راهنمای اصول و مفاهیم خرید عطر

0 2,482

از گذشته‌های بسیار دور تا امروز انسان‌ها همواره در پی این بوده‌اند که علاوه‌ بر داشتن ظاهری زیبا و آراسته، معطر و خوشبو نیز باشند. انتخاب عطر همیشه کمی گیج‌کننده است و شاید حتی انواع مختلف آن‌ها را نشناسید. در ادامه انواع عطرها را معرفی می‌کنیم و در مورد نحوه انتخاب این عصاره‌های خوشبو، شما را راهنمایی خواهیم کرد.

انواع عطر

sdcm

کلمه “عطر” در لاتین “per” گفته می‌شود. درکل به بوی خوشی که در هوا پخش می‌شود عطر می‌گویند. عطرها در سه نوع کلی زیر موجود هستند:

  • perfume(پرفیوم) 

پرفیوم با غلظتی بین ۱۵ تا ۴۰ درصد به عنوان خالصترین، ماندگارترین و غلیظ‌ترین نوع عطر شناخته می‌شود. همچنین به دلیل همین غلظت بالا، گران قیمت‌ترین نوع عطر نیز به‌شمار می‌آید.

  • Eau de perfume (ادو پرفیوم)

این نوع عطرها غلظتی در حدود ۷ تا ۱۵ درصد دارند. ادوپرفیوم‌ها محبوب‌ترین نوع عطرها بین مردم هستند و ماندگاری نسبتا خوبی دارند. این دسته، قیمتی بین ادوتویلت و پرفیوم دارند.

  • Eau de toilette (ادو تویلت)

ادو تویلت‌ها ارزان‌ترین نوع عطرها هستند. غلظت این محصولات در حدود ۱ تا ۶ درصد است. بویی ملایم دارند و تنها ایراد ادو تویلت‌ها ماندگاری کم آنها است که باید چند بار در طول روز تمدید شوند.

  •  Eau de Cologne (ادوکلن)

ادوکلن‌ در واقع همان ادو تویلت است. این محصولات بوی ملایمی دارند و ماندگاری آنها نیز مانند ادوتویلت‌ها کم است.

 

چگونه عطر مناسب خود را انتخاب کنیم؟beautiful-chanel-elegant-flowers-Favim.com-1155886

صدها نوع عطر با انواع رایحه‌های گوناگون وجود دارند، اما انتخاب یک رایحه‌ی خاص و مناسب از بین این همه، کار مشکلی است. البته انتخاب عطر، کاملا سلیقه‌ای است و هر کسی بوی خاصی را می پسندد. در ادامه توضیحاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بتوانید به راحتی و حتی به صورت اینترنتی، عطر مورد نظر خود را خریداری کنید.

نوع پوست خود را بشناسید

شاید با خواندن تیتر بالا فکر کنید که نوع پوست چه ربطی به انتخاب عطر دارد؟ در واقع نوع پوست به انتخاب نوع عطر بسیار وابسته است و متاسفانه کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند. نوع پوست و درجه رطوبت آن در ماندگاری عطر تاثیر مستقیم دارند. برای افزایش ماندگاری عطرها، باید آن‌ها را به گلو، مچ‌ها، قفسه سینه و اطراف گردنتان اسپری کنید. به طور کلی رایحه‌ی عطرها بر روی پوست‌های خشک، ضعیف‌تر و در پوست‌های چرب و مرطوب، قوی‌تر است.

پوست‌های چرب و مرطوب 

در پوست‌های چرب و مرطوب به دلیل ترکیب شدن چربی روی پوست با عطر، ماندگاری عصاره خوشبو افزایش می‌یابد. البته چربی زیاد ممکن است باعث تغییر کردن رایحه‌ی عطر و ناخوشایند شدن آن شود. بنابراین بهتر است در طول روز از مقدار عطر کمتر و همچنین رایحه‌های ضعیف‌تر آنها استفاده کنید. عطرهایی که برای فصل تابستان ساخته شده‌اند برای افراد با این نوع پوست، بهترین گزینه هستند.

پوست‌های خشک

ماندگاری عطر در پوست‌های خشک بسیار کم است. به همین دلیل باید هر بار از مقدار عطر بیشتری استفاده کنید. البته استفاده بیش از حد از عطر به دلیل وجود ترکیباتی مانند اتیل الکل، ممکن است باعث بیشتر خشک شدن پوست شود. عطرهای ساخته شده برای فصل زمستان،به دلیل قوی بودنشان، مناسب پوست‌های خشک هستند و برای این افراد ماندگاری بیشتری دارند.

پوست‌های حساس

استفاده از عطرهای قوی در پوست‌های حساس، خطرناک است. بهتر است بعد از استفاده از اسپری بدن، از عطر استفاده نکنید، به‌ویژه اگر بر روی پوست خود آکنه و کهیر دارید، چرا که این کار باعث ایجاد آلرژی می‌شود. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از عطرهایی استفاده کنند که همه ترکیبات آن از مواد طبیعی باشد.

فصل‌ مناسب برای خرید عطر

فصل‌ها در میزان ماندگاری و انتشار بوی عطرها تاثیرگذارند. از عطرهای ملایم در فصول گرم و از عطرهای قوی و گرم در فصل‌های سرد مانند زمستان بیشتر استفاده می‌شود. البته نوع رایحه‌ی استفاده شده در عطرهای زمستان و تابستان نیز با هم متفاوت است. بنابراین باید هنگام خرید در نظر داشته باشید که در چه فصلی می‌خواهید از عطر خود استفاده کنید.

انواع رایحه‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید عطر، بو و رایحه‌ی آن است که موضوعی کاملا سلیقه‌ای است. انواع عطرها با طبع‌های گرم، سرد، خنک، تند، تلخ و شیرین شناخته می‌شوند. گروه‌های بویایی به طور کلی شامل : شرقی، مدیترانه‌ای، مرکبات، معطر، چرم، چوبی و گلدار هستند. همچنین انواع رایحه‌ها در این دسته‌ها موجود هستند: ادویه‌ها، رزین و صمغ، گیاهان، انواع شیرینی، مرکبات، منابع حیوانی، مواد خام طبیعی و مصنوعی، میوه‌ها، نوشیدنی‌ها، چوب،خزه‌ها و گلها. در واقع عطرها ترکیبی خاص از انواع این رایحه‌ها هستند.

نُت شناسی

flower-perfume

برخی افراد برای خرید عطر، فقط به طبع آن (گرم، تند و …) بسنده نمی‌کنند و اینکه چه موادی در ساخت آن به‌ کار رفته نیز برایشان مهم است. همچنین دانستن مواد به کار رفته در عطر به شما کمک می‌کند که بتوانید به صورت اینترنتی عطر دلخواه خود را انتخاب و خریداری کنید. برای توصیف بوی عطرها از واژه‌‌ی “نُت” استفاده می‌شود و به ترتیبی که بوی عطر را احساس می‌کنید نُت آغازین، میانی و پایانی نام دارند.

نُت آغازین

نُت آغازین یا رایحه‌ی اولیه، اولین بویی است که از عطر احساس می‌شود و در انتخاب آن بسیار موثر است. این نت دارای ترکیباتی تند و فرّار است.

نُت میانی

بلافاصله بعد از محو شدن رایحه اولیه، نت میانی شکل می‌گیرد. این نت بدنه اصلی عطر را تشکیل می‌دهد. این رایحه حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بعد از اسپری کردن عطر، خود را نشان می‌دهد.

نُت پایانی (پایه)

با محو شدن نت میانی رایحه پایانی عطر آشکار می‌شود. ترکیبات به کار رفته در این رایحه از گروه بوهای غنی و عمیق هستند و معمولا تا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده از عطر، احساس می‌شوند. اگر عطر ماندگاری بالا داشته باشد، بویی که بعد از چند ساعت هنوز آن را استشمام می‌کنید، همین نت پایانی است.

چطور تقلبی یا اصل بودن عطر را تشخیص دهیم؟

still_life_feminine_flowers_pink_perfume_hd-wallpaper-1465649

کارخانه‌های تولید کننده‌ی عطرهای تقلبی، همواره در تلاشند تا عطرهای مشابه اصل آن‌ها را تولید کنند. به همین دلیل همواره تشخیص اصل و تقلبی بودن عطر کار پیچیده‌ای است و نیاز به دانشِ کافی و تجربه دارد. در زیر به چند نکته اشاره می‌کنیم که در تشخیص عطرِ اصل به شما کمک می‌کند:

  • عطرهای تقلبی شیشه‌ای کِدر دارند و معمولا با اندازه‌ی داخلی جعبه، کاملا متناسب نیستند. همچنین شیشه‌ی عطرهای تقلبی در انحناها، کمی مواج و رده رده هستند.
  • نوع قلمی که عبارات روی جعبه و شیشه‌ی عطر با آن نوشته شده، در عطرهای تقلبی و اصل متفاوت است. معمولا عطرهای تقلبی، نوشته‌ها پهن‌تر و نامنظم و عطرهای اصل نوشته‌هایی منظم، زیبا و ظریف دارند.
  • رنگ جعبه، شیشه و حتی مایع درون شیشه نیز از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار دهید.
  • مدت ماندگاری عطر نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن باشد. چرا که باتوجه به پرفیوم، ادو پرفیوم و ادو تویلت بودن، مدت ماندگاری عطرها متفاوت است. البته شرایط آب و هوا، نوع پوست و غیره نیز در این مدت زمان موثر هستند.

نگهداری از عطر

بعد از اولین باری که از عطر استفاده می‌کنید، به مرور زمان و با باز و بسته شدن در شیشه‌ی عطر، بوی آن ممکن است کاهش یابد یا از بین برود. برای جلوگیری از این کار باید تا جای که امکان دارد شیشه‌ی آن را در جعبه بسته‌بندی خود یا محفظه‌ای آلومینیومی نگه دارید.

نکاتی جالب درباره عطر‌ها

  •  اغلب افراد هنگام خرید اصرار دارند که عطر ماندگاری بالایی داشته باشد. به این دسته افراد باید بگوییم که ماندگاری بالا گاهی ناخوشایند است و ممکن است باعث سردرد شود. همچنین کارخانه‌های تولید کننده عطر به سمتی پیش می‌روند که مدت ماندگاری عطرها چیزی حدود ۶ تا ۸ ساعت باشد. البته گاهی بعد از استفاده از عطر ممکن است دیگر بوی آن را احساس نکنید و تصور کنید ماندگاری عطر پایین است. این موضوع کاملا طبیعی است، چراکه سیستم بویایی ما رایحه‌ی عطر را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود که دیگر بوی عطر را احساس نکنیم اما دیگر افراد اطراف شما آن را حس خواهند کرد.
  • حس بویایی زنان ظریفتر و دقیق‌تر از مردان است و همچنین عطرها در افراد با رنگ مو و پوست مختلف، به طور متفاوتی استشمام می‌شوند.
  • قدرت بویایی با افزایش سن کاهش می‌یابد. جالب است بدانید این قدرت در نیمه دوم روز قوی‌تر می‌شود.
  • افزایش ارتفاع از سطح دریا می‌تواند میزان پراکندگی و ماندگاری عطر را کاهش می‌دهد.

منبع: فروشگاه اینترنتی بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد