکی از پاچه‌‌ها را روی میز اتو خوابانده،‌ درز طولی پاچه شلوار را به صورت خطی صاف کنید. سپس کناره دست خود را روی درز قرار داده، به سمت دیگر عرض پاچه بکشید و خط جدید را اتو کنید. یادتان باشد که دستتان را به نرمی بکشید و فشار اضافه وارد نکنید، چرا که موجب کش آمدن عرض پاچه می‌شود.
  4. حال هر کدام از پاچه‌ها را به نوبت خوابانده و اتو کنید. از قسمت بالایی شروع کرده و به پایین حرکت کنید. اتوی قسمت پایینی پاچه از داخل فراموش نشود.
  5. حال پاچه‌ها را به روی هم تا کرده، پس از خواباندن روی میز، اتو کنید.
 دامن

دامن را بر میز اتو بپوشانید و برآمدگی‌ها را صاف کنید. حال از پایین دامن شروع کرده و به بالا حرکت کنید. دقت کنید که گوشه‌های افتاده از کنار میز اتو را اتو نکشید زیرا موجب خط افتادگی اضافه می‌شود. همین شیوه را با چرخاندن به قسمت‌های اتو نشده،‌ تکرار کنید.

برای دامن‌های مدل ماهی، ابتدا از پایین شروع کرده، هنگام حرکت به بالا، پایین دامن را بلند کرده، قسمت‌های بالاتر را صاف و اتو کنید.

نکاتی در مورد جنس لباس
  • لباس‌های توری، ابریشمی و پشمی را از داخل اتو کنید. اگر وارو کردن لباس ممکن نیست، پارچه‌ای روی آن پهن کرده و از روی پارچه اتو کنید. لازم به ذکر است که اتوی این لباس‌ها باید به صورت «بگذار و بردار» باشد و از کشیدن اتو روی لباس خودداری شود.
  • لباس‌های پولک‌دار، مونجوق‌دار و فابریک فلزی را روی یک سطح ضخیم و نرم، همانند دو حوله حمام قرار داده و اتو را به نرمی گذاشته و بردارید.
  • لباس‌های مخملی را به صورت مستقیم با اتو تماس ندهید. می‌توانید با روشن کردن بخار اتو، آن را چند سانتی‌متر بالای سطح لباس قرار داده و شروع به حرکت افقی کنید. اگر اتوی بخار ندارید، می‌توانید از کتری استفاده کرده یا لباس را از چوب‌لباسی در حمام آویزان کرده و آب داغ را باز کنید تا بخار آن به لباس برسد.

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی بهترین مدل‌های اتو بخار در سال ۲۰۱۸
صاف کردن لباس بدون اتو

گاهی اوقات ممکن است به دلیل کمبود وقت، یا کمبود امکانات قادر به اتوی لباس خود نباشید. چنیدن راهکار مختلف برای این شرایط وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست:

  1. استفاده از دوش: ممکن است خنده‌دار باشد، اما آویزان کردن لباس‌ها روبروی دوش حمام راه ساده‌ای برای برطرف کردن چروک‌هاست. تنها مشکل این روش این است که لباس‌ها ممکن است با کوچکترین اشتباه خیس شوند و خط اتو از بین برود یا از خط نامناسب صاف شود.
  2.  اسپری کردن آب: پیشتر از لزوم وجود آب برای کمک به تولید بخار در برطرف کردن چروک‌ها سخن گفتیم. اما خود آب نیز به تنهایی می‌تواند کمک بزرگی به صاف کردن لباس کند. تنها شیء مورد نیاز دیگر یک کتاب سنگین (همانند دفتر تلفن) است که می‌توان پس از پهن کردن لباس روی یک سطح محکم و صاف، و  پاشیدن آب به سطح آن و دست کشیدن برای جذب آب به سطح لباس، کتاب را روی آن قرار داده و با کمی فشار به صافی چروک‌ها کمک کرد. توجه داشته باشید که از فشار طولانی مدت خودداری کنید زیرا ممکن است باعث چروک شدن قسمت‌های دیگر شود.
  3. استفاده از خشک کن: اگر کمی بیشتر از نیم ساعت وقت اضافه دارید، می‌توانید مقدار زیادی آب را روی لباس اسپری کرده و آن را در خشک کن با حرارت بالا قرار دهید. سپس هنگامی که لباس هنوز داغ است آن را از خشک کن درآورده و بلافاصله آن را پوشیده یا آویزان کنید. تقریباً تمامی چروک‌ها با این روش از بین می‌روند.

شما در مورد این راهنما چه فکر می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد