راهنمای جامع خرید مایکروویو (قسمت اول)

معرفی کلی و انواع مایکروویوها

0 850

یکی از وسایل الکتریکی که می‌تواند در آشپزخانه ابزاری کارآمد محسوب شود، مایکروویو می‌باشد. این روزها این دستگاه در تنوع بسیاری وجود دارد، ابعاد مایکروفرها در برابر کارهای بزرگی که انجام می‌دهد، چندان بزرگ نیست. مایکروویو از عهده‌ی اموری مانند پخت سریع هر نوع غذا، یخ‌زدایی، آماده کردن ذرت بو داده و شیرینی برمی‌آید.

با ارتقا روزافزون تکنولوژی، مایکروویوها از امکانات بسیاری برخوردار شده‌اند که آگاهی از انواع و قابلیت‌های آن‌ها می‌تواند درحین انتخاب و تهیه آن‌ها بسیار موثر باشد.

عناوین ابتکاری برای فری که تحت تکنولوژی مایکروویو است، بسیارند مانند مایکروفر، مایکروویو، پخت نوری و سایر عبارات که با توصیفات متفاوتی ایجاد شده‌اند و در حقیقت همه منظورشان به همان فری است که از امواجی که طول کم و فرکانس بالایی دارند برای پخت غذا استفاده می‌نمایند و چندین تکنولوژی اضافه‌ی دیگر در آن وجود دارد. درمجموع مایکروفر برای این وسیله کاربردی اسم بهتری است زیرا از ترکیب دو کلمه مایکروویو و فر ایجاد شده است.

مزایای تهیه‌ی غذا با مایکروویو

پخت غذا با مایکروویو باعث حرکت و جابجایی عناصر تشکیل دهنده مواد غذایی تا ۴۶ میلیارد مرتبه در ۶۰ ثانیه می‌شود و این حرکت‌ها باعث ایجاد دمای بالای ناشی از سایش می‌شود. درنتیجه غذا سریعا پخته شده و آماده می‌شود. آسایش بیشتر فاکتور حائز اهمیتی است که مایکروویو‌های مدرن را در مقایسه با مدل‌های قدیمی برجسته نموده است.

برخی از مزایای استفاده از مایکروویو به صورت موردی:

  • طبخ غذا در بازه زمانی کوتاه
  • حفظ خاصیت مواد مغذی
  • حفظ دمای محیط و آشپزخانه‌ی متعادل
  • سطح ایمنی بالا
  • نظافت آسان

مایکروفرها توسط قدرت امواج الکترومغناطیسی تولید شده، غذای درون فر را گرم نگه می‌دارند. علی‌رغم فرهای قدیمی، مایکروویوها جو درون فر را گرم نخواهند کرد و فقط توسط امواج، غذا را به مرحله پخت می‌رسانند. این قابلیت مایکروویوها را از لحاظ انرژی برق بسیار مطلوب‌تر از مدل‌های قدیمی خود است. توان مایکروویوها اغلب بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات می‌باشد. براساس تابش متمرکز امواج به غذا، روند طبخ غذا به سرعت انجام می‌شود.

با وجود اینکه پخت غذا اغلب در خانه‌ها روی اجاق گاز صورت می‌گیرد، میزان مصرف برق فر در قالب یکی از وسایل الکتریکی آشپزخانه بسیار مهم است. یک مایکروویو به منظور طبخ غذا تقریبا ۵۰ درصد کمتر از اجاق گاز نیاز به انرژی دارد؛ ولی برق نسبت به گاز هزینه‌اش بیشتر است. مایکروویوها برای طبخ غذایی مانند اسنک نسبت به فر الکتریکی تقریبا ۷۵ درصد برق کمتری مصرف می‌نمایند.

اعتقادات غلط در رابطه با مایکروویو

بعضی از افراد براین باورند که طبخ غذا با مایکروویو باعث می‌شود غذا با امواج رادیواکتیو آلوده شود، اما مایکروویوها درمورد آلوده نکردن غذا مورد تایید FDA هستند. امواج این دستگاه فقط باعث حرکت مولکول‌های آب درون مواد مصرفی می‌شوند، درنتیجه گرما تولید شده و غذا طبخ می‌شود. به همین خاطر است که سبزیجات در مایکروویو در بازه زمانی کوتاهی پخته می‌شوند، به‌عبارتی غذا مغز پخت می‌شود. ازاین‌رو، قدرت امواج در این محصول صرف پخت درون غذا می‌شود و هیچ‌نوع آلودگی به‌وجود نمی‌آید مگر اینکه ترک و روزنه ای روی درب به وجود آمده باشد و امواج به بیرون منتقل شود و برای بدن شما خطرآفرین باشند.

انواع مایکروویو از لحاظ مکان قرارگیری

نخستین مطلبی که قبل از تهیه مایکروویو باید لحاظر کرد، محل قرارگیری این محصول در آشپزخانه می‌باشد. مکان نصب این دستگاه روی قیمت، ویژگی‌ها، ابعاد و روش نصب آن مستقیما تاثیر می‌گذارد. درمجموع مایکروویوها از لحاظ مکان قرارگیری در سه گروه متفاوت دسته‌بندی می‌شوند که اغلب دارای قابلیت‌های طبخ برابر و مشابهی هستند.

 

مایکرویو رومیزی

مایکروویو رومیزی (پرتابل)

مایکروویوهای کوچک رومیزی یکی از پرطرفدارترین محصولات بین افراد می‌باشد و قابلیت انجام اموری همچون پخت و گرم نمودن همه غذاها، یخ‌زدایی، تهیه ذرت بو داده و… را دارا هستند. ابعاد معمولی این دسته از مایکروویوها اغلب ارتفاعی حدود ۲۸ و عرض ۴۵ و عمق ۳۵ سانتی‌متری دارند و گنجایش آن‌ها اغلب معادل ۲۸ لیتر می‌باشد. توان این محصولات عموما از ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ وات می‌باشد. امکان حمل و جابجایی این مایکرویوها و نرخ به‌صرفه آن‌ها درمقایسه با دیگر مدل‌ها از مزایای مایکروویو رومیزی است. اشغال فضای روی کابینت را می‌توان از معایب آن به شمار آورد.

 

مایکرویو بالا اجاقی

مایکروویو بالا اجاقی

این مدل مایکروویو در بخش بالای اجاق گاز قرار می‌گیرد. این دستگاه بعد از مایکروویو رومیزی بیشترین طرفدار را دارد. اغلب این دسته از مایکروویوها فن‌ دارند و در حقیقت چون فضای هود را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین کار مشابه هود را انجام می‌دهند. به این صورت که در بعضی مدل‌ها وقتی دما بالا می‌رود و بخار تولید می‌شود، فن آنها به طور خودکار فعال می‌شود. درضمن لامپ‌هایی پایین مایکروویو به منظور روشن نمودن محیط آشپزی روی اجاق گاز تعبیه شده‌اند. قیمت این نوع مایکروویوها در مقابل مدل‌های رومیزی گران‌تر است و توانی معادل ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ وات دارند و ظرفیت آن‌ها بین ۳۰ تا ۸۰ لیتر است. سایز این مدل مایکروویوها اغلب ۴۱ در ۷۷ در ۳۹ سانتی‌متر می‌باشد.

 

مایکرویو توکار

مایکروویو داخلی یا کشویی

این دسته مایکروویوها که فضایی را روی پیشخوان یا کابینت اشغال نمی‌کنند، تقریبا جدیدتر هستند. هرچند روند نصب آن‌ها سخت است و نمی‌توان آن را جابجا کرد و از طرفی گران‌تر هستند. سایز این نوع مایکروویوها معمولا ۴۷ در ۶۱ در ۵۶ سانتی‌متر طراحی شده است.

 

در قسمت دوم این راهنما به معرفی معیارهایی خواهیم پرداخت که در خرید یک مایکروویو تاثیر گذار هستند. قسمت دوم این مطلب را میتوانید از اینجا بخوانید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد