راهنمای خرید اسپیکر برای کامپیوتر

0 1,782

از آنجایی که بلند گوهای لپ تاپ ها بسیار کوچک هستند، مجبور می شویم هنگام تماشای فیلم و یا موسیقی از هدفون استفاده کنیم. اما استفاده از هدفون همیشه آسان نیست، اگر بخواهیم به صورت گروهی فیلم تماشا کنیم به مشکل بر می خوریم. در این شرایط به یک اسپیکر(بلندگو) نیاز داریم. اسپیکر یکی از وسایل جانبی ضروری برای کامپیوتر و لپ تاپ است تا در صورت لزوم صدای بهتر و باکیفیت تری را برای شما ایجاد کند. در این مطلب سعی می کنیم با ارئه نکاتی شما را در خرید این اسپیکر ها یاری دهیم و در انتها چند مدل از بهترین اسپیکر های سال ۲۰۱۸ را معرفی کنیم.
در هنگام خرید اسپیکر باید به چند سوال اساسی پاسخ داد؟ اینکه کیفیت صدای آن چگونه است، آیا بعد از چند دقیقه گوش کردن به موزیک دچار سردرد می شوید؟ آیا اسپیکر صدا را به صورت واضح و سه بعدی پخش می کند؟

در ابتدا بهتر است مشخصات فنی اسپیکر را بررسی کنید که شامل فرکانس پاسخ گویی، حساسیت، امپدانس و وات خروجی اسپیکر است:

فرکانس پاسخ گویی اسپیکر: یک اسپیکر خوب باید قادر باشد تمام صداهای بین محدوده ی ۲۰هرتز تا ۲۰کیلو هرتز را پشتیبانی کند. این محدوده شنوایی انسان می باشد و صداهای نزدیک به مرز بالای این محدوده شامل صداهای بم تر و صداهای پایین این بازه شامل صداهای ریز تر است، بنابراین اگر فرکانس اسپیکر شما به عدد ۲۰کیلو هرتز نزدیک باشد صداهای بم تر با بیس عمیق تر را به خوبی نشان می دهد.

حساسیت: سعی کنید اسپیکری انتخاب کنید که حساسیت آن به ۸۷ دسیبل نزدیک باشد. اسپیکر های با حساسیت کمتر، از کیفیت پایین تری برخوردارند.

امپدانس اسپیکر: اسپیکرهای که امپدانس پایین تری دارند، مقاومت سیم پیچی کمتری داشته و در ازای ولتاژ کمتر صدای بالاتری تولید می کنند و در مقابل اسپیکر با امپدانس بالا مقاومت سیم پیچ بالاتری داشته و کنترل بهتری را بر روی دیافراگم فراهم می‌کند. در واقع هر چقدر مقدار امپدانس پایین تر باشد قدرت اسپیکرتان باید بالاتر باشد تا کیفیت مورد نظرتان را فراهم کند.

وات خروجی: یک اسپیکر با توجه به هزینه هایی که در آن صرف شده است از قابلیت های مختلفی برخوردار است. یکی از مهم ترین عواملی که یک اسپیکر را شاخص می کند وات خروجی آن می باشد، در واقع هر چقدر اسپیکر قوی تر بوده و وات خروجی بیشتری داشته باشد بهتر است. در انتخاب اسپیکر به وات واقعی آن توجه کنید.

روش های اتصال اسپیکر به لپ تاپ
بلندگوهای بی سیم برای فضاهای کوچک بهتر هستند، در این حالت سیم ها دیگر فضای زیادی را اشغال نمی کنند. اگر بلندگو و لپ تاپ هر دو به فناوری بلوتوث مجهز باشند، می توانید آن را به صورت بی سیم و در فاصله حداکثر ده متری به یکدیگر متصل کنید، این نوع اتصال بسیار آسان است اما ممکن است صدای با کیفیتی تولید نکند. در حالت دیگر می توانید از روش قدیمی جک ۳٫۵میلی متری صدا استفاده کنید که صدا بهتری تولید می کند و مطمئن تر است. برخی دیگر از این اسپیکر ها از طریق پورت USB به لپ تاپ متصل می شوند در این حالت کیفیت صدا در بهترین حالت خود قرار دارد.

اسپیکر های ۲٫۰ یا ۲٫۱
اعداد ۲٫۰، ۳٫۱ و … در واقع تعداد کانال های خروجی اسپیکر و تعداد ساب ووفر را نشان می دهند. مثلا اسپیکر های دو کاناله به صورت ۲٫۰ نشان داده می شوند. در صورتی که در کنار اسپیکر یک ساب ووفر هم قرار گیرد این اسپیکر به صورت ۲٫۱ به نمایش گذاشته می شود، عدد بزرگتر تعداد کانال های خروجی اسپیکر و عدد کوچکتر تعداد ساب ووفر است. البته اسپیکر های جدید مدل ۲٫۰، دارای پورت هایی هستند که شما می توانید بعد ها به آن یک ساب ووفر اضافه کرده و آن را ارتقا دهید.

اندازه
بهتر است مدلی را انتخاب کنید که به راحتی بر روی میز شما قرار گیرد و در مواقع ضروری بتوانید آن را در کیف تان قرار داده و جابه جا کنید.

استفاده آسان
بهتر است از مدل هایی استفاده کنید که ریموت کنترل دارند، در این حالت می توانید از فاصله دورتر میزان صدای آن را تغییر دهید.

صدای فراگیر
از مدل هایی استفاده نمایید که صدا را به صورت سه بعدی و فراگیر پخش می کنند، اسپیکر های چند کاناله این شرایط را بهتر فراهم می کنند. در صورت استفاده از اسپیکر با کانال های بیشتر، مهم نیست که چقدر از کامپیوتر و یا لپ تاپ خود فاصله دارید، همه افراد صدا را به یک اندازه و به صورت فراگیر حس می کنند و این اسپیکر می تواند تجربه یک سینمای هیجان انگیز را برای شما تداعی کند.

قیمت
اسپیکرهای مختلف با قابلیت های متنوعی به بازار ارائه شده است که هریک از آنها قیمت مخصوص به خود را دارند. شما باید با توجه به بودجه خود از اسپیکرهای با کیفیت و مناسب خریداری کنید.

در این قسمت می خواهیم تعدادی از اسپیکر های خوب سال ۲۰۱۸ رابه شما معرفی کنیم. این اسپیکر ها در محدوده قیمتی متفاوت هستند و به ترتیب قیمت های آنها بیشتر می شود.

• Logitech Z200
نوع اسپیکر ۲٫۰، دارای دو بلندگوی هر کدام ۲٫۵واتی، امپدانس ۱۰ کیلو اهم، فرکانس پاسخ گویی ۸۰ تا ۲۰کیلوهرتز، خروجی هدفون، ابعاد مناسب، اتصال از طریق جک ۳٫۵میلی متری صدا.

• Creative Sound BlasterX Kratos S5
نوع اسپیکر ۲٫۱، دو بلند گوی ۱۲ واتی و یک ساب ووفر ۳۶واتی، فرکانس پاسخ گویی ۵۵ تا ۲۰کیلوهرتز، اتصال از طریق USB، آنالوگ.

• Razer Leviathan
نوع ۵٫۱، نوع اتصال جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا، بلوتوث، ورودی اپتیکال، امپدانس ۱۰ اهم، ۲ عدد بلندگوی ۱۵ وات، یک ساب ووفر ۳۰واتی، ۲ عدد بلندگو ۶۳٫۵ میلی‌متری همراه با دو عدد توییتر با ابعاد ۱۹ میلی‌متر.

• Logitech G560
نوع ۲٫۱؛ اسپیکر مناسب بازی های رایانه ای، فرکانس پاسخ گویی ۴۰ تا ۱۸کیلو هرتز، اتصال از طریق USB، جک صدا و بلوتوث نسخه ۴٫۰، توان کلی ۱۲۰ وات.

• Creative Sound BlasterX Katana
نوع ۵٫۱، توان ۷۵ وات، درگاه USB، ورودی صدای اپتیکال، ورودی AUX، نسخه‌ی بلوتوث: ۴٫۲، دارای ورودی میکروفون.

• Yamaha NX-N500
– دارای DLNA نسخه ۱٫۵، درگاه USB، وایفای داخلی، اسپیکر دوطرفه، دارای قابلیت AirPlay، پشتیبانی از قابلیت MusicCast و بلوتوث، فرکانس پاسخ‌دهی ۴۰۰۰۰ – ۵۴ هرتز.

 

بهترین‌های اسپیکر کامپیوتر را در بورسیکا ببینید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد