راهنمای خرید تختخواب

0 1,293

تختخواب یکی از مهمترین قطعات مبلمان در خانه است که علاوه بر زیبایی خانه بر سلامت افراد هم تاثیر می‌گذارد. ما در مجموع ۳۳ درصد از زندگی خود را صرف خواب می‌کنیم، بنابراین، خرید تختخواب مناسب بسیار مهم و ضروری است. هنگام خرید تختخواب باید توجه داشته باشید که تختخواب می‌تواند طول عمر تشک را افزایش دهد. با این حال، به دلیل وجود تختخواب‌های مختلف ممکن است تصمیم گیری برایتان سخت باشد. به همین دلیل باید قبل از خرید، اندازه، ابعاد، جنس و همچنین موارد دیگر را مورد توجه قرار دهید. موارد دیگری که باید هنگام خرید تختخواب به آنها توجه کنید دکوراسیون اتاق و همچنین بودجه‌ای است که در اختیار دارید. در اغلب موارد تعویض تختخواب بسیار سخت است، بنابراین بهتر است در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید. راهنمای زیر به شما کمک میکند تا تختخواب اصولی و درستی انتخاب کنید.

بهترین اندازه و ابعاد برای تختخواب

قبل از خرید تختخواب، باید اندازه و ارتفاع تختخواب‌های موجود در بازار را در نظر بگیرید. اندازه تختخواب‌ها می‌توانند بسته به نوع کشور و همچنین سازنده تختخواب‌ها متفاوت باشند. این به این دلیل است که آنها استانداردها و اصطلاحات خود را برای اندازه‌گیری دارند. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از خرید تختخواب، مکان خرید و اندازه‌های آن را در نظر بگیرید. هر یک از تختخواب‌ها بر اساس کاربرد آن‌ها برای کودکان، بزرگسالان و زوج‌ها طراحی شده است، بنابراین، خرید یک تختخواب با توجه به کاربرد و اندازه آن صورت میگیرد. به عنوان مثال، اگر به دنبال یک تختخواب دو نفره هستید، پس خرید یک تختخواب بزرگتر توصیه می‌شود. زیرا خرید یک تختخواب کوچکتر به احتمال زیاد شما را ناراحت می‌کند و اجازه نمی‌دهد در کنار شریک خود راحت بخوابید. به طور کلی، هر دوی شما باید در کنار هم به راحتی بخوابید، بدون اینکه دست و پای شما مزاحم دیگری شود. تختخواب‌های دو نفره به طور معمول از دو قسمت جدا شونده از هم تشکیل شده‌اند که به وسیله قلاب یا بست‌های مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند. استاندارد ابعاد تختخواب‌های موجود در بازار به شرح زیر است:

تخت خواب یکنفره (معمولی): عرض ۹۰ و قد ۲۰۰ سانتی متر

تخت خواب یکنفره بزرگ: عرض ۱۲۰ و قد ۲۰۰ سانتی متر

تخت خواب دونفره کوچک: عرض ۱۴۰ و قد ۲۰۰ سانتی متر

تخت خواب دونفره (معمولی): عرض ۱۶۰ و قد ۲۰۰ سانتی متر

تخت خواب دونفره بزرگ: عرض ۱۸۰ و قد ۲۰۰ سانتی متر

ارتفاع تختخواب باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی از تخت بالا و پایین بروید. ارتفاع مناسب برای یک تختخواب استاندارد برای یک فرد بالغ بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی­متر است و اندازه­‌هایی کمتر و یا بیشتر از آن برای افراد مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

راهنمای خرید تختخواب

علاوه بر این، خرید یک تختخواب ممکن است به فاصله موجود در اتاق هم بستگی داشته باشد. بهتر است اندازه تختخواب در حدی باشد که بتوانید از هر دو طرف بالا و پایین بروید. تختخواب خود را با توجه به فضای اتاق انتخاب کنید تا فضای اتاق، زیادی اشغال نشود. انواع تختخواب‌های مورد استفاده در اتاق خواب عبارتند از:
تختخواب تکنفره
تختخواب دو نفره
تختخواب دو طبقه
تختخواب متحرک
تختخواب نوزاد
تختخواب سلطنتی
تختخواب سایبانی
تختخواب تاج دار
تختخواب پنل دار
تختخواب جک دار
تختخواب روزانه
تختخواب تاشو کمجا
تختخواب قابل تنظیم

اگر در حال رفتن به یک خانه جدید هستید، اتاق خود را اندازه گیری کنید. به طوری که فضای زیادی در هر دو طرف وجود داشته باشد و فضای کافی برای قرار دادن میزهای کنار تخت یا مبلمان دیگر باشد.

بهترین مواد برای تختخواب

امروزه انواع و اقسام تختخواب‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت روانه بازار شده است. تختخواب برای اولین بار در قرن ۱۴ ساخته شد، در آن زمان طرح‌های چوبی ساده برای فقرا در نظر گرفته شده بود، در حالی‌که تختخواب‌های چوبی حک شده برای افراد ثروتمند بود. با این حال، در قرن نوزدهم، فریم‌های ساخته شده از آهن یا فولاد بیشتر مورد استفاده قرار گرفت زیرا آنها مشکلات زیادی را حل می‌کردند مانند اجتناب از شپش‌ها و حشرات، که در تختخواب‌های چوبی بیشتر دیده می‌شد. در آن زمان تختخواب‌های فلزی تمیزتر و همچنین امن‌تر از سایر تختخواب‌ها بودند. با این حال، امروزه تختخواب‌های چوبی به اندازه تختخواب‌های فلزی محبوب هستند، حتی تختخواب‌های چرم نیز به طور فزاینده‌ای محبوب‌تر شده‌اند. با این حال، با توجه به طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها، انتخاب تختخواب مناسب اندکی دشوار شده است. بنابراین، چند گزینه را بیان می‌کنیم تا بتوانید انتخاب آسان‌تری انجام دهید.

اگر در هنگام خرید تختخواب به دنبال دوام آن هستید، می‌توانید تختخواب‌های فلزی را انتخاب کنید که از نظر دوام تضمین شده هستند. قاب فلزی به دلیل محکم بودنش شناخته شده است، این بدان معنی است که شما لازم نیست به خاطر شکستن و یا از بین رفتن آن نگران باشید. با مراقبت درست، می‌توانید از این تختخواب‌ها به مدت چند سال استفاده کنید. سرویس‌های فلزی عموماً از جنس آهن با فرفورژه هستند و نسبت به سرویس‌های چوبی از ظرافت کمتری برخوردار هستند.

راهنمای خرید تختخواب

انتخاب جنس تختخواب به سلیقه و طبع شما هم بستگی دارد. به عنوان مثال، تختخواب‌های چوبی تمایل به گرمی دارند در حالیکه تختخواب‌های فلزی بیشتر برای تم‌های اتاق سرد و معاصر مناسب هستند. اگر روکش تختخواب از چوب جامد ساخته شده باشد میتوانید بر اساس بافت چوب و تغییرات جزئی در رنگ، تختخواب منحصر به فردی انتخاب کنید. رایج‌ترین انواع چوب مورد استفاده برای تختخواب شامل بلوط، کاج، گردو، افرا و… است که با حکاکی می‌تواند احساسات درجه یکی به اتاق بدهد. با این حال، اگر به دنبال تختخواب مدرن‌تر و زیباتر هستید، ممکن است تختخواب‌های فلزی برایتان مناسب‌تر باشند.

البته، تختخواب‌های چرمی هم وجود دارند که از چرم واقعی و مصنوعی ساخته شده‌اند. مواد چرمی هم می‌تواند در رنگ‌های مختلف مانند بژ، سیاه و قهوه‌ای ارائه شوند. معمولا چارچوب‌های این تختخواب‌ها از چوب ساخته شده است و روی آن روکش چرم قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود که تختخواب در مقایسه با انواع فریم‌ها جذاب‌تر و زیباتر باشد. این تختخواب‌ها ممکن است به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز داشته باشند، مانند تمیز کردن محصولاتی که برای مبلمان چرم استفاده می‌شود. تختخواب چرم بهترین فرصت برای داشتن دکوراسیونی با فضای لوکس و شیک در اتاق خواب است.

فریم‌های چوبی، فلزی و چرم دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و بین آنها هیچ برتری واضحی وجود ندارد. انتخاب آنها فقط به سلیقه شما بستگی دارد.

توجه به دکوراسیون اتاق

هنگامی خرید تختخواب بهتر است نگاهی به طراحی داخلی اتاق خواب بیندازید. به طور کلی، باید به دنبال یک تختخوابی باشید که با بقیه اتاق و مبلمان آن هماهنگ باشد. گاهی اوقات آنها به عنوان مرکز اتاق خواب در نظر گرفته می‌شوند، نه فقط یک لوازم جانبی. آنها ممکن است گرمای بیشتری به اتاق بدهند و باعث جذابیت آن شوند پس سعی کنید سبکی را انتخاب کنید که بیش از دیگر گزینه‌ها متناسب با سلیقه و سبک دکوراسیون اتاق خواب‌تان باشد.

توجه به بودجه

قبل از خرید یک تختخواب ضروری است که به بودجه خود توجه کنید. قیمت تختخواب‌ها با توجه به جنس، طرح و یراق‌­آلات به کار رفته در آن‌ها متفاوت است. در حالی که خرید یک تختخواب ارزان قیمت ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما احتمال دارد بعداً از خرید آن پشیمان شوید زیرا با سبک و طرح اتاقتان سازگار نباشد. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از انجام تحقیق در مورد سبک‌های مورد علاقه خود، بودجه خود را در نظر بگیرید.

به طور کلی، تختخواب‌های چرم گران قیمت‌ترین تختخواب‌ها هستند، در حالی که تختخواب‌های فلزی ارزان‌تر هستند و اغلب افراد به دلیل همین قیمت کمتر و گاهی به دلیل استحکام بیشتر سراغ این جنس می‌­روند. تختخواب‌های فلزی در مقایسه با تختخواب‌های چرم یا تختخواب‌های چوبی، به طور گسترده در دسترس هستند و همچنین ساخت و تولید آنها آسان‌تر است.

راهنمای خرید تختخواب
انتخاب تشک مناسب

یک تخت خواب مناسب تنها با وجود یک تشک راحت و مناسب است که کامل میشود. یک تشک خوب، ستون فقرات شما را به صورت موازی با تشک نگه می‌دارد و به درستی از بدن شما پشتیبانی می‌کند. در واقع بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی است که از سطح تخت بالاتر بیاید و کم ارتفاع نباشد. در ادامه با انواع تشک‌ها آشنا می‌شوید:

تشک فنردار: رایج‌ترین نوع تشک است و تقریبا همه مغازه‌های تشک فروشی این نوع تشک را دارند. این تشک‌ها به علت حالت ارتجاعی بالایی که دارند برای افرادی مناسب نیست که به ارتعاشات فنرها در هنگام جابجایی حساس هستند.

تشک طبی: تشک‌های طبی، دارای فنر نیستند و خاصیت طبی دارند. این تشک‌ها معمولا از جنس فوم، اسفنج یا یونولیت ساخته می‌شوند.

تشک بادی: از دو بخش مجزا تشکیل شده است که می‌توان آن‌ها را با استفاده از کنترل‌های از راه دور تنظیم کرد. کیسه‌های هوایی روی فنرهای داخلی این تشک وجود دارند که می‌توان سفتی و نرمی آنها را تنظیم کرد. تختخواب‌های بادی مناسب خانه‌های کوچک بوده و در هنگام مسافرت نیز از آنها استفاده می‌شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد