راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

0 1,129

امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که هوای داخل خانه‌ها نیز به‌اندازه هوای بیرون، می‌تواند آلوده باشد. ازآنجایی‌که ما بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانیم و کل ساعات شب در آن استراحت می‌کنیم، براثر تنفس هوای آلوده، مشکلات بسیار زیادی مانند بیماری های آسم، آلرژی و مشکلات تنفسی گریبان گیر ما خواهد شد.

تصفیه هوا

راه‌حل‌های بسیار زیادی برای تصفیه هوای داخل خانه وجود دارد. یکی از این راه‌حل‌ها طبیعی، استفاده از گیاهان در داخل خانه است.

بیشتر بخوانید: Clairy؛ دستگاه شگفت‌انگیز تصفیه هوا

علاوه بر این شما می‌توانید با خرید یک دستگاه تصفیه هوا، محیط داخلی خانه و محل کارتان را تصفیه کرده و بدنتان را از آلرژی‌ها و بیماری تنفسی دیگر حفظ کنید.

چرا به یک تصفیه‌کننده هوا نیاز دارم؟

تصفیه هوا

در هنگام خرید تصفیه هوا، در ابتدا باید کیفیت هوای داخل خانه خود را برآورد کنید. آیا تاکنون حساسیت و آلرژی داشته‌اید که در خانه تشدید می‌شود؟ درصورتی‌که پاسخ شما مثبت است باید از تصفیه‌کننده‌هایی استفاده کنید که خاصیت از بین بردن آلرژی‌ها را در خود دارند. این مدل‌ها دارای فیلتر هپا HEPA (High Efficiency Particulate Air) به معنای حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالا هستند که با دقت بالا و به میزان ۹۹.۹۷ درصد ذرات ریز تا اندازه ۰.۳ میکرون و بزرگ‌تر را فیلتر می‌کنند. این ذرات شامل گردوغبار، پرزها، گرده‌های گیاهان و بدن حیوانات خانگی و … می‌باشد. تصفیه‌کننده‌های HEPA به‌عنوان یکی از مؤثرترین تصفیه‌کننده‌های هوا موجود در بازار می‌باشند.

فیلتر HEPA چیست: فیلتر HEPA توسط کارشناسان به‌عنوان مؤثرترین نوع فیلتراسیون برای حذف آلرژی‌ها و ذرات کوچک از هوا در نظر گرفته شده است. بقیه فیلترها از عملکرد این فیلتر پیروی کرده و باعث تصفیه هوا می‌شود. فیلتر هپا از الیاف فایبرگلاس، پوشال و حصیر و از هم فشرده شدن آن‌ها تولید می‌شود. قطر الیاف با توجه به کاربردشان از ۰.۵ تا ۲ میکرون متفاوت است؛ که عملکرد سه مرحله آن شامل مسدود کردن ذرات با قطر ۱۰۰ نانومتر، گیر انداختن ذرات بزرگ‌تر از یک میکرون و کاهش سرعت انتشار و پراکندگی ذرات کوچک‌تر از ۰.۱ میکرون و گیر انداختن آن‌ها می‌باشد.

تصفیه هوا

فناوری فیلتراسیون موجود در تصفیه‌کننده‌ها به دو قسمت اساسی تقسیم می‌شود:

فیلتراسیون فعال یا یونیزه شده:
در فیلتراسیون فعال با استفاده از یونیزه کردن، آلاینده‌های هوا از بین می‌رود. این فناوری علاوه بر فواید یک مشکل اساسی دارد و آن تولید ازون می‌باشد. ازون برای ریه و دستگاه تنفسی بسیار مضر است و در محیط‌های که کودکان قرار دارند بهتر است استفاده نشود.

فیلتراسیون غیرفعال:
در این نوع فیلتراسیون جریان هوا به‌وسیله فن‌ها به درون دستگاه کشانده می‌شود و با گذشتن از فیلترها و جذب آلودگی‌ها، هوای سالم به بیرون دمیده خواهد شد. در این دستگاه خبری از تولید ازون نیست به همین دلیل برای مصارف خانگی مناسب‌تر هستند.
اگر بیماری آسم دارید و به دلیل تنفس بو و آلودگی‌های شیمیایی علائم شما تشدید می‌شود، باید از تصفیه‌کننده‌های مختص بیماری‌های آسم و آلودگی‌های شیمیایی استفاده کنید. این تصفیه‌کننده‌ها علاوه بر فیلتر HEPA، حاوی فیلتراسیون های شیمیایی و بوهای اضافه می‌باشند. در این تصفیه‌کننده‌ها چند لایه فیلتر قرار داده شده است. لایه اول با ذرات بسیار درشت مبارزه کرده و آن‌ها را فیلتر می‌کند تا وارد فیلترهای ناحیه بعدی نشده و طول عمر آن را بیشتر کنند.

علاوه بر این تصفیه‌کننده‌های دود، برای حذف و از بین بردن دودهای ناشی از سیگار، شومینه و سایر گازهای مضر استفاده می‌شوند.
اگر شما به مواد شیمیایی بسیار حساس هستید، ممکن است تصفیه‌کننده هوا برای حساسیت‌های شیمیایی چندگانه (MCS) برای شما مناسب‌تر باشد. درنهایت، اگر شما به دنبال یک تصفیه‌کننده همه‌منظوره برای بهبود کیفیت هوا در محیط داخلی خود و ایجاد یک خانه سالم هستید، می‌توانید یک تصفیه هوا چندکاره تهیه کنید.

اندازه تصفیه هوایی که می‌خریم، چقدر باشد؟

تصفیه هوا

متأسفانه، هیچ تصفیه‌کننده هوا ، به‌اندازه کف دست شما نیست. البته ممکن است به‌مرور علم پیشرفت کرده و اندازه آن کوچک‌تر شود؛ اما ازنظر منطقی، فیزیک یک تصفیه‌کننده هوا، اجازه نمی‌دهد تا سایز آن کوچک شود. مثلاً شما نمی‌توانید از یک ماشین لباسشویی سایز توستر، بخواهید تا لباس‌های شما را بشوید. به همین ترتیب، نباید یک تصفیه‌کننده هوا را به‌اندازه یک توستر تصور کنید، تا بتواند به‌اندازه کافی هوا را حرکت داده و آن را تصفیه کند.

بیشتر بخوانید: دستگاه تصفیه هوای شخصی همراه با موزیک آرامش‌بخش

برخی از این دستگاه‌ها بزرگ و سنگین هستند برای انتخاب سایز و اندازه تصفیه هوا، باید سایز اتاقی که قصد دارید در آن از تصفیه‌کننده استفاده کنید را، در نظر بگیرید.

شاخص ACH:
در انتخاب تصفیه هوا باید به شاخص تعداد دفعات تعویض هوا در یک ساعت (ACH) توجه کنید. ACH درواقع تعداد دفعاتی است که تصفیه‌کننده هوا می‌تواند کل حجم هوا اتاق موردنظر را در یک ساعت تصفیه کند. تصفیه‌کننده هوایی که بتوانند هوا اتاق را حداقل ۴ بار در ساعت تمیز کنند، برای افراد آلرژی و مبتلا آسم مناسب‌تر است، درواقع زمانی که این شاخص برابر با۴ باشد یعنی هر ۱۵ دقیقه یک‌بار هوای اتاق را به‌صورت کامل تعویض می‌کند. این عدد هم هرچه بالاتر باشد نشان‌دهنده‌ی کارایی بهتر دستگاه است؛ که البته با توجه به مساحت مورداستفاده قابل‌سنجش است.
ظرفیت تحت پوشش دستگاه تصفیه هوا، به مترمکعب محاسبه می‌شود. هنگام محاسبه‌ی فضای اتاق خود ، ارتفاع را نیز باید در نظر بگیرید. به‌طور مثال یک دستگاه تصفیه‌ی هوا که ظرفیت آن ۴۵۰ تا ۵۰۰ مترمکعب است، می‌تواند برای اتاقی با ۳۰۰ مترمکعب فضا و ۹ متر ارتفاع مناسب باشد (باشگاه خبرنگاران جوان).

شاخص نرخ تحویل یا CADR:
این شاخص نشان می‌دهد که چه مقدار هوای تازه و تصفیه‌شده از دستگاه بیرون آمده است و به عبارتی سرعت دستگاه چقدر است. هر چه قدر این شاخص بالاتر باشد سرعت دستگاه بالاتر بوده و درنتیجه کارایی آن بیشتر است و به دنبال آن ظرفیت بزرگ‌تری دارد. این شاخص نیز با توجه به‌اندازه اتاق موردنظر و نوع مصرف شما، موردسنجش قرارگرفته و در انتخاب اندازه تصفیه‌کننده اهمیت دارد.

تصفیه‌کننده هوا چه ویژگی‌های اضافه دیگری داشته باشد؟

تصفیه هوا

پس از انتخاب نوع و اندازه تصفیه‌کننده هوا، لازم است در مورد ویژگی‌هایی که از آن انتظار داریم تحقیق کنیم.
ویژگی‌های مانند دسته برای حمل آسان، کنترل‌های دیجیتال، کنترل از راه دور، سرعت مختلف فن‌ها، شاخص‌های تغییر فیلتر، تایمر قابل‌برنامه‌ریزی، سنسورهای کیفیت هوا و غیره. این ویژگی‌ها باعث راحتی شما در استفاده از تصفیه‌کننده می‌شوند و باعث می‌شوند بر روی عملکرد دستگاه کنترل بیشتری داشته باشید.

دستگیره: درصورتی‌که دستگاه شما مجهز به دستگیره باشد، به‌راحتی قابل‌حمل و نقل است و شما می‌توانید از آن در اتاق‌ها مختلف استفاده کنید.

هشدار تغییر فیلتر: در برخی از این دستگاه‌ها، هشداردهنده‌ای قرار دارد تا زمان تعویض فیلتر را به کاربر اطلاع دهد. برخی از آن‌ها از طریق شمارنده روزانه عمل می‌کنند و برخی هوشمندتر هستند و اطلاعات را بر اساس وضعیت کنونی فیلتر تجزیه‌وتحلیل خواهند کرد.

نشانگر کیفیت هوا یا سنسور گرد و غبار: در برخی از این مدل‌ها، سنسورهایی برای تشخیص اتوماتیک آلودگی هوا وجود دارد که با توجه به میزان آلودگی، سرعت تمیز کردن تصفیه هوا و فن را کم‌ و زیاد می‌کنند.

سرعت‌های فن مختلف:مدل‌ها پیشرفته‌تر از گزینه‌های بیشتری برای تنظیم سرعت فن خود برخوردارند. البته هر چه قدر این سرعت بیشتر شود، میزان صدای دستگاه بالاتر خواهد رفت. دستگاه با بررسی میزان آلودگی سرعت فن را تغییر می‌دهد. شما نیز می‌توانید به‌صورت دستی این تنظیمات را اعمال نمایید.

فیلترهای دائمی یا جایگزینی: اکثر تصفیه‌کننده‌های هوا از فیلترهایی استفاده می‌کنند که باید به‌صورت دوره‌ای تعویض شوند و برخی از آن‌ها چندماهه و برخی سالانه هستند. البته برخی دستگاه‌های گران‌تر از فیلترهای دائمی استفاده می‌کنند که باید بعد از چند مدت استفاده آن‌ها را توسط مکش تمیز کنید. به‌هرحال هر دو این‌ها هزینه‌هایی دارند که با توجه بودجه‌تان می‌توانید یک مدل را انتخاب نمایید. درصورتی‌که از فیلترهای موقتی استفاده می‌کنید از شرکت‌های گارانتی دار، دستگاه خود را خریداری کنید تا هر موقع به فیلتر احتیاج داشتید مدل مناسب با دستگاه خود را خریداری نمایید.

کنترل از راه دور: این ویژگی به شما اجازه می‌دهد از راه دور تنظیمات تصفیه‌کننده را به‌راحتی تغییر دهید.

تنظیمات تایمر: با استفاده از تایمر می‌توانید به‌صورت اتوماتیک دستگاه خود را در طول روز روشن و خاموش کنید و با این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و افزایش طول عمر تصفیه کنمده می شود.

نرم‌افزار: برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر دستگاه‌های تصفیه هوا از طریق وایفای به گوشی‌های هوشمند متصل شده و از طریق نرم‌افزار کنترل می‌شوند. میزان آلودگی، سرعت فن، تایمر و تمام اطلاعات بر روی گوشی همراه شما نمایش داده شده و به‌محض اتصال همگام‌سازی خواهد شد.

صدا: صدی تصفیه‌کننده تا میزان زیادی به‌سرعت دستگاه ربط دارد. میزان تحمل صدای خود را بسنجید و با توجه به آن از دستگاه مناسبی استفاده کنید. درصورتی‌که در خانه فرزند کوچک دارید و یا از تصفیه‌کننده در محیط اتاق‌خواب استفاده می‌کنید، بهتر است از مدل‌ها کم صداتر بهره ببرید. این شاخص بر اساس دسی‌بل (db) گزارش داده می‌شود و هر چه قدر که مقدار آن کمتر باشد صدای تصفیه‌کننده پایین‌تر و آرامش بیشتری خواهید داشت.

دستگاه تصفیه‌کننده را در کجای خانه قرار دهیم؟

تصفیه هوا

در بیشتر موارد، توصیه می‌کنیم که تصفیه‌کننده هوا خود را در اتاق‌خواب خود قرار دهید، زیرا بیشتر وقت خود را در آن مکان صرف می‌کنید. به یاد داشته باشید که تصفیه هوا قابل‌حمل در درجه اول برای تصفیه هوا در یک اتاق طراحی‌شده است، بنابراین اینکه بخواهید آن را بین اتاق‌های مختلف جابه‌جا کنید ممکن است بر روی کارایی آن تأثیر منفی داشته باشد.

در برخی موارد کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای خرید دستگاه‌های جداگانه برای هر اتاق از یک سیستم تصفیه‌کننده کلی استفاده‌ کنند، که به اتاق‌های مختلف متصل شده و به سیستم تهویه در ارتباط است. این سیستم هزینه کمتری داشته و تا حدود بسیار زیادی علائم آلرژی را رفع می‌کند، اما درصورتی‌که علائم آلرژی و آسم شدید دارید بهتر است از دستگاه‌های جداگانه و باکیفیت‌تر استفاده کنید.

بازدید از دستگاه های تصفیه هوا در سایت بورسیکا را از دست ندهید: www.boorsika.com

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد