راهنمای استفاده از قهوه ساز

0 6,243

اگر اهل قهوه خوردن هستید، بهتر است بدانید که درست کردن یک قهوه‌ی خوش رنگ و طعم کار ساده‌ای نیست. قهوه‌سازها به عنوان یکی از وسایل خانه به حساب می‌آیند که ممکن است به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرند و در  یک قهوه خوب به شما کمک کنند. در بسیاری موارد خوردن یک فنجان قهوه خوش طعم بعد از یک روز کاری، خستگی آن روز را از بدن بیرون می‌کند.

انتخاب یک قهوه ساز

اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به‌جای رفتن به کافی‌شاپ، در خانه قهوه درست کنید، پیشنهاد ما خرید یک قهوه ساز خوب است. این دستگاه‌ها در دو نوع کلی قهوه‌ساز فیلتری و اسپرسو ساز موجود هستند. در تصویر زیر نمونه یک قهوه‌ساز فیلتری را مشاهده می‌کنید:

3_Kitchen-MoulinexSubito_Parts

معمولا خرید نوع دستگاه قهوه‌ساز ارتباط مستقیمی با نوع قهوه مورد علاقه شما دارد. برای خرید بهترین قهوه‌ساز نیز پیشنهاد می‌کنیم راهنمای خرید قهوه‌ساز و اسپرسو ساز را مطالعه کنید.

بهترین قهوه را درست کنید

 در ادامه مراحل درست کردن قهوه‌ای خوش طعم را توضیح خواهیم داد:

۱-  انتخاب بهترین قهوه

اولین قدم، انتخاب قهوه مناسب است. اگر می‌خواهید تازه‌ترین و خوش طعم‌ترین قهوه را بنوشید باید دانه‌های تازه‌ی آن‌ را خریده و خودتان آنها را آسیاب کنید. طعم خوشِ قهوه تنها به خاطر سلول‌های داخل دانه‌ی آن است. نکته دیگر برای درست کردن قهوه با بهترین طعم، نگه داشتن آن در ظرفی دربسته است؛ چرا که اگر قهوه در هوای آزاد باشد عطر و بوی خود را از دست می‌دهد.

۲- به میزان لازم قهوه درون قهوه‌ ساز خود بریزید

5_Kitchen-MoulinexSubito_coffee

برخی قهوه‌سازها در محفظه قهوه‌ی خود فیلتر ثابت دارند که باید بعد از شستشوی فیلتر قهوه را داخل آن بریزید، اما برخی مدل‌ها دارای فیلترهای کاغذی یکبار مصرف‌ هستند که باید بعد از هربار استفاده آن را دور انداخت. اسپرسو سازها نیازی به فیلتر کاغذی ندارند. اضافه کردن مقدار قهوه به محفظه‌ی قهوه‌ساز بستگی به تعداد افراد دارد.

 ۳-  به میزان کافی آب سرد بریزید

بر اساس تعداد پیمانه‌هایی که پودر قهوه ریخته‌اید، باید میزان مشخصی نیز آب بریزید. به‌طور استاندارد برای هر ۲ قاشق سوپ‌خوری قهوه، ۱۷۵ میلی‌لیتر آب لازم است. البته بیشتر قهوه‌سازها پیمانه‌ی مخصوصی دارند که میزان آب مورد نیاز در آن مشخص شده‌ است.

4_Kitchen-MoulinexSubito_Water

۴- قهوه ساز را روشن کنید

 قبل از اولین استفاده از قهوه‌ساز باید یک بار آن را فقط با آب روشن کنید و از آن خروجی بگیرید. بعضی قهوه‌سازها دارای تنظیمات پیشرفته برای درست کردن انواع مختلف قهوه هستند که شامل اسپرسو، کاپوچینو، لاته و غیره می‌شود. باید براساس نوع قهوه‌ای که می‌خواهید میل کنید، بعد از روشن کردن دستگاه، گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید. قهوه‌سازهای فیلتری تنها با فشردن کلید خاموش یا روشن شروع به کار می‌کنند.

6_Kitchen-MoulinexSubito_TurnOn

شیوه کار مدل فیلتری بسیار ساده است: آبی که در قهوه‌ساز ریخته‌اید داغ می‌شود، سپس آبِ داغ از روزنه‌های مخصوصی به سمت محفظه نگهداری پودر قهوه سرازیر می‌شود و در نهایت قهوه‌‌ی آماده شده به داخل قوری ریخته خواهد شد.

۴- تا پایان کار دستگاه منتظر بمانید

قبل از اینکه قهوه به‌ طور کامل در قوری ریخته شود، قوری را از قهوه‌ساز خارج نکنید. البته برخی قهوه‌سازها دارای دکمه توقف یا pause هستند که به آن سیستم ضد چکه گفته می‌شود. با استفاده از ویژگی ضد چکه می‌توان بدون چکه کردنِ قهوه از دستگاه، قوری را قبل از پر شدن، از قهوه‌ساز خارج کرد.

7_Kitchen-MoulinexSubito_AutomaticPreparation

 چند نکته‌ی آموزنده

  • برخی معتقدند که استفاده از فیلتر کاغذی، طعم کاغذ به قهوه می‌دهد و به همین دلیل، فیلترهای ثابت را ترجیح می‌دهند. برای رفع این مشکل، قبل از ریختن قهوه در فیلتر کاغذی، دستگاه را روشن کنید تا مقداری آبِ داغ روی آن ریخته شود. البته فراموش نکنید که آبِ داغ ریخته شده در قوری را باید خالی کرد. به این صورت، نه تنها طعم بدِ اولیه‌ی فیلتر از بین می‌رود، قوری نیز کمی داغ می‌شود و در نتیجه قهوه خوش طعم‌تری خواهید داشت.
  • برای داشتن قهوه‌ای خوش طعم‌ در قهوه‌سازهای فیلتری، بهتر است از پودر قهوه‌هایی استفاده کنید که با درجه متوسط آسیاب شده باشند.
  • اگر دوست دارید که قهوه‌ کمی غلیظ‌‌‌‌‌تر باشد و قهوه‌ساز شما دارای سیستم ضد چکه است، باید مدت زمانی که قهوه و آب با هم در تماس هستند را بیشتر کنید. برای این منظور نباید میزان آبی که در دستگاه ریخته می‌شود، از مقدار قهوه‌ای که می‌خواهید درست کنید بیشتر باشد. قوری را از دستگاه خارج و قهوه‌ساز را روشن کنید. با نبودن قوری در دستگاه، قهوه‌ی آماده شده از آن خارج نمی‌شود. اجازه دهید حدود یک یا دو دقیقه آب و قهوه با هم در تماس باشند (این مدت زمان بستگی به میزان غلظتی دارد که از قهوه انتظار دارید). حال قوری را در جای خود قرار دهید تا قهوه‌ی غلیظ به داخل آن ریخته شود.

 

منبع: فروشگاه اینترنتی بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد