چگونه یک صفحه کلید (کیبورد) مناسب تهیه کنیم؟

0 1,296

صفحه‌ کلید یکی از رایج‌ترین لوازم جانبی کامپیوتر است، اهمیت آن از ماوس بیشتر بوده و به نوعی وسیله ارتباط ما با کامپیوتر محسوب می‌شود. درصورتی‌که از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد یک کیبورد همراه آن خریداری کرده¬اید؛ و حالا وقت آن رسیده که صفحه‌ کلید کامپیوتر خود را ارتقا دهید. در برخی موارد ممکن است از لپ‌تاپ و نوت بوک استفاده کنید، در این صورت استفاده از صفحه‌ کلید لپ‌تاپ باعث می‌شود تا چشم‌های شما به مانیتور بسیار نزدیک باشد و این موقعیت به‌مرور بر روی سلامت چشم شما تأثیر می‌گذارد.
بنابراین مهم نیست که کامپیوتر دسکتاپ دارید و یا یک لپ‌تاپ، تهیه یک صفحه‌کلید خوب و ارگانیک به‌سلامت دست‌ها، مچ و چشمان شما کمک می‌کند.

۱. صفحه‌ کلید را به چه منظوری خریداری می‌کنید؟

بنابراین زمانی که به هر دلیل قصد خرید یک صفحه‌ کلید را دارید، قبل از اینکه پول خود را هدر دهید، بهتر است چند مسئله مهم را بررسی کنید. در ابتدا و از همه مهم‌تر به این سؤال پاسخ دهید، صفحه‌ کلید را برای چه‌کاری نیاز دارید؟ مثلاً آن را برای کار اداری می‌خواهید و یا قصد دارید با این صفحه‌ کلید بازی‌های کامپیوتری انجام دهید. البته در بیشتر مواقع از صفحه‌کلید برای انجام چندین نوع فعالیت متفاوت استفاده می‌کنیم، در این شرایط بهتر است این فعالیت‌ها و کاربردها را الویت بندی کرده و مهم‌ترین آن را انتخاب نمایید.

بازی:

Gaming-Keyboard

درصورتی‌که گیمر هستید و کیبورد را برای انجام بازی‌های کامپیوتری می‌خواهید، باید ویژگی‌های را در کیبورد خود در نظر بگیرد که در سایر کیبوردها بلااستفاده است. مثل چراغ‌های ال سی دی یکپارچه، کلیدهای قابل برنامه‌ریزی، نور پس‌زمینه و پد شمارشی قابل‌تغییر و … باعث می‌شود که تجربه شما از بازی‌های رایانه‌ای مهیج‌تر شود؛ بنابراین اگر طرفدار بازی‌های رایانه‌ای هستید، باید به این خصوصیات توجه کرده و برای آن‌ها هزینه کنید.

تماشای فیلم و موسیقی

درصورتی‌که از کامپیوتر خود بیشتر برای تماشای فیلم و ویدئوها و موسیقی استفاده می‌کنید، بهتر است صفحه‌کلیدی خریداری کنید که کلیدهای رسانه‌ای مانند کنترل حجم صدا، دکمه‌های جست‌وجو ، پخش و مکث فیلم در آن تعبیه‌شده باشد.
اگر از لپ‌تاپ خود برای ذخیره فیلم استفاده می‌کنید و در زمان پخش فیلم آن را به تلویزیون وصل خواهید کرد، بهتر است از صفحه‌ کلیدهای بی‌سیم استفاده نمایید.

کارهای اداری

office-keyboard

اگر از صفحه‌ کلید خود برای تایپ و کارهای اداری استفاده می‌کنید و ساعت‌ها پشت میز به این امور می‌پردازید، بهتر است به دنبال یک صفحه‌ کلید ارگونومیک باشید تا به مچ دست شما آسیب کمتری وارد شود. بیشتر صفحه‌ کلیدها ادعا می‌کنند که طراحی ارگونومیک و مطابق با بدن انسان طراحی شده اند، اما این واقعیت ندارد. بهتر است قبل از خرید، صفحه‌ کلید را امتحان کنید تا با آن احساس راحتی داشته باشید. برخی از این صفحه‌ کلیدها از هم جدا می‌شوند و شما می‌توانید زاویه مناسب را برای آن تعیین کنید. برخی دیگر دارای جایگاه مخصوص مچ دست است.

بیشتر بخوانید:پاک کردن صفحه کلید پس از ریختن نوشیدنی
مسافرتی

درصورتی‌که تنها با صفحه‌ کلید خودتان می‌توانید کار کنید، باید از صفحه‌ کلیدهای مسافرتی بهره ببرید. این صفحه‌ کلیدها سبک‌تر هستند و صفحه‌ اعداد سمت راست، به‌منظور کوچک کردن سایز، حذف شده است. احتمالاً بیشتر کلیدهای رسانه‌ای در آن قرار داده نشده است. البته با استفاده از کلیدهای عملکردی و ترکیبی می‌توانید از آنها استفاده نمایید. کوچک بودن آن‌ها دلیل بر ارزان‌تر بودن آن‌ها نیست. برخی نمونه‌های پیشرفته مسافرتی قیمت‌های بالایی دارند.

۲. شکل ظاهری و اندازه صفحه‌کلید

امروزه صفحه‌کلیدها در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. قبل از خرید بهتر است به فضایی که قرار است از آن نگهداری کنید، توجه کنید. آیا میز شما فضای کافی برای یک صفحه‌کلید بزرگ را دارد؟ اگر قصد داریم صفحه‌کلید را به همراه خود جابه‌جا کنید بهتر است از مدل‌های کوچک‌تر آن استفاده نمایید.

صفحه‌کلید استاندارد با اندازه بزرگ: در این صفحه‌کلیدها هر چیزی که احتیاج دارید را مشاهده خواهید کرد. این کیبوردها را صفحه‌کلیدهای ۱۰۰ درصد می‌نامند. کلیدهای ناوبری و جهت‌نما، کلیدهای تابعی، Numpad در آن قرار دارند و حتی ممکن است کلیدهای برنامه‌ریزی اضافی داشته باشند.
صفحه‌کلیدها بدون صفحه اعداد: به این کیبوردها صفحه‌کلیدهای ۸۰ درصد می‌گویند. Numpad یا همان صفحه اعداد در آن‌ها قرار داده نشده است.
صفحه‌کلیدهای فشرده و کوچک: که صفحه‌کلیدهای ۶۰ درصد نامیده می‌شوند و در آن‌ها علاوه بر فقدان صفحه اعداد، کلیدهای ناوبری و جهت‌نما یا حتی کلیدهای تابعی نیز قرار داده نشده است.
صفحه‌کلیدهای فشرد به همراه کلیدهای جهت‌دار (arrow): این صفحه‌کلیدها را ۶۵ تا ۷۰ درصد می‌نامند. در این مدل صفحه اعداد و کلیدهای ناوبری (Navigation) وجود ندارد اما با این حالت می‌توانید از کلیدهای جهت‌نما در زیر کلید Enter استفاده کنید.
صفحه‌کلید فشرده به همراه کلیدهای جهت‌نما و تابعی: این صفحه‌کلیدها را ۷۵ درصد می‌نامند که در آن کلیدهای تابعی در قسمت بالا قرار دارند و اما خبری از صفحه اعداد و کلیدهای ناوبری نیست. نمونه‌ای از این سایز صفحه‌کلیدهای را در MacBook Pro می‌بینید.
کلیدهای ناوبری: Home، End، Page Up، Page Down، Delete و Insert.

۳. نوع اتصال و رابط
سیمی (USB یا PS/2)

اگر به دنبال یک صفحه‌کلید سیمی هستید به‌اندازه طول سیم توجه کنید. برخی از این صفحه‌کلیدها، سیم‌های بسیار کوتاهی دارند که باعث محدودیت حرکتی شما خواهد شد. رابط کاربری این صفحه‌کلیدها را بررسی نمایید. برخی از اتصالات این کیبوردها از رابط کاربری USB و برخی از نوع PS/2 است که با توجه به دستگاه خود مدل مناسب را انتخاب کنید، مادربورد های قدیمی‌تر اغلب از PS / 2 پشتیبانی می‌کنند.

وایرلس یا بی‌سیم:

برخی دیگر از این صفحه‌کلیدها از تکنولوژی‌های بی سیم برای اتصال به سیستم موردنظر استفاده می‌کنند. در این کیبوردها یک گیرنده قرار دارد که به کامپیوتر متصل شده است و زمانی که کلید فشار داده می‌شود، سیگنال‌ها توسط گیرنده دریافت و سپس به کامپیوتر فرستاده می‌شود. برخی از امواج الکترومغناطیسی رادیو و برخی با اشعه‌ی مادون‌قرمز کار می‌کنند و نمونه‌ای از آن بلوتوثی هستند. درصورتی‌که سیستم شما از صفحه‌کلیدهای بلوتوثی پشتیبانی می‌کند، این کیبوردها یک انتخاب مناسب برای شما هستند که به‌راحتی می‌توانید آن را حرکت داده و یا دورتر از صفحه‌نمایش در حالات مختلف از آن استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:چگونه صفحه کلید و ماوس بی سیم را نصب کنیم؟
۴. نور پس‌زمینه:

درصورتی‌که در ساعات شب با کامپیوترتان کار می‌کنید و فضای اتاق تاریک است، بهتر است از صفحه‌کلیدهای با نور پس‌زمینه استفاده کنید. البته کار با صفحه‌نمایش در تاریکی به علت خطراتی که برای چشم دارد، پیشنهاد نمی‌شود.

۵. طراحی ارگونومیک:

راحتی و عدم آسیب به مچ و دست شما یکی از مسائل مهمی است که در طراحی صفحه‌کلیدها موردتوجه قرار می‌گیرد. بهتر است از صفحه‌کلیدهای استفاده کنید که ارتفاع آن قابل تنظیم بوده و شیب داشته باشد تا بتوانید زاویه آن را با مچ دست خود میزان کنید. برخی از این صفحه‌کلیدها دارای استراحتگاه مچ دست هستند و یا در صورت تمایل می‌توانید آن را به‌صورت جداگانه خریداری کرده و به کیبورد خود اضافه کنید. صفحه‌کلیدهای ارگونومیک به‌طور آگاهانه طراحی شده‌اند تا باعث کاهش فشار روی مچ دست و انگشتان شما باشد.

بیشتر بخوانید:Dygma Raise، پیشرفته ترین صفحه کلید ارگونومیک
۶. قیمت:

قیمت یکی از عواملی است که در بسیاری از خریدها و انتخابات ما تأثیر می‌گذارد. در این راستا صفحه‌کلیدها با توجه به جنس، طراحی و ویژگی‌هایی که دارند، از محدوده قیمتی متغیری برخوردار می‌باشند. با توجه به نوع استفاده‌ای که از این وسایل جانبی دارید و اینکه چه مقدار از روز را با کار کردن با آن سپری می‌کنید، یک نمونه خوب و به‌صرفه را انتخاب کنید. البته سعی کنید که کیفیت را فدای ارزان بودن نکنید. زیرا این وسیله درصورتی‌که مداوم با آن کار کنید، آسیب‌های جدی به دست شما وارد می‌کند و ممکن است بعد از مدتی به‌سرعت خراب شود.

۷. انواع کیبورد (بر اساس نوع سوئیچ):
کیبورد با سوئیچ خازنی:

این سوئیچ‌ها از هیچ عمل مکانیکی استفاده نمی‌کنند، درواقع  یک جریان پایدار در تمامی قسمت‌های ماتریس کلید که در حال عبور است، استفاده می شود. هر کلید دارای یک صفحه فلزی است که در زیر آن قرار دارد که در صورت فشرده شدن کلید، این صفحه به صفحه فلزی زیرینش فشار وارد کرده و مقدار جریان عبور می‌کند، که پردازنده این جریان را شناسایی می‌کند و عکس‌العمل نشان می‌دهد.

کیبورد با سوئیچ‌های مکانیکی:

همه ما صفحه‌کلیدهای مکانیکی را به خاطر داریم؛ یکی از ایرادات مهم و آزاردهنده این صفحه‌کلیدها، صدای بالا و آزاردهنده آن بود. اما ازآنجایی‌که طول عمر بالای دارند در برای بازی‌های رایانه‌ای بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. این کیبوردها به انواع مختلف پلاستیکی گنبدی شکل (Rubber dome)، پوسته‌ای (Membrane)، اتصال فیزیکی (Metal contact) و اسفنجی (Foam element) تقسیم می‌شوند. سوئیچ‌های سری Cherry MX نمونه‌ای موفق از سوئیچ‌های مکانیکی هستند که کمپانی ZF Electronics آن را تولید کرده ست. سوئیچ‌های متعددی مانند نقره‌ای، قرمز، سبز و سفید نیز توسط ZF تولید می‌شود. مثلا سوئیچ‌های آبی‌رنگ در صورت اعمال فشار معین صدای کلیک مانندی از خود منتشر می‌کند که پس از مدتی می‌توانید با شنیدن صدای موردنظر، میزان فشار انگشتان خود را برنامه‌ریزی کنید. کلیدهای قهوه‌ای‌رنگ Cherry ساختار توسعه‌یافته‌ای نسبت به نمونه آبی‌رنگ دارند و بخش متحرک دوم به‌صورت ثابت به سوئیچ متصل شده است و صدای کمتری تولید می‌کند. سوئیچ‌های مشکی‌رنگ Cherry ساختاری یکپارچه دارند و با یک‌بار لمس می‌توانید بدون فشار مضاعف به تاپیک و انتقال سیگنال بپردازید. سوئیچ قهوه‌ای Cherry در سطح میانه دو نمونه آبی و مشکی قرار می‌گیرد.

۸. چیدمان‌های کلیدها

صفحه‌کلید پیش‌فرض شما دارای یک طرح QWERTY است و درحالی‌که این طرح محبوب‌ترین نوع چیدمان کلید است، این نوع چیدمان از نظر کارشناسان بهینه تر بوده و سهولت استفاده بیشتری دارد و سرعت تایپ (تعداد کلمات در دقیقه) و حتی طراحی ارگونومیک در این مدل بهتر و بهینه تر است.
یکی دیگر از نمونه‌های معروف و کاربردی در چیدمان صفحه‌کلید مدل DVORAK است. در این صفحه‌کلیدها ادعا می‌شود که در هنگام تایپ به حرکت انگشت کمتری نیاز دارید و میزان خطای شما کاهش می‌یابد و در نهایت آسیب کمتری به مچ دست شما وارد می شود.
امروزه برخی از صفحه‌کلیدها به‌صورت سفارشی سازی شده ارائه می‌شوند، که شما می‌توانید دیزاین حروف آن را خودتان انجام دهید. البته این نوع صفحه‌کلیدها برای همه کاربران پیشنهاد داده نمی‌شود.

برای خرید صفحه کلید اینجا را کلیک کنید
بیشتر بخوانید:TouchPad، صفحه کلید قابل تنظیم
بیشتر بخوانید: ویژگی های مهم برای خرید یک صفحه کلید جدید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد