راهنمای جامع خرید دوربین‌های کامپکت (قسمت دوم)

0 920

در قسمت پیشین این مطلب به معرفی انواع دوربین‌های کامپکت پرداختیم و در این مطلب نیز قصد داریم معیارهایی برای انتخاب دوربین به شما پیشنهاد دهیم. برای انتخاب یک دوربین کامپکت مناسب در این مطلب با ما همراه باشید.

  • اندازه: ابعاد دوربین

در ساختار دوربین‌های CSC آینه و یا منشوری وجود ندارد، به همین دلیل این دوربین‌ها می‌توانند کوچک‌تر و سبک‌تر ساخته شوند، بااین‌حال اندازه و وزن آن‌ها متفاوت است. بهتر است یک دوربین دیجیتال جمع‌وجور خریداری کنید تا بتوانید آن را به‌آسانی حمل کرده و در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کنید؛ اما مراقب باشید در برخی از مدل‌ها، ویژگی‌های کاربردی قربانی اندازه دوربین می‌شود و تولیدکننده برای اینکه اندازه دوربین را کوچک‌تر کند، مجبور می‌شود برخی از قابلیت‌های آن را حذف کند، قابلیت‌هایی مانند بزرگنمایی ممکن است تحت تأثیر اندازه قرار گیرد؛ بنابراین سعی کنید دوربین کوچک خریداری کنید اما مراقب باشید که ویژگی‌های آن حذف نشده باشد. دوربین‌های CSC، مدل Full frame و حرفه‌ای، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین CSC ها هستند چرا که آن‌ها دارای بزرگ‌ترین سنسورها هستند و از لنزهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر استفاده می‌کنند.

  • بزرگ‌نمایی

اکثر دوربین‌های دیجیتال کامپکت، دارای قابلیت زوم اپتیکال، دیجیتال یا هر دو هستند. زوم اپتیکال یک عملیات سخت‌افزاری است و از طریق لنز صورت می‌گیرد و به‌سادگی با کم و زیاد کردن فاصله کانونی لنز، تصویر جلو و عقب می‌رود؛ اما زوم دیجیتال یک کار نرم‌افزاری است که به‌وسیله نرم‌افزار، فاصله تا سوژه را کم و زیاد می‌کند و درواقع کاری مشابه فتوشاپ را انجام می‌دهد. در زوم اپتیکال کیفیت عکس تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد اما در زوم دیجیتال کیفیت کمتر می‌شود؛ بنابراین زوم اپتیکال مهم‌تر است.

  • دوربین‌های بزرگ‌تر با صفحه‌نمایش ال سی دی

صفحه‌نمایش LCD به شما اجازه می‌دهد تا تصاویر را در زاویه‌های مختلف مشاهده کرده و سپس عکس را ثبت کنید. دوربین‌های دیجیتال کامپکت دارای صفحه‌نمایش ۲.۵ اینچی و بزرگ‌تر هستند. در صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به‌راحتی می‌توانید جزئیات تصاویر خود را بررسی کرده و آیتم منوها را آسان‌تر بخوانید و عکس‌های خود را به اشتراک بگذارید؛ اما این کارها در دوربین‌های با صفحه‌نمایش کوچک‌تر، به‌مراتب سخت‌تر است. صفحه‌نمایش‌های جدید به‌صورت لمسی هستند، دکمه­ها حذف شده است و بر روی آن‌ها از یک محافظ صفحه نشکن استفاده شده است تا براثر ضربه خراب نشده و یا خراش برندارد. زاویه چرخش ۱۸۰ درجه‌ی این نمایشگرها باعث می‌شود تا از هر ناحیه‌ای بتوانید به تصاویر و عکس دید داشته باشید، بنابراین از این قابلیت می‌توانید برای ثبت سلفی نیز استفاده نمایید.

  • تأخیر در شاتر (Shutter Lag)

زمانی که دکمه ثبت عکس یا عبارتی کلید شات را فشار می‌دهید و تا زمانی که عکس ثبت می‌شود را تأخیر شاتر می‌گویند. بیشتر دوربین‌های دیجیتال کم ‌و بیش، دارای این تأخیر مهم هستند و می‌تواند بین ۰.۲۲ ثانیه تا ۲ ثانیه متغیر باشد. این تأخیر زمانی، به خاطر این است که دوربین در این بین باید نورسنجی کند، تراز سفیدی را تنظیم کند و لنز روی سوژه فوکوس کند؛ بنابراین دوربینی انتخاب کنید که با عادات شما منطبق باشد.

  • سرعت شاتر

شرعت شاتر با کم و زیاد کردن نور تغییر می‌کند. سرعت شاتر مدت زمانی است که پرده شاتر باز بوده و نور به سنسور دوربین می‌رسد. سرعت شاتر را با ثانیه یا کسری از ثانیه اندازه‌گیری می‌کنیم.  که ۱ ثانیه، یک‌دوم ثانیه، یک چهارم ثانیه، …، یک ۲۵۰ وم ثانیه، یک پانصدم ثانیه و غیره می‌باشد. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، مدت زمان کمتری نور به سنسور دوربین می‌رسد و هرچه کمتر باشد، مدت زمانی که نور به سنسور می‌رسد بیشتر می‌شود. سرعت شاتر مسئول دو نوع تغییر در عکس شماست: تغییر روشنایی عکس و ایجاد اثرات چشمگیر توسط فریز کردن حرکت سوژه یا تار شدن حرکت (iso100).

  • سه ویژگی اساسی در دوربین‌های کامپکت

کاهش قرمزی چشم: این قابلیت از تاثیر تابش مستقیم نور خورشید در چشم جلوگیری می‌کند زیرا این عمل باعث انعکاس نور در چشم‌ها می‌شود (قابلیت کاهش قرمزی چشم در برخی موارد باعث افزایش تأخیر شاتر می‌شود).

لرزش گیر اپتیکال: بهتر است یک دوربین دیجیتال کامپکت با لرزش گیر تصویر اپتیکال Optical Image Stabilization – OIS را انتخاب کنید تا در هنگام بزرگنمایی، عکس‌برداری و … لرزش‌های ریز ناشی از دستتان را خنثی کند و ثبت تصاویر با کمترین تاری و بالاترین کیفیت برای شما به ارمغان بیاورد.

قابلیت تشخیص چهره: این قابلیت چهره و سوژه را تشخیص داده و بر اساس آن دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم می‌کند؛ و بر روی چهره متمرکز خواهد شد. مثلاً در ویژگی تشخیص لبخند دوربین‌های سونی، این فوکوس بر روی لبخند صورت می‌گیرد.

  • ISO

مقدار حساسیت دوربین شما به نور ISO نام دارد. وقتی مقدار این شاخص بالا باشد یعنی دوربین شما حساسیت به نور بیشتری دارد. سنسورهای موجود در دوربین می‌توانند میزان آن را تغییر دهند. با افزایش ایزو مقدار نویز (Noise) تصویر افزایش می‌یابد.

معمولاً ایزو در دوربین‌ها از  ۱۰۰ یا ۲۰۰ شروع می‌شوند و افزایش آن از یک تصاعد هندسی تبعیت می‌کند. پس توالی ایزو به این ترتیب خواهد بود: ۱۰۰- ۲۰۰- ۴۰۰- ۸۰۰- ۱۶۰۰- ۳۲۰۰- ۶۴۰۰ و … است. پس بهتر است با توجه به مصرف خود نمونه مناسب انتخاب کنید. تا جایی که امکان دارد از ایزوهای پایین یعنی ۱۰۰ یا ۲۰۰ بهره ببرید. زمانی که نور کافی وجود ندارد، باید ایزو خود را افزایش دهید. در دوربین‌های پیشرفته‌تر این قابلیت به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد و با توجه به نور محیط، دوربین میزان ایزو را تغییر خواهد داد.

  • رزولوشن تصویر و اندازه سنسور

رزولوشن تصویر و اندازه سنسور درواقع میزان کیفیت عکس‌ها شما را مشخص می‌کند. اگر عکس‌های خود را چاپ نمی‌کنید و تنها آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید این مشخصه برای انتخاب دوربین، برای شما کارایی نداشته و مهم نیست. در حقیقت مگا پیکسل و رزولوشن باید یک تعادل مناسب بین کیفیت لنز، بازدهی تکنولوژی سنسور و اندازه‌ی سنسور عکس ایجاد کند و همگی بستگی به این دارد که می‌خواهید با آن عکس چه کنید.

تمام دوربین‌هایی که رزولوشن ۱۲ مگا پیکسل و بالاتر را دارند برای چاپ مناسب‌اند؛ بنابراین درصورتی‌که حرفه‌ای نیستید نیازی نیست به این فاکتور توجه کنید؛ اما اگر شما عکاس حرفه‌ای تری هستید بهتر است به سراغ کیفیت‌های بالاتری بروید. به طور مثال دوربین سی لوکس شرکت لایکا برای افراد حرفه‌ای‌تری طراحی شده است، این دوربین باکیفیت ۲۰ مگا پیکسلی و قابلیت زوم ۱۵ برابر و با فیلم‌برداری ۴k توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

سایز سنسور تأثیر مستقیم بر روی کیفیت عکس دارد و سنسورهای بزرگ‌تر به معنی کیفیت بهتر هستند. سنسور یک دوربین میزان نوری که برای ثبت یک عکس لازم است را تشخیص داده و دریافت می‌کند؛ بنابراین دوربینی که سنسور بزرگ‌تر دارد، اطلاعات و جزئیات بیشتری ثبت می‌کند و درنهایت عکسی که می‌گیرد باکیفیت‌تر است. بااین‌حال این فاکتور نیز مانند رزولوشن عکس برای کاربران مبتدی اهمیت چندانی ندارد و در حد معمولی کفایت می‌کند.

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی انواع دوربین‌های کامپکت

 

  • پردازنده تصویر

پردازنده تصویر در دوربین‌های دیجیتال کامپکت مانند مغز سیستم کار می‌کند و درنهایت بر روی عملکرد و کیفیت عکس‌ها تأثیر می‌گذارد. در اغلب موارد پردازنده‌های جدید از الگوریتم‌های قدرتمند و کارآمد استفاده می‌کنند که آن‌ها را قادر می‌سازد داده‌های تصویر را سریع‌تر و مؤثرتر اداره کنند.

پردازنده، اطلاعات دریافتی از سنسور را پردازش کرده و رنگ، کنتراست، نویز، تراز سفیدی و اشباع رنگی را در عکس هماهنگ و تنظیم می‌کند و بر روی فوکوس، نور، ذخیره اطلاعات و سایر کارهای دوربین کنترل دارد. درصورتی‌که پردازنده تصویر در دوربین انتخابی شما بهتر باشد رنگ‌ها طبیعی‌تر به نمایش درمی‌آیند و تراز سفیدی با دقت بیشتری در شرایط نوری مختلف انجام می‌شود. بازسازی رنگ‌ها بهبود پیدا می‌کند و رنگ‌های اشباع با تکنولوژی بهتری به نمایش درمی‌آیند و درنهایت دقت نوری و رندمان نویز در نور کم بهبود پیداکرده و عکس بهتری تولید می‌شود.

  • عمر باتری

بیشتر دوربین‌های دیجیتال دارای باتری‌ها هستند و دسته‌ای از آن‌ها به‌صورت باتری شارژی (لیتیوم یونی قابل شارژ) و برخی به‌صورت باتری‌های قابل تعویض طراحی می‌شوند. اصول وزن باتری‌ها کم و اندازه آن‌ها کوچک است. عمر این باتری‌ها به تعداد تصاویری که در هر نوبت ثبت می‌شود، بستگی دارد مثلاً شما در هر بار شارژ کردن، ۱۰۰ تا ۴۵۰ عدد عکس ثبت می‌کنید. دوربین‌های کامپکت دارای باتری‌ها با قدرت‌های متفاوتی هستند بنابراین به میزان مصرف خود دقت کرده و با توجه به آن یک مدل مناسب انتخاب کنید. آیا شما در خانه عکاسی می‌کنید یا در محیط بیرون؟ آیا به شارژر و جریان برق دسترسی دارید و یا می‌توانید یک باتری یدک تهیه کنید؟

  • حافظه

بیشتر این دوربین‌ها دارای حافظه داخلی هستند و در اکثر آن‌ها درگاه‌های کارت، برای قرار دادن انواع کارت‌های حافظه خارجی تعبیه‌شده است. قبل از خرید کارت حافظه ظرفیت بالا، حتماً مشخصات دوربین را بررسی نمایید.

  • میکروفن برای فیلم‌برداری

دوربین‌های کامپکت قابلیت فیلم‌برداری را نیز در خود قرار داده‌اند و مدل‌های جدید آن می‌توانند ویدئوهای باکیفیت ۴k ضبط کنند؛ بنابراین بهتر است از وجود میکروفن در این دوربین‌ها مطمئن شوید تا در حین فیلم‌برداری صدا نیز ثبت شود.

  • تنظیمات دستی

در برخی از دوربین‌ها این امکان برای شما فراهم می‌شود تا با توجه به نور و شرایط محیطی تنظیمات دستی انجام دهید. این قابلیت بیشتر برای افراد حرفه‌ای مناسب است؛ اما افراد مبتدی می‌توانند از تنظیمات خودکار دوربین استفاده کنند بنابراین افراد مبتدی نیازی ندارند از دوربینی با تنظیمات دستی استفاده کنند.

  • فلش

اکثر کاربران در شب و در نور کم نیز به عکس‌برداری می‌پردازند؛ بنابراین بیشتر دوربین‌های دیجیتال کامپکت از فلش داخلی استفاده می‌کنند تا روشنایی تصویر بیشتر از قبل شود.

  • قابلیت اتصال به بلوتوث و وایفای

 درصورتی‌که دوربین کامپکت شما قابلیت اتصال به وایفای و بلوتوث را داشته باشد از آن می‌توانید برای انتقال اطلاعات استفاده کنید. وای‌فای داخلی امکان تبادل فایل‌ها با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی و تسهیل روندِ به اشتراک‌گذاری عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌سازد. در دوربین‌های CSC سیستم باقابلیت Wi-Fi  نیازی به تهیه شاتر بی‌سیم نیست و یک گوشی هوشمند هم می‌تواند نقش شاتر دوربین را ایفا کند.

  • مقاومت در برابر آب، ضربه و خاک

ازآنجایی‌که شما از این دوربین در محیط‌های باز و طبیعت استفاده می‌کنید ممکن است به علت حواس‌پرتی و یا حادثه‌ای دوربین شما به زمین برخورد کرده و یا داخل رودخانه بیفتد. به همین دلیل ضد آب بودن و قابلیت مقاومت در برابر گرد و خاک و ضربه، در این دستگاه‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد. پاناسونیک دوربین مقاوم لومیکس TS7 را ارائه کرده است که تا عمق ۳۱ متر در آب مقاومت می‌کند، گرد و خاک، ضربات ناشی از افتادن از ارتفاع حداکثر دو متر، سرما تا حد منفی ۱۰ درجه و حداکثر فشار ۱۰۰ کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های مقاومتی این دوربین می‌باشد.

  • تایمر خودکار

با استفاده از قابلیت تایمر خودکار و استفاده از پایه می‌توانید در تمام عکس‌های دسته‌جمعی حضورداشته باشید

  • ساکت و بی‌صدا

در دوربین‌های کامپکت به دلیل فقدان آینه، در زمان عکس‌برداری صدای کمتری تولید می‌شود به همین دلیل این دوربین‌ها برای عکاسی خیابانی و مستند و زمانی که می‌خواهید سوژه متوجه شما نشود، ایده‌ال هستند.

  • جلوه‌های ویژه شامل فیلترهای متعدد، پانوراما، تصویر آهسته و تند

 

بیشتر بخوانید: مقایسه DSLRهای کانن و نیکون

 

نتیجه‌گیری

وقتی تصمیم می‌گیرید یک دوربین دیجیتال کامپکت خریداری کنید در ابتدا به نیازها و دلایل خرید خود توجه کنید، به چه ویژگی‌هایی بیشتر اهمیت می‌دهید؟ با مرور کلی بر انواع این دوربین‌ها و ویژگی‌های آن متوجه می‌شوید که همه آن‌ها در سرعت لنز، وضوح تصاویر؛ اندازه سنسور و ویژگی‌ها از این قبیل با هم متفاوت هستند. برخی دارای تنظیمات دستی بیشتری بوده و برخی این تنظیمات را کمتر سفارشی سازی می‌کنند؛ بنابراین این شما هستید که با توجه به بودجه‌ای که دارید این قابلیت‌ها را اولویت‌بندی کرده و متناسب با آن خرید خود را انجام می‌دهید.

 

منابع:
www.toptenreviews.com
بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد