راهنمای خرید خشک کن مواد غذایی

0 1,155

وقتی هوس میان وعده می کنید، سراغ چه چیزی می روید؟ آیا سراغ اسنک، چیپس سیب زمینی، کیک یا شیرینی می روید یا اینکه ترجیح می دهید خوراکی های سالم مصرف کنید. یکی از این خوراکی های سالم چیپس میوه هایی مانند برگ زردآلو، هلو، قیسی، آلو خشک و… می باشد که از قدیم در خانواده های ایرانی مرسوم بوده است. میوه های خشک شده بهترین نوع تنقلات برای پذیرایی هستند که به دلیل آب کم، انرژی بیشتری دارند. این روزها دستگاه های میوه خشک کنی به بازار آمده است که با استفاده از آن ها، می توانید انواع میوه ها و سبزی ها را خشک کنید. این دستگاه ها برای مصارف خانگی تهیه شده اند و حجم تولید میوه های خشک شده با آن ها از دستگاه های صنعتی کمتر است.

مزایای استفاده از خشک‌کن مواد غذایی

خشک کردن، یکی از روش های نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی است. این فرایند با گرفتن آب موجود در ماده غذایی صورت می گیرد، زیرا آب سبب فاسد شدن مواد غذایی می شود و به رشد موجودات ریز زنده کمک می کند. معمولاً آب موجود در مواد غذایی ضمن تبخیر از دست می رود و باعث ماندگاری آن می شود. دستگاه خشک کن یک سرمایه گذاری نسبتا کوچک است که می تواند برای شما و خانواده تان مزایای قابل توجهی داشته باشد. از غذاهای سالم گرفته تا صرفه جویی در پول از مزایای خشک کردن مواد غذایی می باشد که روش ها و سیستم های مختلفی برای این کار وجود دارد. در اینجا چند مزیت مهم بیان شده است که پس از خرید یک خشک کن میوه نصیب شما می شود.

۱- پول خود را برای خرید اسنک به هدر نمی دهید.
۲- از به هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری می کند. با این دستگاه می توانید تمام محصولات تازه ای که از باغ چیده اید به تنقلات خشک شده تبدیل کنید و بعدا آن ها را مصرف کنید.
۳- با این دستگاه می توانید میوه ها و سبزی های خارج از فصل را به صورت تنقلات خشک شده مصرف کنید، بدون توجه به اینکه در چه زمانی از فصل سال قرار دارید.
۴- عادت به اسنک خوردن را به یک عادت غذایی سالم تبدیل کنید. به جای خوردن شکلات های شیرین و یا چیپس های سیب زمینی نمکی، می توانید بر روی غذاهای سالم و پر انرژی تمرکز کنید. میوه های خشک شده مزایای تغذیه ای زیادی ارائه می کنند.
غذاهای خشک شده بیشتر مواد مغذی را نگه می دارند، بنابراین می توانید از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها استفاده کنید.

خشک کن مواد غذایی

اگر قصد خرید دستگاه خشک کن را دارید، متوجه خواهید شد که اکثر مدل ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: خشک کن عمودی و خشک کن افقی.

۱. خشک کن غذا با جریان عمودی

اکثر خشک کن های عمودی دارای یک منبع حرارت هستند که در پایه غذا ساز یا در بالای آن قرار دارند. این خشک کن ها گزینه های مقرون به صرفه ای هستند اما این بخشی از فواید آن است زیرا آن ها گرما را به طور یکسان گسترش نمی دهند. بیشتر مدل های جریان عمودی برای حل این مشکل از فن استفاده می کنند. این دستگاه ها برای خشک کردن اکثر سبزیجات و میوه ها به خوبی عمل می کنند، اما برای خشک کردن گوشت به زمان بیشتری نیاز دارند. مگر اینکه در طی فرآیند خشک کردن تلاش کنید تا سینی ها را به صورت دستی تعویض کنید.

فواید:
– مقرون به صرفه هستند.
– کوچک و جمع و جور هستند. این دستگاه ها معمولا فضای زیادی اشغال نمی کنند و جاسازی آن ها آسان است.
– اغلب قابل ارتقا هستند. بسیاری از این خشک کن ها به شما اجازه می دهند در طول زمان تعداد قفسه های آن را افزایش دهید.

به یاد داشته باشید:
– مانند مدل های افقی به طور مساوی گرما نمی دهند.
– برای کسب نتایج بهتر باید سینی ها را به صورت دستی تعویض کنید.
– کار با میوه ها و سبزیجات بهتر از گوشت است.

۲. خشک کن غذا با جریان افقی

این دستگاه شبیه یک کوره معمولی است که منبع گرمایشی آن در پشت دستگاه واقع شده است. آن ها گرانتر از مدل های عمودی هستند، اما کار خشک کردن مواد غذایی را با سرعت مساوی انجام می دهند. این عامل باعث می شود که آن ها انتخاب ایده آلی برای تهیه مرغ گوشتی و خشک کردن گوشت باشند. استفاده از این خشک کن بسیار آسان است، تنها کافی است دکمه شروع را روشن کنید و بدون نیاز به انجام کارهای بیشتر منتظر بمانید تا غذا آماده شود.

فواید:
– خشک کردن مواد غذایی را به صورت یکنواخت و موثر انجام می دهد.
– می تواند برای گوشت و سبزیجات سخت استفاده شود.
– استفاده از آن آسان است. زمانی که آن را روشن می کنید، نیازی نیست با دست کاری انجام دهید.
– می توانید دستورالعمل های بلند پروازانه تری را امتحان کنید.

به یاد داشته باشید:
– اغلب گران هستند.
– این دستگاه ها اغلب بزرگ هستند، بنابراین برای استفاده از آن به فضای بیشتری نیاز دارید.

خشک کن مواد غذایی

عواملی که باید هنگام خرید خشک کن مواد غذایی مورد توجه قرار دهید:

زمانی می توانید یک خشک کن مناسب بر اساس نیازهایتان انتخاب کنید که در مورد تنظیمات و نحوه برنامه ریزی آن اطلاعاتی کسب کنید. با این حال، داشتن یک ایده خوب در مورد تفاوت های آن ها و گزینه هایی که در اختیار دارید، می تواند به شما کمک کند تصمیم گیری آگاهانه تری داشته باشید. در اینجا چند مورد از ویژگی ها و عوامل اصلی بیان شده است که بهتر است هنگام خرید خشک کن میوه آن ها را در نظر بگیرید.

۱. توزیع حرارت و جریان هوا

از نظر علمی، خشک کردن مواد غذایی یک مفهوم بسیار ساده است. تنها کافی است محصول مورد نظر را برای یک زمان مشخص در یک درجه ثابت نگه دارید تا بخشی از رطوبت خشک شود. در عمل، بزرگترین چالش این است که اطمینان حاصل شود گرما به طور مساوی توزیع می شود. از آنجا که برخی از مواد غذایی نسبت به سایر محصولات به منبع گرمای بیشتری نیاز دارند تا به طور کامل خشک شوند اطمینان حاصل کنید که جریان هوا برای خشک کردن محصول مناسب است.

قبل از اینکه یک خشک کن مواد غذایی بخرید، اطلاعات هر مدل را درباره توزیع گرما و جریان هوا بررسی کنید. همچنین بررسی کنید که آن ها چه کارهایی انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه خشک کن تمام محتویات داخل آن را به طور یکنواخت خشک می کند. خشک کن مواد غذایی با جریان افقی تمایل به طراحی زیبا و جذاب دارد، اما بسیاری از مدل های جریان عمودی مجهز به فن و دیگر عناصر طراحی خاص هستند تا به بهبود جریان هوا کمک کنند.

۲. سهولت استفاده

در بیشتر موارد، استفاده از خشک کن مواد غذایی آسان است و متوجه خواهید شد که مدل های مختلف فقط تفاوت زیادی در میزان کارکرد دارند. گفته می شود، چند ویژگی وجود دارد که می تواند فرایند خشک شدن غذا را آسان تر کند. یک ویژگی اصلی این است که داشتن یک خشک کن که فرآیند طبخ غذا را به طور مساوی انجام می دهد دیگر شما را مجبور نمی کند اطراف قفسه ها را تغییر دهید. این به معنی تفاوت در میزان تلاش است و اینکه آیا در طی فرآیند خشک کردن باید مواد غذایی را مرتب چک کنید یا اینکه می توانید باخیال راحت آن را ترک کنید.

اگر میزان راحتی دستگاه عامل مهمی برای شما باشد، عامل دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برای تمیز کردن آن چقدر باید تلاش کنید. در دستگاه خشک کن قطعات زیادی وجود دارد که بعضی از قطعات در ماشین ظرفشویی امن هستند و بعضی دیگر امن نیستند. همچنین محلی که فن قرار دارد نیز باید تمیز شود. این ها عواملی هستند که در میزان تمیز کردن آن تاثیرگذار هستند.

۳. قیمت

اکثر خشک کن های مواد غذایی بین ۳۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت دارند، اما برخی واحدهای تجاری بیش از ۶۰۰ دلار قیمت دارند. با خرید یک خشک کن باکیفیت و بزرگ می توانید در یک زمان مواد غذایی زیادی را خشک کنید. این دستگاه های باکیفیت گرمای قابل توجهی را توزیع می کنند، بنابراین همه چیز به طور مساوی طبخ می شود. بعضی خشک کن ها مجهز به دماسنج و تایمر هستند که روند طبخ را به آسانی امکان پذیر می سازند. در مدل های پایین تر می توانید برخی خشک کن ها را پیدا کنید که می تواند برخی از مواد غذایی را خشک کند، اما به نگهداری بیشتری نیاز دارند. این مدل های پایین در خشک کردن تمام مواد غذایی محدودیت دارند و به احتمال زیاد طول نخواهند کشید.

اکثر افرادی که به خرید یک خشک کننده مواد غذایی علاقه دارند، به خصوص افرادی که برای اولین بار خریداری می کنند، قیمت آن را مورد توجه قرار می دهند. هر کدام از این خشک کن ها قابلیت های متفاوتی دارند که به نیازهای شما بستگی دارد اما احتمالا می توانید درمحدوده ۵۰ تا ۱۵۰ دلار میوه خشک کن مناسبی بگیرید.

خشک کن مواد غذایی

۴. اندازه و ظرفیت

اگرچه اکثر لوازم آشپزخانه کوچک هستند، اما هنگام خرید وسایل آشپزخانه باید دو نکته را در نظر بگیرید. نکته اول اینکه می خواهید چه مقدار مواد غذایی را طبخ کنید و نکته دیگر اینکه برای جاسازی آن چه مقدار فضا در اختیار دارید. در حالی که مدل های کوچکتر، به ویژه جریان های عمودی، فضای کمتری را اشغال می کنند، معمولا ظرفیت کمتری دارند و مواد زیادی را نگه نمی دارند. با این وجود، آنها فضای کمتری را خواهند گرفت و جاسازی آن ها راحت است.

با این حال، اگر میوه های زیادی از باغ آورده اید و می خواهید در مدت زمان کوتاهی آن ها را خشک کنید، یا اگر قصد خرید محصول را به صورت عمده دارید، احتمالا مدل بزرگتر برایتان مناسب تر است. اما اگر فقط می خواهید چندین تنقلات را خشک کنید و فضای کوچکی هم در اختیار دارید ممکن است دستگاه کوچکتر برایتان مناسب باشد.

۵. سر و صدا

از آنجایی که دستگاه های خشک کن معمولا دارای فن هستند، شما می توانید از مدل های گوناگون صداهای مختلفی را انتظار داشته باشید. با این حال، سطح کلی دسیبل از واحدی به واحد دیگر متفاوت خواهد بود. اگر سرو صدای دستگاه برایتان مهم است باید به دنبال یک مدل شناخته شده باشید که سر و صدای زیادی نداشته باشد. متاسفانه سطح دسیبل یک مشخصه معمولی نیست که در هر مدل ذکر شده باشد. برای این کار باید به سایت های فروش محصولات مراجعه کنید و نظر مشتریان را در مورد سطح سر و صدای آن بررسی کنید.

۶. امکانات مناسب:

این موارد، عوامل اصلی را برای خرید یک خشک کن مواد غذایی مورد بررسی قرار می دهد. اما، بعضی ویژگی های اضافی نیز در برخی از مدل ها وجود دارند که می توانند تفاوت زیادی در نحوه استفاده از آن ها داشته باشند.

ترموستات
انواع غذاها در دماهای مختلف خشک می شوند، بنابراین برای خشک کردن بهتر محصولات تنظیم درجه حرارت بسیار مهم است. اگر قصد دارید بیش از یک نوع غذا را خشک کنید، یک خشک کن با ترموستات قابل تنظیم را انتخاب کنید.

تایمر
فرآیند خشک کردن غذا ممکن است چند ساعت طول بکشد و گاهی اوقات ممکن است آن را فراموش کنید. یک خشک کن میوه با قابلیت تایمر کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که می توانید در زمان نیاز غذای خود را چک کنید و هنگام آماده شدن آن با صدای آلارم متوجه شوید.

قطع اتوماتیک
اگر می خواهید فرایند خشک کردن مواد غذایی را شروع کنید و سپس به کارهایتان برسید یا بخوابید، یک راه حل برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی این است که از خشک کن مواد غذایی با قابلیت خاموشی خودکار استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی بهترین پوست‌کن‌های موجود در بازار
در بورسیکا بخوانید: معرفی بهترین مدل‌های میوه‌خشک‌کن موجود در بازار

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد