راهنمای جامع خرید مایکروویو (قسمت دوم)

معیارهای مهم در خرید مایکروویو چیست؟

0 977

در قسمت اول این مقاله به معرفی انواع مختلف مایکروویو پرداختیم که می‌توانید آن را در اینجا بخوانید. در این قسمت قصد داریم شما را با معیارهایی آشنا کنیم که در خرید یک مایکروویو مهم هستند.

معیارهای انتخاب و خرید مایکروویو

اندازه

تهیه مایکروویو با ابعاد متناسب با خواسته‌های شما و فضای قرارگیری آن در آشپزخانه بسیار مهم است. پیش از هرچیز ارتفاع، پهنا و عمق جایی که می‌خواهید مایکرویو را آنجا بگذارید، اندازه‌ بگیرید. این معیارها را با سایز مورد نظر خود مورد قیاس قرار دهید تا بهتر تصمیم بگیرید که چه دستگاهی انتخاب کنید. اندازه ضلع‌های خارجی این محصولات می‌توانند بسیار متفاوت باشند. این اندازه‌ها اغلب از ۲۵۰ (بلندی) در ۴۶۰ (پهنا) در ۳۶۰ (عمق) میلی‌متر آغاز شده و به ۳۶۰ در ۶۱۰ در ۵۱۰ میلی‌متر در مدل‌های عظیم الجثه می‌رسد.

معمولا ظرفیت داخلی این محصولات که از ۲۵ لیتر تا ۵۴ لیتر وجود دارد، به ابعاد خارجی آن مرتبط نیست.

اگر باز هم مطمئن نیستید چه ظرفیتی مناسب شماست، می‌توانید ظرفی که بیشتر در آن غذا تهیه می‌کنید با خود ببرید و در مایکروویو مدنظر قرار دهید تا ببینید جا می‌شود یا نه.

توان

هرچه توان مایکروویو (که بیانگر قدرت آن می‌باشد) بیشتر باشد زمان آماده شدن غذا کوتاه‌تر است. برای این محصولات توان بین ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ وات متفاوت است. اندازه توان با قیمت مایکروویو رابطه مستقیم دارد. بدین ترتیب، قیمت و سایز مایکروویو در سطح کیفی غذای پخته شده موثرند. برای تهیه یک غذا برای همه اعضای خانه مایکروویوی بزرگ با توان بالا احتیاج است. توان مایکروویوهای بزرگ معادل ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ وات، متوسط ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ وات، کوچک یا کامپکت ۵۰۰ تا ۸۰۰ وات می باشند. مایکروویو های کوچک برای دفتر کار، پانسیون و بوفه مناسبند. فراموش نکنید که هرچه توان بالاتر باشد، برق بیشتری مصرف می‌شود.

تکنولوژی های موجود در مایکروویوها

گریل داخلی

بعضی مایکروویوها همچنین دارای گریل درونی برای کباب کردن گوشت قرمز و سفید و سایر غذاها هستند. یعنی غذا هم پخته می‌شود و هم برشته می‌شود. این ویژگی مایکروویوها نسبت به گریل‌های قدیمی حرارت کمتری تولید می‌کنند. به‌همین خاطر احتمال دارد غذا دیرتر ترد شود. این نوع مایکروویوها با سینی فلزی ارائه می‌شوند و امکان استفاده‌ی مجزا را در قالب مایکروفر و گریل دارا هستند.

قابلیت کانوکشن

یکی از ویژگی‌های کاربردی‌ مایکروویوهای امروزی کانوکشن است که حرارت را به مخزن دستگاه تزریق می‌کند. این نوع مایکروویوها در پشت مخزن خود فن دارند. فن حرارت ایجاد شده به واسطه المنت‌های الکتریکی را در درون مخزن به چرخش در می‌آورد تا غذا به سرعت و یکسان طبخ شود. این نوع مایکروویوها نسبتا قیمت بالاتری دارند.

اگر تمایل به پخت کیک و شیرینی در مایکروویو را دارید، یا برای گرم نمودن و یخ زدایی غذاها این دستگاه را می‌خواهید، بهره‌مندی از این امکان را مدنظر قرار دهید زیرا بسیار اهمیت دارد.

تکنولوژی اینورتر

این تکنولوژی از امکاناتی محسوب می‌شود که اغلب در مایکروویوهای گران‌ وجود دارد. مایکروویوهای رایج فقط در دو وضعیت کل توان یا وضعیت خاموش کار می‌کنند. بنابراین درصورتیکه به پخت غذایی با نصف توان دستگاه بپردازید، محصول بین دو وضعیت کل توان و وضعیت خاموش توان خود را دائما تغییر می‌دهد تا در آخر حاصل آن نصف توان شود. این امر اگر که شما تمایل داشته باشید غذایی را با گرمای پایین‌تر و دائمی طبخ کنید، برآیند خوبی نخواهد داشت و برق زیادی مصرف می‌کند. اما در محصولات مجهز به تکنولوزی اینورتر، مایکرویو قدرت کار با هر اندازه از توان از کمترین تا بیشترین را داراست. بنابراین علاوه‌بر هزینه‌ی پایین‌تر انرژی، طبخ سریع‌تر و کیفیت بیشتر غذا را خواهید داشت.

سولاردام یا طبخ نوری

پخت نوری یکی از تکنولوژی‌های مدرن است که علاوه بر طبخ غذا با امواج الکترومغناطیسی، امواج نوری هم می‌تابد و در پخت غذا کمک می‌کند. در این فناوری که به آن‌ها سولاردام می‌گویند به علت استفاده از امواج نور در طبخ، مواد غرایی خشک نخواهد شد و خاصیت و آب خود را از دست نمی‌دهد. درنتیجه غذای سالم‌تری مصرف می‌کنید.

 

در بورسیکا بخوانید: بررسی مشکلات اساسی مایکرویو و تعمیرات آن‌ها

 

هیتر ذغالی

در مایکروویوهایی که هیتر ذغالی وجود دارد، دما از طریق الیاف ذغال موجود، به وجود می‌آید که این مسئله علاوه‌بر حفظ ارزش غذایی، باعث کاهش چربی و نمک آن می‌شود.

هات بلست

این تکنولوژی که به کمپانی سامسونگ تعلق دارد تقریبا مشابه قابلیت کانوکشن است. این قابلیت حرارت را توسط المنت‌های موجود در بخش فوقانی مایکروویو به مخزن می‌فرستد و سپس دما توسط دمنده منحصربه‌فردی به جریان می‌افتد. اما در اغلب مدل‌های کانوکشن، دما از طرف یکی از دیواره‌های کناری وارد می‌شود و سپس به گردش در می‌آید که اگر سینی فلزی چرخان نباشد، اغلب قسمتی از غذا به علت وجود داشتن در کنار المنت‌ها، بیشتر از قسمت‌های دیگر غذا تحت حرارت بوده است.

طبخ اتوماتیک با تنظیمات پیش‌فرض

این قابلیت تنها نیاز دارد که شما وزن غذا را در آن وارد کنید، سپس به شکل اتوماتیک میزان دما و زمان لازم را برای پخت حساب می‌کند و کار طبخ ایمنی را شروع می‌کند. تنظیمات در این مایکروویوها به حالت اتوماتیک توان و مدت زمان موردنیاز برای تهیه ذرت بوداده، پیتزا و سیب‌زمینی ترد شده و… را داراست. مدل‌هایی که تا ۱۰۰ برنامه را شامل می‌شوند گران‌تر هستند و احتیاجی به تنظیم نمودن دستی ندارند.

یخ‌زدایی در مدت زمان کم

این مدل مایکروویوها از پالس‌هایی برای یخ‌زدایی غذاها استفاده می‌کنند. این مسئله سبب افزایش سرعت روال یخ‌زدایی می‌شود بدون اینکه روی خود واد غذایی تاثیر بگذارد.

طبخ با تأخیر

این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که مواد مصرفی را در مخزن قرار داده و دستگاه را طوری تنظیم کنید دو ساعت دیگر روشن شود و فرایند پخت را آغاز کند.

سینی چرخان

به‌منظور اینکه غذا به حالت یکسان طبخ شود، سینی بعضی از مایکروویوها امکان گردش خودکار دارند که می‌توان آن‌ها را بیرون آورد و مورد شستشو نیز قرار داد.

درب بازشو از بالا

این قابلیت که بیشتر در سولاردام‌ها وجود دارد، از بالا تا زاویه‌ی ۹۰ درجه می‌توان باز نمود. این ویژگی امکان قرار دادن ظروف بزرگ در فر را به‌راحتی ممکن می‌سازد.

مخزن دایره‌ای

این مدل طراحی که اغلب در سولاردام‌ها وجود دارد، سبب می‌شود محفظه‌ی دستگاه به شکل دایره باشد و به همین دلیل پرتوهای نوری تمرکز بیشتری در پخت یکنواخت غذا دارند. از طرفی نظافت محفظه‌های دایره‌ای راحت‌تر است.

طبخ غذا به کمک سنسور

برخی سنسورها در مایکروویوها حجم مایعات در غذا و میزان رطوبت محفظه فر را تشخیص می‌دهد، ازاین‌رو میزان دما و زمان طبخ را برای دریافت نتیجه بهتر تنظیم می‌نمایند. این حسگرها اگر تشخیص دهند غذا در حال سوختگی است نیز عمل پخت و پز را قطع می‌کند.

قفل کودک

این قابلیت با غیرفعال نمودن کلیدها نمی‌گذارد، فرزند خردسال شما پنل تنظیمات دستگاه را دست بزند و ناخواسته تنظیمات آن را به هم بزند.

قفل درونی

این ویژگی سبب می‌شود تا وقتی که درب مخزن به درستی بسته نشده، کار مایکروویو شروع نشود و ایمنی محصول را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های هوشمند

این عوامل که هنوز زیاد متداول نیستند شامل ویژگی برقراری اتصال دستگاه به اینترنت و مرتبط شدن با دیگر کالاهای هوشمند منزل است. بنابراین شروع فرایند طبخ غذا توسط اسمارت‌فون امکان پذیر خواهد بود.

جمع‌بندی

مایکروویوها، انرژی الکتریکی را به امواج االکترومغناطیسی تبدیل نموده و توسط تاباندن آن‌ها به غذا پروسه‌ی طبخ را انجام می‌دهد. اتلاف انرژی در این محصولات نسبت به سایر وسایل پخت و پز کمتر می‌باشد؛ ولی برق نیز یک انرژی گران به شمار می‌آید، پس از این لحاظ نیز به کم‌مصرف بودن محصول دقت داشته باشید. ازطرفی مایکروویوها قسمتی از دکوراسیون خانه و آشپزخانه‌ی شما تشکیل می‌دهند. پس، ظاهر و رنگ و نمای مایکروویو نیز بسیار مهم است. در این رابطه با دیگر اعضای خانه مشورت نمایید و در آخر با توجه به عوامل ذکر شده در این مطلب تصمیم آخر را بگیرید.

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد