راهنمای کامل خرید اسپیکر (بلندگو) برای خودرو

0 1,198

موسیقی جزء جدانشدنی زندگی بشر است. یکی از بزرگ‌ترین لذت های دنیا، گوش کردن به موسیقی در یک ماشین آخرین سیستم و در یک جاده رؤیایی است، خریدن ماشین زیبا ممکن است اندکی سخت و مشکل باشد اما شما می توانید با تهیه یک سیستم صوتی با کیفیت برای ماشین تان این آرزو را محقق کنید.
در این مطلب می خواهیم چند نکته مهم و اساسی در هنگام خرید بلندگوی ماشین، را مطرح کنیم، تا شما در میان سیل انبوهی از این محصولات گم نشوید و با دید باز، یک انتخاب مناسب داشته باشید.

در ابتدا باید به این سؤال جواب دهید که آیا اسپیکر کامپوننت می خواهید یا کواکسیال. بعد از انتخاب این عامل به سراغ ۴ فاکتور بعدی می رویم که عبارت است از اندازه، حساسیت، مصرف انرژی و کیفیت ساخت.

البته قیمت این اسپیکر ها نیز اهمیت دارد و همه ما توانایی خرید اسپیکر های گران قیمت را نداریم، بنابراین قیمت نیز می تواند به عنوان یک عامل تعیین کننده در انتخاب این اسپیکر ها نقش داشته باشد.

بلندگوی کامپوننت در مقابل کواکسیال
اسپیکر های کامپوننت صدای بهتری تولید می کنند، اما قیمت آن‌ها نیز گران‌تر است. از آنجایی که اسپیکر های کامپوننت به دلیل طراحی و قطعات آن‌ها به صورت جداگانه از هم تولید می شوند، و سپس باید نصب شوند، از کیفیت بالاتری برخوردارند، اما نصب آن‌ها نیز سخت تر است. کامپوننت ها به دو صورت دو تکه یا سه تکه تولید می شوند. در حالت دوتکه شامل دو قسمت ووفر و تویتر هستند و در حالت سه تکه شامل ووفر، تویتر و میدرنج می باشند.
اما اسپیکر های کواکسیال نصب راحت‌تری دارند اما از آنجا که تمامی فرکانس های آن‌ها از یک محل خارج می شود کیفیت صدای آنها نسبت به کامپوننت ها کمتر می باشد. کواکسیال‌ها به علت بزرگ بودن ووفر و سایز اجزا، دارای حجم صدای بیشتر و تویتر تیزتر و برد صدای بالاتری هستند که این حجم در هیچ کامپوننتی شنیده نمی‌شود. در واقع شدت پرتاب صدای کواکسیال با کامپوننت قابل قیاس نیست.
در این انتخاب، باید تصمیم بگیرید که به دنبال کیفیت صدای بیشتری هستید یا قدرت صدای بالاتر، در صورتی که به دنبال صدای باکیفیت هستید اسپیکر های کامپوننت را انتخاب کنید در غیر این صورت لازم نیست هزینه بیشتری پرداخت کنید اسپیکر های کواکسیال می توانند تمام نیاز های شما را رفع کنند و قدرت بیشتری در این زمینه دارند.

اندازه
شما می توانید با ارائه مدل خودرو و سال تولید آن، اسپیکر هایی در اندازه و پیکربندی متناسب با ماشین خود تهیه نمایید. در صورتی که بخواهید اسپیکر های جدید را جایگزین اسپیکر های فابریک کنید می توانید بلند گو ها را جدا کرده و اندازه ها را محاسبه کنید در غیر این صورت با اعمال تغییراتی می توانید از اسپیکر های سایز دیگر در ماشین خود استفاده نمایید.
در هنگام خرید اسپیکر، باید مدلی انتخاب کنید که با استریو شما مطابقت داشته باشد. استریو های کم قدرت به عنوان مثال ۱۵ وات (RMS) کمتر و استریو ها قدرتمند که محدوده ی ۱۶ وات (RMS) یا بیشتر را شامل می شوند. استریو های کم قدرت باید با بلند گو های حساس ترکیب می شوند در حالی که استریو با قدرت، باید با بلند گو هایی با حساسیت کمتر ترکیب شوند.

توان اسپیکر
مقدار توان الکتریکی که بلندگو به انرژی صوتی تبدیل می کند یا به عبارتی حداکثر قدرتی که یک بلندگو به طور مداوم می تواند تولید کند را توان بلندگو می گویند. ولتاژ خروجی خودرو ها محدوداست و بنابراین اسپیکری که انتخاب می کنید باید با همین مقدار ولتاژ تغذیه شود. به همین دلیل به منظور توان بیشتر بهتر است از اسپیکر هایی استفاده کنید که امپدانس کمتری دارند.
یک اسپیکر می‌تواند حجم گسترده ای از انرژی صوتی را بر مبنای وات در چند لحظه کوتاه ایجاد کند اما به صورت مداوم نمیتواند این فشار را تحمل کرده و قطعاً آسیب خواهد دید.
حال اگر بخواهیم معیاری برای سنجش تحمل مداوم اسپیکر به منظور تولید انرژی را تعیین کنیم از واحدی استفاده میکنیم که یک چهارم حداکثر متغیر فشار می باشد و آن واحد اندازه گیری RMS نام دارد.

حساسیت بلند گو
این پارامتر به شما می گوید که بلندگوی شما در مقابل این توانی که دارد چه مقدار صدا یا چه حجمی از صدا در اختیار شما قرار می دهد. حساسیت در واقع به میزان توانایی بلندگو ها برای برقراری یک سطح از صدا اشاره دارد، بلند گو ها با حساسیت بالاتر به قدرت کمتری احتیاج دارند. در صورتی که از سیستم های با قدرت بالا (۱۶ وات RMS یا بیشتر) استفاده می کنید بهتر است اسپیکر های با حساسیت پایین تری انتخاب کنید.

کیفیت
برخی از اسپیکر های فابریک ماشین ها با کیفیت پایین ساخته می شوند که در طول زمان از بین می رود و خراب می شود. بنابراین تنها با ارتقا آنها می توانید به صدای باکیفیت تری دست پیدا کنید با خرید اسپیکر های باکیفیت یک نوع سرمایه گذاری بلند مدتی انجام داده اید. به اجزا و مواد به کار رفته در بدنه آن دقت کنید و مدلی را انتخاب کنید که تا مدت ها بتواند پاسخ گوی نیاز شما باشد.

قیمت
البته شرکت هایی که تمام این نکات را در اسپیکر های خود رعایت می کنند و یک دستگاه با کیفیت و قابلیت خوب ارائه می دهند، قیمت بالاتری دارند. بنابراین در ابتدا سعی کنید یک برند خوب و معتبر پیدا کنید و سپس در محصولات آن، به دنبال یک بلند گو با کیفیت و قیمت مناسب باشید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد